Er zit iets niet goed!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
marantz

Er zit iets niet goed!

Bericht door marantz »

Hoi,

Ik begrijp dat mijn vraag niet helemaal op deze site past maar als jullie zelf in staat zijn versterkers te bouwen dan weten jullie waarschijnlijk ook wel de mogelijke oplossing van mijn probleem.

Ik heb een Marantz receiver en sinds een aantal maanden komt er een kraak uit de linker voor luidspreker. Het probleem zit niet in de luidspreker en/of bekabeling. Dit is allemaal getest.
Het maakt ook niet uit op welke bron de receiver staat en zelfs het volume heeft geen invloed. Ook niet als hij helemaal op uit staat.

Waar zou ik mogelijk naar kunnen kijken?
ray5150

Re: Er zit iets niet goed!

Bericht door ray5150 »

Laten we eerst eens beginnen met een typenummer.
marantz

Bericht door marantz »

Jazeker, het gaat om de SR4500
Arno

Bericht door Arno »

En dan volgt meestal een servicemanual :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

Arno schreef:
En dan volgt meestal een servicemanual :D
Arno, jij mag nooit meer raden.....
marantz_sr-4500_ps-4500.PDF
(6.42 MiB) 241 keer gedownload
en ook nog dit:
27[1].JPG
28[1].JPG
Ik heb eens even in die manual zitten kijken, (hele mooie, trouwens. complimenten voor Marantz.)
Het eerste waar ik naar neig is een kontaktprobleem tussen de betreffende eindversterkertrap en aansluitingen aan de achterkant.
Ook zit er aan de koptelefoonaansluiting een klein printje die paralel staan aan die uitgang, daar kan ook het probleem zitten
Het beveiligingrelais is ook een mogelijkheid, klinkt de kraak hard of zacht?

Zit er geen garantie meer op? hij lijkt mij nog vrij nieuw, in dat geval gewoon wegbrengen.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Je zou de preout L-Front even kunnen testen op een andere eindversterker? Dan kan je pre of eind uitsluiten.
Rob.
marantz

Bericht door marantz »

Bedankt voor de genomen moeite.

De kraak is niet echt hard maar wel aanwezig bij zachte passages/eind/begin van een nummer. En het stoort me mateloos :(

Garantie zit er helaas niet meer op. Ik heb hem al langer dan 3 jaar.

Ik zal hem morgen eens openschroeven en die contactpunten ed controleren.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Reageert ie op onvriendelijke schouderklopjes?
Zo ja: losse kontacten, slechte soldeerverbindingen etc. etc..
Zo nee: lekkende elco's, degraderende transistoren etc..
Ik hoop het eerste... dat is nog eenvoudig te vinden..

Kees
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

marantz schreef:
De kraak is niet echt hard maar wel aanwezig bij zachte passages/eind/begin van een nummer.
Ik zal hem morgen eens openschroeven en die contactpunten ed controleren.
Misschien is er een probleem met de biasstroom-regeling van het Front-Left kanaal. Biasstroom instelling gebeurt met behulp van VBE multipliers, met voor ieder kanaal een apart PCB'tje (circuitjes op pagina 25/26 van de service manual). Als de instelpotmeter in de VBE-multiplier niet helemaal lekker meer is (bijvoorbeeld loper maakt geen contact meer), dan kan de spanning over de multiplier te laag worden, waardoor de biasstroom terugvalt naar 0. Dat geeft crossover vervorming, wat vooral opvalt bij zachte passages.

Als ik het goed zie is Front-Left op de Main-PCB het middelste van de 7 kanalen. Kijk dus eens goed naar de middelste VBE multiplier. Wel uitkijken met het verdraaien van de potmeter. Als je deze verkeerd instelt, kan de biasstroom te klein of te groot worden, wat kan leiden tot cross-over vervorming respectievelijk oververhitting.

Uit de bij de VBE multipliers vermelde spanningen van +1.2V en -1.2V concludeer ik dat de eindtorren darlingtons zijn, hoewel deze niet als darlingtons getekend zijn in het schema op pagina 17/18. De ingestelde biasstroom kun je het beste meten via de spanning over de emitterweerstanden van de eindtorren (R658 voor Front-Left). Vergelijk de gelijkspanning over R658 eens met de spanning over de emitterweerstanden van de andere kanalen.

Het is maar een idee...
marantz

Bericht door marantz »

Oke, bedankt voor jullie meedenken.

Ik heb de receiver open gehad, contact punten controleren gaat nog maar al die andere teksten gaan echt boven mijn pet.
Helaas heb ik niets vreemds kunnen ontdekken. Ook het voorgestelde schouderklopje had geen invloed. Ik moest dan bv denken aan lekkende Elco's. Al sla je me dood, ik heb geen idee waar dat over gaat.

Weet iemand misschien een goed en voordelig adresje in het noorden des lands?

Want zo wil ik het zeker niet laten.
danielv

Bericht door danielv »

mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hoi,

Leg je probeem eens hier neer onder het kopje techniek. Hier zitten een paar zeer kundige gasten die je versterker voor een prikkie weer op de rit zetten. Officiële "Marantz" reparatiediensten rekenen ook "Marantz-prijzen".

Succes in elk geval.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie