Metingen aan de Scanspeak Eve II
Moderator: Beheerdersteam
Metingen aan de Scanspeak Eve II
Als men een luidspreker wilt bouwen, dan moet men ook kunnen meten, zeker als je achteraf actief wilt gaan corrigeren. Zodus, les 1, een bestaande speaker opmeten...
Eerste probeersel: een meting in-room op de luisterplek, et voila les resultats.
Ik heb verschillende smoothings toegepast, zelf vind ik de 1/6 of 1/12 de beste setting. Welke setting lijkt jullie de beste als je wilt gaan DSP-en ? Graag jullie mening !
Wat is jullie algemene indruk als je deze metingen ziet ? Wat zou je, puur op deze metingen gebaseerd, kunnen zeggen over de weergave ?
Eerste probeersel: een meting in-room op de luisterplek, et voila les resultats.
Ik heb verschillende smoothings toegepast, zelf vind ik de 1/6 of 1/12 de beste setting. Welke setting lijkt jullie de beste als je wilt gaan DSP-en ? Graag jullie mening !
Wat is jullie algemene indruk als je deze metingen ziet ? Wat zou je, puur op deze metingen gebaseerd, kunnen zeggen over de weergave ?
Laatst gewijzigd door fluppie op ma 22 feb 2010, 0:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
Re: Eerste metingen met ATB PC Pro
Als je zo dicht bij de muur luistert, kun je wachten op die piek-en-dip in je laag.
Bovendien krijg je allemaal reflecties van de achterwand om je oren.

Verder ziet het er wel goed uit, probeer eens op een andere plek hoe het daar meet/klinkt.
Bovendien krijg je allemaal reflecties van de achterwand om je oren.
Verder ziet het er wel goed uit, probeer eens op een andere plek hoe het daar meet/klinkt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Wat me opvalt is dat je dit noemt een mic op de luisterplek...
25 cm voorwaards/achterwaards is een enorm verschil. Dus, tenzij je met je hoofd voor je knieen zit te luisteren is dit geen representatief beeld van je luisterplek.
Daarbij zou ik verschillende metingen doen om er achter te komen welke plek het beste weergeeft wat er uit je speakers komt. Eigenlijk dus de plek waarbij je de minst diepe dippen in je weergave curve hebt. De pieken kun je dan wel weg dsp-en.
Zoek ook naar een plek voor de mic waar naar links en naar rechts de curve zo gelijk mogelijk blijft. Kamerinvloeden zijn er in alle richtingen, maar van links naar rechts moet het wel stabiel zijn - anders zou ik niet beginnen aan dsp-en.
Verder kun je nadat je een stabiele meetplek gevonden hebt - en daarmee een betere luisterplek - de speakers nog verschuiven. Neem dan flinke stappen horizontaal of vertikaal, met links en rechts tegelijk. Zo kun je in beeld brengen op welke manier je meetcurve veranderd als de speakers verder van de achterwand gaan, of juist verder uit elkaar naar de zijwanden etc. Nadat je ziet waardoor pieken en dalen tot stand komen kun je de speakers met stapjes van 5 cm optimaal gaan opstellen.
Nu ben je denk ik toe aan het wegfilteren van pieken/bulten. Enne, geen dalen opvullen - tenzij je speaker het dal ook van heel dichtbij weergeeft.
Mijn idee hierover...
edit: dsp-en op 1/12e als je zeker weet dat de meting stabiel is.
En vanaf 100 Hz ziet het er keurig uit. Je speakers staan aan de meting te zien te dicht bij de achterwand - gokje
er is een dal rond de 80 Hz, en das meestal wanneer de mic verder van de achterwand staat dan de speakers aan de overzijde van de achterwand. Mic is ca 80 cm, en de speakers vast niet... zet ze maar eens naar voren - wellicht iets meer uit elkaar...
25 cm voorwaards/achterwaards is een enorm verschil. Dus, tenzij je met je hoofd voor je knieen zit te luisteren is dit geen representatief beeld van je luisterplek.
