Optical en Cinch SPDIF input

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
GeertJ

Optical en Cinch SPDIF input

Bericht door GeertJ »

Zou dit werken:

Voor een project(je) dat ik aan het maken ben zou ik een schakeling willen hebben die automatisch kan uitmaken op welke ingang (hetzij optisch, hetzij coax SPDIF) er een digitaal signaal aanwezig is.

Ik heb een schematje gemaakt, wat volgens mij wel een kans heeft om te werken, maar ik zou jullie mening nog eens willen horen, of als jullie betere oplossingen hebben... (zie bijlage)

mss even een korte beschrijving:
Rechts zien we een optische reciever en een coax (RCA) met de nodige schakelingen om naar een TTL niveau signaal te gaan (schakeling ergens gevonden op internet, niet zeker of het zal werken).
Deze twee signalen gaan naar twee AND poorten.
Juist voor de Andgate heb ik iets gemaakt dat zou moeten lijken op een afvlakking, met als doel dat wanneer er een signaal op bvb de optische ingang geplaatst wordt, de pulsen van dat signaal naar de AND poort gaan maar ook naar de condensator die zich oplaad en zo een tweede signaal op de AND poort zet waardoor het signaal van de optische poort aan de uitgang van de AND poort komt te staan. Eens het signaal weg valt, of er wordt een andere kabel aangesloten ontlaad de condensator zich over R11 en R16 en wordt de Logische 1 op de and-poort opgegeven... De twee uitgangen van de AND poort gaan naar een OR poort, of een XOR poort en deze uitgang gaat naar bvb de ingang van een reciever IC (bvb DIR9001)

Ook nog een aftakking gemaakt om een signaal te geven aan bvb een µProcessor...

Ik hoop dat ik me wat duidelijk heb kunnen maken..

Tips/opmerkingen/vragen,... laat maar komen!
Bijlagen
inputselection.jpg
Pjotr

Re: Optical en Cinch SPDIF input

Bericht door Pjotr »

Ik heb het niet helemaal bekeken maar een HCT04 kun je niet in het lineaire gebied gebruiken met een feedback weerstand er over (R12), Daarvoor heb je een HCU04 nodig (unbuffered).

Verder zou ik de signaal detectie doen met een re-triggerbare one-shot. Met jouw schakeling heb je wel een probleem als op beide ingangen tegelijk signaal staat. Zou dan ik toch iets verzinnen wat aan 1 van de 2 prioriteit geeft in dat geval.
GeertJ

Bericht door GeertJ »

Pjotr schreef:
Verder zou ik de signaal detectie doen met een re-triggerbare one-shot. Met jouw schakeling heb je wel een probleem als op beide ingangen tegelijk signaal staat. Zou dan ik toch iets verzinnen wat aan 1 van de 2 prioriteit geeft in dat geval.
Had ik ook al aan zitten denken dat als er op de beide ingangen signaal zit ik in de problemen kom, beetje aangepast en het idee is om (in een later stadium) een µc de beslissing te laten nemen en zo ook te maken dat beide nooit geselecteerd kunnen zijn.

Kan je me evt een voorbeeldje geven hoe jij die detectie zou doen? Wat je voorstel doet niet direct een belletje rinkelen...

owja, dat van de HCT <-> HCU had ik al gezien, moest ik nog aanpassen...
Bijlagen
inputsel2.jpg
Henk55

Bericht door Henk55 »

Ik bedenk ook wel eens schakelingen die anders werkt dan gedacht,
bij deze schakeling krijg ik ongeveer hetzelfde gevoel.

Het afvlak-filter R10/R15, R11/R16 en C11,C13 lijkt me niet te werken, hooguit als delay en voor een lagere spanning.
Ik zal een tak belichten.

Ik lees, R15=100k, R16=20K

Over R16 zal max. 1/6 van de spanning staan (omdat een diode wordt gebruikt is de spanning op de kathode ca 0,3-0,6 lager).
Dus over R20/C13 staat dus < 1V, dc afgevlakt.
Over R15 staat dan ca. 3,5V impuls spanning (afhankelijk van de lading over C13).

Als je de afgevlakte spanning wilt benutten zou ik knooppunt R15/R16 met C13 benutten en R15 verlagen in waarde en R16 verhogen.
Een scoop zou handig zijn om dit beter te bekijken!
GeertJ

Bericht door GeertJ »

Nja, nu ik het nog eens bekijk zou ik wss beter de weerstandswaarden R15 en R16 omdraaien, dan zal ik wss een hogere spanning overhouden over condensator C13 dan dat nu het geval is. In ieder geval heeft het probleem zich min of meer opgelost en ga ik deze schakeling niet echt meer nodig hebben.

toch bedankt om mee te denken,
weer een heel klein stapje verder in mijn project(je)
Plaats reactie