Rouwadvertentie & MDF

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

MrCaBLeGuY

Rouwadvertentie & MDF

Bericht door MrCaBLeGuY »

Wat een rouwadvertentie met MDF te maken heeft? Zou "Al sla je me dood" een passende reactie zijn? Zie freaky rouwadvertentie:
mdfkills.jpg
RobertD
Contacteer:

Re: Rouwadvertentie & MDF

Bericht door RobertD »

Beetje creepy om dat in de rouwadvertentie van je overleden broer te zetten.
Het is echter inderdaad zo dat het hele fijne stof van asbest, MDF en steenwol kan leiden tot longkanker.
Bij asbest is dit aangetoond en is het risico heel hoog. Ik heb geen idee of het risico bij het werken met MDF even hoog is, maar het is altijd aan te bevelen om een stofmasker te dragen bij het werken met MDF en andere houtsoorten.
Zodra je gaat schuren aan welk materiaal dan ook moet je je luchtwegen beschermen met een stofmasker.

Zelf ben ik ook zo eigenwijs om het niet te doen hoor, dit soort advertenties zet je dan wel even aan het denken.
Voor het volgende project waarbij ik veel ga schuren doe ik tomch maar weer teen snuitjee op. Het moet eigenlijk net zo vanzelfsprekend zijn als gehoorbescherming wanneer je veel met machines werkt en veiligheidsschoenen in de bouw.

Neemt niet weg dat ik het wel een heel vreemde advertentie vind.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Lees dan even het artikel in de AD van vandaag, er waren meer mensen die het wat vreemd vonden.
Er is nu door de familie en de buurman(=broer genoemd) een verklaring gegeven.

Edit hier staat het verhaal

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... ntie.dhtml
Laatst gewijzigd door hannesie op vr 07 mei 2010, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Ik kan de de site helaas niet meer vinden, maar er was een verhaaltje van een houtdraaier over de veiligheid met het werken van hout.
Daarbij drukte hij heel erg op na dat het werken met een stofmasker echt geen overbodige luxe is.
Het blijkt dat niet zozeer het zichtbare stof gevaarlijk is, maar juist de stof die zo fijn is dat het direct in de bloedbaan word opgenomen.
De 3m kapjes schieten daarbij helaas te kort, er is echt een professionele gelaatsmasker (North??) nodig om dat tegen te houden.
Bij MDF komt erbij dat het vooral de formaldehyde is die zo slecht voor je is, dit komt ook in de lucht door simpelweg het uitdrogen van de MDF.
Kaal MDF dus niet te lang in de huis-/slaapkamer laten staan :(.

Ik denk wel dat je het een beetje in perspectief moet brengen, voor iemand die maar heel af en toe met mdf of hout werkt zal het risico wel meevallen.
Daarbij denk ik vooral aan mensen die hun keuken verbouwen of een vloertje aanleggen.
Maar voor ons zelfbouwers die toch wel regelmatig ermee werken is het wel een must eigenlijk.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat zegt onze beroeps houtbewerker er van?

Denk dat de risico's alleen groot zijn als je dagelijks beroepsmatig hout bewerkt/verwerkt. Daarvan is bekend dat het longziekten veroorzaakt.

Ik vind die advertentie niet kies op die manier maar wel begrijpelijk en het is wel een gegeven: De werkplaats beheerder van de houtwerkplaats op de academie waar mijn vrouw studeerde heeft zijn pensioen niet gehaald: Zijn leven lang niet gerookt en toch overleden aan longkanker.
595ss

Bericht door 595ss »

Pjotr,

Er zijn maar een paar soorten longkanker die aantoonbaar door roken worden veroorzaakt, de rest is gissen, op asbestkanker na.
Een voetbalknie krijg je ook niet altijd van voetballen ;-) desalniettemin is roken gewoon niet goed voor je. (ook al kan je 100 mee worden)
Mijn vrouw werk al een jaar of 10 op de longafdeling en vertelde me dat asbestkanker de meest agressieve en pijnlijke soort van longkanker is.

