Alle car audio versterkers die ik tot dusver heb geopend hadden trouwens kabels tussen de terminal en print in gesoldeerd zitten.
CAR audio versterker voeding (SMPS)
Moderator: Beheerdersteam
Re: CAR audio versterker voeding (SMPS)
Direkte terminals op de print is vaak breuk gevoeliger dan kabels in de print gesoldeerd. Bovendien beperk je je tot een vaste plek waar de terminal moet komen in de behuizing, dan nog kun je beter direkt zo dicht mogelijk bij de transformator de primaire spanning aanbieden. Netto maakt het trouwens maar weinig uit, meer een kwestie van smaak/voorkeur, niet bepaald een enorm technisch voordeel. Meestal worden dat soort dingen gedaan in commerciële ontwerpen omdat het makkelijker te assembleren is...
Alle car audio versterkers die ik tot dusver heb geopend hadden trouwens kabels tussen de terminal en print in gesoldeerd zitten.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dan heb je dat denk ik alleen bij versterkers van 1995 of ouder gedaan, vrijwel alle huidige modellen versterkers hebben ze toch echt zoals de foto die ik postte. Je zal toch op één of andere manier de (dikke) voedingskabel op dat kastje moeten afmonteren, dan is zo'n montageblok toch praktischer?
En zie het niet als negatief commentaar he...
Rob.
En zie het niet als negatief commentaar he...
Rob.
Hah, dat zou zo maar kunnen! Nee niet negatief commentaar hoor!
Alleen zie je vaak dit soort oplossingen in commerciële producten eerder voor kostenbesparing dan verbetering van techniek.
Natuurlijk kan dit makkelijk aangepast worden in het ontwerp...
Natuurlijk kan dit makkelijk aangepast worden in het ontwerp...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
ik snap het probleem ook niet helemaal.
2,5mm installatie draad kan toch al zo'n 25A hebben?
Kost geen drol, probleem opgelost
2,5mm installatie draad kan toch al zo'n 25A hebben?
Kost geen drol, probleem opgelost
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Het is de bedoeling dat ie in een auto komt, niet voor thuis, op 12v. Daar wil je echt geen VD draad trekken...
Rob.
Rob.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Mja.. veel te stug. Als je ooit eens iets in een auto gaat bouwen, begrijp je precies wat ik bedoel.
Rob.
Rob.
Nee, maar het illustreert wel dat er genoeg stroom doorheen kan zoals het nu is, eerder werd een beetje het idee geschetst dat de dikte die ik in het ontwerp gekozen had niet voldeed. De input gaat gewoon via 12mm kwadraat kabel op dit moment en het primaire terminal blokje is een uitgang voor andere 12V toepassingen inwendig. Of als er niet veel vermogen vereist is kan het als input terminal blokje gebruikt worden...
Het idee van deze converter was dat hij super compact werd. Ik ben wel al een en ander aan het aanpassen voor de volgende bestelling PCB's. Ik ga die primaire terminal maar laten vervallen, al is het alleen maar om de vragen erover tegen te gaan...
Verder heb ik nog een toroidale spoel footprint tussen de ingangs en uitgangs massa zitten die ik denk ook te kunnen laten vervallen. Het is mij alleen nog niet 100% duidelijk, er zijn commerciële ontwerpen waar de in/uit massa hard aan elkaar hangen, maar naar mijn idee krijg je dan al gauw aardlussen als de bron aan dezelfde voeding hangt, wat in 999 van de 1000 gevallen in een auto ook gebeurt. Mijn idee is dat het mooier is om de in/uit te isoleren/galvanisch gescheiden te houden. Maar dan kan er misschien een brommetje ontstaan doordat de uitgangs massa geen goede referentie heeft. Ik heb van een ontwerper (R. Quan) begrepen dat er ook wel eens een 100R weerstand met een 100nF C'tje tussen gezet wordt. Wat ook niet moet gebeuren is dat er straks enorme stroom wil gaan lopen over de audio massa....dan hebben we vuurwerk... Ik ga hier nog even flink mee testen, als iemand hier ideeën over heeft hoor ik het graag!
