Defecte driver??
Moderator: Beheerdersteam
-
german
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 53
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
- Locatie: Gramsbergen
Defecte driver??
Hallo,
Ik heb een raar probleem. Ik heb zelf een subwoofer gebouwd. Link naar het bouw verslag: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 15&t=10838
De subwoofer speelt op zich goed en gaat flink laag. Ik heb echter het probleem dat versterkers kennelijk nogal moeite hebben met deze sub.
1 subwoofer versterker is inmiddels opgeblazen en op dit moment ben ik een andere versterker aan het uittesten. Op zich nog geen problemen en de sub speelt goed. Wat mij echter opvalt en daar snap ik helemaal niets van, is dat de driver om de ca. 30 seconden een soort klagelijke pieptoon laat horen. Het lijkt wel of er een kat in de kast opgesloten zit. Het klinkt misschien alsof ergens onder druk wat lucht ontsnapt. Dat is volgens mij echter niet mogelijk omdat het om een BR kast gaat, maar het klinkt wel een beetje zo. Ik moet mijn oor vlak bij de driver houden om dit geluid te horen. De driver maakt dit geluid, zonder dat er een signaal van de voorversterker komt, sterker nog, ook zonder dat de voorversterker is aangesloten. Ik weet voor 99% zeker dat ik de LS kabels in en buiten de kast goed heb aangesloten. Ik heb het vermoeden dat de driver de oorzaak van de problemen is. Hopelijk kan iemand mij aangeven wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik durf de sub op dit moment verder nog niet te gebruiken, omdat ik er niet nog een versterker aan wil wagen.
Ik heb een raar probleem. Ik heb zelf een subwoofer gebouwd. Link naar het bouw verslag: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 15&t=10838
De subwoofer speelt op zich goed en gaat flink laag. Ik heb echter het probleem dat versterkers kennelijk nogal moeite hebben met deze sub.
1 subwoofer versterker is inmiddels opgeblazen en op dit moment ben ik een andere versterker aan het uittesten. Op zich nog geen problemen en de sub speelt goed. Wat mij echter opvalt en daar snap ik helemaal niets van, is dat de driver om de ca. 30 seconden een soort klagelijke pieptoon laat horen. Het lijkt wel of er een kat in de kast opgesloten zit. Het klinkt misschien alsof ergens onder druk wat lucht ontsnapt. Dat is volgens mij echter niet mogelijk omdat het om een BR kast gaat, maar het klinkt wel een beetje zo. Ik moet mijn oor vlak bij de driver houden om dit geluid te horen. De driver maakt dit geluid, zonder dat er een signaal van de voorversterker komt, sterker nog, ook zonder dat de voorversterker is aangesloten. Ik weet voor 99% zeker dat ik de LS kabels in en buiten de kast goed heb aangesloten. Ik heb het vermoeden dat de driver de oorzaak van de problemen is. Hopelijk kan iemand mij aangeven wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik durf de sub op dit moment verder nog niet te gebruiken, omdat ik er niet nog een versterker aan wil wagen.
Re: Defecte driver??
Begrijp ik het goed dat er geen muzieksignaal wordt gegeven maar dat de (eind)versterker wel aanstaatgerman schreef:Wat mij echter opvalt en daar snap ik helemaal niets van, is dat de driver om de ca. 30 seconden een soort klagelijke pieptoon laat horen.
...
De driver maakt dit geluid, zonder dat er een signaal van de voorversterker komt, sterker nog, ook zonder dat de voorversterker is aangesloten.
Je zou de luidspreker eens uit de kast kunnen schroeven en hem dan aansluiten om te kijken of er dan nog steeds een pieper in zit
ps.
Was dit fenomeen ook al aanwezig bij de vorige versterker
-
german
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 53
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
- Locatie: Gramsbergen
Re: Defecte driver??
Inderdaad, geen muzieksignaal maar eindversterker staat wel aan.
Bij de vorige versterker (A403) had ik wel een lichte bromtoon die ik niet weg kon krijgen, maar de pieptoon is me toen niet opgevallen. Als die toen aanwezig was had ik het eigenlijk wel moeten horen. Echter na een dag spelen en tijdens het kijken van een blu-ray was het "POF" over en uit.
