CSS FR125SR Full Range max. toelaatbaar vermogen?
Moderator: Beheerdersteam
CSS FR125SR Full Range max. toelaatbaar vermogen?
Dag allemaal,
Ik ben helemaal nieuw hier op het forum en heb nog niet zo veel verstand van zelfbouw audio. Toch wil ik een gokje gaan wagen een een leuk monitor setje gaan bouwen. Dat lijkt me leuk met de CSS FR125. Een bouwtekening heb ik al gevonden, meerdere zelfs. Eventueel ook een notch filter, alle info van DIY. Maar nu komt het, ik heb het hele internet afgezocht naar het max en nominaal vermogen wat deze driver kan hebben maar kan het nergens vinden. Het is de bedoeling dat ze mee gaan draaien op een amp. van 2 maal 100 watt.
En wie heeft er ervaring met deze driver??
alvast bedankt.
groetjes Thijs
Ik ben helemaal nieuw hier op het forum en heb nog niet zo veel verstand van zelfbouw audio. Toch wil ik een gokje gaan wagen een een leuk monitor setje gaan bouwen. Dat lijkt me leuk met de CSS FR125. Een bouwtekening heb ik al gevonden, meerdere zelfs. Eventueel ook een notch filter, alle info van DIY. Maar nu komt het, ik heb het hele internet afgezocht naar het max en nominaal vermogen wat deze driver kan hebben maar kan het nergens vinden. Het is de bedoeling dat ze mee gaan draaien op een amp. van 2 maal 100 watt.
En wie heeft er ervaring met deze driver??
alvast bedankt.
groetjes Thijs
Re: CSS FR125SR Full Range max. toelaatbaar vermogen?
Bij zo'n klein drivertje is met name de mechanische belastbaarheid de bepalende faktor. Met zo'n 10 watt zit dit drivertje al flink te hijgen
Rms zal die ongeveer 30 watt zijn.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Als je je ongerust maakt of het wel goed gaat op een 2x100watt versterker. Daar hoef je je niet druk om te maken. Een speaker die tot 20watt belastbaar is, gaat met hard spelen net zo stuk met een watt versterker als met een 500 watt versterker.
Belastbaarheid (of eigenlijk Max SPL) is eigenlijk alleen van belang als je van plan bent om heel erg hard te spelen.
Belastbaarheid (of eigenlijk Max SPL) is eigenlijk alleen van belang als je van plan bent om heel erg hard te spelen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
idd, gewoon met verstand de volumeknop bedienen
breedbanders in het algemeen hebben geen erg hoge electrische belastbaarheid (in vergelijking met woofers) omdat de spreekspoel licht gehouden moet worden. dankzij XBL² heeft de FR125 nog een respecabele Xmax van 6mm (one way) maar de electrische belastbaarheid is niet groter dan normaal voor dit soort speakers.
ik heb deze als midwoofer toegepast in Hans, en als full range in een octaëder, beide heb ik getest op m'n AV receiver met iets van 120W per kanaal. zelfs toen ik een keer vergeten was om te schakelen naar m'n normale fronts, en de arme FR125 een film voor z'n kiezen kreeg is die gewoon heel gebleven.
Heb je al een keuze gemaakt kwa ontwerp? je hebt voor een compacte speaker zeg maar 3 opties, met elk voors en tegens: gesloten met variovent (bv die van mij, of van Planet10), gesloten met hoogpas condensator (bv Cyburgs' monitor), of Onken (ook Planet10). Mag t een vloerstaander worden dan zou ik een TL (zoals Hans) kiezen
ik heb deze als midwoofer toegepast in Hans, en als full range in een octaëder, beide heb ik getest op m'n AV receiver met iets van 120W per kanaal. zelfs toen ik een keer vergeten was om te schakelen naar m'n normale fronts, en de arme FR125 een film voor z'n kiezen kreeg is die gewoon heel gebleven.
Heb je al een keuze gemaakt kwa ontwerp? je hebt voor een compacte speaker zeg maar 3 opties, met elk voors en tegens: gesloten met variovent (bv die van mij, of van Planet10), gesloten met hoogpas condensator (bv Cyburgs' monitor), of Onken (ook Planet10). Mag t een vloerstaander worden dan zou ik een TL (zoals Hans) kiezen
Precies, met beleid de volumeknop bedienen
Ik heb heb ook een aantal projectjes met kleine drivers gehad die ik gewoon met mijn MAP305 aanstuurde. Gaat prima, zolang je geen mechanische vervorming hoort is er niks aan de hand.