Het idee van deze converter was dat hij super compact werd. Ik ben wel al een en ander aan het aanpassen voor de volgende bestelling PCB's. Ik ga die primaire terminal maar laten vervallen, al is het alleen maar om de vragen erover tegen te gaan...
Verder heb ik nog een toroidale spoel footprint tussen de ingangs en uitgangs massa zitten die ik denk ook te kunnen laten vervallen. Het is mij alleen nog niet 100% duidelijk, er zijn commerciële ontwerpen waar de in/uit massa hard aan elkaar hangen, maar naar mijn idee krijg je dan al gauw aardlussen als de bron aan dezelfde voeding hangt, wat in 999 van de 1000 gevallen in een auto ook gebeurt. Mijn idee is dat het mooier is om de in/uit te isoleren/galvanisch gescheiden te houden. Maar dan kan er misschien een brommetje ontstaan doordat de uitgangs massa geen goede referentie heeft. Ik heb van een ontwerper (R. Quan) begrepen dat er ook wel eens een 100R weerstand met een 100nF C'tje tussen gezet wordt. Wat ook niet moet gebeuren is dat er straks enorme stroom wil gaan lopen over de audio massa....dan hebben we vuurwerk... Ik ga hier nog even flink mee testen, als iemand hier ideeën over heeft hoor ik het graag!
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik repareer regelmatig van allerlei merken car audio versterkers, zal 's in m'n schemaverzameling duiken om te zien hoe ze dat her en der oplossen. Meestal zijn massa's prim/sec gescheiden en gekoppeld via een weerstand.
En electrisch gezien gaat het allemaal best hoor qua dikte etc (zie mijn coldamp), maar je wilt toch ook een ontwerp wat je makkelijk en goed kan inbouwen en aansluiten. Vooral bij de zwaardere uitvoeringen is dat echt veel handiger.
Rob.
En electrisch gezien gaat het allemaal best hoor qua dikte etc (zie mijn coldamp), maar je wilt toch ook een ontwerp wat je makkelijk en goed kan inbouwen en aansluiten. Vooral bij de zwaardere uitvoeringen is dat echt veel handiger.
Rob.
Als ik een footprint maak in Eagle voor zo'n print terminal kan daar natuurlijk ook direkt draad in gesoldeerd worden, iedereen blij.
Moet ik even een datasheetje met tekening van zo'n terminal hebben...
Als je eens wilt kijken in de schema's graag, wat ik dan vooral interessant vind is als er afwijkende schema's zijn wat de audio massa dan doet. Bij sommige versterkers hangt die hard aan de voedings massa, maar soms hangt die met een spoeltje aan elkaar. Mijn idee is als er een weerstand tussen zit heb je mogelijk nog steeds aardlus herrie en misschien nog steeds geen goede referentie voor de uitgangs massa...
Als je eens wilt kijken in de schema's graag, wat ik dan vooral interessant vind is als er afwijkende schema's zijn wat de audio massa dan doet. Bij sommige versterkers hangt die hard aan de voedings massa, maar soms hangt die met een spoeltje aan elkaar. Mijn idee is als er een weerstand tussen zit heb je mogelijk nog steeds aardlus herrie en misschien nog steeds geen goede referentie voor de uitgangs massa...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Heb ik al paar keer gedaan voor iemand.Bertje schreef:Mja.. veel te stug. Als je ooit eens iets in een auto gaat bouwen, begrijp je precies wat ik bedoel.
Rob.
Beviel eigenlijk wel die stugheid. Kun je heel mooi vormen aan het oppervlak.
