Welke koptelefoon?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Welke koptelefoon?

Bericht door 595ss »

Mijn koptelefoon begint op het einde te raken (sennheiser S550) en ik wil een nieuwe kopen.

Tips qua merk/type?

Groet Rob
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door Rody »

Ik ben erg happy met mijn AKG K701 (open) en K271 (gesloten). Wel een koptelefoonversterker met ballen gebruiken voor het beste resultaat.

GR ROdy
Laatst gewijzigd door Rody op za 06 mar 2010, 9:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door 595ss »

perfect, dankjewel

Rob
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door BertDB »

Naar het schijnt komt B&W binnenkort ook met een HIFI versie van de P5 headphone.
De P5 is vooral bedoeld voor mobiel, dus meer voor iPod gebruikers en dergelijke, de HIFI versie voor de audiofiele medemens.
Prijzen van de P5 zullen rond de 190€ liggen, en van de Hifi versie rond de 300€.
(Weet ik van m'n plaatselijke B&W verdeler).

De hifi versie komt begin maart op de markt, misschien het wachten waard om deze even aan de tand te voelen (als je er die prijs voor over hebt ?)...

Ik zoek namelijk ook een vervanger voor m'n Sennheiser HD555 ...
We hebben hier thuis een mooi paartje boxen staan en dat is buitengewoon genieten :shock:
Benieuwd of ze hun naam kunnen waarmaken qua headphones
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door Chris_T »

Ik luister met groot genoegen naar een Grado SR80.
Heel transparant en schoon geluidsbeeld zonder overdreven bas (die ik bij veel hoofdtelefoons ervaar).

Ik heb destijds bij de aanschaf deze vergeleken met de AKG501 en Grado SR60.

SR60
Heel lekker transparant geluidsbeeld met diepe bass, klinkt heel schoon en dynamisch.
Zit een stuk comfortabeler dan de SR80.
SR80
Klinkt ietsje meer gedetailleerd dan de SR60, wel aanzienlijk minder bass en het ding zit voor geen kanten op je hoofd.
Na een uurtje luisteren beginnen mijn oren zo pijn te doen dat ik hem moet afzetten.
Het probleem is dat ze van die harde schuimkussens hebben, waarbij de oren aan de kussens aanpassen in plaats van andersom ](*,) .
AKG501
Deze vond ik om eerlijk te zeggen een beetje 'dood' klinken, in ieder geval miste ik de transparantie die de Grado's wel hebben.
Zeker geen slechte hoofdtelefoon, maar kon het in mijn ogen niet tippen aan de Grado's.
Misschien komt dat wel omdat deze gesloten zijn en de Grado's niet.


Mocht mijn SR80 het licht niet meer zien dan zou mijn keuze op een SR60 vallen of misschien wel de SR80i (schijnt verbeterde bassweergave te hebben en betere kussens).
Wat betreft prijs/kwaliteit staat voor mij de SR60 met kop en schouders boven de rest.

Het is alleen jammer dat er zo weinig plekken zijn waar je ze goed kunt luisteren, want alleen luisteren kan bepalen welke hoofdtelefoon voor jouw het beste is.
Ewald
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 24 apr 2009, 18:27

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door Ewald »

Ik kan de Beyer dynamics DT100 aanraden. Vrij neutraal en heeft een fijne pasvorm, ziet er alleen wel erg oldskool uit :wink: of de DT150, die heeft nog iets meer bereik: zie datasheets:

DT150:
http://www.beyerdynamic.de/en/music-per ... tabase_pi1[showUid][showUID]=41&tx_sbproductdatabase_pi1[showUid][backPID]=68&cHash=3d0aed9ef1

DT100:
http://www.beyerdynamic.de/en/broadcast ... tabase_pi1[showUid][showUID]=1554&tx_sbproductdatabase_pi1[showUid][backPID]=93&cHash=4b11f4902a
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door 595ss »

Ok, kogel is door de kerk.

Dit weekend een AKG een Grado en twee sennheisers geluisterd.

AKG K242 vond ik wat bassig; op het doffe af, en hij zat totaal niet lekker.
Grado RS1i, geweldige klank, zat iets beter dan de AKG, maar boven budget.
Sennheiser 555, confortabel zittende goed klinkende koptelefoon.
Maar de winnaar is geworden:
De Sennheiser HD595, overall gewoon de beste voor mijn oren.

Groet Rob
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door Peertje »

595ss schreef:
De Sennheiser HD595, overall gewoon de beste voor mijn oren.
Deze heb ik ook.
Naast dat hij goed klinkt, zit hij bovendien zeer comfortabel.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door b_force »

Heb zelf de AKG K601 en bevalt erg goed.
Wel moet je rond 4kHz wat notchen, maar ik vind hem beter dan de Sennheiser HD600.
Die vond ik op een vreemde manier terug houdend om vervolgens ook weer bij 4-8kHz flink op te lopen (daar moet ik nog ergens metingen van hebben). Het laag vond ik ook minder.

