Passief of simpel 12Volt mengpaneeltje?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Candisa

Passief of simpel 12Volt mengpaneeltje?

Bericht door Candisa »

Hoi,

Mijn auto werd indertijd geleverd met een af-fabriek geluidssysteem met een radio van anderhalf-din formaat als bron.
Toen ik de wagen kocht zat er echter een goedkoop Sony radio-cd-spelertje in dmv een lelijk plastic ombouwkadertje.

Uiteraard word die Sony radio-cd-speler vervangen door een meer high-end exemplaar om mijn installatie aan te sturen, want goed geluid begint uiteraard bij een goede bron.
Aanvankelijk wou ik er een oldskool top-of-the-line Panasonic radio-dcc-speler met bijhorende 8cd-wisselaar in stoppen die ik ooit eens met een ruildeal verkregen heb, maar ik heb op het net een mooie oldskool top-of-the-line Clarion radio-cd-speler gevonden.
Deze Clarion heeft echter geen aux-ingang, in tegenstelling tot de Panasonic, maar ook die Panasonic heeft 1 groot nadeel: het is ofwel luisteren naar de radio, ofwel de aux-ingang selecteren.

Dit zou geen probleem zijn mocht ik de aux-ingang gebruiken voor een mp3-speler of zo, maar stel dat ik er een laptop wil op aansluiten met gesproken navigatiesoftware, dan zou het uiteraard wel handig zijn mocht ik gewoon op rustig volume naar de radio kunnen luisteren om wat muziek te hebben en verkeersinformatie te horen, maar dat de gesproken navigatie-instructies er overheen afgespeeld worden.

Half-din aftermarket oplossingen laten vaak ook alleen of luisteren naar de radio, of luisteren naar een externe bron toe en kosten bovendien onnodig veel omdat er vaak nog een beperkte equalizer en/of crossover zit ingebouwd, wat ik niet nodig heb aangezien er 2 30-band mono equalizers en een crossover in de kofferbak komen.

Dan maar zelf bouwen!

Ik zoek dus eigenlijk een soort van mengpaneeltje. Ik heb al gelezen over passieve voorversterkers, maar kan een mengpaneeltje ook passief? Indien niet, valt het eenvoudig zelf te bouwen, rekening houdende dat de beschikbare stroomvoorziening een 'vuile' DC-spanning is die varieert van 11Volt tot 14.5Volt?

Dit alles moet uiteraard ruisvrij werken en de signaalkwaliteit onaangetast laten, zodat het geen zwakke schakel wordt in de -al zeg ik het zelf- verder zeer kwalitatieve keten (oldskool high-end Clarion headunit, AudioControl equalizers en crossover, Genesis Dual Mono versterkers, TangBand W4-1337SA breedbandertjes aangevuld met Dayton ND20FB-4 tweetertjes boven de 6+kHz en TangBand W6-1139 woofers onder de 150-200Hz)...

groetjes,
Isabelle
Plaats reactie