Daarna beetje vastzetten (+isolatie mantel). Helemaal klaar
Maar het ging me meer om wat v-bro ook zegt. Er bestaat nmlk ook soepele kabel hiervan.
groter dan 2,5/3mm² is echt onzinnig groot.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Prima als jij het wel fijn vind werken natuurlijk, maar ik vind soepele kabel toch echt veel makkelijker in een hoekje weg te werken. En ik sta daar niet alleen in eigenlijk. Daarnaast breekt stugge kabel eerder in een omgeving die trilt/rammelt zoals in een auto. Verdere kabeldiscussie is wat offtopic lijkt me?b_force schreef:Heb ik al paar keer gedaan voor iemand.Bertje schreef:Mja.. veel te stug. Als je ooit eens iets in een auto gaat bouwen, begrijp je precies wat ik bedoel.
Rob.
Beviel eigenlijk wel die stugheid. Kun je heel mooi vormen aan het oppervlak.
Daarna beetje vastzetten (+isolatie mantel). Helemaal klaar
Maar het ging me meer om wat v-bro ook zegt. Er bestaat nmlk ook soepele kabel hiervan.
groter dan 2,5/3mm² is echt onzinnig groot.
Rob.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
2,5/3mm breken?
Dat doe je dan knap
Nou kijk de reden dat ik er over begon, is om het idee van v-bro een beetje duidelijk te maken.
Er zijn gewoon keuzes die je moet maken bij een bepaald ontwerp.
Wat hij nu heeft werkt gewoon voor het opgenomen vermogen.
Dat doe je dan knap
Nou kijk de reden dat ik er over begon, is om het idee van v-bro een beetje duidelijk te maken.
Car-audio is natuurlijk ook een hoop uiterlijk vertoon... dus wil men mooie gouden stekkers connectoren... flitsende kabels... zware zekering blokken en dat soort spul.
Ik gebruikte in het verleden 4 mm² luidprekerkabel voor voeding naar de akku en voor de massa aansluiting. werkte perfekt...
2.5 mm² VD draad kan natuurlijk wel maar is geen gezicht....
Ik gebruikte in het verleden 4 mm² luidprekerkabel voor voeding naar de akku en voor de massa aansluiting. werkte perfekt...
2.5 mm² VD draad kan natuurlijk wel maar is geen gezicht....
Feit is natuurlijk dat in de praktijk signaal wordt verwerkt, geen DC spanning. Het werkelijk vermogen ligt daardoor natuurlijk vele malen lager. De enige reden waarom je wilt dat vooral de voeding het vermogen van de twee versterker kanalen op z'n sloffen levert is dat je wilt dat bij transiente pieken en stevig signaal de spanning overeind blijft, anders krijg je kwaliteitsverlies. Geleiders daarintegen hebben op zo'n korte afstand en met het werkelijk te verwerken vermogen maar weinig te lijden en nog onmetelijk lage weerstand. Alleen de lange kabel van je accu naar de versterker achterin de auto zou kunnen komen te lijden onder de verhoogde weerstand, die wil je zeker wel heel dik hebben. Een zekering geeft een aardigen indruk van wat een geleider op korte afstand kan verwerken zonder door te smelten. Kijk maar eens hoe dik het metaal is voor een 50A zekering.... niet al te dik....
Laatst gewijzigd door v-bro op wo 28 apr 2010, 2:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Misschien zijn er mensen die graag een sinus afspelen, dan heb je het wel nodig

Over die "lange kabel". Zodra deze aan de maximale stroom voldoet heb je nergens last van.
Dus stel je trekt 300W continu (en dat is walgelijk veel), dan moet je een kabel op zoeken die dat kan.
Daar worden ze namelijk op gespecificeerd.
Het klopt wel dat de weerstand hoger wordt (en dus de dissipatie groter, aan de andere kant vorm je een kleine spanningsdeler dus wordt het ook weer lager), maar voor de lengte van een auto (+ afwerken) is dat niet meer dan 10 meter.
