Buizenversterker welke???

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
autotuning_sem
Berichten: 139
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 13:53
Locatie: Doesburg

Buizenversterker welke???

Bericht door autotuning_sem »

Laatst al een vraagje over buizen-versterkers gehad,
Maar nu wordt het toch wel tijd vind ik.

Wat is belangrijk:
- Goede geluidskwaliteit
- Goede kwaliteit
- Mooie look
- Niet te duur
- Min 3 inputs

Ik vind zelf houten kasten heel mooi.
Prijs is echt heel belangrijk: Ik ben pas 15, dus heb niet superveel te besteden.
Zelfbouw is geen optie, aangezien ik niet echt goed ben ik (ingewikkelde) elektronica.
3 Inputs is een MUST: in elk geval moet er een CD/Tuner en DVD op worden aangesloten.
4 inputs is het mooiste.


Voor de prijs waarin ik zoek (verkoopwaarde van een Denon PMA 2000R Gold + max 300E)
Dus rond de 750E kom ik uit bij:
-Russische versterkers
-Chinese versterkers

Ik had al enkele versterkers zien staan.
Ik wil als vermogen minimaal 20Watt per kanaal, 30Watt zou het mooiste zijn.
Merken die ik had zien staan:
- Music Angel
- Audioromy
- Meng

wie weet hoe goed deze buizenversterkers zijn,
welke andere opties er zijn,
of zijn het voor die prijs allemaal flutdingen?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door TubeHead »

Misschien is de Yarland met EL34's iets voor jou.


http://cgi.ebay.nl/AI-FV-34-C-Yarland-R ... 563930d9b5
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
autotuning_sem
Berichten: 139
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 13:53
Locatie: Doesburg

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door autotuning_sem »

Ben momenteel bezig met een LA Audio van 2*90Watt.
Het is een Demo, Kan hier een hele mooie deal mee maken met me Denon
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door koifarm »

Kijk ook naar yaqin.

Probeer eerst te luisteren of je Single Ended(SE) of Push Pull(PP) mooier vindt.
Verder is de luidspreker die je wilt aansluiten voor de buizenversterker belangrijk.
Rendement en impedantie verloop moeten wel matchen met de versterker.

Ronny
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door RobertD »

koifarm schreef:
Kijk ook naar yaqin.

Probeer eerst te luisteren of je Single Ended(SE) of Push Pull(PP) mooier vindt.
Verder is de luidspreker die je wilt aansluiten voor de buizenversterker belangrijk.
Rendement en impedantie verloop moeten wel matchen met de versterker.

Ronny
Helemaal mee eens. Die 25 of 30W zeggen niet zoveel. Het rendement en de impedantie van jouw speaker zijn veel belangrijker.
Ik blaas met 2 x 8 Watt de hele buurt uit bed (als ik zou willen).
Gebruikersavatar
autotuning_sem
Berichten: 139
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 13:53
Locatie: Doesburg

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door autotuning_sem »

mijn speakers hebben maar 89db dus das niet heel hoog, dus beetje vermogen heb ik wel nodig. + ik wil misschien upgraden naar een 802 s80, van maar 85db.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door ]eep »

Aangezien ik de (aan)stichter ben van het chinese hifi topic op GoT weet ik wel een paar leuke goedkope buizenversterkers.
Ik heb even een eerder deel gelinkt omdat mijn startpost later ingekort is (buizen zijn bij sommigen nogal controversieel op t.net, net als hier trouwens maar dan minder).

Als eerste advies geef ik altijd dat je geen Chinese versterker van je laatste geld moet kopen. Dat geld voor kopen via schimmige internetwinkels zoals New York Sound en Ornec, zowel als Ebay. Wel betrouwbaar is bv Pacific Audio of Crafty. Als 15-jarige zou ik je niet adviseren om zoveel risico te gaan lopen, en ook niet om aan de hoge voltages (>300-500V) van buizenversterkers te gaan solderen.

Ik zou je de Meng en Music Angel afraden. Die lijken weliswaar op de Yarlands van Crafty maar zijn aan de binnenkant anders en met goedkopere onderdelen (koppelcondensatoren zijn heel belangrijk, net als de buizen zelf, de trafo's en de schakeling). Ze hebben bv niet die mooie ingangsrelais zoals Yarland. Je zou eventueel een Yaqin kunnen overwegen, maar ook die zijn soms niet zo goed uitgevoerd. Er zijn een hoop hele mooie versterkers die met wat modificaties (wel) veilig(er) te maken zijn en er zijn er een hoop die vrij simpel op heel hoog niveau te brengen zijn. En sommige moet een hoop aan gebeuren of zijn onbegonnen werk.

Crafty levert Yarlands voor hele nette prijzen die al verbeterd zijn. Zo zijn bv. de slechte Solen koppelcaps al vervangen door ClarityCap SA (tja wat moet je anders kiezen als je die verkoopt :P ). Je hebt bovendien gewoon 2 jaar garantie en goeie service.

