aangepast filter scan speak ultimo

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
advandenboogaard

aangepast filter scan speak ultimo

Bericht door advandenboogaard »

Hallo,

Jaren geleden heb ik Scan Speak ultimo's gebouwd. Over het algemeen ben ik er zeer over te spreken (in combinatie met Original cd speler, Korsun versterker), maar soms vind ik het stemgeluid wat te veel op de voorgrond. Het geheel geeft een erg heldel, ruimtelijk maar soms een wat kil geluid. Nou dacht ik dat dit misschien aan de versterker (Korsun V6i, nu Dussun V6i) zou kunnen liggen, maar misschien is een en ander ook te verhelpen via het filter?

Het filter heb ik destijds bij speakerland in Haarlem laten maken; ik heb verder totaal geen verstand van dit soort zaken. Ik kan daar geen verdere info over geven.

Alle tips zijn welkom!

Groet, Ad.
dre

Re: aangepast filter scan speak ultimo

Bericht door dre »

plaatje van het filter?
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Is het al een aangepast filter dat er nu inzit? De Ultimo ervaar ik namelijk juist als vrij donker/dof en dus totaal niet wat jij zegt.

In ieder geval zijn zulke dingen wel in het filter op te lossen.
advandenboogaard

Ik ga eens met een schroevendraaier onder mijn speakers liggen.
Plaatje volgt!
advandenboogaard

Het filter wat er nu in zit is niet aangepast.
Misschien een goed idee om met de gehele installatie naar speaker en co te gaan, en het geheel door te laten meten en vervolgens aan te passen?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik ken de details niet van deze speaker, maar misschien is het wel leuk om er een alternatief filter voor te maken..
dre

Bericht door dre »

ik denk dat er wel wat meer uit te halen valt!
advandenboogaard

Misschien niet helemaal het juiste onderwerp om onder het kopje 'filter' te schuiven, maar stel dat het sleutelen aan het filter niet het juiste resultaat geeft, ga ik misschien uitkijken naar een andere versterker (ik heb gewoon een smoesje nodig om weer eens wat moois aan te schaffen :lol: ).

Zou ik de Ultimo's (86Db/m/w) aan kunnen sturen met een buizenversterker? Aan welk vermogen moet ik dan denken?

Een andere optie is het bouwen van andere speakers (ook heel rigoureus, maar aan het bouwen heb ik destijds veel lol beleefd; ik zou het graag nog eens doen; ook een smoesje dus...).
Zijn er al ontwerpen waarbij gebruik gemaakt wordt van de nieuwe lijn van Scan Speak (illuminator)? De Audium is het enige wat ik heb kunnen vinden, maar ik denk niet dat ik mijn vriendin kan overtuigen deze monsters in de woonkamer toe te laten.
Dacht zelf meer aan iets vergelijkbaars als de Ultimo's, misschien 3-weg...

Dank voor jullie reacties zover!
dre

Bericht door dre »

een filteraanpassing kost je een paar tientjes..... :wink:
jantje-secuur

Bovendien: aan het filteren kun je ook heel veel lol beleven! :)

Als je zou willen upgraden zou je natuurlijk naar de Vertigo kunnen gaan. Volgens mij worden daar dezelfde units (+ een mid dan) in gebruikt, maar dat zou ik even moeten nakijken.
Echter als ik nu je bezwaren hoor en toen ik Ultimo vergeleek met Vertigo zou ik dat niet direct als een keuze aanprijzen.

Ik zou gaan "rommelen" in het filter, daarmee bereik je veel meer mee dan een versterker. Overigens kun je hem dan zo aanpassen dat er bijvoorbeeld heel goed een buizenbak op kan!
advandenboogaard

Hmmmm,

Hoe werkt het rommelen aan een filter zodat er een buizenbak op kan? Daar heb ik wel oren naar...
Zou het dan handig zijn om eerst van versterker te switchen en daarna het filter onder handen te nemen, of eerst maar eens met het filter (laten) klooien?
Is speaker en co in Haarlem een goed adres, of kan ik beter ergens anders naar toe?
jantje-secuur

Nou ja, je kunt in jouw geval (in mijn ogen dan) het beste weer een filter from scratch maken. Er zijn bepaalde correcties die het impedantieverloop vlak en dus buisvriendelijk maken. Voor een transistorbak zijn deze correcties in het filter vrijwel nutteloos, tenzij je dit weer voor een andere reden doet natuurlijk.

