Klinken Hypex mono-blokken qua sound als een Crown K2?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Klinken Hypex mono-blokken qua sound als een Crown K2?
Is geen verklaring waarom de THD en de PSRR zou stijgen, dit gebeurd namelijk ook niet.
Dat je CMRR verslechterd is voordehandliggend, maar of dat nu in huisinstallaties zo belangrijk is is toch zwaar te betwisten.
mvg Rudy
Dat je CMRR verslechterd is voordehandliggend, maar of dat nu in huisinstallaties zo belangrijk is is toch zwaar te betwisten.
mvg Rudy
- SSassen
- Contacteer:
Natuurlijk wel, als de 'nieuwe' voortrap een slechtere PSRR en THD heeft dan de originele dan is dat een gegeven. De meeste externe voorversterkers kunnen niet de THD en PSRR leveren die een NE5532/LM4562 levert geschakeld als instrumentatieversterker. Zeker met een LM4562 ligt de THD rond de -110dB met een PSRR rond de 90dB.Rudy schreef:Is geen verklaring waarom de THD en de PSRR zou stijgen, dit gebeurd namelijk ook niet.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Maar als de voorversterker vanuit de basis slechter is wordt hij door de opampbuffer ook niet beter.Behalve als je dan het aktievedeel van de voorversterker overslaat en alleen de ingangskeuze/ passiefe volumeregeling gebruikt.
Ik vindt het mooiste een CD speler of Platenspelervoorversterker met 8Vrms uit. Passief volume regelen/ ingangskeuze en dan ongebufferde Hypex UCD. Met een beetje goed ontwerp 1 condensator in de direkte audioweg( Bij de CD speler) en verder geen zand.
Ik vindt het mooiste een CD speler of Platenspelervoorversterker met 8Vrms uit. Passief volume regelen/ ingangskeuze en dan ongebufferde Hypex UCD. Met een beetje goed ontwerp 1 condensator in de direkte audioweg( Bij de CD speler) en verder geen zand.
Laatst gewijzigd door koifarm op di 23 feb 2010, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ehm die buffer met 2 op-ampjes doet geen mallemoer aan de CMRR. De common mode storing die er in gaat komt er net zo hard weer uit. Het enige wat die buffer doet is versterken EN de ingangweerstand verhogen en balanceren. Die impedantie balancering kán de CMRR verbeteren bij lange lijnen maar dat hoeft niet en dat is het dan ook verder.
Voor ongebalanceerd aansturen heb je die buffer wel weer nodig om de modulator van een tegengesteld "+" en een "-" signaal te voorzien.
Voor ongebalanceerd aansturen heb je die buffer wel weer nodig om de modulator van een tegengesteld "+" en een "-" signaal te voorzien.
koifarm schreef:
Zelf luisteren en toetsen aan je eigen wensen/smaak is het belangrijkst.
Andere tip: De eerste indruk is niet de beste. Thuis luister je vaak veel langer achter elkaar naar de muziek. Het is dan belangrijk dat bij langere luister sessies het geluid niet verveeld of irriteerd. Voorbeeld vaak worden audio apparaten gekocht na hun spectaculaire performance tijdens een vergelijkende test. Het enigste wat toen beoordeeld is dat ze opvallen. Als je dan thuis zit met je nieuwe aanwinst en na een 0,5 uur onrustig wordt en de boel uitzet heb je toch iets verkeerds gekocht. Ik spreek uit 30 jaar ervaring en een hele boel geld armer.

Als die SSS edition trouwens met die ingegoten RS transformatoren is uitgevoerd mag ik vermoeden dat hier al een pluspunt zit tegenover menig andere, namelijk minder kastbrom! Ik ga die dingen gauw eens proberen!
Ik heb met Amplimo transformatoren toch recentelijk wel wat slechte ervaringen hiermee! En echt van alles geprobeerd met fase, uiteraard correct gemonteerd met het bijgeleverde montagemateriaal, noem maar op. Ook franse Selectronic R-core transformatoren hadden last van dit fenomeen. Ik heb een traditionele E-I kern transformator die hier totaal geen last van heeft in ieder geval...
Ja, ja, ja... ook hier volg ik je...koifarm schreef:Maar als de voorversterker vanuit de basis slechter is wordt hij door de opampbuffer ook niet beter.Behalve als je dan het aktievedeel van de voorversterker overslaat en alleen de ingangskeuze/ passiefe volumeregeling gebruikt.
Ik vindt het mooiste een CD speler of Platenspelervoorversterker met 8Vrms uit. Passief volume regelen/ ingangskeuze en dan ongeufferde Hypex UCD. Met een beetje goed ontwerp 1 condensator in de direkte audioweg( Bij de CD speler) en verder geen zand.
