Een beetje pritex tegen de achterwand, voor de rest niks. Ik cross ze ver en steil genoeg onder de frequentie waar staande golven in de kast optreden.
Ik wacht op het dsp systeem van hypex om de subs en dipools te filteren. Als de volumeregeling daar een beetje oké van is en wanneer met 1 volumeregeling 12 kanalen te regelen zijn, neem ik die.
Jij gebruikt nu dus ook 4 subs amanda? Wat zijn daar de afmetingen van?
Ok, had nog niet gehoord over het dsp systeem van Hypex....
Ik wil een behringer filter gebruiken met misschien een inmeetsysteem, de antimode....
Idd ook 4 subjes, maten zijn 34x34x36 Van binnen zit als bracing een simpel kruis.
mooi, zo'n haarscherp fotowerk, voor je het beseft weerspiegelt heel je privacy in de lak!
Je hebt blijkbaar die supermooie (en overdure) inbusboutjes met kompakte kop gevonden.
Ed
Tja niets is meer veilig
Het zijn idd mooie inbusboutjes alleen zijn deze net ietsje te kort
De vier boutjes in de baffle hebben overigens geen nut maar ze moeten een beetje op de PE kastjes gaan lijken dus
Ik studeer vandaag bas! Zonder dsp en ik speel alleen wat met niveau en ompolen van de fase. 3 subs heb ik aangesloten en ik gebruik nog 1 front als sub. Voor de vierde sub heb ik even geen ruimte.
Op 32 en 55Hz blijven in de meeste gevallen staande golven zichtbaar. Alle metingen zijn verspreid in de kamer gedaan met verschillende aantallen subs en verschillende fases. Voor iemand anders is de grafiek dus niet te snappen, maar ik post het toch maar.. Ik verwacht dat het toevoegen van de dipools en een 4e sub verbetering geeft van de laagrespons. Ik ben vooral benieuwd of de dip op 80-90 Hz een beetje onder controle komt, want zonder subs is die vrij aanwezig. Wat wel leuk is is dat alles onder 40Hz gelijk is als ik rondloop in de kamer. Overal is zeer zware druk te horen-merken. Normaal heb ik maar op 1 punt goed supersublaag! Met nog geen 2 mm uitslag is de druk op 25Hz echt heel flink met 3 subs. Ik kan niet wachten totdat ik een pré met dsp heb!
De subs zijn willekeurig neergezet, net waar ik nu plaats heb. 1 tegen de verste muur, 1 langs de lange wand en 1 naast de luisterplek. Dan nog een "frontsub" langs de andere lange muur.
Jah het is in ieder geval duidelijk beter dan zonder subs. Nu merk ik dat met alles in fase de mooiste gemiddelde respons te maken is. Als de fase precieser te regelen is kom ik waarschijnlijk nog op iets anders uit.
Ik ga nog experimenteren met een sub op 1.80 meter hoogte aan de verre wand, deze zet ik gewoon in de kast. (weegt wel een leuke 50 kilo haha) Met overlap van de dipools zal het rond de 80Hz wel mooier worden ook.
Als het kan kun je ook eens proberen 1 a 2 subs dichtbij je luisterplek te krijgen. Ik weet niet of dat bij mij toeval was, maar met cornerwoofers haalde ik een stuk minder resultaat dan met zijmuurwoofers. De zijmuurwoofer(s) staan bij mij vrij dicht bij de luisterplek en geven zonder DSP werk de meest vlakke curve. Misschien kan het effect worden verklaart dat als de speaker dichterbij de luister plek komt dat je dan meer nearfield zit en dat de kamer invloeden wat verder op de achtergrond worden gedrukt. Zekerheid kan ik hier niet over geven. Binnenkort hoop ik wat nieuwe experimenten te kunnen doen.