Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door MrCaBLeGuY »

Om ook maar eens te gaan spelen met Speaker Workshop naar aanleiding van de workshop op de ZBA dag wat bestanden opgezocht (frd's & zma's). Gevonden van de:

Seas 27TBFC H1212 (tweeter)
Seas CA18RNX - H1215 (Woofer)

Bijgaand de voorbeeld bestandjes in een zipje:
Seas files.zip
(8.67 KiB) 74 keer gedownload
Na de workshop kon ik eindelijk aan de slag met Speaker Workshop, even wat ik met wat geknutsel heb gemaakt:

Filter:
sw1.jpg
Response:
sw2.jpg
Zwart = totaal
Rood = tweeter
Blauw = woofer
Geel = Fase

Als je verder in gaat zoomen wordt het wel een stuk minder mooi, dus wordt nog flink oefenen.
sw3.jpg
Iemand die zich er ook aan wil wagen met de voorbeeld bestandjes?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door b_force »

Poeheej!
Gelijk een serie filter.
Lijkt me niet het meest makkelijke om mee te beginnen hoor!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door jeroen_d »

Tip: zet de originele curves van de drivers er bij in de grafiek, dan kun je zien wat je filter doet. Vooral met een seriefilter moet je oppassen dat je per ongeluk nog nauwelijks aan het filteren bent.
gelly
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 26 jan 2009, 23:08
Locatie: bonheiden (B)

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door gelly »

voor een 6.5 inch woofer erg hoog afgefilterd

en zon kleine overlap....
nooit gezien

kvermoed dat de fases niet kloppen
kan haast niet anders

kan je de beide fases weergeven mss ?
ipv de totale fase ?

vo de rest grafiek, prima
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door Zweitse »

Ik zou ook graag eens wat willen proberen. Kan iemand aangeven waar ik het programma kan vinden, en hoe het te installeren.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door b_force »

google.com -> speakerworkshop ? :wink:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door Zweitse »

Ik krijg na het installeren een foutmelding met de volgende tekst:
---------------------------
Failed to update the system registry.
Please try using REGEDIT.
---------------------------
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door b_force »

Die foutmelding kreeg ik ook bij win7 volgens mij.
Niks van aantrekken en gewoon doorgaan met het programma.
Of krijg je het al bij de installatie?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door jeroen_d »

Zweitse schreef:
Ik krijg na het installeren een foutmelding met de volgende tekst:
---------------------------
Failed to update the system registry.
Please try using REGEDIT.
---------------------------
Klopt, windows 7 probleem. Doet het verder gewoon.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door Zweitse »

Maar ik heb geen windows 7, maar vista.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door Henkjan »

heb je voldoende rechten om programma's te installeren?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door Zweitse »

Ja, na de foutmelding werk het programma. Ik zal nog wel wat data moeten invoegen, want ik zie geen drivers en dat soort dingen. Ik zal met google eens wat meer info zoeken over speakerworkshop.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door molekuul »

Als je het registry probleem krijgt moet je het programma als administrator opstarten. dit doe je door met je rechter muisknop op het prob=gramma te klikken, en dan de optie opstarten als administrator aan te klikken.
Dit programma wil als administrator iets in het registry schrijven.

je kunt dit ook permanent configureren, ga naar de install directory van het programma druk met je rechter muisknop op het programma en kies properties(engels, in NL weet ik het zo ffen niet maar ik denk eigenschappen) dan kun je bij compatibiliteit opstarten als administrator aanvinken.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door Zweitse »

Bedankt, ga ik proberen.
Maudio
Berichten: 36
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 17:23

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door Maudio »

Goeie avond, vandaag ook eens voor het eerst op de zelfbouwdio.nl aangemeld.

Had ik eerder moeten doen, wat een gedoe om het allemaal zelf uittezoekun.

Ik lees iets van speakerworkshop. Is dat een programma om op de pc filters te berekenen?
Daar ben ik nl naar op zoek. HELP.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Aan de gang met SpeakerWorkshop (n.a.v. B_forces workshop)

Bericht door b_force »

Zo, ik zat net naar mezelf te kijken aangezien we nog wat moeten doen met een filmpje van deze workshop. (en er moet heel wat bewerkt worden!)
Overigens, altijd irritant om jezelf te moeten terug zien :lol:
Heb ook nog wat foutjes kunnen ontdekken. Ook vind ik dat sommige vragen niet helemaal goed of onvolledig beantwoord waren.

Sowieso vind je altijd achteraf dat je dingen soms wat anders, beter of vollediger had kunnen uitleggen, maarja, onthouden voor de volgende keer :wink:

Een van de vragen was een oefen bestandje.
Ik heb maar gewoon die van mijn KEF monitor gepakt (die is gelijk lekker "complex" voor de beginners :lol: ).
Mochten er vragen over zijn dan merk ik het wel :)

Ik zal ook proberen nog wat punten te behandelen, hoewel dat misschien ook wel in een volledig bewerkt filmpje kan met tekst.
Bijlagen
Speaker workshop oefen.rar
(531.82 KiB) 68 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”