Luidsprekerzelfbouw 60 jaar geleden

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pjotr

Luidsprekerzelfbouw 60 jaar geleden

Bericht door Pjotr »

In mijn boekenkast staat een inleidend boekje over speakers bouwen van begin jaren 50, geschreven door Gilbert A. Briggs, de oprichter van Warfedale. Er bestaat een Engelse reprint van maar deze Nederlandse (eigenlijk Belgische) vertaling bestaat verder niet meer denk ik.

Ik ben bezig dit te restaureren, het is echt bruin vergeeld maar het is leuk om te lezen hoe de stand van luidsprekers er 60 jaar geleden voor stond. Men had toen niet de kennis van nu. Een aantal zaken zijn wat achterhaald maar ander gaan nu nog evengoed op.

Is daar belangstelling voor? En zou dat hier integraal op ZBA mogen staan? Volgens mij zijn auteursrechten op boeken na 50 jaar verjaard.
Cover_small.jpg
Hier wat scans van de advertenties die er in staan en een scan van het voorwoord. Als bijlage een pagina uit het boek (bedenk dat T&S toen nog in de wieg lagen :D )
Bijlagen
Pagina 36.pdf
G.A. Briggs - Luidsprekers
(32.99 KiB) 173 keer gedownload
SARK

Re: Luidsprekerzelfbouw 60 jaar geleden

Bericht door SARK »

Pjotr schreef:
Is daar belangstelling voor?
Ik vind dit altijd heerlijk om te lezen en uit histerisch oogpunt ook een heel goed idee om het te digitaliseren/restaureren :!:
sietse

Bericht door sietse »

Tja, nostalgie, de tijd dat de HiFi norm nog van 20Hz tot 12,5kHz was. Totdat de tweeters hun intrede deden. :!: :D
Best leuk Peter, maar ik heb ouwe boekjes genoeg. :wink:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
En zou dat hier integraal op ZBA mogen staan? Volgens mij zijn auteursrechten op boeken na 50 jaar verjaard.
Dat soort werken verdient een mooi plaatsje. Alleen nog even goed uitzoeken hoe het met de auteursrechten zit, want er staat me bij dat die periode geen 50 maar 70 of 75 jaar was. Anderzijds weet ik ook dat nog niet zo heel lang geleden veranderingen hebben plaatgevonden, dus het zou andersom kunnen zijn.
teacher

Bericht door teacher »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht
Geldigheidsduur van het Europese auteursrecht

Het auteursrecht is nergens ter wereld onbeperkt geldig. Volgens de Berner Conventie vervalt het auteursrecht vijftig jaar na de dood van de auteur. De Europese Unie heeft daar in 1995 naar Duits voorbeeld nog een schepje bovenop gedaan: het auteursrecht vervalt zeventig jaar na de dood van de auteur.
SARK

Bericht door SARK »

Pjotr schreef:
Er bestaat een Engelse reprint van
Ik moet deze nog ergens hebben, maar waar :-k
Bijlagen
Loudspeakers - The Why & How of Good Reproduction.jpg
Loudspeakers - The Why & How of Good Reproduction.jpg (8.89 KiB) 1208 keer bekeken
richard

Bericht door richard »

teacher schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht
Geldigheidsduur van het Europese auteursrecht

Het auteursrecht is nergens ter wereld onbeperkt geldig. Volgens de Berner Conventie vervalt het auteursrecht vijftig jaar na de dood van de auteur. De Europese Unie heeft daar in 1995 naar Duits voorbeeld nog een schepje bovenop gedaan: het auteursrecht vervalt zeventig jaar na de dood van de auteur.
Dan mag je het boekje dus na 2048 ongestraft op dit forum publiceren.
Plaats reactie