Vraag: Buis of Transistor.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

klusser

Re: Vraag: Buis of Transistor.

Bericht door klusser »

En vergelijk de weergave met een halfgeleider versterker. Let hierbij vooral op het hoog en laag!
Niet alleen het laag en hoog maar zeker ook het midden!!!
Daar heeft een luidspreker vaak een piek in de impedantie die voor extra middentonen KAN zorgen. In extreme gevallen kan dit het luisterplezier verpesten. Bij een fatsoenlijke ugt loopt in het hoog en laag niet veel af. Ik zelf heb gemeten aan een goedkope chinese UGT*, en die nam met dummy load in het hoog maar iets af, en met speaker als load juist toe (impedantie ging iets omhoog in de hoge tonen). Als het vermogen te laag is voor je speaker, hoor je dat als te weinig bass, of onzuivere bass bij uitslagen.

Ik ben verder niet bekend met tannoy speakers, maar weet wel dat het merk een (zeer) goede reputatie heeft, zeker de wat oudere modellen!

Gezien hij geintresseerd is in buizen, zal zijn doel waarschijnlijk niet zijn om de hele tent op te blazen :twisted: , al kan dat ook met buizen :D

*UGT=uitgangstransformator. Deze past het uitgangssignaal om zodat een normale luidspreker mee aangestuurd kan worden. Deze bepaald voor een groot deel de geluidskwaliteit.
]eep
Contacteer:

Re: Vraag: Buis of Transistor.

Bericht door ]eep »

autotuning_sem schreef:
heeeft iemand die ooit gehoord?? hoe klinkt dat ding
Ik heb al een jaar of 4 een Yarland FV34AIII. Zelf geïmporteerd uit China omdat Crafty nog geen importeur was. Het die met 2 EL34's (dus 12W single ended). Ik heb m zelf op een paar belangrijke punten gemod.

Dat klinkt niet alleen goed, maar verslaat zo ongeveer alles onder de €1000 tot ver daarboven als je speakers een beetje goed aan te sturen zijn. Een 2-weg met 90dB lukt prima.

Crafty heeft de versterker al nagekeken en gemodificeerd en is nu standaard al heel goed.
Na de ClarityCap SA koppel condensator upgrade hebben we nog een aantal verbeteringen kunnen doorvoeren aan deze single ended EL34 Yarland versterker. Ten opzichte van het vorige model zijn de volgende punten verbeterd:
Buizen gelijkriching met een 5Z3P buis. (de grote buis links op de versterker)
Extra line ingang. Van 2 ingangen naar 3 ingangen. LINE, AUX & CD
Nu zowel 4 als 8 ohm luidspreker uitgangen.
Mooiere cinch aansluitingen.

Ik heb deze nieuwe versie vorige week nog kunnen beluisteren.
Als je er KT77 ipv EL34 indoet en betere 5670 voorbuisjes dan heb je zo ongeveer een versterker voor het leven (hmm, dat kan natuurlijk ook een nadeel zijn :-k ).

Ik heb een hele stapel 5670 NOS GE, RCA en Raytheon voorbuisjes. Samen met 2 KT77 heb je dan voor nog geen €50 een heel setje buizen die met normaal gebruik minimaal 2 jaar meegaan. Dat is erg goedkoop. Buizen slijten namelijk wel en als je elk jaar >€200 aan buizen kwijt bent is minder leuk.

Je kunt ook naar de andere Yarlands kijken, bv de FV34C is erg leuk, maar de FV34A geeft toch de meeste waar voor je geld.
Plaats reactie