Want spelen met lego ( Hypex UCD ) is zo fijn.( Review ).

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Re: Want spelen met lego ( Hypex UCD ) is zo fijn

Bericht door Wowly »

naaaaaaaajs!
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Hier een paar foto's van de bouwstenen.

Afbeelding

Van links naar rechts: Ucd400, SMPS, Ucd400, Ingangskeuze/volumergeling, Buizenbuffer.

Afbeelding

Van links naar rechts: Ucd400, Ingangskeuze/volumergeling, Buizenbuffer, SMPS, Ucd400, .
Laatst gewijzigd door koifarm op vr 19 feb 2010, 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Heeel netjes. Buizen buffer past er mooi in zo ! Denk je geen problemen te hebben met warmte ?
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

De behuizingen voeren van zichzelf al veel warmte af. Maar ik zie het wel en anders boor ik wel enkele ventilatie openingen.
Dit weekend hoop ik de voeding voor de buizentrap af te maken zodat het geheel kan spelen. Verder ben ik bezig met de print layout van de opampbuffer. Deze zal ik zelf etsen en dit is voor mij al weer 20 jaar geleden. Maar met een zonnebank en een paar bakjes voor de vloeistoffen kom ik een heel eind.

Foto's van het inwendige van de volume/ingangsregeling volgen.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

De buizenbuffer speelt ook. In eerste instantie veel brom ( 15 mV ). Dit kwam door een aardingsfout. Nadat ik de min aansluitingen van de gloeispanning en anodespanning met elkaar had doorverbonden was de brom nagenoeg weg ( 0,5 mV). Dus standaard bromt de print hard, deze doorverbinding moet dus worden aangebracht. Een andere modificatie die ik heb aangebracht voor de 6n6p buizen is de weerstand tussen de beide hoogspanningselco's verlaagd naar 1Kohm. Dit omdat de print orgineel was ontworpen voor de 6n11.

Afbeelding

Het kastje werd intern toch wel heel erg warm. Deze voorzien van gaten aan de onderzijde. En omdat buizen verstoppen in een kast jammer is ook maar twee grote gaten boven in de kast gemaakt om de buizen hier uit te laten steken. Print hier voor aangepast.

Afbeelding

De buizenbuffer met de UCD,s staan nu een tijdje te spelen en het klingt verrassend goed.
De echte vergelijking komt als de opampbuffer en de conventionele voeding ook klaar is.
Maar ik krijg wel een beetje het ultieme Nintendo gevoel ( Now you playing with power ).
Ik speel normaal met 2 x 20 Watt.

Afbeelding

Zo gevaarlijk dat hij achter tralies moet.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

koifarm schreef:
Het kastje werd intern toch wel heel erg warm.
Had het al verwacht :P
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

De ingangskeuze/volumeregeling werkt nu ook.

Afbeelding

Het wordt al een hele verzameling bouwstenen.
Morgen ga ik beginnen aan de opampbuffer.
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Mooi project!
Waar heb je de behuizingen vandaan? en hoe hoog zijn ze?
Heb ook lang gezocht naar zo'n soort behuizing voor een smps180 maar die zijn iets hoger dan een smps400 en kon geen geschikte vinden.

Alleen wel link dat je luidsprekeraansluitingen gebruikt om de UcD's van stroom te voorzien....
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

De behuizingen zijn er in 3 hoogtes te verkrijgen bij Conrad.

http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 130044.pdf
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Vandaag de opampbuffer opgebouwd op een stuk universeel print.

Afbeelding

Opamps zijn uitwisselbaar en voeding met hypex hxr regelaars.

Afbeelding

Het wachten is op de behuizing en enkele connectoren.
Hieronder het inwendige van de ingangskeuze/volumeregeling.
De motorpotmeter heb ik verwijderd van de print anders zat hij ongunstig voor de montage.

Afbeelding

Voor de voeding gebruik ik een adapter 9V/1A (geschakelde voeding).
In de signaalwegzitten alleen de ingangskeuze relais en de Alps 100K potmeter.
De afstandsbediening werkt zeer aangenaam.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Jemig man, wat bouw je dit ONTZETTEND netjes op allemaal! =D>
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

MichaelB, bedankt voor de bloemen.

Ik ben opgegroeid in de tijd van buizen en alles in de lucht bouwen. De komst van printen was voor mij een verademing. Want vooral bij zelfbouwprojekten die vaak uitblonken van chaos van componenten en draden was het vaak moeilijk fouten opsporen. Te strak bouwen is niet altijd goed, in de HF techniek heb ik vaak last gehad van interferenties doordat alles te haaks naast elkaar liep. Door dan een beetje chaos te introduceren was dit op te lossen.