Omdat ik de driver met acryl kit luchtdicht heb afgesloten haal ik hem er liever niet direct uit, omdat ik dan waarschijnlijk de lak op de baffle ga beschadigen. Kortom ik wil daar liever nog even mee wachten.
Bij de vorige versterker (A403) had ik wel een lichte bromtoon die ik niet weg kon krijgen, maar de pieptoon is me toen niet opgevallen. Als die toen aanwezig was had ik het eigenlijk wel moeten horen. Echter na een dag spelen en tijdens het kijken van een blu-ray was het "POF" over en uit.
Omdat ik de driver met acryl kit luchtdicht heb afgesloten haal ik hem er liever niet direct uit, omdat ik dan waarschijnlijk de lak op de baffle ga beschadigen. Kortom ik wil daar liever nog even mee wachten.
Re: Defecte driver??
Sluit 'm anders eens op een andere (eind)versterker aan, ik vind dat piepen om de 30 seconden zo'n raar maar vooral electonisch probleem
Waar ik op aan wil sturen is; probeer steeds een onderdeel te vervangen en kijk steeds wat het resultaat is, zodra het piepen ophoud heb je naar alle waarschijnlijkheid de boosdoener te pakken. Als je het laatst verwijderde onderdeel weer terugplaatst en de pieper is weer terug ... 99% bingo
Waar ik op aan wil sturen is; probeer steeds een onderdeel te vervangen en kijk steeds wat het resultaat is, zodra het piepen ophoud heb je naar alle waarschijnlijkheid de boosdoener te pakken. Als je het laatst verwijderde onderdeel weer terugplaatst en de pieper is weer terug ... 99% bingo
Re: Defecte driver??
german, of je hebt iets niet goed gedaan qua bedrading, of er is iets met de woofer. Meet de weerstand van de woof es met een universeelmeter. En als je dat doet, komt er een krassend geluid uit de woof als je met de meetpennen op de aansluitingen schuift. Zo niet, woof defect. Vermoedelijk sluiting in de spreekspoel.
-
german
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 53
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
- Locatie: Gramsbergen
Re: Defecte driver??
Morgen gaat de driver eruit. Volgens mij krijgt de sub ook niet het vermogen dat hij zou moeten krijgen. Ik moet de subwoofer versterker maximaal open zetten en dan komt hij bij een normale geluidssterkte van mijn receiver amper boven mijn main speakers uit. Pas op hoge volumes knalt de sub er boven uit.
Ik heb helaas geen universeel meter. Heb je eventueel nog een andere tip?
Ik heb helaas geen universeel meter. Heb je eventueel nog een andere tip?
Re: Defecte driver??
Batterijtje van 1,5V gebruiken.
Zo'n multimeter is trouwens wel handig om te hebben en de goedkoopste versie kost meestal maar €5,-.
Zo'n multimeter is trouwens wel handig om te hebben en de goedkoopste versie kost meestal maar €5,-.
Re: Defecte driver??
Pak es een 1,5V batterijtje, twee draadjes en dan proberen daar mee over de aansluit lipjes van de driver krassen. je moet dan een zeer duidelijk geluidsefect uit de driver krijgen. Zo niet, is er iets anders aan de hand en zou het kunnen dat er inderdaad iets niet klopt met de versterker(s) aansluitingen. ff goed nakijken.
edit, casper was net ff eerder..
edit, casper was net ff eerder..
-
german
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 53
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
- Locatie: Gramsbergen
Re: Defecte driver??
Je ziet de conus duidelijk uitslaan. Dus zit het probleem dan kennelijk niet in de driver?sietse schreef:Pak es een 1,5V batterijtje, twee draadjes en dan proberen daar mee over de aansluit lipjes van de driver krassen. je moet dan een zeer duidelijk geluidsefect uit de driver krijgen. Zo niet, is er iets anders aan de hand en zou het kunnen dat er inderdaad iets niet klopt met de versterker(s) aansluitingen. ff goed nakijken.
edit, casper was net ff eerder..