Typisch genoeg heb ik gemerkt dat veel koptelefoons oplopend (mid)hoog hebben. Waarschijnlijk om zo de illusie te wekken dat ze meer "detail" hebben. Er zijn mensen die dat fijn vinden, ik vind het vrij storend.

Wellicht een idee om een roundup te maken voor aankomende zelfbouwdag in Breda?
Kunnen mensen zelf vergelijken :)
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door 595ss »

(daar moet ik nog ergens metingen van hebben)...

Daarom ga ik juist luisteren, metingen zeggen mij geen drol.
Je kunt de prachtigste meetresultaten hebben maar dan kan het toch voor geen meter klinken.
Muziek is voor mij emotie, geen kwestie van getallen en grafieken.
(daar heb ik op mijn werk al meer dan genoeg mee te maken)
Dat geldt voor versterkers en weergevers, gehoor is persoonlijk en daar help geen grafiekje bij :wink:

groet Rob
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door b_force »

Nou dit was JUIST een voorbeeld dat metingen wel een drol zeggen.
De metingen kwamen nmlk overeen met wat ik hoorde.

Grafiekjes helpen dus wel degelijk, als je weet wat ze voorstellen en je ze kunt correleren met wat je hoort.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door 595ss »

Ik ben het gedeeltelijk met je eens.

Een grafiek en een meting zeggen wel iets over de kwaliteit en de prestaties van het te beluisteren object, maar dat wil nog niet zeggen dat de meting/grafiek overeen komt met het voor de luisteraar te behalen eindresultaat.
Dat is nu het stukje emotie wat ik bedoelde.
Maak je maar niet druk over het correleren tussen gemeten en werkelijke waarden, dat is mijn dagelijks werk, echter wanneer er een zintuig een factor gaat spelen dan zal je zien dat er opeens iets heel anders gebeurd.
Met mijn 42 jaren is mijn gehoor niet meer hetzelfde als dat ik 16 was, de grafieken en metingen zullen dat wel zijn.
De grote variabele ben ik dus, en daar is nog steeds geen grafiek van :wink:

Groet Rob
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door b_force »

Je weet na een tijdje (42 jaar) toch wel (ongeveer) welke grafiek bij jou past/je het lekkerst vind klinken?
Dat bedoel ik juist met correleren.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door EppeRRR »

Nu lees ik hier veel over hoofdtelefoons en zie ik dat ze bijna allemaal aan 'koord' zitten...




...hebben mensen hier ook ervaringen met draadloze systemen?
Heb namelijk al een tijdje de Sennheiser RS 120 op het oog en was benieuwd of mensen hier al luisterervaring hadden met deze draadloze hoofdtelefoon.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door BertDB »

Persoonlijk vind ik dat draadloze koptelefoons gericht zijn op een ander publiek.
Ze bezitten minder goede eigenschappen dan hun bedrade broers én hebben vaak (afhankelijk van het systeem) kwaliteitsverlies door de draadloze overdracht.
Ze zijn gericht op gebruiksgemak voor de doorsnee consument.

De meerwaardezoeker, muziekfanaat of audiofiel komt automatisch bij een bedrade koptelefoon terecht.
Mensen die Kwaliteit en draagconfort verkiezen boven gebruiksgemak.
Bovendien heb ik zelf ook niet zo'n behoefte aan een draadloos systeem, omdat ik nooit verder dan 2,5 meter van mijn versterker zit :)
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door EppeRRR »

xbake schreef:
Persoonlijk vind ik dat draadloze koptelefoons gericht zijn op een ander publiek.
Ze bezitten minder goede eigenschappen dan hun bedrade broers én hebben vaak (afhankelijk van het systeem) kwaliteitsverlies door de draadloze overdracht.
Ze zijn gericht op gebruiksgemak voor de doorsnee consument.

De meerwaardezoeker, muziekfanaat of audiofiel komt automatisch bij een bedrade koptelefoon terecht.
Mensen die Kwaliteit en draagconfort verkiezen boven gebruiksgemak.
Bovendien heb ik zelf ook niet zo'n behoefte aan een draadloos systeem, omdat ik nooit verder dan 2,5 meter van mijn versterker zit :)

Ok, dat is ook een ding waar ik nog niet zozeer bij nagedacht heb (maar wel logisch 'klinkt').

Verklaart waarschijnlijk ook waarom mensen erover klagen dat er 'ruis' in de koptelefoon zit bij complete stilte in de muziek. Had na het posten zelf ook eens een zoektocht uitgevoerd.

iig bedankt
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door amanda »

Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door ]eep »

Niet dat het nog wat verandert... ik krijg altijd de kriebels van Sennheiser. De duurdere klinken absoluut mooi hoor. Maar ik vind het allemaal zo 'netjes', zo lievig. Zo saai. [-o< Ik krijg er een beklemmend gevoel van, net of je in de kerk zit (zo'n PKN kerk dan).

