Build topic MiniDSP kit
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Build topic MiniDSP kit
Ik volg dit topic welliswaar met grote interesse maar het programmeren van chips is wel wat te veel van het goede (ook al heb ik zo'n 25 jaar geleden nog wel mnemonics moeten leren)
Ik begrijp dat de volumregeling voor de minidsp is en in het digitale domein plaatsvindt. Die kun je dan toch niet ook nog gebruiken in het analoge domein of zie ik dat verkeerd?
Ik ben van plan om een minidigi bordje te gebruiken maar zou wel graag ook de mogelijkheid hebben om tevens analoog te gebruiken, vandaar mijn vraag.
Ik begrijp dat de volumregeling voor de minidsp is en in het digitale domein plaatsvindt. Die kun je dan toch niet ook nog gebruiken in het analoge domein of zie ik dat verkeerd?
Ik ben van plan om een minidigi bordje te gebruiken maar zou wel graag ook de mogelijkheid hebben om tevens analoog te gebruiken, vandaar mijn vraag.
Mogelijk begrijp ik de vraag niet helemaal. Die volumeregeling bevindt zich inderdaad in het digitale domein, maar pas na de A/D conversie. Je kunt dus gewoon analoge bronnen gebruiken in combinatie met de ingebouwde volumeregeling.
Wil je een volumeregeling in het analoge domein na de minidsp, dus na D/A conversie, dan zul je die zelf toe moeten voegen. En daarvoor zijn legio oplossingen.
Wil je een volumeregeling in het analoge domein na de minidsp, dus na D/A conversie, dan zul je die zelf toe moeten voegen. En daarvoor zijn legio oplossingen.
25 jaar geleden programmeerde ik ook al in Basic, op een Commodore 64.indoubt schreef:Ik volg dit topic welliswaar met grote interesse maar het programmeren van chips is wel wat te veel van het goede (ook al heb ik zo'n 25 jaar geleden nog wel mnemonics moeten leren)
Ik zal me proberen wat duidelijker uit te drukkendaniel schreef:Mogelijk begrijp ik de vraag niet helemaal. Die volumeregeling bevindt zich inderdaad in het digitale domein, maar pas na de A/D conversie. Je kunt dus gewoon analoge bronnen gebruiken in combinatie met de ingebouwde volumeregeling.
IK wil inderdaad volumeregeling in het digitale domein. Er zijn echter nogal wat standaard volume regelingen in het digitale domein die niet goed klinken, je ziet dat vaak terug in goedkope commerciele audio apparatuur. Ik meen begrepen te hebben dat de voorgestelde volume regeling van goede kwaliteit is en dat er, bijvoorbeeld, geen significante bits worden verloren.
Aangezien ik een minidigi (revB) heb mee besteld is mijn voorkeurs ingang digitaal. Voor zover ik kan overzien is er dan ook geen A D conversie nodig en blijft alles digitaal tot de uitgangs DAC van de minidsp. Ik voorzie daarin dan eigenlijk ook geen problemen.
Ik kan de kwaliteit van de DAC in de minidsp niet beoordelen dus dat laat ik graag aan anderen over maar voor zover ik begrijp is deze van heel behoorlijke kwaliteit.
Als ik de analoge ingang gebruik begrijp ik dat er een AD conversie plaatsvindt voordat het volume wordt geregeld. Die conversie moet sowieso plaastvinden vanwege de DSP dus daar kun je niet zonder ADC.
Dit is een plaatje van de PWM uitgang zonder en met RC-filter (100R - 47uF). Het duurt nu een seconde of 2 voordat het voltage bereikt is. Misschien nog wat proberen met een RCRC.
is dit een meting of een simulatie?knuisje schreef:Dit is een plaatje van de PWM uitgang zonder en met RC-filter (100R - 47uF). Het duurt nu een seconde of 2 voordat het voltage bereikt is. Misschien nog wat proberen met een RCRC.
Waar je sowieso rekening mee moet houden is de ingangsimpedantie van de minidsp. Die is relatief laag, dus je kunt je serieweerstand in je laagdoorlaat niet te hoog nemen. Doe je dat wel dan haal je niet meer de maximale uitgangsspanning. Dat is met name lastig als je met een 3.3V controller zou werken.
Het is een meting met een programmaatje dat van je geluidskaart een scoopje maakt.