Kan kan zijn de de uitgangsspanning van de sub-out van mijn receiver mogelijk de oorzaak is?
Ik ga alles nog eens aansluiten en kijken wat de driver in buiten de kast doet.
-
german
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 53
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
- Locatie: Gramsbergen
Re: Defecte driver??
Ik heb alles opnieuw aangesloten en getest met de driver buiten de kast.
Ik heb de sub-out van mijn receiver aangesloten op de channel in van een Reckhorn S1 de sub-out van de S1 aangesloten op een Reckhorn A1000. Vervolgens is de driver op de A1000 aangesloten met LS kabel. Alle plussen en minnen zijn correct aangesloten. Om geluid uit de driver te krijgen, moet ik de sensetivity van de A1000 op maximum zetten, daarbij onstaat tevens een lichte bromtoon in de driver. In het begin was er ook nog de pieptoon in de driver, maar dat is nu kennelijk over. Volgens mij is het op een gegeven moment vanzelf opgehouden.
Ik moet het sub level in het menu van de receiver ook zo'n beetje op het maximum zetten en ook het sub level van de S1 op maximum, en dan merk en zie je dat er iets gebeurd. Als ik het sub-level van de S1 terugdraai naar half vermogen, gebeurd er nagenoeg niets meer. Ik heb de indruk dat de driver enorm veel vermogen vreet maar dat hij bijna niets afgeeft in de vorm van SP. Dezelfde indruk had ik ook met de driver in de kast ingebouwd.
Ik heb de sub-out van mijn receiver aangesloten op de channel in van een Reckhorn S1 de sub-out van de S1 aangesloten op een Reckhorn A1000. Vervolgens is de driver op de A1000 aangesloten met LS kabel. Alle plussen en minnen zijn correct aangesloten. Om geluid uit de driver te krijgen, moet ik de sensetivity van de A1000 op maximum zetten, daarbij onstaat tevens een lichte bromtoon in de driver. In het begin was er ook nog de pieptoon in de driver, maar dat is nu kennelijk over. Volgens mij is het op een gegeven moment vanzelf opgehouden.
Ik moet het sub level in het menu van de receiver ook zo'n beetje op het maximum zetten en ook het sub level van de S1 op maximum, en dan merk en zie je dat er iets gebeurd. Als ik het sub-level van de S1 terugdraai naar half vermogen, gebeurd er nagenoeg niets meer. Ik heb de indruk dat de driver enorm veel vermogen vreet maar dat hij bijna niets afgeeft in de vorm van SP. Dezelfde indruk had ik ook met de driver in de kast ingebouwd.
Re: Defecte driver??
Ik denk dat er ergens iets niet goed is binnen het versterker gebeuren. Lastig om van hier uit te beoordelen.
-
german
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 53
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
- Locatie: Gramsbergen
Re: Defecte driver??
Ik geloof niet dat er bij 3 versterkers achter elkaar problemen zijn, dat de oorzaak dan nog bij de versterker moet worden gezocht.
1e: spontaan klapperen van de conus terwijl er geen muzieksignaal is. Dus omgeruild.
2e: ontploft
3e: zie dit topic.
Voor alle 3 geldt overigens dat er volgens mij bijna geen rendement uit het geleverde vermogen kwam. In het begin was ik er vast van overtuigd dat de versterker niet goed was, maar ik twijfel nu toch wel heel erg of het daaraan ligt. Volgens mij is Reckhorn toch een bedrijf dat weet hoe je een subwoofer versterker maakt?
1e: spontaan klapperen van de conus terwijl er geen muzieksignaal is. Dus omgeruild.
2e: ontploft
3e: zie dit topic.
Voor alle 3 geldt overigens dat er volgens mij bijna geen rendement uit het geleverde vermogen kwam. In het begin was ik er vast van overtuigd dat de versterker niet goed was, maar ik twijfel nu toch wel heel erg of het daaraan ligt. Volgens mij is Reckhorn toch een bedrijf dat weet hoe je een subwoofer versterker maakt?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Defecte driver??
dan ontploft de receiver
ik zou toch eerst die woofer doormeten of er ergens kortsluiting zit...
