Weer een nieuw project, weer nieuwe problemen. Tot op nu toe heb ik praktisch nog nooit iets met filters gedaan. De Hivi-b3s -jes heb ik naar aanleiding van Zaph filter gebouwd met een baffle-step gebruikt die hij ook op de site had staan.
Waarom
Ik heb een 2 weg monitor gebouwd voor mijn PA-set. Deze komt bij mij, bij de knoppen zelf te staan. Het is een 2 weg BR, met een Monarch SP-170PA woofer en de Omnes Audio T2.01 als tweeter. Waarom deze combi? Het kost niet zoveel en tevens vind ik de T2.01 beter om naar te luisteren dan menig hoorn tweeter.
Gebouwd
Voor de box, zit de woofer in een netto 10 liter BR kast met de tuningfrequentie op 60hz. Daarnaast zit er een rechthoekige BR-poort in van 1x28,4cm met een lengte van 18,5cm. Dit zou dan er voor moeten zorgen dat de luidspreker tot 60hz komt bij -3db (volgens winisd). Afmetingen van het hele gevaarte zijn 32cm hoog, 23cm breed en 22cm diep.
Eigen ervaring
Nu netjes het BR kastje gebouwd en de hele zaak staat nu te spelen, maar er moet nog een filter in. Ik heb nu even een simpel 2.2uf bi-polaire condensator in serie met de tweeter gezet, om die alvast te ontlasten van hoge tonen, voor tijdens de metingen. Ik heb al een beetje gespeeld met Arta. Heb hierbij mijn Sehnheiser microfoon gepakt, deze zou recht moeten lopen van 90hz tm 16khz. Deze heb ik aangesloten via mijn mengpaneel naar de line-in op de pc. Heb dus opzich een net signaal.
Ik heb nog niets gedaan met box-sim, ik weet niet of je hier wat mee kan verder voor het berekenen van het filter. Wat ik wel gezien heb is dat het programma heel veel parameters vraagt en die heb ik bijvoorbeeld niet van de tweeter (behalve de standaard dingen als gevoeligheid en inbouwdiepte enzo).
Door middel van luisteren
Wat ik nu hoor (woofer op linker kanaal versterker en tweeter op rechter kanaal). Heb ik de woofer iets moeten dempen, dat wil zeggen de balance iets meer naar rechts. Daarnaast is het hoog heerlijk fris, maar naar mijn mening in het top hoog een beetje te scherp. Het laag is net even iets te weinig aanwezig. Dat wil zeggen dat het laag iets meer naar voren zou mogen komen van mij.
Wat wil ik nu
Graag samen met jullie ervaring een filter tot stand brengen waarbij het laag iets meer naar voren zou komen, het hoog fris blijft maar dat het scherpe randje ervan af is.
Simpel filter Monarch sp-170PA en Omnes Audio T2.01
Moderator: Beheerdersteam
Re: Simpel filter Monarch sp-170PA en Omnes Audio T2.01
Beetje lastig zo denk ik.
De metingen van de woofer en de tweeter heb je op die korte afstand gedaan?
Voor goed en represenatief te meten moet je een aantal zaken voor elkaar hebben:
-pc met fatsoenlijke geluidskaart, full-duplex (96khz, 16bit)
-gecalibreerde microfoon, in Hobbybox kun je deze gegevens importeren om het frequentie,- en fase-verloop te compenseren.
-programma om mls metingen mee uit te voeren (ARTA kan dat volgens mij, ik gebruik Hobbybox)
-meet plek, gewone huiskamer voldoet om met mls vanaf 275hz te kunnen meten, laagweergave moet je van dichtbij meten, maar goede simulaties volstaan hier ook best.
-meetafstand, ligt aan ontwerp, maar met restricties van de huiskamer zou ik 1 meter aanhouden.
Als je dichtbij woonde hadden we ze bij mij kunnen meten.
De metingen van de woofer en de tweeter heb je op die korte afstand gedaan?
Voor goed en represenatief te meten moet je een aantal zaken voor elkaar hebben:
-pc met fatsoenlijke geluidskaart, full-duplex (96khz, 16bit)
-gecalibreerde microfoon, in Hobbybox kun je deze gegevens importeren om het frequentie,- en fase-verloop te compenseren.
-programma om mls metingen mee uit te voeren (ARTA kan dat volgens mij, ik gebruik Hobbybox)
-meet plek, gewone huiskamer voldoet om met mls vanaf 275hz te kunnen meten, laagweergave moet je van dichtbij meten, maar goede simulaties volstaan hier ook best.
-meetafstand, ligt aan ontwerp, maar met restricties van de huiskamer zou ik 1 meter aanhouden.
Als je dichtbij woonde hadden we ze bij mij kunnen meten.
- bartsegers
Als je Holmimpulse even download, kun je daar waarschijnlijk eenvousiger mee meten.
