Monacor sp-90 in een kist van meer dan 90L

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
nxs77
Contacteer:

Monacor sp-90 in een kist van meer dan 90L

Bericht door nxs77 »

Hallo. Jaren geleden heb ik voor 75 gulden deze kasten gekocht. Kaal mdf maar al in elkaar gezet en netjes geschuurt.
De woofers in deze kisten zijn van Monacor type sp-90.

Voor zover ik het mij kan herinneren zijn ze gemaakt voor een kist van 70L??

Welke woofer zou eventueel beter zijn dan de sp-90? Kwa liters meer geschikt?

hieronder een paar foto's... de kisten hebben een 5 hoekige vorm.

PB me als je mij ermee kan helpen ;-)
Bijlagen
P1030720.JPG
P1030721.JPG
P1030722.JPG
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Re: Monacor sp-90 in een kist van meer dan 90L

Bericht door MBG Verhoeven »

Probeer achter de Tiele en Small parameters van je huidige woofer te komen en voer het geheel in in een programma als WinISD.
Op internet is hier vrij veel info over te vinden!
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Waar kan ik die info vinden? ik heb al eens gezocht en dat vergeefs.
En ik denk dat alles toch wel een beetje anders is nu ze al redelijk oud zijn maartoch....
vigier

Bericht door vigier »

De SP-90 is niet heel veel over te vinden:
http://www.discoworld.dk/product_info.p ... anguage=en
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... cor_en.htm (scrollen tot op ong. 80%)

Fs = 45 Hz, 35W RMS, 70W Max, 8 Ohm, 19cm driver.
Hier een paar linkjes van monacor zelf. http://www.monacor.dk/produkter/hoejtta ... nr/100770/
Zelfs op het productblad staan er geen T/S parameters. Ben bang dat die dus ook niet te vinden zijn.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Overigens kun je niet zo maar een woofer vervangen helaas.
Tweeter en filter zul je moeten aanpassen / opnieuw berekenen.
richard

Bericht door richard »

Waarom ben je op zoek naar een andere luidspreker voor deze kast? Is de klank dan niet in orde?
Of de woofer eigenlijk 70 liter nodig heeft in plaats van de 90 liter is eigenlijk van minder belang. Meestal wordt de kwaliteit van het laag wat beter als de kast aan de grote kant is. Sta je er op dat de kast perse 70 liter moet zijn zou je er een zak met 20 liter zand in kunnen stoppen, dat staat ook nog eens stevig.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

richard schreef:
Waarom ben je op zoek naar een andere luidspreker voor deze kast? Is de klank dan niet in orde?
Of de woofer eigenlijk 70 liter nodig heeft in plaats van de 90 liter is eigenlijk van minder belang. Meestal wordt de kwaliteit van het laag wat beter als de kast aan de grote kant is. Sta je er op dat de kast perse 70 liter moet zijn zou je er een zak met 20 liter zand in kunnen stoppen, dat staat ook nog eens stevig.
Geloof me. de kasten zet je niet zomaar aan de kant.. bijna een meter hoog gemaakt van 22mm MDF.

De woofers zijn niet zo goed meer.. dus.. ik vroeg me af of er voor een gesloten kast als deze een betere woofer is.
En het leek me ook wel eens wat om met winisd te gaan kijken of ik er nog verbetering in kan maken met mischien een BR of zoiets.. dan heb ik iets te simuleren zonder de kast te vernielen..
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Meer gegevens van de sp90 driver 8)

nominal impedance [Zn] : 8,0 ohm
resonance frequency [Fs] : 45,0 Hz
equivakent volume [Vas] : 70,0 l
totaal Q [Qt]: 0,57
mechanical Q [Qm]: 3,36
electrical Q [Qe]: 0,686
DC resistance [Re] : 6,5 ohm
volume displacement by driver [Vdd]: 0.7 l
effective cone area [Sd]: 214,0 cm^2
compliance [Cms] : 1,11
mech. resistance [RMS]: 1.094
voice coil inductance [Le]: 0,5 mH
moving mass [Md]: 13.0 g
force factor [B*l]:5,9
winding height [Hc]: 10,0 mm
air gap height [Pn]: 35,0 W
dimension [W*H of D]: 205,0 mm
mounting depth: 90mm

En nu wilde ik ze gaan invoeren in winisd... loopt het vast... :x

Nu nog een keer geprobeerd en nu zonder vastloper.. maar de gegevens die ik heb overgenomen worden niet geaccepteerd... kan iemand me hiermee helpen?
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