Met rcrc met 3.3K en 1uF is het resultaat lineaalrecht en is er geen vertraging meer merkbaar maar zakt inderdaad het voltage in. Ik laat nu de PWM counter wat verder doorlopen om toch 3.3V te kunnen halen (uC draait op 5V). Een andere (nettere) mogelijkheid is een buffertje toevoegen. Bijvoorbeeld de LM358 werkt met een enkele +5V spanning dus geen gedoe met symmetrische voeding.
Met rcrc met 3.3K en 1uF is het resultaat lineaalrecht en is er geen vertraging meer merkbaar maar zakt inderdaad het voltage in. Ik laat nu de PWM counter wat verder doorlopen om toch 3.3V te kunnen halen (uC draait op 5V). Een andere (nettere) mogelijkheid is een buffertje toevoegen. Bijvoorbeeld de LM358 werkt met een enkele +5V spanning dus geen gedoe met symmetrische voeding.
Ik weet nu eindelijk wat een digitale potmeter is, ik dacht dat het gelijk was aan een PGA vandaar mijn verwarring.knuisje schreef:Ok, ik geef het op. Ik begrijp echt niet wat je wilt.b_force schreef:Nee, dan heb je dus absoluut niet goed gelezen
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat doe je rap 
Misschien kun je even een overzichtelijk lijstje maken met de mogelijkheden.
Ik denk namelijk dat er heel veel mensen door al dat gediscussieer inmiddels niet meer zien wat het nu allemaal kan.
Ik denk namelijk dat er heel veel mensen door al dat gediscussieer inmiddels niet meer zien wat het nu allemaal kan.
Kwijl kwijl, die 3D plaatjes is toch leuk hé.knuisje schreef:Het schema en de board layout zijn gereed.
Net zo met onze AutoCAD applicatie, luchtkanaaltje in 3D tonen, en mensen zijn veel sneller enthousiast
Ziet er
uit! erg compleet.
Opampje op PWM-uit is super, dat maakt het filteren ervan een stuk makkelijker.
Ik mis nog wel iets:
- Rond een IR-ontvangertje horen nog wat passieve componenten. (pull-up weerstand, ontkoppel-c-tje). Die zou ik er op de printplaat bij zetten.
- Pull-upje bij 'Source-selection'
- Ik zie 1 rotary encoder. Als je die gebruikt voor zowel volume als ingangskeuze, heb je daarvoor nog een schakelaar nodig. Of is dat de knop 'Source Selection' ?
- Zoals we al eerder bespraken: je hebt nu maar 1 analoge input. Ik zou er voor zijn om meerder analoge inputs te implementeren. je kunt nog 3 extra ingangen kwijt. Ik zou die gewoon op het bordje zetten. K5, die voor analoog/digitaal selectie zorgt, moet je dan niet rechtstreeks aan je demux hangen, maar via een or-poortje of een extra I/O vanuit je controller aansturen.
- Eventueel een extra voeding of C-R-C filter om vanuit je DC in naar de Minidsp te gaan.
Je kunt die extra I/O vrij maken door bijvoorbeeld de 'Source-selection' input samen te nemen met 1 van je programmeeringangen, en dan die vrijgekomen pin te gebruiken voor dat extra relais.
Opampje op PWM-uit is super, dat maakt het filteren ervan een stuk makkelijker.
Ik mis nog wel iets:
- Rond een IR-ontvangertje horen nog wat passieve componenten. (pull-up weerstand, ontkoppel-c-tje). Die zou ik er op de printplaat bij zetten.
- Ik zie 1 rotary encoder. Als je die gebruikt voor zowel volume als ingangskeuze, heb je daarvoor nog een schakelaar nodig. Of is dat de knop 'Source Selection' ?
- Zoals we al eerder bespraken: je hebt nu maar 1 analoge input. Ik zou er voor zijn om meerder analoge inputs te implementeren. je kunt nog 3 extra ingangen kwijt. Ik zou die gewoon op het bordje zetten. K5, die voor analoog/digitaal selectie zorgt, moet je dan niet rechtstreeks aan je demux hangen, maar via een or-poortje of een extra I/O vanuit je controller aansturen.
- Eventueel een extra voeding of C-R-C filter om vanuit je DC in naar de Minidsp te gaan.