Aangezien de weerstand per strekkende meter helemaal niks is (zeker bij kabels >2.5mm²), zou ik die weerstand maar verwaarlozen
Over die "lange kabel". Zodra deze aan de maximale stroom voldoet heb je nergens last van.
Dus stel je trekt 300W continu (en dat is walgelijk veel), dan moet je een kabel op zoeken die dat kan.
Daar worden ze namelijk op gespecificeerd.
Het klopt wel dat de weerstand hoger wordt (en dus de dissipatie groter, aan de andere kant vorm je een kleine spanningsdeler dus wordt het ook weer lager), maar voor de lengte van een auto (+ afwerken) is dat niet meer dan 10 meter.
Aangezien de weerstand per strekkende meter helemaal niks is (zeker bij kabels >2.5mm²), zou ik die weerstand maar verwaarlozen
Ik zat net al te denken, dat speelt eigenlijk niet mee, pas na 25-30 meter en onder de 1mm kwadraat.... Dat valt inderdaad te verwaarlozen...b_force schreef:Aangezien de weerstand per strekkende meter helemaal niks is (zeker bij kabels >2.5mm²), zou ik die weerstand maar verwaarlozen
Dikke kabels worden toegepast voor het uiterlijk, de omzet en pas op de laatste plaats de mindere kans op brand door over-verhitting. Maar de daadwerkelijke grens qua diameter ligt vele malen lager. Wel wordt er een hoop gebeund in auto's door lui die niet beseffen dat een accu een hoop stroom kan dumpen en bij 12V veel stroom loopt om vermogen te genereren. Hier ontstaat geregeld brand door en neemt de voorzichtigheid natuurlijk ook toe bij de te kiezen materialen voor een installatie. Weer een gevalletje van laten we het maar flink overdrijven, dan kan het daar in elk geval niet aan liggen, net zoals bij audio kabels veelvuldig gedaan wordt. Het verbaast me eigenlijk dat er nog geen klank omschrijvingen zijn van voedingskabels voor auto versterkers!
Nog even een mooi tabelletje waarbij de diameters ruim binnen veilige grenzen gehouden worden: (let wel op, dit is dus voor DC spanning, continu vermogen dus!! Zelfs voor een sinus kun je de diameters dus makkelijk door twee delen!)
- Bijlagen
-
- 22739_kabeldiktes_1.jpg (22.17 KiB) 353 keer bekeken
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nou dan gaan we er nog maar even lekker op door...b_force schreef:2,5/3mm breken?
Dat doe je dan knap![]()
Een stugge installatiedraad is kwetsbaarder (in de auto omgeving!) dan een soepele, lijkt me toch geen speld tussen te krijgen? Waarom zou je dit soort stugge kabel dan in een auto toepassen? Een soepele, meeraderige is vast wel even duur, heeft dezelfde looks, is net zo sexy, heeft dezelfde bling-bling yoyo factor, dezelfde weerstand, andere capaciteit...ben ik nog wat argumenten vergeten? Oja, geen enkele autofabrikant gebruikt kabels met massieve kernen, allen litze. Zal ook wel om de kosten gaan? Ik zie echt werkelijk geen enkele reden om dan een stugge kabel te pakken.
Dat je het binnen een kastje met een afstand van 10cm gebruikt vind ik prima hoor, maar door de auto trekken...nope.
Rob.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Waarom is het volgens jou dan kwetsbaarder?
Het gaat er mij om dat het sterk genoeg is en dat is een 2,5mm² zeker namelijk.
Heb je ooit eens zo'n kabel proberen te breken door te buigen?
Dat lukt je namelijk bijna niet.
Dat is hier namelijk de enige bepalende factor, metaal moeheid.
Sja het enige wat het niet heeft, is dat het er fanzy uit ziet. (het is daarentegen wel spotgoedkoop)
Mij boeit dat weinig omdat het toch weggewerkt wordt (en dat was ook de reden dat ik het bij die vriend in de auto gebruikt heb)
@ v-bro
Mooi overzichtje
Normaal bereken ik het altijd, maar dit is wel wat praktischer
Het gaat er mij om dat het sterk genoeg is en dat is een 2,5mm² zeker namelijk.
