Ventilator van versterker kapot, waar vind ik een nieuwe?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Julos

Ventilator van versterker kapot, waar vind ik een nieuwe?

Bericht door Julos »

Hallo,

Ik heb een Technics versterker, de Technics SA-EX700E-K, waarvan de ventilator (die het koelblok koelt) enorm piept zodra hij aangaat. Zodra hij begint te draaien piept hij enorm en dit overheerst de muziek, hier moet dus een nieuwe in neem ik aan. Ik heb de ventilator er uitgehaald en merk dat er iets speling op zit. Ik heb enkele foto's van de ventilator bijgevoegd. De ventilator zelf bevat een productcode: SYE1128. Na wat zoekwerk op google ben ik er achter gekomen dat deze ventilator zowel in Panasonic en Technics versterkers wordt gebruikt, en 1W is. Op een amerikaanse onderdelensite is deze ventilator wel te vinden maar ik denk dat het een prijzig wordt om zoiets uit Amerika te laten komen. Ik ben tevens in een electro-onderdelen speciaalzaak geweest in Deventer (Van Schoor Electronica), maar zij konden mij niet verder helpen. Mijn vraag aan jullie is, weet iemand waar ik zo'n ventilator, nieuw of gebruikt, kan kopen?

Ik zal nog even wat aanvullende informatie opsommen:
De versterker:
Technics SA-EX700E-K
Ser. No. GT6EA01523
De ventilator:
SYE1128
SKU (van een amerikaanse onderdelensite): 14519855

Alvast bedankt!
Bijlagen
IMAG0029.jpg
IMAG0030.jpg
IMAG0033.jpg
MrCaBLeGuY

Re: Ventilator van versterker kapot, waar vind ik een nieuwe?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ik neem aan dat hij gewoon op 5 dan wel 12 volt werkt? Wat is de diameter (en wil je perse een exact gelijke of is een alternatief ook goed doe je zelf even op een manier moet monteren).
Julos

Bericht door Julos »

De diameter is 6.8cm, ik weet niet op welk voltage hij werkt, waar zou ik dan kunnen zien? De connector waar hij ingaat staat het volgende bij: cn771.
Bij voorkeur heb ik er een die exact gelijk is, maar als die niet meer verkrijgbaar zijn dan zit er niets anders op dan iets wat er op lijkt zelf te monteren.
Bart0l0meus

Bericht door Bart0l0meus »

Weet je zeker dat de ventilator kapot is?
Ventilatoren gaan namelijk niet zo snel kapot, eerder de aansturing hiervan!
Julos

Bericht door Julos »

De ventilator doet het nog wel, hij draait wanneer dat nodig is, dat is het probleem niet. De ventilator maakt alleen enorm veel lawaai als hij draait, zelfs zoveel dat je het door de muziek heen hoort. Het is een schurend, piepend geluid. De bladen van de ventilator lopen nergens aan, dit heb ik al gecontroleerd. Er zit wel iets speling op, ik kan de ventilator op de as iets indrukken en uittrekken.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat ben ik niet met je eens.
Veel ventilatoren gaan na een tijd "kreunen" en/of "piepen".
Vaak komt dat door stof,rotzooi (tabak) of slijtage.

Het hangt er een beetje vanaf hoe oud de ventilator is natuurlijk, maar ik ken genoeg pc fans die al na 2 jaar de pijp uit zijn.
Ik weet niet precies hoe oud de versterker is en in wat voor omgeving hij staat (rokerig).

Ik neem aan dat die gemeten diameter de buitendiameter is?
Is een beetje een vreemd maatje. 70mm komt nog weleens voor.
Wellicht zijn er andere modificatie mogelijkheden?
Julos

Bericht door Julos »

De gemeten diameter is de diameter van het ronde omhulsel zoals je op de foto's kan zien, dat is 6,8cm. De versterker heeft de afgelopen 2 jaar stil gestaan in een ruimte die wat stoffig was, daarvoor piepte hij nog niet. De versterker heeft nooit in ruimtes gestaan waar gerookt werd, alleen de afgelopen 2 jaar in stoffige ruimte.

edit: ik heb de ventilator trouwens met een compressor grondig 'schoongeblazen', maar hij piept daarna nogsteeds.
v-bro

Bericht door v-bro »

Koop een papst, die gaan de rest van je leven mee....

http://nl.farnell.com/jsp/search/browse ... 12+1002648

Inderdaad gaan Fan's vaak zat kapot, heb er honderden van moeten vervangen voor mijn werk....
Julos

Bericht door Julos »

Zoals ik eerder al aangaf heb ik het liefst een originele danwel imitatie in dezelfde vorm. Maar ik begin langzaam het idee te krijgen dat dit niet gaat lukken en dat ik beter op zoek kan gaan naar een vervangende ventilator.

