Ja daar ben ik ook een beetje bang voor, maar ik wil het gewoon eens gemaakt hebben. Het zou zo'n 300 watt verstoken.Tja, met de F5 valt het nog mee, maar met mijn X150 kost het op den duur nog eens 5000 aan de electriciteitsmaatschappij....
F5 Clone (First Watt by Nelson Pass)
Moderator: Beheerdersteam
Re: F5 Clone (First Watt by Nelson Pass)
300 watt, met de huidige prijzen kom je dan grofweg op zo'n 400 euro per jaar uit.(alles meegerekend, de 'kale' prijs kom je namelijk niet mee weg!) Als ik me niet vergis... Want je wilt hem natuurlijk altijd warm hebben staan, anders sterft hij ook een vroege dood. Is het mij ECHT NIET waard hoor!!
Klasse A is leuk, klinkt absoluut niet verkeerd, maar de betrouwbaarheid, stroomkosten en brandveiligheid maken het niet mijn eerste keuze meer....
Geef me dan toch maar liever deze SUPER sweet klinkende Truepath. Voor onder de 800 euro, als je hem zelf bouwt bijna de helft!):

In plaats van dit kacheltje van 5000 euro:

Klinkt ook nog eens STUK-KEN BE-TER!
Trekt 200mA in rust en levert minstens 2x300watt vermogen!
Klasse A is leuk, klinkt absoluut niet verkeerd, maar de betrouwbaarheid, stroomkosten en brandveiligheid maken het niet mijn eerste keuze meer....
Geef me dan toch maar liever deze SUPER sweet klinkende Truepath. Voor onder de 800 euro, als je hem zelf bouwt bijna de helft!):
In plaats van dit kacheltje van 5000 euro:
Klinkt ook nog eens STUK-KEN BE-TER!
Trekt 200mA in rust en levert minstens 2x300watt vermogen!
wow "cool" apparaat zeg
, twee keer 500va, ik heb er maar 1
.
maar alle gekheid op een stokje, dat is een serieuse kachel.
En niet in de minste plaats stookt het ook heel wat euro's.
Ik ga hem niet dag en nacht aan laten staan, hij komt op mijn werkkamer te staan waar hem misschien 2 tot 3 uur per dag aan laat staan.
Je ziet ik probeer het al recht te praten.
mmm weer een reden waarom het al geen low butget meer is.
Wat dat betreft is de B1 die ik ook aan het maken ben een stuk zuiniger. ( ohja dat is geen eindversterker)
Mijn buizen versterker is ook al klasse A.
Ik ga hem niet dag en nacht aan laten staan, hij komt op mijn werkkamer te staan waar hem misschien 2 tot 3 uur per dag aan laat staan.
Je ziet ik probeer het al recht te praten.
mmm weer een reden waarom het al geen low butget meer is.
Wat dat betreft is de B1 die ik ook aan het maken ben een stuk zuiniger. ( ohja dat is geen eindversterker)
Mijn buizen versterker is ook al klasse A.
Re: SUPER sweet klinkende Truepath
Even of topic:Mooie trafo's, kun je de bron vermelden?
Ik neem aan dat de kit van 41hz is. Welk type/
Groeten,
Ik neem aan dat de kit van 41hz is. Welk type/
Groeten,
De kit is inderdaad 41hz, heb deze versterker getest-bouwd, had hem als eerste ter wereld draaiend!
Hoefde er dus gelukkig ook niet al te diep voor in de buidel te tasten. Maar zowieso krijg je ZO ENORM veel waar voor je geld met hun kitjes, niet normaal gewoon... En de keus is er groot, van miniatuur 2x25W to dikke 2x1000W...
De trafo's zijn van selectronic in Frankrijk....
Heb inmiddels honderden van hun kitjes gebouwd voor familie en vrienden, kadootjes etc...
Hoefde er dus gelukkig ook niet al te diep voor in de buidel te tasten. Maar zowieso krijg je ZO ENORM veel waar voor je geld met hun kitjes, niet normaal gewoon... En de keus is er groot, van miniatuur 2x25W to dikke 2x1000W...
De trafo's zijn van selectronic in Frankrijk....
Heb inmiddels honderden van hun kitjes gebouwd voor familie en vrienden, kadootjes etc...
De hoge prijs zit 'm ook in het handmatig matchen van de mosfets. Een tijdrovend klusje, en dat betaal je.v-bro schreef:Viel me trouwens best tegen van een bijna 5000 euro dure versterker dat er mosfets in zitten van een euro per stuk, niet dat dat iets over de kwaliteit zegt, maar wel over de onterecht hoge prijs!Het zal wel in dat heeeeeele dikke aluminium front zitten...
Handmatig matchen whahahah, is echt zo gepiept hoor, heb ik een jig voor gemaakt.... Passlabs doet niet veel meer dan het matchen van de Re bij opengeschakelde fet. Stond ook met stickertjes erbij, die er voor meer dan de helft vanaf gevallen waren. Waar zou dat laatste nou toch mee te maken hebben?

De Passlabs ja, de Truepath kun je zowat iets op invriezen...gervenja schreef:wow "cool" apparaat zeg, twee keer 500va, ik heb er maar 1
.
- SSassen
- Contacteer:
Trupath? Da's geen partij tegen een UcD hoor
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Zo, bij ons heet de door jou benodige connector 262-104 en kost € 1,81 excl BTW.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Dat is ook geen geld, dan wil ik graag twee setjes hebben.
Gelijk wat in huis voor een volgend project.
Wat spreken we af?
Wat spreken we af?
Het beste versterker ontwerp kan in handen van een slechte bouwer ook slechte resultaten opleveren. Bij een UCD is alles voorgekauwd, opgebouwd en alles ligt ook vast, hier kun je niet veel aan fout doen.SSassen schreef:Trupath? Da's geen partij tegen een UcD hoor![]()
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Ik heb twee UCD versterkers gehad, een 180 en een 400 die niet in de schaduw konden staan van die Truepath met 2x500VA R-core. De Passlabs X150.5 is naar mijn mening al veel fijner dan deze beide UCD versterkers, dat is trouwens niet alleen mijn mening, maar ook de mening van twee voormalig Philips engineers, zes audio engineers die ik ken van verschillende facilitaire bedrijven en een handvol amateur enthusiastelingen. De UCD is strak en heeft veel autoriteit, maar is zo levensloos als de geliefde van een necrofiel.
Er komt nogal wat bij kijken om een TA3020 versterker te optimaliseren, als je alles volgens het test schema opbouwt heb je nog lang niet de vole glorie van deze chip benut! Bovendien kun je met modernere fets dan in de Tripath datasheets meer dan twee keer zoveel vermogen leveren bij minder dan de helft van de ruststroom.
Ik ben erg benieuwd welke mislukte Truepath dat geweest moet zijn waar je het over hebt?!
Met vriendelijke groeten.
- SSassen
- Contacteer:
Da's logisch, want zowel de Trupath als de Passlabs staan een (stevige) partij vervorming te genereren, deze versterkers kleuren dus duidelijk. Daarmee komen we wat mij betreft in de categorie 'MyFi' terecht. Je zoekt een bepaalde klank, een bepaald geluid, maar bent niet op zoek naar een exacte reproductie van wat er werkelijk opgenomen is. Da's wat de UcD wel doet, die voegt geen kleuring toe.Ik heb twee UCD versterkers gehad, een 180 en een 400 die niet in de schaduw konden staan van die Truepath met 2x500VA R-core. De Passlabs X150.5 is naar mijn mening al veel fijner dan deze beide UCD versterkers, dat is trouwens niet alleen mijn mening, maar ook de mening van twee voormalig Philips engineers, zes audio engineers die ik ken van verschillende facilitaire bedrijven en een handvol amateur enthusiastelingen. De UCD is strak en heeft veel autoriteit, maar is zo levensloos als de geliefde van een necrofiel.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Het is leuk voor een versterker zonder pretenties. Maar alleen al het feit hoe men de filtering van de draaggolf doet zorgt ervoor dat ik d'r als ingenieur kromme tenen van krijg. Het is een product puur bedoeld voor de massaproductie, denk dan aan toepassing in TV's, midi-sets, autoradio's, etc. etc. Maar goed, zo zijn d'r legio versterkers waar ik kromme tenen van krijg, die zijn helaas dertien in een dozijn.Er komt nogal wat bij kijken om een TA3020 versterker te optimaliseren, als je alles volgens het test schema opbouwt heb je nog lang niet de vole glorie van deze chip benut! Bovendien kun je met modernere fets dan in de Tripath datasheets meer dan twee keer zoveel vermogen leveren bij minder dan de helft van de ruststroom.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Ik vraag me toch af wat Klasse-D met de F5 Clone van Pass te doen heeft.