Ik heb heb ook een aantal projectjes met kleine drivers gehad die ik gewoon met mijn MAP305 aanstuurde. Gaat prima, zolang je geen mechanische vervorming hoort is er niks aan de hand.
-
ProXius
- Ook commercieel actief
Ik heb kleine Cyburg Needle's met de bekende TangBand unit.
Zowel op mijn (oude) flinke Marantz SR9600 als op mijnhuidige stevige Onkyo TX-SR875 gaat dat prima... en dat zijn niet de minste surround receivers.
Let een beetje op de volumeknop. (al vind ik alsnog dat ze echt enorm veel (volume) kunnen hebben, niet normaal!)
En, als je films kijkt, laat ze dan niet fullrange spelen, dat is niet zo slim door de hoge druk/klappen dat ze kunnen krijgen.
Zowel op mijn (oude) flinke Marantz SR9600 als op mijnhuidige stevige Onkyo TX-SR875 gaat dat prima... en dat zijn niet de minste surround receivers.
Let een beetje op de volumeknop. (al vind ik alsnog dat ze echt enorm veel (volume) kunnen hebben, niet normaal!)
En, als je films kijkt, laat ze dan niet fullrange spelen, dat is niet zo slim door de hoge druk/klappen dat ze kunnen krijgen.
het is de bedoeling dat ze in een 9 ltr kistje komen met een poortje van 4 cm volgens DIY concept.
Ze moeten mee draaien op een sony versterker waar al twee zuiltjes op staan. alleen missen die wat mid en hoog. extreem hard draaien gaat niet lukken i.v.m de buuren hahaha. muziek en film gaat over de zelfde versterker. maar goed films krijgen ze vel voor hun kiezen.
Ze moeten mee draaien op een sony versterker waar al twee zuiltjes op staan. alleen missen die wat mid en hoog. extreem hard draaien gaat niet lukken i.v.m de buuren hahaha. muziek en film gaat over de zelfde versterker. maar goed films krijgen ze vel voor hun kiezen.
Parallel aansluiten met de zuiltjes maakt het waarschijnlijk niet beter. Je kunt er ook voor kiezen om de ze op als A&B aan te sluiten. Gebruik de zuilen dan als het hard moet en de moniotren als het mooi moet. Ik weet zo niet hoe laag die css gaat, maar ben je niet bang wat in toe moeten leveren kwa laagweergave?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Trek die zuilen uit de hoek, maak de baspijp dicht, draai de basregelaar iets terug, gooi een weerstandje voor je wooferZe moeten mee draaien op een sony versterker waar al twee zuiltjes op staan. alleen missen die wat mid en hoog
Hier al iets van uitgeprobeerd? Lijkt een beetje of je een aanhanger achter de auto wilt omdat je vindt dat die te snel is nu...
het is ook de bedoeling dat ik via A en B ga draaien. zuiltjes op bijv. A en monitoren op B.k.p. schreef:Parallel aansluiten met de zuiltjes maakt het waarschijnlijk niet beter. Je kunt er ook voor kiezen om de ze op als A&B aan te sluiten. Gebruik de zuilen dan als het hard moet en de moniotren als het mooi moet. Ik weet zo niet hoe laag die css gaat, maar ben je niet bang wat in toe moeten leveren kwa laagweergave?
dit kan hij zat gelijktijdig aan. tijdens een film mis ik juist wat in het stemmen gebied. ook om die reden wil ik monitoren bouwen, en voor de hobby natuurlijk.
het is in de toekomst nog de bedoeling dat voor het laag een sub komt en dan de zuiltjes weg gaan. maar dat is toekomst.
mischien is het handig om de monitoren af te gaan filteren als mid bas. pas komende vanaf 200 hz ofzo. samen met een notch filter?? maar ik heb totaal geen verstand van het bouwen van filters.
iemand idee??
edit:
dit zou het ongeveer moeten gaan worden

- Boerenterprise
Hoi Thijs,
Leuk dat je ook iets gaat doen met een FR-tje. Over het vermogen zal ik me geen zorgen maken. Gebruik zoals de heren voor mij al vertelden je gezonde verstand en oren. In een doorsnee ruimte kunnen ze behoorlijk "hard", maar "hard" dat is niet wat je verwacht van een enkele breedbander lijkt mij.
Zelf ben ik een gesloten variant aan het maken. Ik zat eerst te twijfelen tussen reflex en gesloten, maar na het bestuderen van de driver gegevens en het doorlezen van het "luidspreker kook boek" (en even rekenen) heb ik toch gekozen voor gesloten. Volgens mij een van de betere keuzes voor deze driver. Als ik de op internet aanwezige reflex kasten na reken krijg ik er op een of andere manier geen goed gevoel bij. Uiteraard wil dat niet zeggen dat een reflex kast niet goed gaat werken.
Succes met de bouw.
ik zal je draadje volgen.
M.v.g.
Chris
Leuk dat je ook iets gaat doen met een FR-tje. Over het vermogen zal ik me geen zorgen maken. Gebruik zoals de heren voor mij al vertelden je gezonde verstand en oren. In een doorsnee ruimte kunnen ze behoorlijk "hard", maar "hard" dat is niet wat je verwacht van een enkele breedbander lijkt mij.
Zelf ben ik een gesloten variant aan het maken. Ik zat eerst te twijfelen tussen reflex en gesloten, maar na het bestuderen van de driver gegevens en het doorlezen van het "luidspreker kook boek" (en even rekenen) heb ik toch gekozen voor gesloten. Volgens mij een van de betere keuzes voor deze driver. Als ik de op internet aanwezige reflex kasten na reken krijg ik er op een of andere manier geen goed gevoel bij. Uiteraard wil dat niet zeggen dat een reflex kast niet goed gaat werken.
Succes met de bouw.
ik zal je draadje volgen.
M.v.g.
Chris
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
de q van de driver is voor een normale BR wat aan de hoge kant, dan kan je beter een onken kast kiezen. maar zoals Cris al zegt, in de meeste gevallen is een gesloten kast voor de FR125 een prima keuze. en aangezien ik je zag schrijven dat een sub ook in de planning zit, lijkt mij de keuze makkelijk geworden.....
Nou eerlijk gezecht zat ik ook eerst te kijken voor een gesloten systeem, maar daar heb ik geen gegevens "lees voorbeelden"
van kunnen vinden, om te kopieren. Kijk zo veel verstand heb ik niet van luidsprekerbouw. Heb wel zitten stoeien met winISD maar daar begrijp ik nog niet veel van, simpelweg omdat ik niet goed weet wat ik doe.
Liever heb ik dan ook een gesloten systeem maarja, hoeveel lieters inhoud heb ik nodig?? geen 9 i.i.g. Zou eerder voor mijn gevoel naar de 3,5 liter gaan denk ik. De kast mag wel een beetje boddy hebben zeker om straks bij mijn subjes te passen. Wil graag twee tangband subjes de W6-1139SG
in een BR bouwen. Iets waar ik al een voorbeeld van heb gezien.
Als iemand mij kan vertellen hoeveel inhoud ik moet hebben voor een gesloten systeem zou dat fijn zijn. En als ik het goed heb blijft het notch filter dan gelijk.
alle info is welkom, graag zelfs
groetjes Thijs
van kunnen vinden, om te kopieren. Kijk zo veel verstand heb ik niet van luidsprekerbouw. Heb wel zitten stoeien met winISD maar daar begrijp ik nog niet veel van, simpelweg omdat ik niet goed weet wat ik doe.
Liever heb ik dan ook een gesloten systeem maarja, hoeveel lieters inhoud heb ik nodig?? geen 9 i.i.g. Zou eerder voor mijn gevoel naar de 3,5 liter gaan denk ik. De kast mag wel een beetje boddy hebben zeker om straks bij mijn subjes te passen. Wil graag twee tangband subjes de W6-1139SG
in een BR bouwen. Iets waar ik al een voorbeeld van heb gezien.