Daarbij zou ik verschillende metingen doen om er achter te komen welke plek het beste weergeeft wat er uit je speakers komt. Eigenlijk dus de plek waarbij je de minst diepe dippen in je weergave curve hebt. De pieken kun je dan wel weg dsp-en.
Zoek ook naar een plek voor de mic waar naar links en naar rechts de curve zo gelijk mogelijk blijft. Kamerinvloeden zijn er in alle richtingen, maar van links naar rechts moet het wel stabiel zijn - anders zou ik niet beginnen aan dsp-en.
Verder kun je nadat je een stabiele meetplek gevonden hebt - en daarmee een betere luisterplek - de speakers nog verschuiven. Neem dan flinke stappen horizontaal of vertikaal, met links en rechts tegelijk. Zo kun je in beeld brengen op welke manier je meetcurve veranderd als de speakers verder van de achterwand gaan, of juist verder uit elkaar naar de zijwanden etc. Nadat je ziet waardoor pieken en dalen tot stand komen kun je de speakers met stapjes van 5 cm optimaal gaan opstellen.
Nu ben je denk ik toe aan het wegfilteren van pieken/bulten. Enne, geen dalen opvullen - tenzij je speaker het dal ook van heel dichtbij weergeeft.
Mijn idee hierover...
edit: dsp-en op 1/12e als je zeker weet dat de meting stabiel is.
En vanaf 100 Hz ziet het er keurig uit. Je speakers staan aan de meting te zien te dicht bij de achterwand - gokje
er is een dal rond de 80 Hz, en das meestal wanneer de mic verder van de achterwand staat dan de speakers aan de overzijde van de achterwand. Mic is ca 80 cm, en de speakers vast niet... zet ze maar eens naar voren - wellicht iets meer uit elkaar...
Zo weer enkele metingen, ik heb ter "referentie" de Hatt MKIII opgesteld op dezelfde plek.
Tov de vorige meting heb ik de speakers een beetje ingedraaid.
Ik heb een meting op de luisterplek gemaakt ( nu "echt"
) & dan enkel van de Eve's alleen op 1m.
Ik denk dat ik nu duidelijker kan onderscheiden wat de speaker is en wat de ruimte is, door 2 speakers op te meten, of is dit een foute redenering ?
Ter info: ik zit op 2,80m van de speakers, en ze staan onderling 2,30m uit elkaar en zo'n 45cm van de muur af.
Tov de vorige meting heb ik de speakers een beetje ingedraaid.
Ik heb een meting op de luisterplek gemaakt ( nu "echt"
Ik denk dat ik nu duidelijker kan onderscheiden wat de speaker is en wat de ruimte is, door 2 speakers op te meten, of is dit een foute redenering ?
Ter info: ik zit op 2,80m van de speakers, en ze staan onderling 2,30m uit elkaar en zo'n 45cm van de muur af.
Zo wat dekens in de kamer opgehangen om te gaan kijken of ik de reflecties kan verminderen ( vooral van de achterwand ).
Nu lijkt het door het deken aan de achterkant op te hangen dat de dip rond 450hz erger wordt...
Iemand die dit kan verklaren, of mij kan vertellen wat ik gedaan heb compleet nutteloos is ?
Nu lijkt het door het deken aan de achterkant op te hangen dat de dip rond 450hz erger wordt...
Iemand die dit kan verklaren, of mij kan vertellen wat ik gedaan heb compleet nutteloos is ?
Ik heb mij een M-Audio FastTrack Pro besteld, deze kan dienen als USB audio-interface om zowel mee te meten als te gebruiken als crossover met de Foobar X-over plugin. Ook nog een simpel microfoonstatief meebesteld zodat ik de meet-mic een beetje deftig kan opstellen.
Verder denk ik er sterk over om te wisselen van kamer, de huidige kamer de slaapkamer maken, de andere de luister- & filmkijkkamer, omdat deze veel dieper is.