-
german
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 53
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
- Locatie: Gramsbergen
Re: Defecte driver??
De driver speelt gewoon, als ik hem op de LS kabel van mijn main speakers aansluit. Ik vind het echter lastig te vergelijken, omdat de driver in dit geval full range speelt. Ik kan hem op deze manier niet als subwoofer aansturen. Ik kan hem ook niet specifiek heel lage tonen voeren.richard schreef:Wat gebeurd er als je de woofer rechtstreeks op je receiver aansluit?
Re: Defecte driver??
Als de driver dan wel gewoon speelt, lijkt het mij, dat ie dus niet stuk is. Dan moet er toch echt iets anders goed fout zijn.german schreef:De driver speelt gewoon, als ik hem op de LS kabel van mijn main speakers aansluit. Ik vind het echter lastig te vergelijken, omdat de driver in dit geval full range speelt. Ik kan hem op deze manier niet als subwoofer aansturen. Ik kan hem ook niet specifiek heel lage tonen voeren.richard schreef:Wat gebeurd er als je de woofer rechtstreeks op je receiver aansluit?
Re: Defecte driver??
Aan het vermogen zal het waarschijnlijk niet liggen (Snel gezocht: Woofer is 350W, versterker 580W @ 4 Ohm?).german schreef:Volgens mij krijgt de sub ook niet het vermogen dat hij zou moeten krijgen. Ik moet de subwoofer versterker maximaal open zetten en dan komt hij bij een normale geluidssterkte van mijn receiver amper boven mijn main speakers uit. Pas op hoge volumes knalt de sub er boven uit.
Ik heb helaas geen universeel meter. Heb je eventueel nog een andere tip?
Heb je de S1 er al eens tussenuit gehaald?
Welke speakers moet deze sub aanvullen?
Staat de sub op de juiste plaats? Een goede plaatsing kan een wereld van verschil maken.
Heb je wel de juiste muziek/film gebruikt om te testen? In je bouw verslag lees ik namelijk dat je het sub kanaal op 60Hz hebt gefilterd, ik denk dat dat voor muziek aan de lage kant is. Volgens mij ligt het gemiddelde SPL bij de meeste muziekgenres dan al gauw tientallen dB lager, hier hebben ze 2 voorbeelden tot 50Hz genomen en komen ze op een gemiddelde van -45dB, dat is niet niks (~10dB verschil klinkt ongeveer 2x zo luid/zacht).
Voor andere tips zie hieronder:
Als je een PC/laptop aan je receiver hebt hangen zou je met een toon generator kunnen testen....of je brand even een CD zoals: Audio Test CD, RealTraps Test Tone CD, Bink Audio Test CD of Ganymede Audio Test and Calibration CD.german schreef:Ik kan hem ook niet specifiek heel lage tonen voeren.
Bij ROE kun je ook het e.e.a. downloaden maar dan moet je wel geregistreerd zijn.
Als je een multimeter koopt zou je kunnen overwegen om ook een dB meter te kopen, of een mic zodat je op een PC/laptop kan meten en op die manier de sub op het juiste volume kan laten spelen (Misschien verwacht je nu teveel?).
Een hoortest zou misschien ook nog wat duidelijk kunnen maken
Re: Defecte driver??
Pas op met een hoortest, bij dergelijk lage frequenties is het gehoor niet zo gevoelig, je zet de boel snel te hard. Alls je daarbij de subwoofer nog uit fase zet met je hoofdluidsprekers gaat het helemaal mis.KILLorBE schreef:Een hoortest zou misschien ook nog wat duidelijk kunnen maken
Re: Defecte driver??
Vandaar dat ik o.a. ook schreef:richard schreef:Pas op met een hoortest, bij dergelijk lage frequenties is het gehoor niet zo gevoelig, je zet de boel snel te hard.KILLorBE schreef:Een hoortest zou misschien ook nog wat duidelijk kunnen maken
De gelinkte hoortest leek mij aardig goed in elkaar gezet (Kijk zelf maar eens), en die is ook zeker niet bedoeld om over je speakers te proberen.Als je een multimeter koopt zou je kunnen overwegen om ook een dB meter te kopen, of een mic zodat je op een PC/laptop kan meten en op die manier de sub op het juiste volume kan laten spelen (Misschien verwacht je nu teveel?).