Je kunt die extra I/O vrij maken door bijvoorbeeld de 'Source-selection' input samen te nemen met 1 van je programmeeringangen, en dan die vrijgekomen pin te gebruiken voor dat extra relais.
Bedankt voor jullie reacties!
, dit bordje ondersteunt:
1. Volumeregeling voor het MiniDSP bordje door 0 tot 3.3 V te genereren (aan te sluiten op de potmeter ingang van de MiniDSP)
2. Bronselectie tussen de 4 digitale ingangen en analoog/digitaal op het MiniDIGI bordje dmv. relais
3. RC5 (Philips) Afstandsbediening voor volumeregeling en bronselectie incl. leerfunctie
4. Rotary encoder voor volumeregeling en (evt. aparte) pushbutton voor bronselectie
5. Bronkeuze en volume wordt getoond op een 16x2 LCD display
Een pull-up weerstand bij het IR-ontvangertje is volgens mij niet nodig. Hij is active low en geeft in rust +5V, dus is nooit floating. Een capje van 100uF is nodig vlak bij het ontvangertje. Ik ga hem met gaatjesprint tegen het frontpaneel bevestigen en daar lokaal dit capje monteren. Op deze gaatjesprint kun je evt. ook de rotaryencoder, de pushbutton en het display monteren maar deze kunnen ook direct aan het frontpaneel worden bevestigd.
"Source selection" is inderdaad de pushbutton voor bronselectie. Als je een rotary encoder met toets neemt kun je die toets hierop aansluiten. Je kunt ook een losse pushbutton nemen zoals ik ga doen. De pull-up voor de pushbutton wordt in de programmacode/uC gedaan dus is geen losse pull-up weerstand nodig.
Bronkeuze uit meerdere analoge bronnen heb ik niet geïmplementeerd vanwege: te kort ruimte op het bordje (dit is het max. formaat voor de freeware versie van Eagle), geen ruimte meer over voor de extra programmacode (code is nu 2048 bytes groot), kosten van 3 extra relais, ikzelf heb het niet nodig, goed alternatief is voorhanden in de vorm van een draaischakelaar voor de extra analoge bronnen.
Je opmerking over de voeding begrijp ik niet helemaal. Er is nu 1 DC ingang voor regeling naar 12V voor de relais en een instelbare regelaar voor regeling op exact 5V ivm. het juiste PWM voltage.
Okb_force schreef:Misschien kun je even een overzichtelijk lijstje maken met de mogelijkheden.
Dat doe je rap
1. Volumeregeling voor het MiniDSP bordje door 0 tot 3.3 V te genereren (aan te sluiten op de potmeter ingang van de MiniDSP)
2. Bronselectie tussen de 4 digitale ingangen en analoog/digitaal op het MiniDIGI bordje dmv. relais
3. RC5 (Philips) Afstandsbediening voor volumeregeling en bronselectie incl. leerfunctie
4. Rotary encoder voor volumeregeling en (evt. aparte) pushbutton voor bronselectie
5. Bronkeuze en volume wordt getoond op een 16x2 LCD display
Daniel, bedankt voor het kritisch meedenken.daniel schreef:Ik mis nog wel iets:
Een pull-up weerstand bij het IR-ontvangertje is volgens mij niet nodig. Hij is active low en geeft in rust +5V, dus is nooit floating. Een capje van 100uF is nodig vlak bij het ontvangertje. Ik ga hem met gaatjesprint tegen het frontpaneel bevestigen en daar lokaal dit capje monteren. Op deze gaatjesprint kun je evt. ook de rotaryencoder, de pushbutton en het display monteren maar deze kunnen ook direct aan het frontpaneel worden bevestigd.
"Source selection" is inderdaad de pushbutton voor bronselectie. Als je een rotary encoder met toets neemt kun je die toets hierop aansluiten. Je kunt ook een losse pushbutton nemen zoals ik ga doen. De pull-up voor de pushbutton wordt in de programmacode/uC gedaan dus is geen losse pull-up weerstand nodig.
Bronkeuze uit meerdere analoge bronnen heb ik niet geïmplementeerd vanwege: te kort ruimte op het bordje (dit is het max. formaat voor de freeware versie van Eagle), geen ruimte meer over voor de extra programmacode (code is nu 2048 bytes groot), kosten van 3 extra relais, ikzelf heb het niet nodig, goed alternatief is voorhanden in de vorm van een draaischakelaar voor de extra analoge bronnen.