Behuizingen( metaal ) bewerken vindt ik nog steeds moeilijk en om dit te laten doen ontbreekt mij vaak het budget.

Ronny
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou, ik wil ook nog wel wat bloemen geven. Ik betrap me erop dat iedere keer als ik dit topicje zie ik er even inkijk om naar de plaatjes te kijken.......

Overigens; hoe klinkt ie nou eigenlijk, en waarmee vergelijk je het dan?

groetjes

Jan
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Jan, ook bedankt.

Ik vindt het altijd moeilijk om te beschrijven hoe "het" klinkt. Maar je doet goed om te vragen dan ten opzichte waarvan.

Eerst dit ik heb de afgelopen 30 jaar zeer veel versterkers gehad ( meer als 50 stuks ) waarvan de laatste 7 jaar de Hypex modules in allerlei projekten favourit waren/zijn.

Algemeen vindt ik de hypex modules superstrak( gecontrolleerd) en linear spelen. Plaatsing van instrumenten en artiesten op de juiste plek( mits luidsprekers gebruikt die dit ook kunnen). Ze zijn absoluut eerlijk en verbloemen niets. Eigenlijk de perfecte versterker en nog betaalbaar ook.

Kleine verschillen zijn te maken door gebruik van andere ingangsbuffers. Ik zie dit als een mogelijkheid van finetunen aan je persoonlijke smaak. Zoals, je bent buizenliefhebber maar wilt niet het gedoe met dikke eindbuizen of je hebt moeilijk te controleren luidsprekers. Dan zie ik een hybride UCD als een uitstekende optie. Of heb je hoogrendement luidsprekers( 100db of meer) en je hoort dan toch een beetje ruis in de tweeter. Dan kun je met een opampbuffer met hxr regelaars dit verhelpen. In de latere test zal ik proberen de verschillen zodanig te omschrijven dat een ieder zijn eigen keuze's kan maken en vanuit die basis kan je dan verder experimenteren. Of gewoon gelukkig zijn en muziek luisteren.

Bij mij gaat het om een haat/liefde verhouding tussen mijn buizenversterker Audioromy FU13(813) en de hybride UCD. De ene keer kan ik uren naar de buizenversterker luisteren en de andere keer krijg ik weer kippenvel van de UCD. Ik kan en wil niet kiezen.
Muziek is dan ook pure emotie.

Ronny
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Veiligheids update

Vandaag werd ik door Jan-Peter van Hypex er op geattendeerd dat de afstand tussen de spanningsdragende delen en de behuizing van de SMPS400 wel heel klein waren.

Deze afstand moet minimaal 6 mm zijn of anders moet hier tussen een isolatielaag (kunstof) van minimaal 0,5mm dik worden aangebracht.

In de defenitieve versie zal ik die isolatielaag sowieso aanbrengen.

Super :D van Jan-Peter van Hypex. Dit toont de ongekend hoge produkt betrokkenheid die ongekend in DIY land is.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Het is weer zaterdag, de vrouw is winkelen en ik kan weer lekker bouwen.
De opampbuffer is af en staat nu te spelen.

Afbeelding

Afbeelding

De uitgangscondensatoren zijn van clarity caps type PWA 10uF.Om een betaalbare kleine MKP condensator van 10uF te vinden valt niet mee. Dit type vindt ik voor zijn geld heel goed.

Om de vergelijking later eerlijk te laten verlopen heb ik de buizenbuffer ook voorzien van de zelfde uitgangscondensator.

Afbeelding

Verder ben ik bezig de voeding van de buizenbuffer te optimaliseren want de opampbuffer heeft wel een hele luxe voeding.

De opampbuffer staat nu twee uur te spelen. Geen brom, geen ruis, zeer strak en gedetailleerd. Maar klink duidelijk anders als de buizenbuffer. Mijn buurman die binnen kwam en ook even mee luisterde hoorde ook duidelijk verschil. Over het verschil later meer. Eerst de voeding van de buizenbuffer optimaliseren verder nog een conventionele voeding voor de UCD's bouwen.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Update, ik ben druk met het beluisteren van de verschillende opties.
Volledig verslag volgt nog.
Ondertussen de behuizingen verfraait met carbon.

Afbeelding

De frontplaten heb ik beplakt met carbonfolie van 3M. Deze folie lijkt zeer echt.

Afbeelding

De front van de volume/ingangs keuze lijkt wel op een dashboard van een raceauto.