De hokjes waar al een getal staat (wat winisd heeft uitgerekend) moet je onveranderd laten. Als je bijvoorbeeld qes en qms invult rekent winisd zelf uit wat de qts is en die is meestal net iets anders dan wat in de datasheet staat.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op za 22 mei 2010, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

WinISD is nogal kritisch met betrekking tot het invoeren van de luidspreker parameters.
Er bestaan bepaalde afhankelijkheden tussen parameters, dat wil zeggen dat sommige parameters berekend worden uit ingevoerde parameters. Bijvoorbeeld wanneer je Qes en Qms hebt ingevoerd, dan word Qts hieruit berekend. Dan moet je vervolgens niet gaan proberen om de waarde van Qts te wijzigen, want dan zijn de parameters niet meer consistent en raakt WinISD "in de war".

Het plaatje hieronder laat zien hoe ik de parameters voor de SP-90 heb ingevoerd.
Groene getallen zijn ingevoerd, en blauwe getallen zijn door WinISD berekende getallen.

Bij de door jou gegeven parameters ontbreekt overigens de hoogte van luchtspleet in de magneet (parameter Hg = air gap height), waardoor de maximale conus uitslag Xmax niet berekend kan worden. Hierdoor kan WinISD de maximale SPL voor lage frequenties niet bepalen, maar dat is niet echt een probleem.

Voor het gemak heb ik nog een zip file met het WinISD driver bestand voor de SP-90 bijgevoegd. Het driver bestand moet je kopieren naar de WinISD driver map, of je kunt het ook laden in WinISD via Editor => Load. PS: driver is voor WinISD Pro, versie 0.50a7.
Bijlagen
WinISD driver formulier voor Monacor SP-90 woofer
WinISD driver formulier voor Monacor SP-90 woofer
Monacor_SP-90_WinISD_wdr.zip
Zip bestand met WinISD driver voor Monacor SP-90 woofer
(694 Bytes) 63 keer gedownload
Laatst gewijzigd door CornelisJ op za 22 mei 2010, 18:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Ik zou toch liever de vas invullen en de mms leeg laten, aangezien de vas toch wel erg afwijkt en wel belangrijk is voor de berekening van het kastvolume.
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

Casper schreef:
Ik zou toch liever de vas invullen en de mms leeg laten, aangezien de vas toch wel erg afwijkt en wel belangrijk is voor de berekening van het kastvolume.
Dat zou je inderdaad kunnen doen, maar dan kom je wel op een andere waarde van Mms uit. Het verschil tussen de opgegeven Vas van 70 liter en de berekende Vas van 62,5 liter is maar 10%. Ten gevolge van produktiespreiding en veroudering kan er sowieso de nodige spreiding zitten op de Cms (compliantie van de ophanging) en dus ook Vas.

Als je echt nauwkeurige kastberekeningen wilt doen zou je eigenlijk de TS parameters zelf moeten opmeten, met behulp van impedantie-metingen.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Tja en daarvoor voor het eerst dus Limp gaan gebruiken en een stukje hardware maken..
Hoe nauwkeurig moet de meet weerstand wezen? ik moet eerst maar eens kijken of ik nog een 100ohm weerstand heb liggen.
Snoertjes heb ik wel liggen en een kleine kunstof kastje met geschikte aansluitingen heb ik ook...

En nu ook maar hopen dat de meting te doen is met mijn dell insperion 1521 laptop
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

nxs77 schreef:
Tja en daarvoor voor het eerst dus Limp gaan gebruiken en een stukje hardware maken..
Hoe nauwkeurig moet de meet weerstand wezen? ik moet eerst maar eens kijken of ik nog een 100ohm weerstand heb liggen. Snoertjes heb ik wel liggen en een kleine kunstof kastje met geschikte aansluitingen heb ik ook...

En nu ook maar hopen dat de meting te doen is met mijn dell insperion 1521 laptop
De meetweerstand hoeft niet precies 100 ohm te zijn, want je kunt de waarde opgeven in LIMP. Je kunt dus eerst de preciese waarde opmeten met een ohm meter en deze waarde invoeren in LIMP. Je hebt het over een kastje, maar volgens mij heb je niet echt een kastje nodig als je alleen impedantiemetingen wilt doen. Volgens de LIMP handleiding moet je wel eerst een calibratie meting doen, voordat je impedanties gaat meten.