Je opmerking over de voeding begrijp ik niet helemaal. Er is nu 1 DC ingang voor regeling naar 12V voor de relais en een instelbare regelaar voor regeling op exact 5V ivm. het juiste PWM voltage.
In plaats van je voeding te regelen ...
( sorry, maar dit is NOT DONE, denk maar aan regelen en plots slecht contact, boem 15V op je IC )
... kan je ook je PWM waarde delen door 2 en je opamp een regelbare versterking geven tussen 1 en 3.
Of gewoon de max waarde ingeven via je lcd / rotary via een setup menu, want dit heb je nu ook voor je IR codes.
Of gewoon een cpu nemen met een adc en de waarde nalezen en corrigeren.
En mocht je extra pinnen vrij willen, je SPI pinnen kan je nog gebruiken als je hier een weerstand van 220E a 470E in serie zet met je SPI poort ( behalve bij de reset ).
mvg Rudy ( die een diode in serie met je lcd backlight ook maar niets vind )
( sorry, maar dit is NOT DONE, denk maar aan regelen en plots slecht contact, boem 15V op je IC )
... kan je ook je PWM waarde delen door 2 en je opamp een regelbare versterking geven tussen 1 en 3.
Of gewoon de max waarde ingeven via je lcd / rotary via een setup menu, want dit heb je nu ook voor je IR codes.
En mocht je extra pinnen vrij willen, je SPI pinnen kan je nog gebruiken als je hier een weerstand van 220E a 470E in serie zet met je SPI poort ( behalve bij de reset ).
Rudy, bedankt voor het meedenken. Ik had mij niet gerealiseerd dat het regelen van een LM317 met een instelpot tot fouten kon leiden. Dat moet dus in ieder geval een vaste regelaar worden. Een LM7805 kan volgens de datasheet variëren van 4.75 tot 5.25V. De maximale 3.3V voor het volume wordt nu geregeld door een maximale PWM waarde van 168.
168/255 * 5V = 3.294V
168/255 * 4.75V = 3.129V
168/255 * 5.25V = 3.459V
Ik ga puzzelen naar de beste oplossing.
Van de diode naar de LCD backlight maken we een weerstand. Nu heb je inderdaad geen current limiting.
168/255 * 5V = 3.294V
168/255 * 4.75V = 3.129V
168/255 * 5.25V = 3.459V
Ik ga puzzelen naar de beste oplossing.
Van de diode naar de LCD backlight maken we een weerstand. Nu heb je inderdaad geen current limiting.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Je kunt toch gewoon een vaste waarde nemen voor de voeding?
Even uitrekken (R1/R2+1)*1,25 (of 1,26)
Even uitrekken (R1/R2+1)*1,25 (of 1,26)
Ja, dat is in ieder geval dat makkelijkste oplossing met een marge die klein genoeg is denk ik. Dan wordt het 240 en 720 voor de weerstanden voor 5V.
Rudy schreef:In plaats van je voeding te regelen ...
volgens mij komt het instellen van en LM317 met een (meerslagen) instelpot best vaak voor. Eenmaal ingesteld hoef je er nooit meer aan te komen.
Maar we hoeven daar helemaal niette panisch over te doen. De analoge ingang van de minidsp heeft een gevoeligheid tussen 0 en 3 volt, dus zo lang die uitgang daar tussen regelt is het goed. De enige consequentie van een iets afwijkende spanning is dat je iets minder resolutie hebt.
kun je dan die pullups bij de encoder niet ook gewoon weglaten?knuisje schreef:"Source selection" is inderdaad de pushbutton voor bronselectie. Als je een rotary encoder met toets neemt kun je die toets hierop aansluiten. Je kunt ook een losse pushbutton nemen zoals ik ga doen. De pull-up voor de pushbutton wordt in de programmacode/uC gedaan dus is geen losse pull-up weerstand nodig.
