Lyngdorf 2200 TDAI meetresulataten aan Concave
Moderator: Beheerdersteam
- robbiedobbie
Lyngdorf 2200 TDAI meetresulataten aan Concave
Hallo,
Sinds een weekje ben ik eigenaar van een Lyngdorf 2200 TDAI.
Nadat ik het ATB meetsysteem binnenkreeg kon de pret beginnen.
Eerst heb ik mijn laptop aangesloten op de Lyngdorf via de meegeleverde RS-232 kabel die ik een stukje verlengd heb.
Met de, bij de ATB, meegeleverde software kon het meten beginnen!
Hieronder wat foto's van de meetapparatuur.
Sinds een weekje ben ik eigenaar van een Lyngdorf 2200 TDAI.
Nadat ik het ATB meetsysteem binnenkreeg kon de pret beginnen.
Eerst heb ik mijn laptop aangesloten op de Lyngdorf via de meegeleverde RS-232 kabel die ik een stukje verlengd heb.
Met de, bij de ATB, meegeleverde software kon het meten beginnen!
Hieronder wat foto's van de meetapparatuur.
- robbiedobbie
en dan de meetresultaten:
Eerste foto is zonder dsp, de tweede na een paar uurtjes tweaken.
In beide afbeeldingen is turquoise het gezamelijke frequentieverloop van de 2 frontspeakers en de twee subwoofers.
Het geheel wordt op 120hz gecrosst.
Het eerste resultaat is bemoedigend. Zou ik al tijdens al die avondjes Concaves meten samen met Ed dan toch nog iets geleerd hebben??
Het lijkt erop!
Eerste foto is zonder dsp, de tweede na een paar uurtjes tweaken.
In beide afbeeldingen is turquoise het gezamelijke frequentieverloop van de 2 frontspeakers en de twee subwoofers.
Het geheel wordt op 120hz gecrosst.
Het eerste resultaat is bemoedigend. Zou ik al tijdens al die avondjes Concaves meten samen met Ed dan toch nog iets geleerd hebben??
Het lijkt erop!
Kan je het laag van de concaves ook overlappen met dat van de subs? Dat je de woofers van de concave bijv 6dB zachter laat spelen onder 120Hz en de subs gebruikt om dat weer op te vullen. Subs dan elders in de kamer plaatsen dan langs de muur van de fronts.. Ik denk dat je dan een beter gemiddeld resultaat krijgt.
edit: Ik zie nu hoe groot je subs zijn.
Die komen nooit meer van hun plek!
edit: Ik zie nu hoe groot je subs zijn.
- robbiedobbie
- asterduc
- Contacteer:
RJ,
dat ziet er niet verkeerd uit.
De Concaves zou ik lager laten doorlopen.
Het laag van de Scan's is fijner en strakker dan het laag van de Mivoc's.
Zet hem bvb eens op 70hz.
Montana heeft daar wel een punt om de subs eens op een andere plaats te zetten. Maar dan moet die cross zeker omlaag.
Door ze ergens anders te zetten ga je minder hotspots creëren in het laag.
Ook merk ik dat je microfoon naar boven wijst. Op zich niet erg hoor. Om een betere zicht op het mid en hoog te krijgen zou je de microfoon ook moeten bewegen (in een ovaal bvb) en in ATB de meting doen met gemiddelden (de rechtse meetvakjes).
Ed.
dat ziet er niet verkeerd uit.
De Concaves zou ik lager laten doorlopen.
Het laag van de Scan's is fijner en strakker dan het laag van de Mivoc's.
Zet hem bvb eens op 70hz.
Montana heeft daar wel een punt om de subs eens op een andere plaats te zetten. Maar dan moet die cross zeker omlaag.
Door ze ergens anders te zetten ga je minder hotspots creëren in het laag.
Ook merk ik dat je microfoon naar boven wijst. Op zich niet erg hoor. Om een betere zicht op het mid en hoog te krijgen zou je de microfoon ook moeten bewegen (in een ovaal bvb) en in ATB de meting doen met gemiddelden (de rechtse meetvakjes).
Ed.
- robbiedobbie
ahja,
de crossen op 70hz ga ik zeker proberen. Ik merk idd dat het laag van het mivocs wel diep gaat maar dat er minder definitie in zit dan bij de scanspeak. Bij mijn volgende metingen zal ik meten met gemiddelde om nog beter beeld te krijgen van de situatie.
Denk je trouwens dat de 'kromming' van mijn curve wel goed is? Of zal ik proberen de bultjes in het hoog nog weg te werken (1500hz en 5000hz)?
groeten,
rj
de crossen op 70hz ga ik zeker proberen. Ik merk idd dat het laag van het mivocs wel diep gaat maar dat er minder definitie in zit dan bij de scanspeak. Bij mijn volgende metingen zal ik meten met gemiddelde om nog beter beeld te krijgen van de situatie.
Denk je trouwens dat de 'kromming' van mijn curve wel goed is? Of zal ik proberen de bultjes in het hoog nog weg te werken (1500hz en 5000hz)?
groeten,
rj
Laatst gewijzigd door robbiedobbie op za 10 apr 2010, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
als die bultjes er onder alle hoeken zijn wel, anders lekker laten zitten.. anders krijg je off axis alleen maar een deuk erbij...
btw: heb je deze draad gezien?
viewtopic.php?t=8968
btw2: met de Concaves kan je nog wel wat lager dan 70Hz proberen lijkt me...
btw: heb je deze draad gezien?
viewtopic.php?t=8968
btw2: met de Concaves kan je nog wel wat lager dan 70Hz proberen lijkt me...
- robbiedobbie
Dag Henkjan,
Dat draadje had ik nog niet gezien...