Afbeelding
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Snoepgoed :D :D :D
Lekker spul zeg, hoog drop gehalte??
Nu maar hopen dat je vrouw of vriendin niet gaat gooien met dit hanteerbare spul. :D
Anders kun je beter bouwen met een gewicht van 25 kilo :lol: :lol:
koifarm
Ook commercieel actief

Re: Want spelen met lego ( Hypex UCD ) is zo fijn ( review )

Bericht door koifarm »

Wel nu, hieronder mijn bevindingen rondom de Hypex UCD versterkers. Vooraf, het UCD platform is ideaal om als zelfbouwer met relatief weinig inspanning en voor relatief weinig geld een hoogwaardige versterker te bouwen. De meeste hieronder beschreven verschillen zijn klankmatige verschillen en maar een paar kwalitatieve verschillen. Ik ga niet zeggen wat iemand beter of slechter moet vinden. Iedereen die zelf weet wat hij mooi vindt en nog iets mist in zijn huidige installatie kan misschien uit mijn bevindingen net dat stukje vinden.

De apparatuur

Luidsprekers : Dynaudio Audience 52
CD speler : Shanling CD 100 se
Muziek : Eva Cassidy- Songbird, JJ cale and Eric Clapton- The road to Escondido
Sheffieldlab – The Sheffield popexperience, Aerosmith – Big Ones.

De opstelling

TL072 org = 1 x Hypex SMPS400 met 2 x standaard UCD400. Voedingsrail van elke UCD voorzien van 2 x extra elco 1000uf/100V en het gebruik van de originele ingangsbuffer.

AD847 ext = 1 x Hypex SMPS400 met 2 x standaard UCD400. Voedingsrail van elke UCD voorzien van 2 x extra elco 1000uf/100V en de ingangsbuffer overbrugt. De nieuwe ingangsbuffer heeft AD847 opamps, MKP condensatoren en 78/79 type spanningsstabilisatoren. Voeding van de SMPS.

AD847 HXR = 1 x Hypex SMPS400 met 2 x standaard UCD400. Voedingsrail van elke UCD voorzien van 2 x extra elco 1000uf/100V en de ingangsbuffer overbrugt. De nieuwe ingangsbuffer heeft AD847 opamps, MKP condensatoren en HXR type spanningsstabilisatoren. Voeding van de SMPS.

OPA67 ext = 1 x Hypex SMPS400 met 2 x standaard UCD400. Voedingsrail van elke UCD voorzien van 2 x extra elco 1000uf/100V en de ingangsbuffer overbrugt. De nieuwe ingangsbuffer heeft OPA627 opamps, MKP condensatoren en 78/79 type spanningsstabilisatoren. Voeding van de SMPS.

6n6p 60V = 1 x Hypex SMPS400 met 2 x standaard UCD400. Voedingsrail van elke UCD voorzien van 2 x extra elco 1000uf/100V en de ingangsbuffer overbrugt. De nieuwe ingangsbuffer heeft 6n6p buizen in een SRPP configuratie met MKP condensatoren. Voedingspanning ( 60V ) van SMPS . Gloeispanning via eigentrafo.

6n6p 100V = 1 x Hypex SMPS400 met 2 x standaard UCD400. Voedingsrail van elke UCD voorzien van 2 x extra elco 1000uf/100V en de ingangsbuffer overbrugt. De nieuwe ingangsbuffer heeft 6n6p buizen in een SRPP configuratie met MKP condensatoren. Voedingspanning ( 100V ) van eigen trafo en gestabiliseerd met TL783. Gloeispanning via eigentrafo.

e88cc 60V = 1 x Hypex SMPS400 met 2 x standaard UCD400. Voedingsrail van elke UCD voorzien van 2 x extra elco 1000uf/100V en de ingangsbuffer overbrugt. De nieuwe ingangsbuffer heeft JJ E88CC goldpin buizen in een SRPP configuratie met MKP condensatoren. Voedingspanning ( 60V ) van SMPS. Gloeispanning via SMPS

e88cc 100V = 1 x Hypex SMPS400 met 2 x standaard UCD400. Voedingsrail van elke UCD voorzien van 2 x extra elco 1000uf/100V en de ingangsbuffer overbrugt. De nieuwe ingangsbuffer heeft JJ E88CC goldpin buizen in een SRPP configuratie met MKP condensatoren. Voedingspanning ( 100V ) van eigen trafo en gestabiliseerd met TL783. Gloeispanning via SMPS.

Mijn bevindingen

[img]http://www.monstercore.nl/tabel.jpg[/img]

Toelichtingen

zelfde = hetzelfde als de vorige cel
Elke vergelijking in de tabel is ten opzichte van de TL072 originele versie.
Ruis en Brom zijn waargenomen met een oor voor de luidsprekers zonder muziek. Op enige afstand en/of met muziek niet meer waarneembaar.

