Neeper Acoustics Kloon ~ Stiletto
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Dank je voor het compliment! Het lijkt mij ook erg gaaf en het bespaart een hoop geklooi (en geld aan plamuur en verf).
Tja miss had een grote emmer wat kostenefficienter geweest maar ik gebruik sneldrogende lijm dus een emmer zou na 1 avond waarschijnlijk al onbruikbaar zijn geworden. Bovendien vind ik de wat handzamere potjes wel makkelijker werken.
Vanavond ga ik kast 2 verder mishandelen en zondag hopelijk kast 1 (die nu dicht is) af maken! Ik ga maar vast mijn geen-regen-dans instuderen...
Tja miss had een grote emmer wat kostenefficienter geweest maar ik gebruik sneldrogende lijm dus een emmer zou na 1 avond waarschijnlijk al onbruikbaar zijn geworden. Bovendien vind ik de wat handzamere potjes wel makkelijker werken.
Vanavond ga ik kast 2 verder mishandelen en zondag hopelijk kast 1 (die nu dicht is) af maken! Ik ga maar vast mijn geen-regen-dans instuderen...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Slecht nieuws!!
Geen idee hoe het komt maar het front van speaker 2 is gescheurd. Bij de rand waar de woofer zit. Wat moet ik hiermee?
Insmeren met lijm en dichtklemmen?
Front er op de 1 of andere manier uitslopen en opnieuw maken?
Hele kast opnieuw?
Ik zit met 2 andere kleine probleempjes met deze kast. Er zit een minieme afwijking in de ronding aan 1 kant (foto 2). Het is beetje moeilijk fotograferen maar hopelijk zien jullie het. En punt 2 is dat de gaten voor montage van de units niet helemaal lekker zitten. Dit is allemaal wel te corrigeren maar als ik het front of de hele kast opnieuw zou moeten doen dan kan ik deze correcties gelijk meenemen.
Wat vinden jullie?
Geen idee hoe het komt maar het front van speaker 2 is gescheurd. Bij de rand waar de woofer zit. Wat moet ik hiermee?
Insmeren met lijm en dichtklemmen?
Front er op de 1 of andere manier uitslopen en opnieuw maken?
Hele kast opnieuw?
Ik zit met 2 andere kleine probleempjes met deze kast. Er zit een minieme afwijking in de ronding aan 1 kant (foto 2). Het is beetje moeilijk fotograferen maar hopelijk zien jullie het. En punt 2 is dat de gaten voor montage van de units niet helemaal lekker zitten. Dit is allemaal wel te corrigeren maar als ik het front of de hele kast opnieuw zou moeten doen dan kan ik deze correcties gelijk meenemen.
Wat vinden jullie?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Jeetje, wat zonde! Ik denk dat het komt door de spanning in het MDF door het "te" hard vast draaien van de bouten van de woofer. MDF is in aan de kanten erg gevoelig voor scheuren wanneer het maar even "verkeerd" belast wordt. Ik heb er zelf ook vervelende ervaringen mee.
De afwijking in de ronding zou ik me niet druk om maken. Die is wel weg te schuren.
Compliment voor het maken van de keuze om de baffe te vervangen. Dit is zeker de beste oplossing. Zelfbouwen doe je in dit soort gevallen compromisloos, anders krijg je er zeker spijt van. Nogmaals compliment. Trouwens..... Ik denk dat de nieuwe baffle makkelijker te maken wordt, door de ervaring die opgedaan iss bij de vorige.
Succes,
Chris
De afwijking in de ronding zou ik me niet druk om maken. Die is wel weg te schuren.
Compliment voor het maken van de keuze om de baffe te vervangen. Dit is zeker de beste oplossing. Zelfbouwen doe je in dit soort gevallen compromisloos, anders krijg je er zeker spijt van. Nogmaals compliment. Trouwens..... Ik denk dat de nieuwe baffle makkelijker te maken wordt, door de ervaring die opgedaan iss bij de vorige.