Speaker en Co Haarlem is wel een goed adres, maar je loopt tegen het probleem aan dat hij er waarschijnlijk al tevreden mee is hoe het nu is (zo staat hij ook in zijn winkel) en hij heeft ook een smaak. Net zoals jij. Dan heeft hij ook nog eens een andere ruimte. Ik zou echt met je eigen oren en in je eigen ruimte hem "affilteren". Dan krijg je - mijns inziens - het mooiste resultaat. :)

Waar kom je vandaan?
advandenboogaard

Ik kom uit Amsterdam; Haarlemmerweg.
Vandaar dat ik aan speaker en co dacht. Dat de speaker met het filter wat er bij mij in zit zo in de winkel staat (en dat dat dus zijn advies is) had ik nog niet bedacht.
Eens kijken wat ik te horen krijg; zijn morgen weer open geloof ik.

Voor wat het 'ter plekke af-filteren' betreft: hier heb ik helaas niet de kennis voor :? . Het filter heb ik destijds voor me laten solderen.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Hoi Ad.

Je mag de speakers wel bij mij langs brengen. Dan kijk ik of er iets niet helemaal pluis is met het huidige ontwerp/filter en kan ik je misschien verder helpen.

Als je nu met buizen draait en deze de speaker niet aankunnen is het logisch dat het niet 100% klinkt. Kom je snel achter op een klasse ab/d.

Pb me maar als je interesse hebt.
advandenboogaard

enkele plaatjes van het filter hieronder.

Het was een redelijk peilwerk om het filter in de kast te krijgen (kast is iets smaller en iets hoger dan het originele ontwerp), vandaar dat ik het maar in de kast fotografeer.

Wat info (die ik kan lezen):
-groene ding linksboven
Intertechnik ELKOrauh AR-B 220uFS6

-wit ding links vh midden:
AUDYN-CAP plus 6,8uF 425VAC 800vDC

-spoel rechts:
Intertechnik triterm LU120/80 TT
Cu. 7 x 0,80; L=2,70; R=0,30

-zwart ding aan de rode spoel (bijna onleesbaar):
AUDYN-CAP 15uF 400V
Bijlagen
IMG_9231.JPG
IMG_9233.JPG
IMG_9234.JPG
IMG_9237.JPG
jantje-secuur

Hoewel ik zeer twijfel aan het effect gezien de breedte van de originele kast, kan het aanpassen van de breedte toch effect hebben op het geluid. Zo te zien is het filter onveranderd ten opzichte van het origineel. Als je thuis geen microfoon en dergelijke hebt is er vast iemand te vinden die langs wil komen. Een microfoon met bijbehorende spulletjes weegt een stuk minder dan jouw Ultimo. :)
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Als ik op audiocomponents.nl eens het filter bekijk, moet ik toch bekennen dat ik als amateur toch niet zo veel begrijp van de beweegredenen om tot zulks een filter te komen.
Met het vele meten dat ik aan eigen en andere ontwerpen heb gedaan, alsmede de ervaringen van andere bouwers op het forum, ontgaat mij toch echt waarom de woofer niet een RC krijgt (stijgende imp t.g.v. de Le) en een mooie BScorrectie. Dat kan ook erg goed door de seriespoel goed te dimensioneren van het 2de orde lowpassfilter, maar dan NIET door een te grote waarde te nemen!!! Maar door een juiste combi van mH en weerstand parallel over de spoel (mogelijk nog met een cap erover).
Ook ontgaat mij de r voor het filter in het hoog en daarna nog een L-pad. En dan wel de tweeter een LCR geven, wat niet nodig is vanwege de crossover die meer dan 1,5 octaaf boven de Fs ligt.