goed, da's jouw keuze, en daar is al over gediscussieerd. Ik wil dit verder ook niet ter discussie stellen hoor. Maar voor mij zou dit een showstopper zijn voor dit bord. Een extra draaischakelaar is dubbelop wat mij betreft. Ik denk dat als je je kwaad maakt dat je best 8 relais kwijt kunt op een breedte van 10 cmknuisje schreef:Bronkeuze uit meerdere analoge bronnen heb ik niet geïmplementeerd vanwege: te kort ruimte op het bordje (dit is het max. formaat voor de freeware versie van Eagle), geen ruimte meer over voor de extra programmacode (code is nu 2048 bytes groot), kosten van 3 extra relais, ikzelf heb het niet nodig, goed alternatief is voorhanden in de vorm van een draaischakelaar voor de extra analoge bronnen.
edit: je zou nog kunnen overwegen om de extra uitgangen van de ULN2803 naar buiten te brengen met een headertje. Dan zou men altijd nog die extra relais op een stukje gaatjesbord kunnen plaatsen. Dan hoeft er alleen een or-poortje bij. Qua code hoeft dat volgens mij vrijwel niets extra's te kosten.
je gaat nu uit van een dc ingang op het bordje, die je terugregelt naar +12V en +5V. Daarnaast moet je ook nog ergens een DC spanning vandaan halen voor het dps bordje zelf. De regelaar daarvoor zou je ook nog op dit pcb kunnen proberen te plaatsen. Een schone voedign voor de dsp kan nooit kwaad.knuisje schreef:Je opmerking over de voeding begrijp ik niet helemaal. Er is nu 1 DC ingang voor regeling naar 12V voor de relais en een instelbare regelaar voor regeling op exact 5V ivm. het juiste PWM voltage.
Als je dan pcb-oppervlak te kort hebt kun je altijd nog 5V relais pakken en de ruimte van je 12V regelaar daarvoor benutten.
Laatst gewijzigd door daniel op vr 18 jun 2010, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
*kuch* watch out, ons aantal groeit gestaagdaniel schreef:... En anders de anti-smd-club maar tegen de schenen schoppen...
soon, we'll be a majority
als in: uiteindelijk hebben we allemaal een leesbril nodig?xbake schreef:*kuch* watch out, ons aantal groeit gestaagdaniel schreef:... En anders de anti-smd-club maar tegen de schenen schoppen...![]()
soon, we'll be a majority
Op blz. 3 van de datasheet staat 3V, op blz. 43 staat 3.3V. Is niet helemaal duidelijk.daniel schreef:volgens mij komt het instellen van en LM317 met een (meerslagen) instelpot best vaak voor. Eenmaal ingesteld hoef je er nooit meer aan te komen.
Maar we hoeven daar helemaal niette panisch over te doen. De analoge ingang van de minidsp heeft een gevoeligheid tussen 0 en 3 volt, dus zo lang die uitgang daar tussen regelt is het goed. De enige consequentie van een iets afwijkende spanning is dat je iets minder resolutie hebt.
Ik ga wel over op vaste weerstanden voor de LM317, scheelt nog geld ook.
Ik kan niet zien of de BASCOM encoder opdracht zelf de pullups zet. Ik zal eens kijken wat de pinnen doen zonder aangesloten te zijn. Anders kunnen deze ook weg. Scheelt weer ruimte voor een relais.daniel schreef:kun je dan die pullups bij de encoder niet ook gewoon weglaten?
Als ik er nou 1 relais bij doe, dan kun je daarmee toch tussen 2 analoge bronnen schakelen? Dan gebruik ik wel een ISP-pin om dit aan te sturen en hoop dit nog in de code te kunnen prakken. Kun je leven met 2 analoge bronnen? Hoeveel bronnen heb jij eigenlijk wel niet?daniel schreef:goed, da's jouw keuze, en daar is al over gediscussieerd. Ik wil dit verder ook niet ter discussie stellen hoor. Maar voor mij zou dit een showstopper zijn voor dit bord. Een extra draaischakelaar is dubbelop wat mij betreft. Ik denk dat als je je kwaad maakt dat je best 8 relais kwijt kunt op een breedte van 10 cmEn anders de anti-smd-club maar tegen de schenen schoppen een een paar smd'tjes toepassen (dan kun je aan twee kanten bestucken)
edit: je zou nog kunnen overwegen om de extra uitgangen van de ULN2803 naar buiten te brengen met een headertje. Dan zou men altijd nog die extra relais op een stukje gaatjesbord kunnen plaatsen. Dan hoeft er alleen een or-poortje bij. Qua code hoeft dat volgens mij vrijwel niets extra's te kosten.