Ik heb zelf nu al een tijdje een Beyerdynamic DT-880 en ik ben er nog steeds superblij mee. Ik heb nu laatst in FooBar de equalizer netjes ingemeten en nu klinkt het nog vlak (freq) ook. En er zit tenminste pit in. Ik heb m ooit bij Wilbert Hifi vergeleken met nog veel duurdere elektrostaten, maar terug naar betaalbare prijs kon alleen de DT880 me nog bekoren. En de Sennheisers niet.
Een andere waar ik ook prima mee zou kunnen leven en die ik laatst tegen kwam in de MM (in Ede is er helaas geen audio winkel meer) is de AKG 701. Hij koste daar over de €400 :cry: (Mediamarkt zal het nooit nalaten je een poot uit te trekken als het geen aan bieding/lokkertje is). Maar hij gaat vervangen worden en kost nu dus maar iets van €210. En hij is zo vet mooi!
bestandsbron:<br />http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1254909192.jpeg
bestandsbron:
http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1254909192.jpeg
Ultrasone maakt ook heel goed klinkende koptelefoons op een betaalbaar niveau. Ik ben alleen niet op de hoogte van types.

Bij Beyerdynamic kun je ook zelf bepalen hoe je koptelefoon er uit komt te zien bij MANIFAKTUR.
Je kunt dan de impedantie aangeven, of je 25, 250 OF 600 Ohm wilt (hoogohmig is moeilijker aan te sturen maar klinkt beter). En verder van elk onderdeeltje de afwerking bepalen: recht of gekringelt snoer, leren of kunstleren hoofdband, fluweel polster... Je kunt zelfs je eigen tekst op de zijkant laten zetten. Kost wat, maar dan heb je wel je eigen koptelefoon!
Afbeelding

Draadloze koptelefoons zijn een verhaal apart. Meestal zijn ze een heel stuk duurder als je geen ruis wilt. En dan zijn ze ook nog zwaarder, wat het draagcomfort niet ten goede komt.

Ik heb wel eens een goedkope Sony IR gemod. Daar zat een heel goedkope driver in (het hele ding koste iets van f100 en de drivertjes waren als van een koptelefoontje van f25). Gratis bij onze TV toen. Daar heb ik toen de drivers ingezet van een veel betere Sony MDR 70 oid waarvan de hoofdband helemaal kapot was gegaan ingezet. En dat speelde best leuk. Het klonk goed met licht ruisen dat sterker werd al je je hoofd verkeerd draaide. En dan het gedoe met oplaadbare batterijen. Het totaal heeft dus niks gekost en het werkte best goed. Maar ik zou niet snel een kant en klare kopen. Je bent veel beter en goedkoper uit met een draad.
Ik bedenk me net dat je het over een wat lagere prijsklasse €100>€200 had. Ik zou daar niet naar teruggaan omdat je toch net weer ergens een compromis moet treffen. In mijn ervaring kun je beter even doorsparen tot je een echt goede koptelefoon kunt kopen. Die gaan ook best erg lang mee en zijn ook nog gewoon te repareren.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door b_force »

De K701 schijnt eigenlijk exact de K601 te zijn, maar in een andere kleurtje

Tip, zoek goed waar je je koptelefoon vandaan haalt.
Het kan je zo 75 euro schelen !! (binnen Nederland)
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door ]eep »

ik heb de AKG 601 en 701 allebei geluisterd (ze hingen naast elkaar bij de Mediamarkt) en hoewel de 601 ook goed klinkt is de 701 echt een stuk beter hoor. Ze zijn absoluut niet hetzelfde.
prison
Berichten: 150
Lid geworden op: do 10 aug 2006, 8:30
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door prison »

De 601 is een goede hoofdtelefoon maar haalt toch echt niet het niveau van een 701. Mocht je toevallig rentepunten hebben bij de ING (Postbank) dan kan de 701 voor 199 euro kopen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door b_force »

Dan ben ik denk ik in de war met een ander paar :roll:

http://www.headphone.com/learning-cente ... hp?graphID[0]=703&graphID[1]=53&graphID[2]=723&graphID[3]=963&graphType=0&buttonSelection=Compare+Headphones

Als je deze grafiekjes mag geloven verschillen ze inderdaad
De DT880 lijkt trouwens behoorlijk op de AKG K601

200 euro is overigens niet duur. Normaal kost de K601 dat bij Correct.
Bij Media Markt vragen ze er zelfs 250 euro voor!!!

Ik heb hem kunnen kopen voor iets van 170 euro.
Bijlagen
vergelijk.png
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door Martijn M »

Heeft iemand nog metingen vergeleken van koptelefoons van om en nabij de 100 euro? De AKG601 is een van de vlakst metende die ik kan vinden, onafhankelijk van prijs, maar deze is in Nederland verkrijgbaar vanaf 150 euro. Dat is net iets boven budget.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

Bericht door b_force »

Jij hebt toch al een koptelefoon?
Plaats reactie