Succes,
Chris
Ik heb voor die slagmoeren blokjes gelijmt:

1 Blokje was met het voorboren gebroken, ik heb niet helemaal het goede hout gebruikt. Maar een nieuw blokje was er zo op gelijmt.
Tevens 2 componenten lijm eronder gedaan voordat ik de slagmoeren erin sloeg. Als ze nu nog los komen weet ik het niet meer.
Je moet uiteraard wel lange bouten hebben maar die van mij waren precies lang genoeg.

1 Blokje was met het voorboren gebroken, ik heb niet helemaal het goede hout gebruikt. Maar een nieuw blokje was er zo op gelijmt.
Tevens 2 componenten lijm eronder gedaan voordat ik de slagmoeren erin sloeg. Als ze nu nog los komen weet ik het niet meer.
Je moet uiteraard wel lange bouten hebben maar die van mij waren precies lang genoeg.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
En daar zit nu dus mijn probleem. Mijn baffel is 15mm, mijn frontplaat is 18 en mijn boutjes (m4) zijn max 40mm. Die 5mm die ik over zou houden is niet genoeg voor een goede montage. Ik denk dat ik al weet waar het door is gekomen. Bij de eerste speaker heb ik eerst de moeren ingeslagen en toen de gaten groter gemaakt. Daardoor had ik meer stevigheid aan de randen. Door het slaan is het hout gebarsten denk ik.
HDF is niet veel anders als MDF, sterker nog, de kans op barsten/scheuren is groter bij HDF.
Slagmoeren kun je IMO het best monteren door:
1) Boren van een gat waar de bus met schroefdraad goed in past.
2) Slagmoer erin en erop tikken zodat er een afdruk voor de pinnen is.
3) Gaatjes voor de pinnen boren, niet te groot, maar zeker niet te klein.
4) Slagmoer er rustig in tikken.
5) Zit ie vast genoeg? laten zitten.
6) Zit ie een beetje los? eruit halen en met (ruim) wat kit (b.v. bison kit) terug plaatsen (Schroef met een car ring aan de voorkant erin zodat de slagmoer goed strak aangetrokken word, laten drogen en de kans is zeer klein dat ie los komt of dat er iets scheurt of barst, slagmoer zover mogelijk goed ontvetten en grof opschuren).
Als je nog meer zekerheid wilt dan zou je nog ruimer kunnen boren voor de pinnen en de slagmoer met 2K hars vast kunnen zetten.
Slagmoeren kun je IMO het best monteren door:
1) Boren van een gat waar de bus met schroefdraad goed in past.
2) Slagmoer erin en erop tikken zodat er een afdruk voor de pinnen is.
3) Gaatjes voor de pinnen boren, niet te groot, maar zeker niet te klein.
4) Slagmoer er rustig in tikken.
5) Zit ie vast genoeg? laten zitten.
6) Zit ie een beetje los? eruit halen en met (ruim) wat kit (b.v. bison kit) terug plaatsen (Schroef met een car ring aan de voorkant erin zodat de slagmoer goed strak aangetrokken word, laten drogen en de kans is zeer klein dat ie los komt of dat er iets scheurt of barst, slagmoer zover mogelijk goed ontvetten en grof opschuren).
Als je nog meer zekerheid wilt dan zou je nog ruimer kunnen boren voor de pinnen en de slagmoer met 2K hars vast kunnen zetten.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Ik sluit me hierbij aan maar.....
Vandaag weer veel gedaan! Kast 1 is zo goed als af!!
De rest van de zijpanelen erop gedaan en afgefreesd. Ook is het frontpaneel mooi rond gefreesd. De voet voor kast 2 is ook al op wat kleine afwerkingen na klaar.
Het heeft me wel een freesbitje gekost want onderaaan bij het frezen van kast 1 sprong mijn geleidewieltje eraf met als gevolg een kleine inkeping in het hout. Gelukkig maar klein en op de bodem waar nog een flink stuk afgeschuurd moet worden, dus de schade zal hoogstwaarschijnlijk met het schuren verdwijnen.
Zie hieronder voor de eindstand dusver...
Damn wat is dit toch leuk!!!
p.s. Nu al 20kg zwaar...
