Mijn Lampucera

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
RobertD
Contacteer:

Mijn Lampucera

Bericht door RobertD »

Van de week ben ik ook begonnen met de HongKong DAC en een buizen uitgang.

Het eerste hardware werk is gedaan:

De voeding komt in een los kastje. De buizen zijn er voor de vorm in gezet. Het wordt een met buizen geregelde voeding. De buisjes die in het kastje zitten zijn een EZ90 voor de gelijkrichting en twee ECL82's; voor elk kanaal een regelbare voeding. Zo kan ik experimenteren met verschillende buizen en schakelingen.

De HongKong DAC en zijn power supply board zitten in het "DAC-kastje".
Ik begin met de standaard DAC en wil luisteren naar de modificaties.
In dit kastje is genoeg ruimte voor twee buizen die straks een beetje met hun kopje uit het kastje zullen steken.

Overigens ben ik wel benieuwd of ik het op deze manier bromvrij krijg. De gestabiliseerde, geregelde DC voor de buizen komt straks in één kabelboom met de AC die naar de DAC voedingsprint gaat. Als dat niet werkt moet het voedingsprintje van de DAC verhuizen naar het voedingskastje. (Maar als alternatief kan ik ook een accu in de DAC behuizing zetten. Je hebt voor het DAC-chipje alleen maar 5V nodig. Die +/- 15VDC zijn alleen maar voor het opampje dat straks toch werkloos in een laadje komt te liggen :wink:

Die modificatie zal nog wel even op zich laten wachten.

Binnenkort weer verder met boren en zagen en dan solderen!
Bijlagen
HongKong DAC met buizen
HongKong DAC met buizen
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mooi kastje! Zelf gezet of zelf gekocht?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zelf gekocht.... knap hè?

Ik heb die kastjes ooit eens via marktplaats gevonden.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ziet er goed uit!

Zijn er al vorderingen? Heb je het schema al uitgedacht?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hoi Fokko,

Er zijn nog geen vorderingen, wel op persoonlijk vlak, maar niet met de DAC. De afgelopen tijd bezig geweest met het verhuizen van mijn spullen naar het huis van mijn nieuwe vriendin, dus andere prioriteiten.

Het schema voor de voeding haal ik van de site van DHTRob en voor de DAC gebruik ik een schema van www.lampizator.eu
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

RobertD schreef:
mijn nieuwe vriendin
Toch wel geselecteerd op:
- het kunnen inrichten van een eigen hobbyruimte (liefst natuurlijk gewoon in de woonkamer... gezellig..weet ik uit ervaring)
- Alles mooi vinden wat je maakt
- Gelegenheid geven achter de computer het forum te bezoeken en bij tijd en wijle de soldeerbout ter hand te nemen.
- en nog wat dingen waar vrouwen goed in zijn (horen te zijn)
:?:
Veel succes met je nieuwe leven.. En als we niets meer van je horen weten we het: Oh... hij heeft andere prioriteiten ... :wink:

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hoi Kees,

Het is allemaal raak wat je schrijft. We wonen nu in haar flat en hebben allemaal wat concessies moeten doen t.a.v. de ruimte, maar in elk geval heeft ze heel veel belangstelling voor mijn hobby-gepruts en luistert ze graag samen met mij naar mijn versterkers en speakers. In elk geval is ze al lang zover dat ze kleine speakertjes van een surround installatie heel slecht geluid vind geven !!

De hobby hoek is weggewerkt in een computerkast in de woonkamer. Ik kan daar dus zowel solderen als het forum bezoeken, terwijl zij gezellig op de bank zit of met haar laptopje ook aan het computeren is.

Onze overige gezamenlijke activiteiten zijn nogal off-topic dus zal ik hier verder niet bespreken :lol:
TubeHead

Re: Mijn Lampucera

Bericht door TubeHead »

RobertD schreef:
De buisjes die in het kastje zitten zijn een EZ90 voor de gelijkrichting en twee ECL82's; voor elk kanaal een regelbare voeding. Zo kan ik experimenteren met verschillende buizen en schakelingen.
Heel leuk idee ! ben benieuwd naar de werking.
Overigens ben ik wel benieuwd of ik het op deze manier bromvrij krijg. De gestabiliseerde, geregelde DC voor de buizen komt straks in één kabelboom met de AC die naar de DAC voedingsprint gaat.
ga je de kabels achteraf in elkaar verwerken ? Anders ist het een idee om een afgeschermde kabel te gebruiken.

Nu ik zo opeens over begin... heb ooit kabel in handen gehad met 2 aders en een soort van coax achtig iets in één kabel.
Coax achtige kabel kun je bv gebruiken voor AC en die twee losse aders voor de DC.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

En hoe is het nu met de verkering? 8) En je DAC?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Beide gaan goed hoor. Alleen met die DAC vordert het maar traag.
Ik heb nog wel wat onderdelen in de voeding gezet, maar werken doet het nog lang niet.

Binnenkort hoop ik weer een beetje verder te kunnen prutsen. Mijn tijd wordt nogal snel opgebruikt door mijn werk en een cursus die ik voor mijn werk aan het volgen ben. Daar zit weer huiswerk aan vast, dat kost dus weer dure hobby-tijd.
Binnenkort is het examen en daarna zal er weer tijd zijn om te werken aan de DAC.

Daarnaast wil ik ook nog een single ended versterker bouwen met de "45" triode en wil ik mijn EL84 pushpull ombouwen en mijn Darling versterker demonteren en ombouwen en... en .... kortom keuzes, beslissingen en tijdgebrek.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”