Onderdelen in luidspreker die de TSP's beinvloeden

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Onderdelen in luidspreker die de TSP's beinvloeden

Bericht door b_force »

De vraag wat een goede rms zou zijn vind ik helemaal niet boeiend eerlijk gezegd.
Of een driver "goed" is volgt uit andere metingen/dingen. Versterkers zijn tegenwoordig ook niet bepaald een issue meer (tenzij je een oude buizenbak hebt)

Overigens is het absoluut niet N/s maar kg/s of de kracht per snelheid. (N*s/m)
Dat het dynamisch is (zoals Peter zegt) volgt ook direct uit die eenheid. (dat had ik allang begrepen)
Zal waarschijnlijk officieel zelfs een dx/dt functie zijn.

Het verschil tussen een materiaal en een systeem is er rekenkundig niet. Een materiaal kun je namelijk precies op dezelfde manier omschrijven als je het over zulk soort eigenschappen hebt. Geef het beestje een naam.
De elasticiteit modulus is trouwens in N/m² (dat bedoel je waarschijnlijk ook, maar staat een beetje vreemd opgeschreven :P)
Wat het is, was me trouwens wel duidelijk, maar wellicht niet duidelijk opgeschreven. (moest wel even het boek er weer bij pakken, was wat weggezakt)

Naar ik begrepen heb is de Ras de elektrische analogie en kan worden omgerekend naar de daadwerkelijke fysische grootheid met Rms=Ras*Sd².

@ Peter
Als het om weerstand/frictie/wrijving gaat, vind ik het raar dat het een snelheid afhankelijk van kracht is en niet een versnelling. Dat laatste zou je namelijk eerder verwachten.
Pjotr

Re: Onderdelen in luidspreker die de TSP's beinvloeden

Bericht door Pjotr »

Rms is nou eenmaal niet lineair, dus hoe lager hoe beter. Qes is vrijwel altijd vele malen kleiner dan Qms. Dus is Qes dominant voor het uiteindelijke resultaat van Qt. De waarde van Rms is dus w.d.b niet zo boeiend.

Feit is wel dat speakers met een fasekegel vrijwel allemaal een hoge Qms hebben vanwege het ontbreken van luchtdemping onder de dustcap. Die fasekegel vervangt eigenlijk de dustcap omdat er anders ongewenste interferenties zouden ontstaan door het gat in de conus.
Plaats reactie