De site van farnell waar jij naar linkt wordt ik echter niet veel wijzer, er is zoveel keuze wat betreft afmetingen, voltages, draaisnelheden, vebruik, luchtverplaatsing etc..

Ik weet van de ventilator die er in zat, dat deze waarschijnlijk 1w is. Maar of deze op 12v werkt of iets anders weet ik niet, waar zou ik dit aan kunnen zien, of hoe kan ik dit testen?

De diameter van het ronde gat achter in de versterker is 7cm. Aan de onderkant steekt echter een soort van batterij omhoog vanaf een printplaat, ik ben bang dat deze in de weg zit als ik een vervangende ventilator zou willen plaatsen. Zie daarvoor de foto's in de bijlage.

Wat adviseren jullie mij om te doen?

Alvast bedankt
Bijlagen
IMAG0036.jpg
IMAG0035.jpg
IMAG0034.jpg
Arno

Bericht door Arno »

Ik weet niet hoever heen de fan is, maar kun je niet een drupje olie proberen?
Julos

Bericht door Julos »

Zal dat vanavond proberen, bedankt voor de tip.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het gat is volgens mij van een 70mm fan.
70mm zegt nmlk iets over de buitenkant. De binnenkant is een paar mm kleiner.
Op zich is er nog modificatie ruimte zat (die batterij is een elco overigens :wink: ).
Papst zijn inderdaad mooie fans, maar erg duur en nogal luidruchtig (wel veeeeeeeeeeeeel air-flow)
Wat zit er rechts van de laatste foto, ik kan het niet goed zien namelijk.
(wellicht kun je nog een overzicht foto maken van de binnenkant).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
idd, eerst een spuitje WD40 er op, met een beetje mazzel gaat-ie weer jaaaaaren mee
Arno

Bericht door Arno »

Henkjan schreef:
Arno schreef:
idd, eerst een spuitje WD40 er op, met een beetje mazzel gaat-ie weer jaaaaaren mee
En dan zeg ik; liever een drupje naaimachine-olie. WD-40 is mooi spul om dingen los te maken etc., maar als je een langdurige smering wilt, is olie toch beter.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Arno schreef:
Henkjan schreef:
Arno schreef:
En dan zeg ik; liever een drupje naaimachine-olie. WD-40 is mooi spul om dingen los te maken etc., maar als je een langdurige smering wilt, is olie toch beter.

helemaal mee eens. WD40 goed voor tijdelijk :P
Julos

Bericht door Julos »

b_force schreef:
Het gat is volgens mij van een 70mm fan.
70mm zegt nmlk iets over de buitenkant. De binnenkant is een paar mm kleiner.
Op zich is er nog modificatie ruimte zat (die batterij is een elco overigens :wink: ).
Papst zijn inderdaad mooie fans, maar erg duur en nogal luidruchtig (wel veeeeeeeeeeeeel air-flow)
Wat zit er rechts van de laatste foto, ik kan het niet goed zien namelijk.
(wellicht kun je nog een overzicht foto maken van de binnenkant).
Ik heb een overzicht foto gemaakt, zie daarvoor de bijlage.

Ik zal in ieder geval eerst even proberen de ventilator te smeren om te kijken of het dan over gaat. WD40 heb ik genoeg hier maar ik zal ook kijken naar wat olie dat dikker is.
Bijlagen
IMAG0026.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Julos schreef:
b_force schreef:
Ik zal in ieder geval eerst even proberen de ventilator te smeren om te kijken of het dan over gaat.
Spoel hem eerst uit in de wasbenzine.

Nu heb ik dus een service manual hiervan gescoord, met daarin een pagina over de ventilator en bijbehorende besturing.
Nou kan ik hem hier niet posten want hij is te groot. (4,7 MB)

Dan maar zo:
technics 1.PNG
technics 2.PNG
technics 3.PNG
v-bro

Bericht door v-bro »

Inderdaad, sorry ik was niet heel to the point. Je kan misschien meten wat voor spanning er op de draadjes staat om te weten wat voor fan het was. Even de multimeter er op en een tijdje aan zetten en kijken wat er gebeurd. Of gewoon over de fan heen meten als hij vol draait...

Olie helpt in 99% van de gevallen maar tijdelijk trouwens, zou ik niet doen, een goede fan heeft gesinterde messing lagers en die moeten absoluut geen olie hebben. Goedkope fans, jawel, die hebben kogel-lagertjes, die zouden potdicht moeten zijn, dus helpt olie waarschijnlijk ook niet veel.