TL072 versus AD847 versus OPA627
De klank verschillen onderling zijn zeer klein het gaat hier om nuances.

Opamp versus Buis
De klank verschillen zijn vrij groot en door iedereen te horen.

6n6p versus e88cc
De klank verschillen onderling zijn groter als bij de opamps

De voedingen

Tijdens het luisteren naar de verschillende voedingen is door mij geen klank of geluidsbeeld verschillen opgevallen. Gezien de beperking van mijn luidsprekers betreffende het maximale vermogen ( 150 Watt ) heb ik de versterkers ook niet vol belast. Daarom heb ik in de tabel alleen verschillen in brom en ruis opgenomen.

Redrocks SMPS6060
1 x SMPS met 2 x UCD400 en externe AD847 ingangsbuffer al dan niet met 78/79 of HXR stabilisatie.

Hypex SMPS400
1 x SMPS met 2 x UCD400 en externe AD847 ingangsbuffer al dan niet met 78/79 of HXR stabilisatie.

Conventionele voeding
1 x 500VA ringkerntrafo, brugcel gelijkrichter, 4 x 10000uF splitfoil bufferelco’s met 2 x UCD400 en externe AD847 ingangsbuffer al dan niet met 78/79 of HXR stabilisatie.

Mijn bevindingen

[img]http://www.monstercore.nl/tabelvoed.jpg[/img]

Toelichting

Hoor je ruis bij jouw set. Dit kan als jouw voeding meer stoorrimpel heeft ( zoals Redrocks SMPS ) en/of jouw luidsprekers een hoger rendement( > 86db ) hebben. Dan zijn de HXR spanningsregelaars van Hypex een goede verbetering.

Dit nog even voor de mensen die het niet is opgevallen. Ga je voor een buizenbuffer dan is voor een setup met e88cc in SRPP geen extra voeding nodig. De spanningen voor de buffer kunnen vanaf de SMPS worden gehaald.

De schema's volgen nog.

Ronny
Laatst gewijzigd door koifarm op zo 24 aug 2014, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
squall

Re: Want spelen met lego ( Hypex UCD ) is zo fijn.( Review ).

Bericht door squall »

mooie informatieve review! Ben erg benieuwd naar de schema's!
holco

Bericht door holco »

Erg interessant!!

6x de e88cc 60V lijkt mij wel een mooie setup voor de nog uit te komen High-End DSP, ben ook benieuwd naar de schema's.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Hieronder het eerste schema. Het is de E88CC buizen ingangsbuffer met voeding uit de SMPS.

Bij de keuze van deze buffer is rekening gehouden met de 1k8 constante ingangsimpedantie van de ongebufferde( overbrugde ingangsopamp ) UCD en aanpassing versterkings factor. Verder moet het ingangssignaal van deze buffer niet hoger worden als 1 Vrms anders ontslaat er vervorming.

Als buistypen kunnen alle 6DJ8, 6N11 en ECC88 types worden gebruikt.

Afbeelding

En voor de 6N6P is het schema bijna hetzelfde. Alleen is de weerstand in de uitgang niet 4k7 maar 3k3 en is voor de veel hogere gloeistroom een extra trafo met stabilisatie nodig.

Afbeelding
Afbeelding

Hier staat het schema van de gebruikte bronkeuze/ volumeregeling.

http://www.diygene.com/schemas/mv-06sch.pdf

Afbeelding
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Hieronder het schema van de opampbuffer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

IC 1 t/m 4 = AD847 of OPA627

Voedingspanning kan ook worden verkregen van de SMPS, dan aansluiten bij a,b,c.

Huidige versterking - AV=1+2*Rf/Rg => AV = 1+2*2k2/1k2 => 4,66 keer, door de 1k2 weerstand te veranderen, verander je de versterking van de buffer.

Voorbeeld bij 1K => 1+2*2k2/1k = 5,4 keer.

Bij een ongebalanceerd ingangssignaal ( RCA ) gaat het signaal( RCA ) in op + sig.in en gaat de massa( RCA ) op massa en - sig.in.

Ronny
MxTheo

Bericht door MxTheo »

Is 60V niet te weinig voor de 6N6P in SRPP ?
Volgens mij zit je dan niet meer in het lineaire gebied van de buis te werken.

Groet Theo
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

MxTheo schreef:
Is 60V niet te weinig voor de 6N6P in SRPP ?
Volgens mij zit je dan niet meer in het lineaire gebied van de buis te werken.

Groet Theo
Een echte frontier verkent gebieden waar nog niemand is geweest.

Wat gebeurd er nu dan volgens jouw en welke data gebruik jij om dit te bepalen?

Ronny
Plaats reactie