Ga eerst eens na hoeveel rendement je speakers hebben (en hoeveel ohm impedantie). Met 89 dB zou je in principe al genoeg hebben aan 10W (als de impedantie niet te laag zakt bv bij dubbele woofers <3Ohm in de bas). Dat ligt ook een beetje aan de grootte van de kamer en de constructie en inrichting. Een betonnen ruimte die strak is ingericht scheelt snel meer dan 3dB met een houten vloer/plafond met vloerbedekking, dikke gordijnen en grote boekenkasten. Met een beetje normale kamer tot 20m² kun je met 10W al veul kabaal maken.
Je zou dus best de FV34A (single ended EL34/6CA&/KT77) of C (EL84 PP) kunnen overwegen. De FV34B heeft veel meer vermogen maar is minder verfijnd.

Ik heb (oa.) zelf de Yarland FV34AIII zelf geimporteerd voordat Yarland dat deed, dus nog het oudere type zonder de extra buis 3e ingang en het is echt de beste versterker die ik ooit gehad heb (beter dan mijn Audio Note Oto). Ik moet er wel bij vermelden dat ik Sprague PIO koppelcaps en KT77 eindbuizen er in heb, en veel betere Raytheon 5670 vv-buisjes. Ik heb trouwens een hele verzameling 5670 buisjes van voordelige GE tot duurdere WE 396a en Raytheon 5670 die een redelijke tot behoorlijke upgrade zijn.

Wat voor mij trouwens ook een argument was voor aanschaf: wat kost een nieuw setje buizen en hoe lang gaan ze mee. Voor de FV34A heb ik 2xKT77 (3 jaar) en 2 5670 nodig (6 jaar) wat me dus €50 voor n hele set kost.
Ik had laatst een Audioromy hier met 4xKT88 en daar moest binnen een jaar al een nieuwe set buizen in. En dan ben je alleen al voor de eindbuizen €100-200 kwijt. De Yaqin MC-100b idem. Ga je naar 300B buizen, die beginnen bij €120 per stuk. EL84 zijn wel lekker goedkoop.
Laatst gewijzigd door ]eep op zo 14 mar 2010, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door dre »

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=19629.0

vraagprijs is boven budget,maar met een beetje onderhandelen kunje een echt geweldige versterker aanschaffen!
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door ]eep »

Wel mooi, maar ook 3x zo duur als de Yarland FV34C, klinkt ongeveer hetzelfde, gaat alleen 6 dB harder.

Ik heb ook nog een Audio Note in de aanbieding voor ongeveer dezelfde prijs (€1000, helemaal in orde, net nagezien). Van mij mag het hoor.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door PA4URK »

Ik ben zelf na twee PP projecten op zoek naar iets SE-achtigs. Een complete zelfbouwer met de mogelijkheid om eenvoudig om te switchen van EL34naar KT88 e.d. Of iets bestaands kopen en lekker gaan tweaken, op internet kwam ik namelijk dit tegen: http://www.separo.com.cn/en/products/pr ... 4&MaxID=22, in Engeland te koop voor 295 pond. Das omgerekend 332 euro. Geen geld, maar ook: geen kwaliteit? Ik heb een kleine EL84 Yarland gehad en dat was zonder meer een voortreffelijke versterker.
Bijlagen
Separo.jpg
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door Roland »

Hoi,

Let er bij Chinese import versterkers op dat ze in China een netspanning van 220 Volt hebben en wij hier 230 Volt. Een Chinese versterker slijt dan net iets sneller.

Groet Roland
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door PA4URK »

Ik heb hetzelfde met een oude Bocama versterker waarvan de voedingstrafo door de hogere netspanning behoorlijk warm wordt, toch blijven de spanningen op redelijk niveau. Hoe is dat met de Yarland versterkers Roland? Of zijn die al aangepast voor 230? Ik vind die Separo een heel mooi uitziende versterker, ook het feit dat er geen printen zijn toegepast vind ik fijn in verband met tweaken, de armzalige twee inputs is weer een tegenvaller. Maar zeg nou zelf: 295 pond is toch geen geld? Maar dan kom ik ook behoorlijk in de richting van een Yarland :roll:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door Roland »

Hoi,

De Yarlands zijn allemaal voor 230 volt geschikt gemaakt in China. Het is ook geen totale ramp, alleen slijt alles net iets sneller als je een 220 volt machine gebruikt in een 230 volt land.

Groet Roland
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door PA4URK »

Het voordeel is weer dat je van moeders wat vaker andere buizen mag kopen Roland :lol:
Is het niks voor jouw om dergelijke versterkers te importeren? Dan biedt ik me aan om ze te beluisteren 8)
Gr. Rein
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door Roland »

Hoi Rein,

Zaken doen met Chinezen is nog best lastig. Vooral de communicatie... Chinese buizen zelfbouwkits in Nederland verkopen lijkt me een behoorlijke klus. Vooral als er een onderdeeltje mist :? Ik heb het met de kant en klare Yarland versterkers druk genoeg.

Separo lijkt overigens kwa uiterlijk op de Crsytall Aurex versterkers.

Groet Roland
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker welke???

Bericht door PA4URK »

Ja, daar heeft ie wel wat van op het eerste gezicht. Alleen is ie wat groter. Ik zie wel wat bouwkitjes bij Nederlandse bedrijven op Internet Roland maar of het wat is? En mijn Chinees is ook niet meer wat het geweest is 8)
Plaats reactie