Laten we aub on-topic blijven, de discussie UcD, Tripath of welk klasse D ding dan ook kan beter in een ander topic gevoerd worden.
Groeten,
Mischa
Laten we aub on-topic blijven, de discussie UcD, Tripath of welk klasse D ding dan ook kan beter in een ander topic gevoerd worden.
Wat bedoel je precies met 2 setjes? Je bedoelt 2 strookjes van 4 klemmen?gervenja schreef:Dat is ook geen geld, dan wil ik graag twee setjes hebben.Gelijk wat in huis voor een volgend project.
Wat spreken we af?
Groeten,
Mischa
Ja, dit is niet de plek om hierover te twisten inderdaad. Ben in elk geval niet zo bang voor kromme tenen, eerder van kromme oren als het om audio gaat... 
Edit:
Om verder te gaan hierop heb ik een oud topic weer opgerakeld, omdat het toch naar mijn mening nog niet uitgediscussieerd is en een nieuw topic niet nodig is als er al een bestaat die over hetzelfde gaat dacht ik zo:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1459551
Edit:
Om verder te gaan hierop heb ik een oud topic weer opgerakeld, omdat het toch naar mijn mening nog niet uitgediscussieerd is en een nieuw topic niet nodig is als er al een bestaat die over hetzelfde gaat dacht ik zo:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1459551
Laatst gewijzigd door v-bro op wo 10 feb 2010, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Yes dat bedoel ik, zou het erg fijn vinden als je dat kan regelen.Je bedoelt 2 strookjes van 4 klemmen
we zijn weer wat verder, langzaam aan de bias wat aan het opschroeven.
Ik heb ook begrepen dat ik beter eerst de kast kan afmaken en sluiten om temp. schommelingen tegen te gaan.
Ik heb ook begrepen dat ik beter eerst de kast kan afmaken en sluiten om temp. schommelingen tegen te gaan.
- Boerenterprise
Ooowwuuuhh,
Ik ben ZO nieuwschierig...... Heb je de versterker al spelend
M.v.g.
Chris
Ik ben ZO nieuwschierig...... Heb je de versterker al spelend
M.v.g.
Chris
Hallo Chris,
je vraag komt op een goed moment, ik ben een paar dagen aan het biasen geweest wat niet zo ging zoals ik het wilde. Thermaldrift zou de oorzaak zijn. De ntc wat verder naar de fet's gebogen en dat ging al wat beter. Maarrr ik heb maar 1 multimeter dus ging het alsnog voor geen meter. Deze week een tweede multimeter gehaald en dat ging eigenlijk redelijk simpel, gistermiddag eens luisteren hoe het klonk, nou ik kan je zeggen dat dat het een deceptie, teleurstelling en tenen krommend slecht was. Een spetterend (knetterend) geluid met een veel te laag volume. Ik begreep er niets van ik heb toch de juiste onderdelen gebruikt en de voeding groter als vereist!
Gisteravond maar weer eens struinen op de fora en de plaatjes en de schema's er weer eens bij gehaald. En opeens had ik het, te stom voor woorden en durf het bijna niet te zeggen. Ik heb de GND van de versterkerprint naar de uitgang getrokken en niet naar de voeding. Ik heb dus V+ en V- op de print en geen GND. Ga dit in de loop van de dag herstellen en laat dan even weten hoe het gegaan is. Raar dat ik dan wel de bias perfect strak heb gekregen. Maar ja eerst naar de albert hein, jullie blijven op de hoogte.
je vraag komt op een goed moment, ik ben een paar dagen aan het biasen geweest wat niet zo ging zoals ik het wilde. Thermaldrift zou de oorzaak zijn. De ntc wat verder naar de fet's gebogen en dat ging al wat beter. Maarrr ik heb maar 1 multimeter dus ging het alsnog voor geen meter. Deze week een tweede multimeter gehaald en dat ging eigenlijk redelijk simpel, gistermiddag eens luisteren hoe het klonk, nou ik kan je zeggen dat dat het een deceptie, teleurstelling en tenen krommend slecht was. Een spetterend (knetterend) geluid met een veel te laag volume. Ik begreep er niets van ik heb toch de juiste onderdelen gebruikt en de voeding groter als vereist!
