Draaitafel poetsen: welke middelen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Draaitafel poetsen: welke middelen
Ik ben van plan om 'm draaitafels een keertje een grondige poetsbeurt te geven. Terwijl de ene (Kenwood KD600 met SME 3009 s II) in de kuis gaat kan de andere (Sony PS-X4) het werk tijdelijk over nemen om daarna zelf de verdiende aandacht te krijgen.
Nu vraag ik me af welke producten ik kan gebruiken voor dit werkje.
Ik zoek dus de meest geschikte producten op een arm terug te laten blinken, een plateau zuiver te krijgen en de vettige vingers van de plint te poetsen. Verder zou een product om wat kleine krasjes uit de stofkap te krijgen handig zijn om het compleet af te maken.
Nu vraag ik me af welke producten ik kan gebruiken voor dit werkje.
Ik zoek dus de meest geschikte producten op een arm terug te laten blinken, een plateau zuiver te krijgen en de vettige vingers van de plint te poetsen. Verder zou een product om wat kleine krasjes uit de stofkap te krijgen handig zijn om het compleet af te maken.
Re: Draaitafel poetsen: welke middelen
En wat voor materialen moeten er schoongemaakt worden???
De arm lijkt mij brushed aluminium voor het gewicht en de lagering en chroom voor de tube zelf.
Het plateau is brushed aluminium en de plint een soort zware kunststof.
De stofkap is doorschijnend kunststof.
Het plateau is brushed aluminium en de plint een soort zware kunststof.
De stofkap is doorschijnend kunststof.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Voor aluminium is Belgom ALU een aanrader. Omdat het zowel mechanisch als chemisch polijst, leidt het vele malen sneller tot een fantastisch resultaat als traditionele poets- of polijstmiddeltjes. Daarnaast voorkomt het oxidatie, door bijv. zuur van vingerafdrukken. Joost heeft het ook naar tevredenheid gebruikt bij zijn zelfbouw draaitafel.
Kooptip: in België bieden handelaren het geregeld aan op overdekte weekendmarkten voor 40 tot 50% onder de gangbare prijs.
Voor chroom is er ook Belgom Chroom, al is daarvan de werking niet spectaculair beter als van andere chroompoetsmiddelen. Tubetjes chroomreiniger van Valma doen het hier ook goed, en zijn gewoon verkrijgbaar bij fietsenmakers en automateriaalzaken. Is het chroom niet echt verweerd, dan kan je ook hier trouwens evengoed overweg met Belgom ALU.
Een transparante stofkop kan je glimmend en krasvrij maken met zilverpoets en een zachte doek, bijv. een lap flanel. Er zijn ook speciale reinigers voor, maar die zijn enkel duurder, niet beter.
Kooptip: in België bieden handelaren het geregeld aan op overdekte weekendmarkten voor 40 tot 50% onder de gangbare prijs.
Voor chroom is er ook Belgom Chroom, al is daarvan de werking niet spectaculair beter als van andere chroompoetsmiddelen. Tubetjes chroomreiniger van Valma doen het hier ook goed, en zijn gewoon verkrijgbaar bij fietsenmakers en automateriaalzaken. Is het chroom niet echt verweerd, dan kan je ook hier trouwens evengoed overweg met Belgom ALU.
Een transparante stofkop kan je glimmend en krasvrij maken met zilverpoets en een zachte doek, bijv. een lap flanel. Er zijn ook speciale reinigers voor, maar die zijn enkel duurder, niet beter.
Misschien op de "Zwarte markt" in Tessenderlo?Kooptip: in België bieden handelaren het geregeld aan op overdekte weekendmarkten voor 40 tot 50% onder de gangbare prijs.
Geweldige tips trouwens.
Geborsteld aluminium is, naar mijn weten, door poetsen erg lastig schoon te maken zonder de looks (te veel) te veranderen, met de meeste poetsmiddelen polijst je namelijk de pieken en in mindere mate de dalen waardoor de uitstraling erg kan veranderen, geborsteld metaal heeft meestal een ietwat doffe uitstraling en met poetsen help je die uitstraling gegarandeerd om zeep (RVS is een uitzondering, maar dat is dan ook erg hard, maar ook dat zal op den duur een andere uitstraling krijgen).
Als het meevalt met de vervuiling/oxidatie dan zou ik wat azijn proberen, inmaakazijn is wat sterker en werkt waarschijnlijk wat beter.
De Oxi poeders werken ook goed voor delen die onder water mogen/kunnen.
Sommige soorten vloeibaar schuurmiddel werken ook erg goed zonder te poetsen/wrijven, maar de enigste die ik heb gehad en ook goed werkte kwam van een schoonmaakbedrijf...niet voor iedereen te koop, en helaas kan ik er ook niet meer aan komen
Mogelijk werkt de zeep die in Brillo schuursponsjes zit ook goed, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Er zijn nog wat andere middelen die goed schoonmaken maar ik weet niet hoe dat uitpakt bij geborsteld aluminium, ze laten namelijk een doffe laag achter die je eraf moet poetsen, en mogelijk poets je dan ook de uitstraling er mee af, denk aan: zoutzuur (verdund <10%), gootsteen ontstopper (verdund) of een soda oplossing.