Zodanig moet ik niet tegen de achterwand zitten om te luisteren, dus gewoon lekker in het midden van de kamer. Dat zou gunstiger moeten zijn.
Enige lastige is dat ik misschien de beamer geen goed plekje kan geven in de andere ruimte, dat wordt dus even puzzelen.
Verder denk ik er sterk over om te wisselen van kamer, de huidige kamer de slaapkamer maken, de andere de luister- & filmkijkkamer, omdat deze veel dieper is.
Zodanig moet ik niet tegen de achterwand zitten om te luisteren, dus gewoon lekker in het midden van de kamer. Dat zou gunstiger moeten zijn.
Enige lastige is dat ik misschien de beamer geen goed plekje kan geven in de andere ruimte, dat wordt dus even puzzelen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
qua laag zul je dan ook behoorlijk wat inpact kwijtraken denk ik...
Probeer eens wat verder naar voren te meten, dan zie je waarschijnlijk de invloed van de luisterplek op de curve...
Probeer eens wat verder naar voren te meten, dan zie je waarschijnlijk de invloed van de luisterplek op de curve...
De kamerverhuis is geen optie meer, te veel werk, komt allemaal niet uit met allerhande apparatuur die ik wil plaatsen.
Maar goed, dan maar in de huidige ruimte !
Nu de subs af zijn, was het eens tijd om te meten of mijn foobar instellingen op het gehoor een beetje goed zijn.
De subs zijn voorzien van een 3e orde Low Pass Butterworth filter op 80hz. De fronts met een 1th order 85hz Butterworth High Pass filter.
Ik denk dat het nog redelijk goed afgeregeld is ( voor op het gehoor ), wat denken jullie ?
Welke stappen stellen jullie nog voor ter verbetering ?
Maar goed, dan maar in de huidige ruimte !
Nu de subs af zijn, was het eens tijd om te meten of mijn foobar instellingen op het gehoor een beetje goed zijn.
De subs zijn voorzien van een 3e orde Low Pass Butterworth filter op 80hz. De fronts met een 1th order 85hz Butterworth High Pass filter.
Ik denk dat het nog redelijk goed afgeregeld is ( voor op het gehoor ), wat denken jullie ?
Welke stappen stellen jullie nog voor ter verbetering ?
Ik zou toch de subs wat eerder afknijpen, ze zitten nu pas bij ongeveer 120Hz op het -3dB punt. Ook klopt de fase niet helemaal... de totaalresponse wordt beneden de 100Hz afgezaakt ten op zichte van de individuele responses. Watvoor overname is je doel eigenlijk? LR4? Op welke frequentie? De subs lijken namelijk ongeveer 4e orde af te vallen en de fronts 2e orde...
De bult op 62Hz zou ook wel wat gedempt mogen worden (komt deze onder alle hoeken voor?)
De bult op 62Hz zou ook wel wat gedempt mogen worden (komt deze onder alle hoeken voor?)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Omdat je een symmetrische (stereo) opstelling hebt kun je behoorlijk variëren met het overname punt.
Desnoods heel hoog als het goed uitkomt (net als bij Amanda)
Desnoods heel hoog als het goed uitkomt (net als bij Amanda)
Zo momenteel is Soundexcel op bezoek, hij heeft zijn ECM8000 meetmic meegebracht en ext. soundcard.
Dit zijn de metingen om te kijken hoe veel de ATB mic & de ECM8000 verschillen.
Al bij al weinig verschil vind ik, aangezien Soundexcel met zijn usb soundcard meet & ik met de interne van mijn laptop.
Wel is de systeemcorrectie van ATB gedaan afhankelijk van de soundcard.
In het laag is nu duidelijk te zien dat de dippen en dalen komen door de ruimte, en het gebied op 800hz is duidelijk een bult uit de speaker.
Die zouden we of met een nieuw filter ( het EveII final filter ) of met een DSP te corrigeren.