- SSassen
- Contacteer:
Je leest verkeerd, ik zeg dat deze van zichzelf een zeer goede CMRR heeft, niet dat hij op magische wijze betere CMRR toevoegt. Tjonge Peter, ben je toe aan een leesbril inmiddels?Pjotr schreef:Ehm die buffer met 2 op-ampjes doet geen mallemoer aan de CMRR. De common mode storing die er in gaat komt er net zo hard weer uit. Het enige wat die buffer doet is versterken EN de ingangweerstand verhogen en balanceren. Die impedantie balancering kán de CMRR verbeteren bij lange lijnen maar dat hoeft niet en dat is het dan ook verder.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Ja, nogal wiedes, zo lust ik d'r nog wel eentjekoifarm schreef:Maar als de voorversterker vanuit de basis slechter is wordt hij door de opampbuffer ook niet beter...
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Zeker doen, ik kan eventueel trafo's op specificatie ook laten maken met custom wikkelingen en statisch scherm tussen primair en secundair bij dezelfde fabrikant, ze worden dan wel 2x zo duur. Onderstaande trafo is prima geschikt voor een UcD400 b.v.v-bro schreef:Als die SSS edition trouwens met die ingegoten RS transformatoren is uitgevoerd mag ik vermoeden dat hier al een pluspunt zit tegenover menig andere, namelijk minder kastbrom! Ik ga die dingen gauw eens proberen!
http://nl.rs-online.com/web/search/sear ... &R=2238948
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
V-bro goede tips en het proberen waard.
Aangezien ik overstag ben voor SMPS speelt het mechanische brom probleem geen rol meer voor mij. Verder ook geen hoofdzorgen meer over waar goede voedingselco's en diode's te verkrijgen. En al dat kiezen. Ik vindt het simpel Voeding een SMPS, wil je geen poespas en gevogel neem je Hypex HG module met HXR. Ben je in staat het voorgaande te vertalen naar je eigen componenten dan zijn er genoeg andere opties.
En nu nog zo een gloed.

Aangezien ik overstag ben voor SMPS speelt het mechanische brom probleem geen rol meer voor mij. Verder ook geen hoofdzorgen meer over waar goede voedingselco's en diode's te verkrijgen. En al dat kiezen. Ik vindt het simpel Voeding een SMPS, wil je geen poespas en gevogel neem je Hypex HG module met HXR. Ben je in staat het voorgaande te vertalen naar je eigen componenten dan zijn er genoeg andere opties.
En nu nog zo een gloed.

De stelling was dat als je voorversterker het WEL kan leveren, waarop jij "ow ow ow ....SSassen schreef:Natuurlijk wel, als de 'nieuwe' voortrap een slechtere PSRR en THD heeft dan de originele dan is dat een gegeven. De meeste externe voorversterkers kunnen niet de THD en PSRR leveren die een NE5532/LM4562 levert geschakeld als instrumentatieversterker. Zeker met een LM4562 ligt de THD rond de -110dB met een PSRR rond de 90dB.Rudy schreef:Is geen verklaring waarom de THD en de PSRR zou stijgen, dit gebeurd namelijk ook niet.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
De PSRR word volledig bepaald door de eindtrap, namelijk 65dB, dit is een vast gegeven, wat je ook doet aan je buffer, of hem zelfs verwijderd.
Je THD idem dito, 99,99% van de totale distortie komt van de eindtrap, en zal er ZEKER niet op beteren met een buffer.
Dat het wat onpraktisch word zonder die buffer staat effe buiten de het punt.
mvg Rudy
Woef, woefSSassen schreef:Je leest verkeerd, ik zeg dat deze van zichzelf een zeer goede CMRR heeft, niet dat hij op magische wijze betere CMRR toevoegt. Tjonge Peter, ben je toe aan een leesbril inmiddels?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Die configuratie versterkt common mode sowieso 1x, ongeacht de opampjes mits gelijk.
Ralphies, als de voeding(trafo) van de crown nog goed is kun je deze toch weer gebruiken. ( met een beetje geluk). Scheelt een boel geld.
- SSassen
- Contacteer:
Goh, wat zijn jullie allemaal scherp vanavond zeg, zeker allemaal uitgeslapen afgelopen weekend? Dan maar even wat plaatjes posten, dat scheelt weer een berg tikwerk, onderstaand de SSS editie SMPS400
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Misschien moet ik tussen alle grappen en grollen door m'n reacties wat helderder formuleren? Ik refereerde niet aan de eindtrap, die neem ik even voor lief, ik refereerde aan 't knutselwerk wat mogelijk in de plaats komt voor een meer dan uitstekende instrumentatieversterker zoals terug te vinden op iedere UcD module.Rudy schreef:De stelling was dat als je voorversterker het WEL kan leveren, waarop jij "ow ow ow ...."
De PSRR word volledig bepaald door de eindtrap, namelijk 65dB, dit is een vast gegeven, wat je ook doet aan je buffer, of hem zelfs verwijderd.