Je kunt de geluidskaart laten "loopen" en zo een soort correctie file van je geluidskaart maken, en toepassen. Éen probleem al opgelost.
Verder moet je eens proberen de woofer en tweeter apart te meten, en dan die meting in Boxsim te zetten. (kan ook nog met de impedantie, dmv LIMP)
Als je impedantie, freq.verloop en fase hebt van bede untis, kan boxsim verder. (zonder TSP)
dan is het een kwestie van filteren op je beeldscherm, en als het naar smaak is, maken.
Je kunt de geluidskaart laten "loopen" en zo een soort correctie file van je geluidskaart maken, en toepassen. Éen probleem al opgelost.
Verder moet je eens proberen de woofer en tweeter apart te meten, en dan die meting in Boxsim te zetten. (kan ook nog met de impedantie, dmv LIMP)
Als je impedantie, freq.verloop en fase hebt van bede untis, kan boxsim verder. (zonder TSP)
dan is het een kwestie van filteren op je beeldscherm, en als het naar smaak is, maken.
Zo ik heb de hele aanpak even overboord gegooid en doe het nu voornamelijk op het gehoor.
Om toch een begin te maken heb ik even wat uitgegeven en 2 standaard filters aangeschaft met een wisselfrequentie van 2500hz. Ik weet dat dit absoluut niet de manier is om te doen maar als ik in de toekomst verder ga met mijn hivi b3s + mds 08 ga ik mezelf echt verder verdiepen.
Filter heb ik aangesloten en het klinkt al een stuk beter, maar nu even de tweeter indammen. Deze speelt nog te hard. Doormiddel van een verzwakkingsnetwerk de filter eerst maar eens 3db verzwakken. Meteen klonk de hele boel al een stuk beter.
Hoe ik het nu heb Waarin
C1 = 5,6uF
C2 = 4,7uF
L1 = 0.82mH
L2 = 0.68mH
R1 = 2.2ohm
R2 = 18ohm
Dat resulteert in een simpele meting (niet betrouwbaar maar puur om verschil te laten zien) Nu vroeg ik me af, is het mogelijk om via een soort van GHP het laag iets te boosten, en ik zou graag de bult in de 1khz nog iets naar beneden willen hebben zou dat gaan of moet ik daar toch echt voor gaan meten?
Om toch een begin te maken heb ik even wat uitgegeven en 2 standaard filters aangeschaft met een wisselfrequentie van 2500hz. Ik weet dat dit absoluut niet de manier is om te doen maar als ik in de toekomst verder ga met mijn hivi b3s + mds 08 ga ik mezelf echt verder verdiepen.
Filter heb ik aangesloten en het klinkt al een stuk beter, maar nu even de tweeter indammen. Deze speelt nog te hard. Doormiddel van een verzwakkingsnetwerk de filter eerst maar eens 3db verzwakken. Meteen klonk de hele boel al een stuk beter.
Hoe ik het nu heb Waarin
C1 = 5,6uF
C2 = 4,7uF
L1 = 0.82mH
L2 = 0.68mH
R1 = 2.2ohm
R2 = 18ohm
Dat resulteert in een simpele meting (niet betrouwbaar maar puur om verschil te laten zien) Nu vroeg ik me af, is het mogelijk om via een soort van GHP het laag iets te boosten, en ik zou graag de bult in de 1khz nog iets naar beneden willen hebben zou dat gaan of moet ik daar toch echt voor gaan meten?
- bartsegers
Hep jr nog geen holmimpulse?
Meet daar eens eventjes mee, met een plaatje van de gating erbij.
Heb je ook de losse units gemeten? dan kun je beter zeggen waar die 1 khz berg vandaan komt.
Meet daar eens eventjes mee, met een plaatje van de gating erbij.
Heb je ook de losse units gemeten? dan kun je beter zeggen waar die 1 khz berg vandaan komt.
Holmimpulse even gedownload, snap nog niet echt veel van het programma maar ik kom er wel. Hem wel alvast even de geluidskaart laten corrigeren.
Dit was de meting met de mic op +/- 30cm afstand van de luidspreker Overigens, dit is met de tweeter 4db gedempt inmiddels, ik denk dat de oploop in de 1khz zit omdat ik de kast totaal nog niet gedempt heb aan de binnenkant
Edit: Nu lichtjes wat demping toegevoegd. Wat baf achter de woofer, dip bij 3 en 4khz is nu bijna weg
Dit was de meting met de mic op +/- 30cm afstand van de luidspreker Overigens, dit is met de tweeter 4db gedempt inmiddels, ik denk dat de oploop in de 1khz zit omdat ik de kast totaal nog niet gedempt heb aan de binnenkant
Edit: Nu lichtjes wat demping toegevoegd. Wat baf achter de woofer, dip bij 3 en 4khz is nu bijna weg