WD40, da's rommel, hoe dat spul ooit aan zo'n goede naam is gekomen is me een raadsel. Spuit het eens ergens op een oppervlak wat niet zuigt en na een week is het, jawel, VERDWENEN!

Interflon, die leveren de beste smeermiddelen als je het mij vraagt, en ik mountainbike, dus ik heb ervaring met extreem gebruik van gesmeerde delen. :o Mijn ketting bleef dagenlang schoon en gesmeerd met hun teflon, terwijl mijn mede-fietsers op fietsvakantie elke snack pauze aan het poetsen waren en ze reden knarsend en krakend rond, na een dag fietsen was hun ketting zwart en die van mij glom. Zo'n verschil dus! :shock:
v-bro

Bericht door v-bro »

Ik zal morgen Panasonic eens bellen, misschien kan ik het originele part voor je bestelen? Is me voor een toesenpaneeltje van mijn Lumix camera ook gelukt! (ehm, tja Technics is toch nog steeds Panasonic mag ik aannemen?)
Julos

Bericht door Julos »

Het is me toch gelukt met wd40, voordat ik je laatste berichtjes las v-bro. Een klein drukje op de knop was voldoende, het piepen is (voorlopig) over. Wat dat betreft werkt de meest simpele oplossing nog steeds :lol: .

Mocht het in de toekomst echter weer gaan piepen dan zal ik jou tips volgen v-bro, en eventueel kan ik dan altijd zelf nog contact opnemen met panasonic (waarvan technics inderdaad onderdeel is).

In ieder geval bedankt aan iedereen die zijn/haar inzichten heeft gedeeld hier, dan kan ik weer normaal naar m'n muziek luisteren!

Groeten Juul
Pjotr

Bericht door Pjotr »

v-bro schreef:
Koop een papst, die gaan de rest van je leven mee....

http://nl.farnell.com/jsp/search/browse ... 12+1002648

Inderdaad gaan Fan's vaak zat kapot, heb er honderden van moeten vervangen voor mijn werk....
Niet mee eens,

1/ Ze zijn veel te duur voor wat ze bieden.
2/ Maken veel meer herrie dan nodig.
3/ Gaan niet langer mee dan een fatsoenlijke PC case fan, die vaak veel stiller is en een stuk goedkoper. Maar dan moet je wel de goede kiezen.

Ben zelf erg te spreken over Nidec-Servo fans die o.a. onder de naam Scythe Gentle Typhoon im de PC shop te vinden zijn. Hier de datasheet: http://catalog.nidec-servo.com/digital/ ... D0925C.pdf Maar ze zijn er ook in 1500 RPM en die hoor je vrijwel niet.

Maar goed, probleem is voorlopig opgelost :D
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 20 apr 2010, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

In de computer wereld heeft Papst toch wel een erg goede naam gevestigd.

Goedkope computer fans hebben geen lagers, maar maken gebruik van een smering van vet. Papst is meestal uitgevoerd met dubbele lagers. Ze zijn gewoon wel kostbaar.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat zijn die Nidec fans ook: Dubbel kogellager en kosten in de winkel nog geen tientje.

Pabst heeft een goede naam in de groter AC fans en motoren maar die kleine DC fannetjes komen ook gewoon uit China en Japan (NMB).
v-bro

Bericht door v-bro »

Die oplossing zal van korte duur zijn, zelfs met goed smeermiddel ben ik bang, als het slijtage is kun je het niet oplossen met smeren, ja tijdelijk....

Papst maakt uitstekende fans naar mijn ervaring, je moet ook de luchtverplaatsing en formaat mee rekenen als je een vergelijking maakt. Anders vergelijk je appels met peren. Ik heb Papst fannetje in een machine kamer al meer dan 15 jaar draaien 24/7. Dat is best wel een prestatie hoor, dan praat je namelijk over miljarden omwentelingen! Originele Sony fans in onze DVS-6000 draaine max 4 jaar en dan zijn ze rot, die zijn qua constructie gelijk aan een gemiddelde computer fan...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zonder de fan zelf te specificeren zegt levensduur weinig.

Die Nidec fans hebben een MBF van 100.000 - 150.000 uur oftewel 11 - 16 jaar bij 24/7 en dat bij max. toerental. Laat je ze langzamer draaien gaat die MTF ook flink omhoog, geldt natuurlijk ook voor Pabst e.a.

Nidec-Servo is net zo'n grote en gevestigde jongen als Pabst en NMB maar wel een stuk goedkoper en presteert beter op sommige vlakken. Er is laatste jaren veel ontwikkeling geweest en ook Sony is met hun Fluid Dynamic Bearing met sprongen vooruit gegaan. Geen appels met peren vergelijken, resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :D

Pabst is prima kwaliteit maar allang niet meer zaligmakend.
Plaats reactie