Denk er wel aan om de alu delen goed schoon te maken met schoon water en ze daarna te poetsen met Glassex, Contactspray o.i.d. (Schoon/kaal alu oxideert namelijk meteen zodra het in aanraking komt met zuurstof).
Voor glanzende delen (Alu en Chroom) kun je bijna ieder poetsmiddel gebruiken, Silvo, Brasso, RVS, auto poets...etc.
Silvo (zilverpoets) heeft mijn voorkeur.
Overigens zijn microvezeldoekjes zo'n beetje de beste doekjes om mee te poetsen (Met name oppoetsen), niet de goedkoopste, maar als je niet van twirls houd zijn ze het zeker waard (Flanel is ook goed, maar het kan fijn of grof zijn, microvezel is altijd fijn).
Als het meevalt met de vervuiling/oxidatie dan zou ik wat azijn proberen, inmaakazijn is wat sterker en werkt waarschijnlijk wat beter.
De Oxi poeders werken ook goed voor delen die onder water mogen/kunnen.
Sommige soorten vloeibaar schuurmiddel werken ook erg goed zonder te poetsen/wrijven, maar de enigste die ik heb gehad en ook goed werkte kwam van een schoonmaakbedrijf...niet voor iedereen te koop, en helaas kan ik er ook niet meer aan komen
Mogelijk werkt de zeep die in Brillo schuursponsjes zit ook goed, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Er zijn nog wat andere middelen die goed schoonmaken maar ik weet niet hoe dat uitpakt bij geborsteld aluminium, ze laten namelijk een doffe laag achter die je eraf moet poetsen, en mogelijk poets je dan ook de uitstraling er mee af, denk aan: zoutzuur (verdund <10%), gootsteen ontstopper (verdund) of een soda oplossing.
Denk er wel aan om de alu delen goed schoon te maken met schoon water en ze daarna te poetsen met Glassex, Contactspray o.i.d. (Schoon/kaal alu oxideert namelijk meteen zodra het in aanraking komt met zuurstof).
Voor glanzende delen (Alu en Chroom) kun je bijna ieder poetsmiddel gebruiken, Silvo, Brasso, RVS, auto poets...etc.
Silvo (zilverpoets) heeft mijn voorkeur.
Klopt, echter moet je wel oppassen met sommige middeltjes en het te lang laten inwerken omdat veel middeltjes ammoniak bevatten en die de kap dof kunnen maken.Marp schreef:Een transparante stofkop kan je glimmend en krasvrij maken met zilverpoets en een zachte doek, bijv. een lap flanel. Er zijn ook speciale reinigers voor, maar die zijn enkel duurder, niet beter.
Overigens zijn microvezeldoekjes zo'n beetje de beste doekjes om mee te poetsen (Met name oppoetsen), niet de goedkoopste, maar als je niet van twirls houd zijn ze het zeker waard (Flanel is ook goed, maar het kan fijn of grof zijn, microvezel is altijd fijn).
Ja, de delen die niet echt blinken daar heb ik het meeste schrik voor.
Ik ga eens goed moeten onderzoeken hoever ik alles uiteen kan/wil halen om overal goed aan te kunnen en de verschillende soorten afwerking niet te beschadigen.
Micro-verzel-doekjes heb ik in huis.
Ik ga eens goed moeten onderzoeken hoever ik alles uiteen kan/wil halen om overal goed aan te kunnen en de verschillende soorten afwerking niet te beschadigen.
Micro-verzel-doekjes heb ik in huis.
Rik, je kan mss een licht opsteken op de maandagmarkt en kijken bij de stand van MC-21 prima spul weten mss raad hoe of wat.Zelf gebruik ik de autoshampoo en de biologische reiniger en lakpolisher.Je mag altijd even langs komen om te testen.Voor het keramische vuur thuis gebruik ik Bio-Net biologische alles reiniger.Deze is geschikt voor alle gangbare oppervlakten ook inox alu. en vooral kunststoffen.
Normaal moet ik werken op maandag maar tussen de feestdagen zou ik daar wel eens kunnen gaan kijken.
Dichter bij huis kan bijna niet.
Dichter bij huis kan bijna niet.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Voor minder blinkend aluminium is Belgom ALU ook bruikbaar als je niet hard/langdurig poetst, maar dan denk ik dat je meer gebaat bent bij een grondige reiniging. Kom je binnenkort nog in Lommel, stap dan vooral even bij Wibra binnen en neem zo'n flacon Dasty ontvetter mee. Opbrengen, zonodig even met een kwastje/zacht tandenborsteltje wrijven om de porien te bereiken, afnemen, en je metaal is fabrieksnieuw.rho schreef:Ja, de delen die niet echt blinken daar heb ik het meeste schrik voor.
Ook je vrouw zal je later dankbaar zijn dat je ooit die flacon meebracht, of je schoonmoeder die de oven en barbeque maar niet schoon kreeg zonder schrobben en krassen, of je zwager die probeert om zijn zwartgespikkelde velgen of het zwaar vervuilde motorblok in de auto in ere te herstellen. Ik ga verder geen pleidooi houden tegenover zgn. wondermiddelen die veelal volgen, maar ik geloof dat dit goed verwoordt dat dit middeltje van € 1,98 zijn reinigingskracht zeker niet ontleent aan marketing en reclame.