Soundexcel & ik zijn enthousiast over de miniDSP modules, als ze PEQ mogelijkheden toevoegen aan hun 4 way mono crossover, dan worden deze superinteressant !
Dit zijn de metingen om te kijken hoe veel de ATB mic & de ECM8000 verschillen.
Al bij al weinig verschil vind ik, aangezien Soundexcel met zijn usb soundcard meet & ik met de interne van mijn laptop.
Wel is de systeemcorrectie van ATB gedaan afhankelijk van de soundcard.
In het laag is nu duidelijk te zien dat de dippen en dalen komen door de ruimte, en het gebied op 800hz is duidelijk een bult uit de speaker.
Die zouden we of met een nieuw filter ( het EveII final filter ) of met een DSP te corrigeren.
Soundexcel & ik zijn enthousiast over de miniDSP modules, als ze PEQ mogelijkheden toevoegen aan hun 4 way mono crossover, dan worden deze superinteressant !
Re: Metingen aan de Scanspeak Eve II
mini-dsp-modules?
waar kan ik daar meer info over vinden?
waar kan ik daar meer info over vinden?
Je ziet mooi de resonantie die de (bijna alle) SS 18cm midwoofer op 860Hz heeft. Die klinkt niet zo lekker!
Wat ook altijd interessant is, is het faseverloop. Dus als je de mic op 1 meter zet en dan bijv 30 cm omhoog gaat en 30 cm naar beneden, kan je redelijk zien of een en ander een beetje in balans is.
Oh ik dacht dat het in het filter / de ruimte zat. Omdat de piek ook meetbaar is bij de Hatt MKIII's...Montana schreef:Je ziet mooi de resonantie die de (bijna alle) SS 18cm midwoofer op 860Hz heeft. Die klinkt niet zo lekker!Wat ook altijd interessant is, is het faseverloop. Dus als je de mic op 1 meter zet en dan bijv 30 cm omhoog gaat en 30 cm naar beneden, kan je redelijk zien of een en ander een beetje in balans is.
Ik zal vnv eens op verschillende hoogtes meten.
Een meting op drie verschillende plekken in je kamer? Subs wat terug geschroeft? Iets gespeeld met de crossover frequentie?
Zit ik in de buurt
?
gr Kevin
Zit ik in de buurt
gr Kevin
resonantie kan je gewoon veilig notchen, voor de rest ziet het er niet zo gek uit toch.. Ik kan niet heel veel zeggen, omdat ik de metingen niet zelf heb gemaakt. Dan weet ik niet precies hoeveel waarde ik aan welke bult-dip moet hechten. Ik zet de speaker en mic meestal zo vrij mogelijk en maak heel veel testmetingen om de opstelling te vinden waarbij ik de langste gating kan maken zonder al teveel relfecties te zien.. Reflecties demp ik dan niet, maar bafflestep en een resonantie bijv wel..
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Tot hoe laag gaan die Scanspeak Eve II ?
Het is wellicht een idee om je Dayton subs aan de andere kant te zetten.
Hoewel jij eigenlijk maar 1 echter luisterplek hebt.
Bij deze meting spelen de subs zelfs niet mee, dit is de EveII full-rangek.p. schreef:Een meting op drie verschillende plekken in je kamer? Subs wat terug geschroeft? Iets gespeeld met de crossover frequentie?
Zit ik in de buurt?
gr Kevin
Ik heb de mic op 1m van de rechterspeaker geplaatst en dan op 70cm, 1m & 1m30 hoogte gemeten.
Tot zo laag je op de freq. curve kan afleidenb_force schreef:Tot hoe laag gaan die Scanspeak Eve II ?
