2 versterkers op 1 paar speakers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
marcobrandt

2 versterkers op 1 paar speakers

Bericht door marcobrandt »

Ik heb een vraag aan jullie allemaal.
Ik wil iets doen maar ik weet niet of het kan.

Ik heb 2 versterkers, 1 yamaha 5.1 homecinema en 1 onkyo stereo versterker.

Nou heb ik 5 speakers en een subwoofer aangesloten op de yamaha 5.1 versterker.
Kan ik nou vanuit mijn Onkyo stereo versterker nog een speakerdraad aansluiten bij mn front speakers, op dezelfde speakerterminal als waar de yamaha al op zit?

ik wil dus 5.1 vanuit mijn yamaha, maar ook alleen stereogeluid vanuit mn onkyo versterker met dezelfde frontspeakers.

Is dit mogelijk of kan ik dan spullen beschadigen?
Als ik niet duidelijk genoeg ben, zeg het maar :!:

marco
sietse

Bericht door sietse »

Als ik je goed begrijp, wil je twee versterkers tegelijkertijd aansluiten op de zelfde boxen? Zou ik maar niet doen. Kan wel es een rookpluimpje tot gevolg hebben.
marcobrandt

Hoeft niet tegelijkertijd. Gewoon een van de twee aan.
zou het dan wel kunnen?
of kan er ook stroom in een versterker via speakerdraad
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik heb dat in het verleden weleens geprobeerd, maar dat werkte niet.
Beide versterkers schoten in de beveiliging. ook als er maar een aanstond.

Ik denk dat je het beste iets met een schakelaar of een relais kunt maken

in de nabije toekomst ga ik waarschijnlijk zoiets doen omdat ik een 5.1 versterker heb en straks ook een losse eindversterker op een set luidsprekers.

Dan ga ik iets als dit gebruiken : http://sound.westhost.com/project38.htm
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Als je het echt netjes wilt doen dan sluit je de preamp out van de 5.1 aan op de eindversterker of lineinput van de Onkio waar de frontspeakers op aangesloten zijn. De stereo bronnen sluit je op de Onkio aan en eventueel ook de stereo uitgang van de DVD speler als je die ook als muziekbron gebruikt.
Heb je geen pre out dan kun je die eenvoudig maken.

In geen geval twee versterkers op een set speakers aansluiten, de kans dat het fout gaat is reeel. Voordat je het weet staan ze wel perongeluk tegelijk aan en dan heb je zeer snel dat er een indiaantje in je versterker kruipt (herkenbaar aan zijn rookwolkjes)
Àadjo

Bericht door Àadjo »

helemaal met Mr Tube eens. gewoon je beste versterker (kennelijk de Onkyo) gebruiken voor front L/R en volume aldaar instellen op evenwichtige "overalles"-balans.

Ik heb zelf mijn dual-mono UCD's aangesloten op de L+R pre-out van de NAD 5:1 receiver.
N.b. tevens ook (sinds kort) toch ook nog parallel daaraan op de NAD main amp ook weer aangesloten, vanwege de koptelefoon :een ouwe, maar fantastische Philips electret (N6325 voor de kenners) , die wil best wat power gebruiken! Op een MP3 spelertje klinkt het van geen meter!
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Een stevige schakelaar (2 eigenlijk) met een nulstand in het midden; ik gebruik die van dodocus.de;(UBox3) beetje duur maar mooi en werkt perfect; je moet wel zelf omschakelen natuurlijk; echt handwerk.
Ruud
marcobrandt

@ mr tube:
Je zegt dat ik zelf een pre out kan maken...
Ik heb namelijk geen pre out op mn home cinema versterker :(
Kun je uitleggen hoe ik dat doe?

@ Rudolf:
Ik vind die ubox3 wel een beetje te duur ( 200 euro per stuk )
Is zoiets niet makkelijk zelf te maken? Ik bedoel niet de buitenkant maar de binnenkant. Volgens mij alleen een 3 weg schakelaar per kant met draden naar de speakeruitgangen. Of denk ik nou te makkelijk?
Ik zou de binnenkant wel is willen zien :)

Weet je toevallig ook goedkopere versies als dit?
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Je moet dan gewoon hele stevige schakelaars gebruiken (uit de sterkstroom) met een nulstand in het midden; metalen behuizing en 12 mooie luidspreker binding posts; kost ook wat, maar het kan natuurlijk. Verder zit er niets in behalve kleine stukjes draad.
Je ziet wel aan mijn beschrijving dat ik geen technisch ingewijde ben.
Daarom heb ik hem maar gekocht, maar ik gebruik hem dagelijks om van stereo naar multichannel front te schakelen en vice versa.
Ruud
Àadjo

Bericht door Àadjo »

marcobrandt schreef:
@ mr tube:
Je zegt dat ik zelf een pre out kan maken...
Ik heb namelijk geen pre out op mn home cinema versterker :(
Kun je uitleggen hoe ik dat doe?
Dan zul je met L/R kabeltjes (na de volume regeling en voor de eindversterkers) in de receiver moeten gaan solderen ...op de goede plek dus. Een (tegen betalling) vaak wel te downloaden schema helpt je hierbij.

Alternatief: gebruik de tape-out vd receiver en verbind die met de AUX van de Onkyo en sluit de front speakers aan op de Onkyo.
Nadeel: Onkyo trekt zich dan niets aan van je Master volume van de receiver volumeregelaar (of toonregeling : zowieso niet gebruiken!).

Anders idd een zware schakelaar met 3 standen. vaak in de kringloopwinkel te koop..voor 1 euro of zo incl, mooi kastje eromheen. (bijv. oude printer1/2 schakelaar intern dan wel wat parallel port kontakten doorlussen).

Laatste Alternatief: Nieuwe receiver kopen bijv een NAD waar de pre-out (tot 5 kanaals) standaard wel op zit. :oops:
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Conrad.nl heeft ook allerlei speakeromschakelaars.
Ruud
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Àadjo schreef:
Alternatief: gebruik de tape-out vd receiver en verbind die met de AUX van de Onkyo en sluit de front speakers aan op de Onkyo.
Nadeel: Onkyo trekt zich dan niets aan van je Master volume van de receiver volumeregelaar (of toonregeling : zowieso niet gebruiken!).
Leuk als het voor korte duur is, maar ik ben bang dat je er al snel genoeg "genoeg van krijgt", heb het zelf ook zo gehad met een losse processor en bij gebrek aan een 5.1 pre.

Schakelaars ben ik ook geen voorstander van door de vaak twijfelachtige kwaliteit en het kleine contact oppervlak (Lees: Kwaliteit = 1 "los" contactpunt tussen A of B, een hoop ferro (ijzer) op een scharnierpunt (2e "losse" contact) en de mogelijke verschuiving tussen de contacten onderling...alhoewel punt A en B meestal "vast" in de behuizing zitten...die (vaak) "los" kunnen komen te zitten na het solderen.

Zelf zou ik ervoor kiezen om een kastje te bouwen waar je beide versterkers op aan sluit en dan de speakers omplugt, iets meer werk misschien, maar je moet jezelf ook afvragen of het betere geluid m.b.t. stereo het je dat waard is, daarbij moet je rekening houden met de verhouding 5.1 en stereo, zelf luister ik meer stereo, vandaar ook de keuze die ik zou maken.
Als je makkelijk bij de achterkant van beide versterkers kan dan is een kastje natuurlijk overbodig.
buisje

Bericht door buisje »

www.dodocus.de heeft er een kastje voor de ubox3
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

En gelukt intussen?
Plaats reactie