Het is me inmiddels duidelijk dat ik moet meten met 'gemiddelden' waarden rondom de luisterplek. Ik zal 's proberen te testen wat er gebeurt als ik cross rond 70hz (of lager) en evt zelfs zonder subs!
De resultaten zal ik posten op het forum ter lering ende vermaak van onze medeforummers.
groeten,
robbiedobbie
Dat draadje had ik nog niet gezien...
Het is me inmiddels duidelijk dat ik moet meten met 'gemiddelden' waarden rondom de luisterplek. Ik zal 's proberen te testen wat er gebeurt als ik cross rond 70hz (of lager) en evt zelfs zonder subs!
De resultaten zal ik posten op het forum ter lering ende vermaak van onze medeforummers.
groeten,
robbiedobbie
- asterduc
- Contacteer:
robbiedobbie schreef:Denk je trouwens dat de 'kromming' van mijn curve wel goed is? Of zal ik proberen de bultjes in het hoog nog weg te werken (1500hz en 5000hz)?
De 5 kHz zou ik zeker afblijven.
1500 hz kun je iets breedbandiger laten zakken. Dat maakt de weergave wat rustiger zonder detail te verliezen.
Ook bij 600 hz kun je een ietsje zakken, eveneens breedbandig.
Je zou eventueel het gehele middengebied, tussen bvb 300 en 3000 wat kunnen voicen (zeer breedbandig) en dan het putje rond 900 hz wat opduwen.
In het laag kun je smalbandiger en aggresiever tewerk gaan.
Maar probeer eerst het goede crosspunt te vinden. In jouw plaats zou ik de sub's even laten voor wat ze zijn en het gehele gebied uitsluitend met de Concaves weergeven.
Als dat op punt staat, kun je het subgebied gan bijmengen met de bedoeling de Concave basdrivers te ontlasten wanneer het echt laag gaat.
- robbiedobbie
Re: Lyngdorf 2200 TDAI meetresulataten aan Concave
Vrijdag nog even een paar uurtjes zitten pielen met de dsp. Nu meer is de bass nog strakker waardoor er ook een stuk meer detail klinkt in de stemmen.
- asterduc
- Contacteer:
dat ziet er niet verkeerd uit RJ.
Die bult van je TL sub zou ik wel wat terug brengen. Vooral in die lange ruimte bij jullie lijkt mij die anders toch iets te dominant. Je buren vinden dat gegarandeerd niet leuk (of net wel).
Ook zou ik eens experimenteren met een smalbandig filter tussen 250 en 300 hz en ook met een beetje boost rond de 100 hz.
Misschien niet direct jouw smaak, maar ik zou het zeker eens proberen, kost je niets.
Wat me opvalt is dat je laag in de db schaal zit. Dat kan door een te laag volume zijn of door de afstelling van je in / uitput kanalen. Op zich niet erg, maar je hebt toch wel een minimum dynamiekverschil nodig om een juiste benadering te krijgen. Ook je smooting is nogal flauw.
Hoedanook, het resultaat is naar mijn menig zeker voldoende voor de DSP aanpassing in jouw ruimte.
Ed.
Die bult van je TL sub zou ik wel wat terug brengen. Vooral in die lange ruimte bij jullie lijkt mij die anders toch iets te dominant. Je buren vinden dat gegarandeerd niet leuk (of net wel).
Ook zou ik eens experimenteren met een smalbandig filter tussen 250 en 300 hz en ook met een beetje boost rond de 100 hz.
Misschien niet direct jouw smaak, maar ik zou het zeker eens proberen, kost je niets.
Wat me opvalt is dat je laag in de db schaal zit. Dat kan door een te laag volume zijn of door de afstelling van je in / uitput kanalen. Op zich niet erg, maar je hebt toch wel een minimum dynamiekverschil nodig om een juiste benadering te krijgen. Ook je smooting is nogal flauw.
Hoedanook, het resultaat is naar mijn menig zeker voldoende voor de DSP aanpassing in jouw ruimte.
Ed.
- robbiedobbie
zal ik inderdaad eens moeten proberen.
Ik heb reeds alle ' knoppen' gebruikt waaraan ik kan draaien dus het zal nog wat oefening vorderen.
De bult in het laag zal niet zo'n probleem mogen vormen om die weg te krijgen.
bedankt voor de tips!!
Ik heb reeds alle ' knoppen' gebruikt waaraan ik kan draaien dus het zal nog wat oefening vorderen.
De bult in het laag zal niet zo'n probleem mogen vormen om die weg te krijgen.
bedankt voor de tips!!
- robbiedobbie
inmiddels RP module gekocht en geinstalleerd.
Na wat verschillende testen een cross over op 50hz gezet met LR 8e filter.
Van de verkoper van Lyngdorf begreep ik dat ze meestal wel 98 a 99% roomknowledge bereiken maar 100% had ie nog niet meegemaakt.
Mij was het inderdaad ook nog nooit gelukt. Maar hieronder het bewijs dat het toch kan.
Groeten,
Robbiedobbie
Na wat verschillende testen een cross over op 50hz gezet met LR 8e filter.
Van de verkoper van Lyngdorf begreep ik dat ze meestal wel 98 a 99% roomknowledge bereiken maar 100% had ie nog niet meegemaakt.
Mij was het inderdaad ook nog nooit gelukt. Maar hieronder het bewijs dat het toch kan.
Groeten,
Robbiedobbie
Leuk, heb je ook meetresultaten ? Ben wel benieuwd naar de curve !!
- robbiedobbie
Hier een meting. Ik Heb de curve gemeten vanaf de luisterpositie
Blauw is met Room Perfect Aan (stand Neutral)
Rood is met Room Perfect op Bypass.
Blauw is met Room Perfect Aan (stand Neutral)
Rood is met Room Perfect op Bypass.