Met ATB meet je gewoon met een soort van roze ruis ( is een variant hier op ) en is er niks van gating of dergelijke nodig. Die instellingen bestaan zelfs niet in ATBMontana schreef:resonantie kan je gewoon veilig notchen, voor de rest ziet het er niet zo gek uit toch.. Ik kan niet heel veel zeggen, omdat ik de metingen niet zelf heb gemaakt. Dan weet ik niet precies hoeveel waarde ik aan welke bult-dip moet hechten. Ik zet de speaker en mic meestal zo vrij mogelijk en maak heel veel testmetingen om de opstelling te vinden waarbij ik de langste gating kan maken zonder al teveel relfecties te zien.. Reflecties demp ik dan niet, maar bafflestep en een resonantie bijv wel..
Weet natuurlijk ook niet in hoeverre dit betrouwbaar is...
Er mag natuurlijk altijd iemand langskomen met zijn meetsetje
Laatst gewijzigd door fluppie op ma 22 mar 2010, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo heb je alles klaargezet, wil je gaan meten, kom je erachter dat je een 6.5mm=>3.5mm plugje mist
...
Dan maar luisteren !
Dan maar luisteren !
En dan nu in samenwerking met een MiniDSP
...
Alle metingen zijn gedaan door de microfoon te sweepen op de luisterplek over een lengte van +- 50cm.
Ik heb een 1/24 smoothing & een 1/6 smoothing meetresultaat ge-upload.
Blauw originele curve
Groen, geDSP'ed met 3 notches, 40/50/150hz.
Rood, geDSP'ed met 3 notches & 1 boost op 80Hz
Ik weet dat dalen boosten niet mag, maar ik heb het toch gedaan
, op de metingen wordt het beter en het klinkt ook fijner.
Wat ik wel jammer vind is dat je in ATB de SPL niveaus niet kunt gelijk trekken. De niet-DSP-meting scheelt in SPL met de wel-DSP-metingen. Dus je moet in je hoofd maar de curve ophogen
.
Wat hebben we geleerd: smoothing volledig uitschakelen tijdens het meten, en daar de peaken uitzoeken en wegfilteren, anders zit je 16db te verzwakken en nog maar 3-4-5dB verandering te meten. We ( Tesla & ik ) werden er helemaal gek van
.
Alle metingen zijn gedaan door de microfoon te sweepen op de luisterplek over een lengte van +- 50cm.
Ik heb een 1/24 smoothing & een 1/6 smoothing meetresultaat ge-upload.
Blauw originele curve
Groen, geDSP'ed met 3 notches, 40/50/150hz.
Rood, geDSP'ed met 3 notches & 1 boost op 80Hz
Ik weet dat dalen boosten niet mag, maar ik heb het toch gedaan
Wat ik wel jammer vind is dat je in ATB de SPL niveaus niet kunt gelijk trekken. De niet-DSP-meting scheelt in SPL met de wel-DSP-metingen. Dus je moet in je hoofd maar de curve ophogen
Wat hebben we geleerd: smoothing volledig uitschakelen tijdens het meten, en daar de peaken uitzoeken en wegfilteren, anders zit je 16db te verzwakken en nog maar 3-4-5dB verandering te meten. We ( Tesla & ik ) werden er helemaal gek van
Dat ziet er niet verkeerd uit fluppie. Boosten mag opzich wel. Dit kan op de luisterplek nog wel wat winst opleveren, maar daarbuiten levert het vaak problemen op. Een beetje boosten met een lage q kan soms ook wel prima. Bij het laag meten en corrigeren komt nogwel wat kijken. Je hebt inderdaad hoge resolutie metingen nodig. Het ligt er maar aan wat je wilt bereiken, maar het kan handig zijn om een aantal metingen rond de luisterplek te doen van zowel sub1, sub2 en beide. zo kun je mooi zien wat de verschillende effecten zijn en met wat slim ingrijpen kun je zo een heel goed resultaat krijgen. Als dit steady state metingen zijn op precies 1 punt dan zal het ongetwijfeld beter klinken, maar je kunt wel belangrijke info missen. Het lijkt er trouwens wel op dat het gebied onder de 100Hz wel een dB of 5 geboost mag worden. Die Daytons worden anders ook zo lui he
. Laat ze maar zweten nu de boombass weg is