Hoe het meten met LIMP precies in z'n werk gaat zou ik niet weten. Ik heb het programma wel op mijn PC geinstalleerd, maar nog nooit gebruikt...

Als je vragen hebt over het meten met LIMP kun je deze het beste stellen in het Meten.... forum.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Ik heb een test meting gedaan met de sp90.
En ik heb verder nog een vraag.. hoelang gaat normaal gesproken een foam rand mee?
Bijlagen
sp90metingtest.JPG
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

De impedantiemeting ziet er goed uit! Wat is het verschil tussen de twee curves? Groen is free air en geel is ingebouwd?

De levensduur van een foam rand varieert, afhankelijk van omstandigheden als temperatuur, luchtvochtigheid, blootstelling aan direct zonlicht, etc. Volgens de FAQ op deze site gaan foam randen 10 tot 20 jaar mee, en rubber randen 30 tot 50 jaar.
Laatst gewijzigd door CornelisJ op zo 23 mei 2010, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

CornelisJ schreef:
De impedantiemeting zien er goed uit! Wat is het verschil tussen de twee curves? Groen is free air en geel is ingebouwd?

De levensduur van een foam rand varieert, afhankelijk van omstandigheden als temperatuur, luchtvochtigheid, blootstelling aan direct zonlicht, etc. Volgens de FAQ op deze site gaan foam randen 10 tot 20 jaar mee, en rubber randen 30 tot 50 jaar.
Ok. Ik was al benieuwd naar de levensduur. Vandaar dat die oude phillips drivers nog zo goed doen.

En verder het verschil is alleen maar dat de ene gemeten is met pink noise en de ander met verschillende toon hoogtes.
Degene die met een lagere frequentie al reageert is met pink noise gemeten.

Als ik met dit programmatje wil werken moet ik voor de t/s parameters dus een goed werkende multimeter hebben en dat heb ik dus niet... er zit in het snoer alleen al een afwijking van ongeveer 20 ohm!
Het is ook maar een oud dingetje van 5 euro :roll:
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Nieuwe kopen van 5€!
Ik heb ook een goedkoop dingetje, en zla je weet wat de meetafwijking is (ff kortsluiten)
Kun je er prima impedanties mee meten :D
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Nou.. nieuwe metertje is onderweg.. beetje luxer.. auto range etc etc. Deze oude kan ik mischien wel voor de auto bewaren..
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Ik zit toch nog ergens mee wat mij de laatste tijd erg stoort aan de speakers.
Ik heb er nu intussen een 2 weg cross-over ingezet die veel recenter is dan de ouden(waarschijnlijk z'n 30 jaar oud) en het geluid is wat frisser en mooier maar het laag is hetzelfde. Bij een bepaalde frequentie in het laag is het geluid erg hard vergeleken met het overige geluid.

Ik heb intussen dus al de filters vervangen. Geen effect..
Dempings matten erin en dat maakt ook niks uit.

Het gaat om gesloten kasten.

Zou het te maken hebben met de ruimte en hoe ze in de kamer staan?
Of kan het ook aan de kasten en drivers liggen?
k.p.

Bericht door k.p. »

Beide kan. Dat met de ruimte kun je testen door met je favoriete misvormde bas muziek een rondje door je kamer te lopen en of wat met de speakers te schuiven. Als de vervelende toon soms weg is dan ligt het waarschijnlijk aan je kamer. Als dit niet zo is dan is er een beste kans dat het aan de luidspreker ligt. Zoals in het topic over de actieve subwoofer ook staat is een hoekplaatsing vaak ongunstig.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

En toch is dat het enige plek waar ik ze kan neerzetten. Allebeide in een hoek van de kamer en recht tegenover elkaar.
Ik kan eventueel wel een tekeningetje maken van de plaatsing...
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

k.p. schreef:
Zoals in het topic over de actieve subwoofer ook staat is een hoekplaatsing vaak ongunstig.
Hoever uit de hoek is meestal beter?
k.p.

Bericht door k.p. »

Dit is moeilijk te voorspellen. Fysisch gezien is het onmogelijk om hier algemene voorspellingen voor te doen. Als ze niet uit de hoek kunnen dan is een DSP en een meting de uitkomst. Misschien ligt het toch aan je behuizing. Het is sowieso gunstig om te weten wat je luidspreker doet als je dit soort problemen hebt.
Plaats reactie