Kortom een leuke redesign lijkt me wel aan te bevelen.
Just my 2 amateur-cents.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

LC filter nemen om zo oplopende impedantie te corrigeren is naar mijn idee inmiddels een beetje achterhaald (tenzij je een buizenbak hebt). Wel klopt het dat er niet netjes een bafflestep-correctie is gedaan. Maar dat is een beetje het standaard recept van Audiocomponents/Speaker en Co/Speakerland (zijn eigenlijk altijd dezelfde modellen). Zij nemen als voorkeur een grotere spoel. Ik vind het een minder nette oplossing, terwijl zij een bafflestep-correctie geloof ik een paardenmiddel vinden.

Sja zo heeft ieder zijn voorkeur 8)

Deze speaker heb ik inmiddels al meerdere malen mogen horen en naar mijn mening mag er inderdaad wel wat aan gebeuren. Nu geef ik toe dat het lastig te horen is in een andere ruimte, maar zo vond ik de basreflex nogal pompig afgesteld. Dat is denk ik persoonlijke voorkeur. Ik ontwerp liever een iets kleinere kist met een iets langere pijp om zo een wat rustiger laag te hebben. Ook vond ik de totale klank niet in balans. Al met al zou ik het filter er uit halen en alles opnieuw (laten) meten.
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

LC vind ik vooral nuttig om de woofer naar het filter te laten luisteren. Ik begin echt altijd met een RC-netwerkje om de impedantie van de woofer strak te trekken. Dit heeft niet zozeer met buizenbakken te maken, want nadat je de woofer strak hebt getrokken zal je uiteindelijke impedantiecurve toch weer schommelen. Pas 'am Ende' doe je voor je buizenbak nog eens een LCR over het gehele filter.

Datzelfde had ik dus met de Vertigo... Was hevig teleurgesteld in de weergave.

En een BScorrectie een paardenmiddel???????? Tja...
Het hoeft niet meteen een extra L+R+(C) in serie op te leveren. Je kan ook slim gebruik maken van je serie L van je wooferfiltersectie.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

LC vind ik vooral nuttig om de woofer naar het filter te laten luisteren
:?: :roll:

Kun je dat beter uitleggen, want ik kan daar geen oliebol van maken?

Doorgaans ontkom je gewoon niet aan een serie/parallel RLC filter voor bafflestep. Heel soms heb je geluk (frequentie responsie van woofer in combi met de kast) en hoef je niet echt te corrigeren, maar over het algemeen ontkom je er gewoon niet aan.

@ advandenboogaard
Ik zou het absoluut niet zoeken bij de versterker. Wat jij omschrijft is typisch iets voor het filter.
Zo zou ik even naar een forumgenoot in de buurt (ik woon helaas te ver weg) gaan om eens het eea op te meten.
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

b_force schreef:
LC vind ik vooral nuttig om de woofer naar het filter te laten luisteren
:?: :roll:

Kun je dat beter uitleggen, want ik kan daar geen oliebol van maken?

Als ik de impedantie gelijktrek over het gebied van 100Hz en hoger, dan ziet het filter een gelijke impedantie. Dan geldt voor het hele 100Hz+ gebied dat het filter klopt voor die impedantie. Immers, een filter werkt op impedanties.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je hoeft me niet uit te leggen hoe een filter werkt, maar ik vond het woord luisteren een beetje typisch.
Vreemde bewoording :wink:

Maar een niet rechte impedantie kun je toch gewoon in je simulaties meenemen?
Nogmaals, je ziet tegenwoordig nooit meer een RC om zoiets te corrigeren.
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Ow sorry, ik zal me minder metaforisch uiten over de wereld van de speakers ;-)
Een RC om de Le te compenseren vind ik vaak een bittere noodzaak om een correcte overname te verkrijgen.
Hoe kun je nu verwachten dat een stijgende impedantie een filter optimaal laat werken?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik zie de noodzaak van imp cor. vooral bij laag gecroste 3 wegs om opslingeren tegen te gaan van de woofer en mid. Daarnaast zou het voor sommige 2 wegjes ook niet gek zijn. Hier bij m'n SS 3 weg ergens halverwege poste ik een voorbeeld van zo een imp correctie.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”