Gisteravond maar weer eens struinen op de fora en de plaatjes en de schema's er weer eens bij gehaald. En opeens had ik het, te stom voor woorden en durf het bijna niet te zeggen. Ik heb de GND van de versterkerprint naar de uitgang getrokken en niet naar de voeding. Ik heb dus V+ en V- op de print en geen GND. Ga dit in de loop van de dag herstellen en laat dan even weten hoe het gegaan is. Raar dat ik dan wel de bias perfect strak heb gekregen. Maar ja eerst naar de albert hein, jullie blijven op de hoogte.
- Boerenterprise
ohhhh hij klinkt erg fijn.
Ik heb net Angel van Massive Attack en Beat Hotel van Allan Taylor gedraaid. Klinkt echt heel goed maar ik kan maar even spelen. Ik kan mijn cd-speler maar 12db dempen en dat is nog veels te luid voor op de zondag morgen, zeker Angel met dat enorme bass fundament
. Moet maar snel aan die B1 beginnen, Maar eerst mijn belasting aangifte vandaag. 
Ik heb net Angel van Massive Attack en Beat Hotel van Allan Taylor gedraaid. Klinkt echt heel goed maar ik kan maar even spelen. Ik kan mijn cd-speler maar 12db dempen en dat is nog veels te luid voor op de zondag morgen, zeker Angel met dat enorme bass fundament
Breadboard / gaatjesprpint + een paar weerstanden = spanningsdeler?
of even een potmeter ertussen frutsen.
Goed bezig trouwens, daar ga je vast heel blij mee zijn.
of even een potmeter ertussen frutsen.
Goed bezig trouwens, daar ga je vast heel blij mee zijn.
Zo even snel een paar plaatjes geschoten, zoals te zien is heb ik nog geen front gemaakt. Het front ga ik waarschijnlijk toch maar bestellen bij Modu.biz je weet wel die dikke van 10mm.
Dan kan ik gelijk een kast bestellen voor de B1. Het is ook goed timen voor de foto, in het echt schommelen de waardes een beetje.
Bij Amplimo de trafo's en "Inrush current protection 500 VA" besteld. Alleen hebben ze 800VA opgestuurd, normaal gesproken geen probleem maar ik heb nu dus 4AT op mijn kast laten zetten ipv 2,5 AT want er waren dus ook de verkeerde zekeringen mee geleverd. Dus aan de buitenkant zit een 4 AT zekering en binnen in de amp zit een 2,5 At zekering.
Dan kan ik gelijk een kast bestellen voor de B1. Het is ook goed timen voor de foto, in het echt schommelen de waardes een beetje.
Bij Amplimo de trafo's en "Inrush current protection 500 VA" besteld. Alleen hebben ze 800VA opgestuurd, normaal gesproken geen probleem maar ik heb nu dus 4AT op mijn kast laten zetten ipv 2,5 AT want er waren dus ook de verkeerde zekeringen mee geleverd. Dus aan de buitenkant zit een 4 AT zekering en binnen in de amp zit een 2,5 At zekering.
vandaag een een B1 in elkaar geflanst, moet toch een manier hebben om naar mijn versterker te luisteren zonder ruzie met de buren te krijgen.
@ raymond: ben zeker al blij aan het wezen
en dat alles voor op mijn werkkamer
Hier alvast een paar pics, zal ter zijner tijd een eigen topic krijgen.
Maar het luistert al leuk, niet echt heel goed want ik heb alles op zijn voordeligst aangesloten met in tweeen geknipte dropveters. De twee grote condensatoren zijn claritycaps sa 10uF 630V die net nieuw uit de verpakking komen dus die zullen ook nog wel beter worden. Ik had eigenlijk Obbligato willen gebruiken maar die zijn veel te groot voor de print.
@ raymond: ben zeker al blij aan het wezen
Hier alvast een paar pics, zal ter zijner tijd een eigen topic krijgen.
Maar het luistert al leuk, niet echt heel goed want ik heb alles op zijn voordeligst aangesloten met in tweeen geknipte dropveters. De twee grote condensatoren zijn claritycaps sa 10uF 630V die net nieuw uit de verpakking komen dus die zullen ook nog wel beter worden. Ik had eigenlijk Obbligato willen gebruiken maar die zijn veel te groot voor de print.