Je THD idem dito, 99,99% van de totale distortie komt van de eindtrap, en zal er ZEKER niet op beteren met een buffer.
Zie je, zijn we 't toch weer eens, kom eens hier, dan krijg je een dikke pakkerd van meRudy schreef:Dat het wat onpraktisch word zonder die buffer staat effe buiten de het punt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Ja, jammer dat bij alle Tripath producten de ingangs buffers in de chips zijn gebakken...koifarm schreef:V-bro goede tips en het proberen waard.
Wat SMPS betreft, ik vind het aantrekkelijk, heb er goede ervaringen mee, maar ook slechtere wat betrouwbaarheid betreft. En logisch denk ik dan, er zitten veel meer onderdelen in dan in een 50hz voeding. En een goede SMPS kost toch best veel centjes, meestal meer dan een 50hz voeding...
Ik verkies SMPS enkel en alleen boven 50hz voeding als het uiterst klein moet.
Wel goede tip trouwens van de K2 voeding hergebruiken! Ging eigenlijk al aan het begin van dit draadje door mijn hoofd heen. Alleen PA versterker eigen werkt het geheel toch wel op zo'n 80 à 90Vdc per kantje, weet niet hoe het zit met de spanningen die de zwaardere UCD versterkers nodig hebben, maar moet alweer aan een TDA2500/TA0105 eindtrap denken....
Ben er ook niet vies van, maar het moet niet ten koste gaan van het muzikale. Vaak als het laag dan nog net lekker is gaat het middengebied toch al wel gauw te kil en koud klinken, mijn (inmiddels al weer een jaar of twee oude) ervaringen met UCD waren dus exact zo... Uiteindelijk vond ik dit muzikale wel weer in andere klasse D's terug.Ralphies schreef:@ V-bro dat zeer droge en strakke laag daar hou ik van, ben blij dat je het niet naar de nad c275 vind klinken, dan is er nog hoop voor mij
Laatst gewijzigd door v-bro op di 23 feb 2010, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja op zich is hergebruik goed (zelfs de kast is er ideaal voor met zijn enorme dikke alu-wanden).
Maar dan moet ik eerst weten dat hij echt niet meer te repareren is anders is het best wel zonde van de K2 (stel je voor dat het iets kleins is en je sloopt hem al uit elkaar, auch....).
Maar dan moet ik eerst weten dat hij echt niet meer te repareren is anders is het best wel zonde van de K2 (stel je voor dat het iets kleins is en je sloopt hem al uit elkaar, auch....).
- SSassen
- Contacteer:
Met vriendelijke groet,v-bro schreef:... Uiteindelijk vond ikdit muzikaledeze prettig klinkende vervorming wel weer in andere klasse D's terug.
Sander Sassen
Auch! Ja! Ik moet ook zeggen dat de beoordeling bij importeurs toch al gauw erg verkoopsgericht gekleurd is hoor! Ze branden niet graag hun vingers aan reparaties, tenzij het hapklaar uit te voeren is.Ralphies schreef:Ja op zich is hergebruik goed (zelfs de kast is er ideaal voor met zijn enorme dikke alu-wanden).
Zag ik daar eerder niet een servicedocument voorbij komen in dit draadje?

SSassen schreef:Met vriendelijke groet,v-bro schreef:... Uiteindelijk vond ikdit muzikaledeze prettig klinkende vervorming wel weer in andere klasse D's terug.
Sander Sassen
Oh nee... laat ik er niet op ingaan denk ik dan nog...
- SSassen
- Contacteer:
Geen idee wie je daar citeert, maar dat stuk heb ik in ieder geval niet geschreven, absoluut niet mijn stijl, zowel kwa woordkeus en zinsbouw alsmede de boodschap die de schrijver denkt over te brengen 
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Nou jongens ik mag zeggen een lekker actief forum, smiddags bericht/vraag geplaatst en we zijn nu al dezelfde dag, op het 71ste bericht
Tis dat dit mijn vrije dag was maar dat word morgen als ik op het werk weer zit, niet al te hard en geconcentreerd doorwerken met jullie snelle replies telkens
Tis dat dit mijn vrije dag was maar dat word morgen als ik op het werk weer zit, niet al te hard en geconcentreerd doorwerken met jullie snelle replies telkens
Mocht je willen!SSassen schreef:Geen idee wie je daar citeert, maar dat stuk heb ik in ieder geval niet geschreven, absoluut niet mijn stijl, zowel kwa woordkeus en zinsbouw alsmede de boodschap die de schrijver denkt over te brengen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Sander; wil je met ons delen wat je hebt gedaan met de SMPS om hem 'triple S' te maken?
Als je hem meeneemt naar Breda, doe je er dan ook een kastje omheen met wat koperdraadjes eraan? dat luistert wat makkelijker...SSassen schreef:Dan maar even wat plaatjes posten, dat scheelt weer een berg tikwerk, onderstaand de SSS editie SMPS400![]()