Vandaag weer veel gedaan! Kast 1 is zo goed als af!!
De rest van de zijpanelen erop gedaan en afgefreesd. Ook is het frontpaneel mooi rond gefreesd. De voet voor kast 2 is ook al op wat kleine afwerkingen na klaar.
Het heeft me wel een freesbitje gekost want onderaaan bij het frezen van kast 1 sprong mijn geleidewieltje eraf met als gevolg een kleine inkeping in het hout. Gelukkig maar klein en op de bodem waar nog een flink stuk afgeschuurd moet worden, dus de schade zal hoogstwaarschijnlijk met het schuren verdwijnen.
Zie hieronder voor de eindstand dusver...
Damn wat is dit toch leuk!!!
p.s. Nu al 20kg zwaar...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Ik ben net weer beetje genezen van de griep en nu is mijn vrouw begonnen. Nodeloos om te zeggen maar het werk heeft hier dus een beetje stil gelegen.
Wat ik wel nog heb gedaan is de 2de woofer in kast 1 geplaatst en aangesloten. Nu heb ik eindelijk een beeld van hoe hij zal gaan klinken. Mid en hoog zijn mooi helder en duidelijk. Op dit moment vind ik het mid nog een beetje overheersen maar ik ben ook aardig verpest de laatste maanden met het waardeloze geluid wat er gespeeld heeft. Het laag is mooi strak maar net een tikkeltje te onderdanig. Ik denk dat dat komt ook door de nog verre van strakke plaatsing van de baffle. Kortom, de kast is nog niet luchtdicht. De nog niet correcte plaatsing van de baspijp en natuurlijk de positie in de kamer. Ook het feit dat er maar 1 speaker speelt heeft er natuurlijk mee te maken.
Ergo, ik weet nog niets....
Wat ik wel nog heb gedaan is de 2de woofer in kast 1 geplaatst en aangesloten. Nu heb ik eindelijk een beeld van hoe hij zal gaan klinken. Mid en hoog zijn mooi helder en duidelijk. Op dit moment vind ik het mid nog een beetje overheersen maar ik ben ook aardig verpest de laatste maanden met het waardeloze geluid wat er gespeeld heeft. Het laag is mooi strak maar net een tikkeltje te onderdanig. Ik denk dat dat komt ook door de nog verre van strakke plaatsing van de baffle. Kortom, de kast is nog niet luchtdicht. De nog niet correcte plaatsing van de baspijp en natuurlijk de positie in de kamer. Ook het feit dat er maar 1 speaker speelt heeft er natuurlijk mee te maken.
Ergo, ik weet nog niets....
Late reactie...Wowly schreef:Leg dit eens uit? Hdf is (afhankelijk van de kwaliteit toch echt een stuk steviger geperst. En waarom het dan eerder scheurt is me ook nier duidelijk.KILLorBE schreef:HDF is niet veel anders als MDF, sterker nog, de kans op barsten/scheuren is groter bij HDF.
Jan
Uitleg: Zat met m'n kop ergens anders
Bij MDF en HDF van dezelfde kwaliteit is HDF idd superieur.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Ik ben van mening dat bovenstaande meningen wel kunnen kloppen. 
Daarom wacht ik gewoon rustig af tot de 2de kast klaar is. Ik heb besloten om die kast maar helemaal opnieuw te doen.
Zoals ik al zei ben ik door ziekte niet meer bezig geweest met de kasten maar wel nog lekker aan het ontwerpen geweest. Hier een sneak-preview van het volgende project: De achterluidsprekers!
Als unit ga ik me wagen aan de Tangband W5-1611.
Daarom wacht ik gewoon rustig af tot de 2de kast klaar is. Ik heb besloten om die kast maar helemaal opnieuw te doen.
Zoals ik al zei ben ik door ziekte niet meer bezig geweest met de kasten maar wel nog lekker aan het ontwerpen geweest. Hier een sneak-preview van het volgende project: De achterluidsprekers!
Als unit ga ik me wagen aan de Tangband W5-1611.