Heb je ooit eens zo'n kabel proberen te breken door te buigen?
Dat lukt je namelijk bijna niet.
Dat is hier namelijk de enige bepalende factor, metaal moeheid.
Sja het enige wat het niet heeft, is dat het er fanzy uit ziet. (het is daarentegen wel spotgoedkoop)
Mij boeit dat weinig omdat het toch weggewerkt wordt (en dat was ook de reden dat ik het bij die vriend in de auto gebruikt heb)
@ v-bro
Mooi overzichtje
Normaal bereken ik het altijd, maar dit is wel wat praktischer
Tja, ik gebruik zelf altijd soepele draad in de auto, installatiedraad heeft ook PVC isolatie en dat wil met zomerse warmte in de auto nog wel eens zacht worden en als het over een randje ligt kan het doorslijten met alle gevolgen van dien. Dan kun je er natuurlijk (ook voor de sexy look) polyester braid omheen doen, maakt het al stukken sterker. Of met isolatie plakband omwinden, zoals in auto's vrij gebruikelijk is voor kabelbomen...
Ik geef toch de voorkeur voor de kabel die ervoor gemaakt is. Ga dat maar eens strippen, dan zul je begrijpen dat deze isolatie niet snel doorslijt! Weet niet wat voor materiaal het is maar het is zo taai als de kolere! Dan werk ik de eindjes altijd netjes af met ferrules waar het in een klemcontact komt om ook rafelen van de litzes tegen te gaan.
Ik geef toch de voorkeur voor de kabel die ervoor gemaakt is. Ga dat maar eens strippen, dan zul je begrijpen dat deze isolatie niet snel doorslijt! Weet niet wat voor materiaal het is maar het is zo taai als de kolere! Dan werk ik de eindjes altijd netjes af met ferrules waar het in een klemcontact komt om ook rafelen van de litzes tegen te gaan.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
En zo heeft ieder zijn voorkeur
(daar ging het toch om?)
(daar ging het toch om?)
Ik heb net de nieuwe kernen ontvangen! Ga gelijk even een transformatortje wikkelen en testen! 
Trouwens ook de ultieme fets gevonden voor dit beestje!
http://www.irf.com/product-info/datashe ... 726pbf.pdf
Degene die fets vindt die op een van de volgende fronten beter zijn en op geen van de fronten slechter krijgt een onbestukt board setje van mij cadeau!
Criteria:
-ofwel hogere stroom
-ofwel lagere Qg
-ofwel lagere Ciss
-ofwel ragere Rds(on)
Of op alle fronten beter natuurlijk!
Trouwens ook de ultieme fets gevonden voor dit beestje!
http://www.irf.com/product-info/datashe ... 726pbf.pdf
Degene die fets vindt die op een van de volgende fronten beter zijn en op geen van de fronten slechter krijgt een onbestukt board setje van mij cadeau!
Criteria:
-ofwel hogere stroom
-ofwel lagere Qg
-ofwel lagere Ciss
-ofwel ragere Rds(on)
Of op alle fronten beter natuurlijk!
Laatst gewijzigd door v-bro op wo 28 apr 2010, 19:53, 4 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
We wachten met spanning af.
Staat de ambulance paraat?

Staat de ambulance paraat?
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ehm.. ik hobby en werk nou ca. 20 jaar in de car audio, maar je bent de eerste die ik tegenkom die de voorkeur geeft aan massieve kern boven soepele. Da's in ieder geval opmerkelijk.b_force schreef:En zo heeft ieder zijn voorkeur![]()
![]()
(daar ging het toch om?)
Die kabeltabel heb ik denk ooit nog eens gemaakt, ik heb een iets andere op m'n site staan gebaseerd op de EMMA "rulebook-normen" http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html
Rob.