Als iemand mij kan vertellen hoeveel inhoud ik moet hebben voor een gesloten systeem zou dat fijn zijn. En als ik het goed heb blijft het notch filter dan gelijk.
alle info is welkom, graag zelfs
groetjes Thijs
Laatst gewijzigd door thijs5653 op ma 22 feb 2010, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
notch filter hangt af van de baffle afmetingen, niet van de inhoud... maar een kant&klaar ontwerp: neem Cyburgs' Monitor en klaar is Thijsthijs5653 schreef:Als iemand mij kan vertellen hoeveel inhoud ik moet hebben voor een gesloten systeem zou dat fijn zijn. En als ik het goed heb blijft het notch filter dan gelijk.
ik heb hem inderdaat gevonden en heb de tekening opgeslagen. Een nog mekkelijker ontwerp.
een paar kleine aanpassingen zijn wel nodig aan de tekening zij praten over 19 mm mdf en hier in nl heb je alleen 18 mm voor zover ik weet.
ik zie wel even
bedankt allemaal
een paar kleine aanpassingen zijn wel nodig aan de tekening zij praten over 19 mm mdf en hier in nl heb je alleen 18 mm voor zover ik weet.
ik zie wel even
bedankt allemaal
- Boerenterprise
Thijs,
Kijk eens rond op de site van planet10 hifi ( http://www.planet10-hifi.com/sealed.html ) daar staan een aantal varianten van een geloten kast van de FR met metingen er bij. Zoals je zult zien is 9 liter helemaal nog niet zo een raar idee. 3,5 liter is echt te klein voor gesloten.
Ik weet zo niet waar je woont, maar ik het hier nog twee setjes test kasten staan. Die mag je van wel gratis hebben.
Het betreft een 4,5 liter aperiodic en 7 liter gesloten . De 7 liter kast kun je met een kleine ingreep aanpassen naar een 7 liter bas reflex(ook te vinden op de boven genoemde site, alleen zal je een buisje nodig zijn). Dan heb je al 3 ontwerpen kunnen uitproberen.
Ik zal de kasten straks wel even op de foto zetten.
De met driver is de aperiodic kast.
M.v.g.
Chris
Kijk eens rond op de site van planet10 hifi ( http://www.planet10-hifi.com/sealed.html ) daar staan een aantal varianten van een geloten kast van de FR met metingen er bij. Zoals je zult zien is 9 liter helemaal nog niet zo een raar idee. 3,5 liter is echt te klein voor gesloten.
Ik weet zo niet waar je woont, maar ik het hier nog twee setjes test kasten staan. Die mag je van wel gratis hebben.
Het betreft een 4,5 liter aperiodic en 7 liter gesloten . De 7 liter kast kun je met een kleine ingreep aanpassen naar een 7 liter bas reflex(ook te vinden op de boven genoemde site, alleen zal je een buisje nodig zijn). Dan heb je al 3 ontwerpen kunnen uitproberen.
M.v.g.
Chris
wouter schreef:
erg leuk maar mij te hoog!!
voor de subjes ben ik bezich met winisd kom ik uit op 18 ltr bij een met een tuning op 35 hz
kasten worden dan ong 45 cm hoog
Boerenterprise schreef:Thijs,
M.v.g.
Chris
hey chris, ik woon zelf in Deventer, half uurtje rijden ongeveer.
ik zal eens even kijken hoe of wat.
voor de hobby zou ik de kistjes ook zelf willen maken, maar ik ben ook nederlander en alles wat gratis is,.... is mooi!!! toch???
edit:
nou heb ik hem ook even door winisd beta gehaald (advies winisd 13 ltr gesloten) en 7 ltr kan wel, alleen Qtc loop op naar 0.8 ipv 0.71
moet wel kunnen lijkt mij.
- Boerenterprise
Daar heb je gelijk in Thijs, maar gezien het formaat van de driver lijkt mij een iets hogere q niet echt een probleem. Misschien zelfs wel (een beetje) wenselijk. Daarbij komt dat je met dempingsmateriaal nog kunt experimenteren.
Ik moet toegeven dat de inhoud van mijn huidige ontwerp voor de FR iets meer inhoud heeft.
Voor een grote driver had ik ook een lagere q gewenst.
M.v.g.
Chris
edit: Ik bedoel dat met het formaat van de driver en een lage q het geheel wel weer eens wat "dun" kan overkomen. Er wordt natuurlijk niet echt veel lucht in beweging gebracht.
Ik moet toegeven dat de inhoud van mijn huidige ontwerp voor de FR iets meer inhoud heeft.
Voor een grote driver had ik ook een lagere q gewenst.
M.v.g.
Chris
edit: Ik bedoel dat met het formaat van de driver en een lage q het geheel wel weer eens wat "dun" kan overkomen. Er wordt natuurlijk niet echt veel lucht in beweging gebracht.
ik heb nog even nagedacht en ik ga hem in een 8 ltr kastje proppen, gesloten dat wel.