Rob
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wil je daarmee zeggen dat beroepsmatig werken in een houtwerkplaats zonder beschermende maatregelen geen reden tot ongerustheid is?
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Ja van dit soort berichten wordt je vrolijk.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Wil je daarmee zeggen dat beroepsmatig werken in een houtwerkplaats zonder beschermende maatregelen geen reden tot ongerustheid is?
Ik kom wel eens in een profesionele timmerfabriek waar (hard) houten kozijnen en deuren gemaakt worden.
Er staat daar een centrale stofafzuig installatie waar (bijna) alle machines op staan aangesloten die het stof in grote zakken opvangt.
Sommige machines staan ook in een aparte (geluidsdempende) cabine. de meeste medewerkers hebben ook op maat gemaakte gehoorbescherming.

het is best wel vrij schoon daar, maar ik kan me voorstellen als je jarenlang onbeschermd in het zaagstof staat dat niet echt gezond is.
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Bericht door MBG Verhoeven »

Ik wel eens een slijpschijf in een asbestplaat laten zakken en een gat geslepen zonder bescherming.
Toen ik merkte dat het asbest was geprobeerd mijn adem in te houden en uit de 'wolk' met stof te gaan staan.
Ben benieuwd of dit nu echt schadelijk is. Na een onderzoekje op internet blijken er meerdere soorten asbest te zijn.
Met name 'blauwe' asbest blijkt gevaarlijk te zijn door haar lengte/breedte verhouding. Als het goed is is deze slechts zeer zelden in golfplaten verwerkt.
richard

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Denk dat de risico's alleen groot zijn als je dagelijks beroepsmatig hout bewerkt/verwerkt. Daarvan is bekend dat het longziekten veroorzaakt.
In een aantal houtsoorten zitten giftige inhoudstoffen, die zijn gunstig voor de duurzaamheid van dit hout maar slecht voor de gezondheid. Niet alleen het stof van MDF is ongezond bij inademing.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

in principe is al het inhaleerbare stof slecht. wat asbest (en een aantal andere, zoals heet geweeste glaswol) extra erg maakt, is dat de asbest vezels erg scherp zijn en niet worden afgebroken, ze kunnen zo in het buikvlies gaan zitten en veroorzaken daar de specifieke asbest-kanker.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Inderdaad, elke vorm van fijnstof kan kankerverwekkend zijn. Zelfs de fijnste deeltjes van bijv. maizena, bakpoeder, of andere op zich niet giftige produkten (asbest is ook niet giftig, i.t.t. fijnstof uit uitlaatgassen). Asbestvezels vormen alleen het grootste risico omdat het lichaam ze nauwelijks/niet krijgt verwijderd, en ze daarom zo goed als zeker worden omkapseld. Elk vezeltje wat in het lichaam wordt omkapseld kán het begin zijn van een gezwel... al komt het bij wijze van spreken* van een verorberde aardappel of spruit, om het maar eens heel extreem te stellen. :D

Enne: dat blauw asbest gevaarlijker is dan andere soorten is inmiddels achterhaald. Zie ook: WikiPedia.

--
Edit:
*Natuurlijk worden vezels van aardappelen en spruiten niet zómaar ingekapseld, wanneer ze niet veelvuldig in
de vorm van fijnstof worden ingeademd, en natuurlijk groeit niet elk ingekapselde vezeltje uit tot een tumor.
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

Chris_T schreef:
Bij MDF komt erbij dat het vooral de formaldehyde is die zo slecht voor je is, dit komt ook in de lucht door simpelweg het uitdrogen van de MDF. Kaal MDF dus niet te lang in de huis-/slaapkamer laten staan :(.
Vind dit wel vrij vergaand, dat houdt in dat de bouwmarkt houtafdeling of hallen waar mdf ligt opgeslagen ook niet geheel veilig zijn. Ben blij dat me huis goed geventileerd is en de deur vaak open staat want vanaf dag 1 dat ik hiermee ben begonnen staan er mdf kasten in de kamer.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Achja, het ene geslacht krijgt wat meer formaldehyde binnen door het bouwen van luidsprekerkasten, het andere geslacht door hun uiterlijk te bedekken met smeerseltjes...