Heb helaas* mijn koptelefoon verkocht anders had ik 'm zelf ook even gedaan.
helaas* = Niet helaas omdat ik er niet tevreden over was (cheapo Sennheiser 4xx HD of zo), maar omdat ik nu helemaal geen koptelefoon meer heb
Re: Defecte driver??
Zou het probleem ook veroorzaakt kunnen worden door dat german de sub af filtert op 60Hz? Is dat niet een beetje aan de lage kant? Kortsluitings effect voor de versterker?
Re: Defecte driver??
Dit verhaal klinkt meer als een kabelbreuk oid. Als er ergens heel slecht contact is, heb je alleen een heel zacht signaal en relatief veel ruis.
-
german
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 53
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
- Locatie: Gramsbergen
Re: Defecte driver??
Vanavond e.e.a. getest met een CSS Trio 12 driver. Naar mijn mening geeft deze driver meer rendement. Ik heb e.e.a. getest met een andere LS kabel. Vreemd blijft dat het "katte jankje" om de zoveel tijd uit de driver komt. Nadat de subwoofer langere tijd heeft staan spelen verdwijnt dit geluid. In ieder geval is duidelijk dat het probleem niet veroorzaakt werd door de Infinity driver, wel bevalt de CSS beter, vanwege het betere rendement. Als het probleem zoals zoals ik vermoed, in de versterker zit, wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Defecte driver??
Pieptonen komen nooit uit een driver, alles wijst erop dat de eindtrap staat te oscilleren. De oorzaak zou een (gedeeltelijke) kortsluiting in de bedrading of een capacitieve belasting kunnen zijn. Oscilleren op een hoge frequentie geeft een zeer hoge dissipatie in de eindtransistoren, en kan daarmee tot vernieling van de eindtrap leiden.
-
german
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 53
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
- Locatie: Gramsbergen
Re: Defecte driver??
Tom Magchielse schreef:Pieptonen komen nooit uit een driver, alles wijst erop dat de eindtrap staat te oscilleren. De oorzaak zou een (gedeeltelijke) kortsluiting in de bedrading of een capacitieve belasting kunnen zijn. Oscilleren op een hoge frequentie geeft een zeer hoge dissipatie in de eindtransistoren, en kan daarmee tot vernieling van de eindtrap leiden.
Zou je dat zodanig kunnen uitleggen dat ik het begrijp?
Zoals al gezegd, de pieptoon, een soort klagelijk kattengejank, komt om de zoveel tijd even kortstondig terug (lijkt op even stoom afblazen
-
german
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 53
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
- Locatie: Gramsbergen
Re: Defecte driver??
Ik ben nu aan het testen met een andere versterker. Deze zou 750Watt aan 8Ohm moeten leveren.
Ik heb tot nu toe geen last van vreemde bijgeluiden. Het is echter nog steeds zo dat de subwoofer weinig SPL heeft. Als ik de versterker voluit zet staat hij bijna constant te clippen, maar de geluidsdruk stelt niets voor.
Nu heeft mijn receiver een uitgangsimpendantie van 1,0V aan 1,2K/ohm. De versterker heeft een input sensitivity van "1,5V RMS for rated output" en een imput impedance 15K ohms.
Deze waarden zeggen mij niets, maar ik vraag me af of dit een oorzaak zou kennen zijn voor de geringe prestaties van de sub?
Ik heb tot nu toe geen last van vreemde bijgeluiden. Het is echter nog steeds zo dat de subwoofer weinig SPL heeft. Als ik de versterker voluit zet staat hij bijna constant te clippen, maar de geluidsdruk stelt niets voor.
Nu heeft mijn receiver een uitgangsimpendantie van 1,0V aan 1,2K/ohm. De versterker heeft een input sensitivity van "1,5V RMS for rated output" en een imput impedance 15K ohms.
Deze waarden zeggen mij niets, maar ik vraag me af of dit een oorzaak zou kennen zijn voor de geringe prestaties van de sub?

