De OB3W maakt gebruik van een heel breed baffle, om zo de kortsluiting tussen voor en achterzijde voor lage frequenties enigszins binnen de perken te houden - zodat het systeem passief gefilterd kon worden zonder een extreem laag rendement over te houden. Met een smaller baffle is echter een gelijkmatiger, constanter afstraalgedrag mogelijk. Zie hiervoor de topics van o.m. Bertor, Montana en jeroen_d. Bertor kwam op een zeker moment op het idee om voor de tweeter helemáál geen baffle toe te passen. Dit pakte goed uit! In lijn hiermee wil ik bij mijn dipool een experiment aangaan met een volledig baffleloos ontwerp.
Na wat gesimuleerd te hebben verwacht ik tussen woofers en mid te crossen rond 200 hz. Tussen mid en tweeter zal dit waarschijnlijk gebeuren rond 1.5 khz. Rond deze frequentie ligt onaxis de dipoolbult van de middentoner. Tussen laag en mid wordt gecrosst met een digitaal Behringer crossover. Voor EQ staat een Behringer Ultra-Curve zur verfügung. Ik ben er nog niet uit of ik het midhoog ook actief cross, of dat ik toch een passief netwerkje maak. Punten voor digitaal:
- Er is eenvoudiger een stijl filter te maken, zodat de tweeter niet zo veel onder het crossoverpunt hoeft te doen, wat de belastbaarheid ten goede komt.
- Het is eenvoudiger om het crossover precies op maat in te stellen.
- De filterwerking is onafhankelijk van een eventueel warmer wordende belasting. Ik kan me voorstellen dat de Neo3W het bij een lange tijd hard muziekspelen wat warm krijgt. Het scheelt dat de impedantie van de tweeter zeer vlak is, maar desondanks kan de filterwerking verstoord worden.
Nadelen:
- Het is duurder, omdat het me een extra versterker kost.
- Het systeem wordt er wel heel uitgebreid van.
Ik heb inmiddels prototypeframes gemaakt voor het midhoog. Komende week ben ik niet thuis, maar volgend weekend ga ik eens kijken of ik er geluid uit kan toveren.
Bijgevoegd simulaties met Edge. Het lijkt een wirwar van curves, maar als je even kijkt, zie je wel wat wat is. De ene serie van curves komt van de middentoner, de andere serie van de tweeter. De bovenste curves zijn onaxis. De lagere curves zijn van de response onder een steeds 15 graden grotere horizontale hoek.
Ik ben benieuwd naar wat jullie er van denken!