schilderwerk polieren / polijsten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ALFIrE
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 nov 2009, 19:03

schilderwerk polieren / polijsten

Bericht door ALFIrE »

hey,

ik heb een A/V meubel gemaakt uit 22mm MDF

kopse kanten behandeld met non-ferro primer > wordt knetterhard en kan je perfect glad schuren.

ganse meubel is al met vele lagen hoogglans wit (flamant 106 old church white) gelakt, maar het wordt geen perfect spiegeltje.

ook al geprobeerd met speciaal lakrolletje (pluche) op aanraden proffesionele schilder, terug niet perfect glad.

tussen de lagen door werd er geschuurd met 240 tot aan 800 waterproof.

ik heb echter een poliermachine (kestrel DAS-6) liggen voor autolak, inclusief schuimpads en menzerna polish.

zou ik hiermee de kast helemaal strak krijgen???
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: schilderwerk polieren / polijsten

Bericht door Henkjan »

wat bedoel je met niet perfect glad? sinaasappel?

:foto:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: schilderwerk polieren / polijsten

Bericht door richard »

ALFIrE schreef:
kopse kanten behandeld met non-ferro primer > wordt knetterhard en kan je perfect glad schuren.
Oei. Kopse kanten in MDF zullen zich altijd gaan aftekenen, hoe goed je de boel ook in de primer zet. Dat komt omdat het materiaal in de dikte anders werkt dan in het platte vlak.

Misschien kun je beter een afwerking kiezen waarbij de naad (die naar enige tijd onherroepelijk ontstaat) minder opvalt.
ALFIrE
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 nov 2009, 19:03

Re: schilderwerk polieren / polijsten

Bericht door ALFIrE »

sinaasappelhuid idd...

kopse kanten zijn zeer goed gelukt met de non-ferro primer. was een trucje van een bevriende schilder.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: schilderwerk polieren / polijsten

Bericht door bartsegers »

zie hier het verschil tussen een goed afgelakte mdf plank en gepolijste plank.

(4 lagen hema zwart) met pluche roller, en opgeschuurd tussen elke laag. RECHTS
Links zelfde plank, echter opgeschuurd tot korrel 2500, en dan gepolijst met machine en commandant m4/m5.

Als je niet kunt spuiten zelf, is dit volgens mij het beste alternatief. Geen sinaasappel meer te bekennen.
Wel werken geblazen!
Bijlagen
Sjolefest-0398.jpg
Sjolefest-0400.jpg
ALFIrE
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 nov 2009, 19:03

Re: schilderwerk polieren / polijsten

Bericht door ALFIrE »

Bart,

dis is exact hetgeen ik bedoel.

kan je meer in detail zeggen hoe je het hebt gedaan?

bedankt!

Tom
ALFIrE
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 nov 2009, 19:03

Re: schilderwerk polieren / polijsten

Bericht door ALFIrE »

ps, waar heb je grit 2500 kunnen kopen?

denk dat verfwinkel maar tot 1200 heeft...
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: schilderwerk polieren / polijsten

Bericht door bartsegers »

Tuurlijk kan ik dat vertellen.
Je hebt er wel de juiste tools voor nodig!

4 lagen Hema alkyd en 10-10-10-30% verdund met Owatrol.
Koop je bij een bootspeciaalzaak bijvoorbeeld of online. (ook grit2500)
Owatrol zorgt ervoor dat de alkydlak beter uitvloeit, en dus al weer schuurwerk bespaart. Echt een leuke tip die ik hier van een forumlid gekregen heb.
Tussenlagen opgeschuurd met 400 korrel, lichtjes, wel nat!
Laatste laag na klein weekje uitharden opgeschuurd met 600 nat, en het water aangelengd met St. Marc (schuurt superglad dan en schuurpapier loopt niet vol verf)
Na 600 nat, 1500 nat schuren wederom met st Marc verdund.
ALs laatste 2500 korrel, wederom nat.
Neem voor die laatste twee stappen echt de tijd. ELK krasje wat er nog zit krijg je niet makkelijk weggepolijst namelijk.
Beter wegschuren, dan lang polijsten, tenminste zo denk ik erover.
Alles is spiegeltje glad en zo mat als maar kan, maar laat je niet misleiden. (Ik dacht dat het dan niet meer goed kwam, maar vergiste me)
Commandant M4 (niet de normale 4) opgebracht in 2-3 minuutjes met een middelzachte schuurpad (oranje Kraus).
De M4 is voor machinale bewerkingen, hetgeen je ook moet doen natuurlijk.
Opgeschuurd weer totdat er flink glans was, en de commandant niet uitgedroogd was.
Laat je de commandant helemaal indrogen, dan kun je strepen krijgen. Plantenspuit met beetje water erin kan helpen bij grote vlakken etc.
Afnemen met een katoenen poetsdoek. Eerste bling bling is nu zichtbaar.
Nu een andere polijstpad op de machine.Nu met commandant M5. wedferom 2-3 minuutjes, tot het net niet opgedroogd is.

Dit alles hangt aan een Ferm 1400 watt polijstmachine, stukken beter dan de excentrische rammelbak van 100watt die ik eerst had. De Ferm is pure controle!
M5 ook weer afnemen, en dan het schaap eroverheen om de laatste resten en swirls te verwijderen. Dan genieten!
Bedenk dat je met polijsten rustig begint.
Alle stappen, zowel met M4 als M5 rustig aan beginnen. Jaag er niet meteen 1400 watt overheen, want dan zit ALLES onder je schuurmiddel. langzaam beginnen, en opvoeren.

En belangrijkste van alles, neem de tijd. Ga niet op zachte laklagen schuren en politoeren, dan krijg je onherstelbare krassen.
zelfs ik ben met 1 week wachten te snel begonnen. 2 weekjes is altijd beter.

Succes! Met die machine van jou moet het een eitje zijn.
De Polish ken ik niet overigens...
Ik heb een ander stukje lakwerk met meguiars polijstmiddel gedaan, ook prima.
ALFIrE
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 nov 2009, 19:03

Re: schilderwerk polieren / polijsten

Bericht door ALFIrE »

bedankt bart!

meguiars ken ik uiteraard ook (M80 en M83)

is die commandant M4 grof, en M5 fijn?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: schilderwerk polieren / polijsten

Bericht door bartsegers »

ALFIrE
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 nov 2009, 19:03

Re: schilderwerk polieren / polijsten

Bericht door ALFIrE »

heb toevallig nog een pot cleaner 4 staan, en waarschijnlijk ook M5 of M7

ik moet nog een deurtje van de kast lakken. zal dit ook een week of 2 laten uitharden en dan es experimenteren!

bedankt Bart!!!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: schilderwerk polieren / polijsten

Bericht door bartsegers »

M7 is wax, kan ook nog net dat extra vette randje geven aan de hoogglans overigens.

Ben benieuwd wat het gaat worden!
Plaats reactie