Was de hoeveelheid formaldehyde, die vrijkomt uit spaanplaat en MDF, niet sterk aan banden gelegd in de tijd dat ophef ontstond dat spaanplaat mogelijk kankerverwekkend is? Formaldehyde adem je trouwens ook in zonder stof (een stofkapje houdt dat niet tegen), en in stof aanwezig formaldehyde verdampt weer. Eventuele gezondheidsrisico's van beide stoffen (bij teveel en te langdurig binnenkrijgen) hebben niets met elkaar gemeen.
Arno

Bericht door Arno »

Ik ben ten dode opgeschreven... Afbeelding

Ach, zijn we dat niet allemaal.
dre

Bericht door dre »

ach man,kijk eens wat je allemaal opeet! :roll:
daar flikkeren ze pas zooi doorheen!
Arno

Bericht door Arno »

dre schreef:
ach man,kijk eens wat je allemaal opeet! :roll:
daar flikkeren ze pas zooi doorheen!
Ja, dat ook nog eens een keer nog eens aan toe zeg. Afbeelding
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Oftewel.. Geniet nu nog van je mooie speakers want nu kan het nog :roll:
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Marp schreef:
Elk vezeltje wat in het lichaam wordt omkapseld kán het begin zijn van een gezwel... al komt het bij wijze van spreken uit een verorberde aardappel of spruit, om het maar eens heel extreem te stellen. :D
Gelukkig krijg je niet zo makkelijk kanker :).

Achter kanker krijgen zit eigenkijk een heel simpel mechanisme: DNA schade. In DNA zitten meerdere sequenties die groei reguleren. Pas als meerdere van die fail safe sequenties beschadigd zijn, gaat een cel ongecontroleerd groeien.

Iets dat kanker veroorzaakt, moet dus DNA schade veroorzaken. Een vezel van abest doet dat (volgens mij niet elk asbest), maar vezels van aardappels of fruit doen dat echt niet. Of het is iig nog niet aangetoond ;).

Asbest veroorzaakt wel iets specifieker kanker dan ander (fijn) stof dat doet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat klopt en je weet dan ook wel dat als je cellen maar lang genoeg "treitert" het DNA beschadigd raakt en dat hoeft niet per se met vezeltjes.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Ik weet niet wat je met 'treitert' bedoelt, maar dat treiteren moet gericht DNA schade veroorzaken. Ik heb in een lab weleens cellen heel erg gericht en heel intensief getreiterd (immuunresponse opwekken enzo), maar dat veroorzaakt geen kanker hoor :).

Natuurlijk kan je van alles zeggen dat het kankerverwekkend is. Heel lang slaan op 1 plek op je lijfm kan in theorie (vergezochte theorie wel) ook nét dat stukje DNA schade veroorzaken wat een al verzwakte/beschadigde cel (erfelijkheid, DNA schade door UV) doet omslaan naar kankercel, maar dat betekent niet dat een klap kankerverwekkend is.

Over het algemeen wordt iets carcinogeen of kankerverwekkend genoemd, als het gericht kanker kan veroorzaken. En dat doet het door DNA schade te veroorzaken. Willekeurige vezels of stof doet dat niet. Ook al irriteert het wel.
Arno

Bericht door Arno »

Jullie hebben echt overal verstand van zeg. Nu hoef ik dus alleen nog maar te kiezen welke verklaring mij het beste uitkomt :)
dre

Bericht door dre »

persoonlijk ga ik voor deze optie! :mrgreen:

Afbeelding
JvS

Bericht door JvS »

De beste remedie tegen alles 8)
Plaats reactie