Hier moet ik nog even over nadenken, want dan voeg je nog een extra functie toe aan dit bordje en ik wil toch ergens een streep trekken. Ikzelf gebruik voor de minidsp een voeding die ik nog heb liggen.daniel schreef:je gaat nu uit van een dc ingang op het bordje, die je terugregelt naar +12V en +5V. Daarnaast moet je ook nog ergens een DC spanning vandaan halen voor het dps bordje zelf. De regelaar daarvoor zou je ook nog op dit pcb kunnen proberen te plaatsen. Een schone voedign voor de dsp kan nooit kwaad.
Als je dan pcb-oppervlak te kort hebt kun je altijd nog 5V relais pakken en de ruimte van je 12V regelaar daarvoor benutten.
1x dvd/SACD (dig), 1x HDD recorder (dig), 1x mediaplayer (dig), 1xTV (analoog), 1x analoog uit SACD, 1x reserve (analoog, bijvoorbeeld voor een phonotrap)knuisje schreef:
[...]
Als ik er nou 1 relais bij doe, dan kun je daarmee toch tussen 2 analoge bronnen schakelen? Dan gebruik ik wel een ISP-pin om dit aan te sturen en hoop dit nog in de code te kunnen prakken. Kun je leven met 2 analoge bronnen? Hoeveel bronnen heb jij eigenlijk wel niet?Ik heb er maar 2 en die zijn allebei digitaal.
Maar met twee analoge bronnen kun je al een stuk vooruit. Overigens zou ik een uitgang niet met een isp pin combineren, ik zou dat alleen met een ingang doen. Anders gaat je relsi namelijk staan klapperen als je je controller programmeert.
je zou zelfs een functie kunnen weglaten, als je de juiste voedingsspanning kiest en dan uit gaat van 1 voeding. Bijvoorbeeld een 12 V adapter, die je op je bordje naar 5V terugbrengt voor je controller, verder niet regelt voor je relais, en eventueel een beetje extra filtert voor je DSP.knuisje schreef:Hier moet ik nog even over nadenken, want dan voeg je nog een extra functie toe aan dit bordje en ik wil toch ergens een streep trekken. Ikzelf gebruik voor de minidsp een voeding die ik nog heb liggen.daniel schreef:je gaat nu uit van een dc ingang op het bordje, die je terugregelt naar +12V en +5V. Daarnaast moet je ook nog ergens een DC spanning vandaan halen voor het dps bordje zelf. De regelaar daarvoor zou je ook nog op dit pcb kunnen proberen te plaatsen. Een schone voedign voor de dsp kan nooit kwaad.
Ok, dan doe ik het zo. Dat van die ISP pin had ik al in de gaten, die wordt gecombineerd met de pushbutton pin.daniel schreef:Maar met twee analoge bronnen kun je al een stuk vooruit. Overigens zou ik een uitgang niet met een isp pin combineren, ik zou dat alleen met een ingang doen. Anders gaat je relsi namelijk staan klapperen als je je controller programmeert.
Ik heb net de code aangepast om het extra relais aan te sturen. Ik heb hiervoor wel de remote programmeermode moeten verwijderen vanwege plaatsgebrek.
Is echter niet onoverkomelijk, een andere devicecode is een kwestie van 1 constante veranderen in het programma. Ik zal hem standaard naar devicecode 0 laten luisteren, dat is een TV remote van Philips. Die heeft iedereen wel in huis.
Het bufferen van het pwm-filter met een LM358 werkt overigens prima. Ik krijg nu een strak DC-signaal van 0 tot 3.3V.
Edit: Ik heb de code geoptimaliseerd waardoor geheugen vrij kwam. Hierdoor kon ik de remote programmeermode alsnog weer toevoegen. Verder kan de bron nu ook worden geselecteerd met de P+ en P- toetsen.
Dit is wat mij betreft het definitieve schema en layout. Het is naast 4 digitale bronnen nu ook mogelijk tussen 2 analoge bronnen te schakelen. En de anti-smd club hoeft zich nog steeds nergens zorgen over te maken. 
Laatst gewijzigd door knuisje op wo 30 jun 2010, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.