Welke trafo voor voeding dac

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
koospujs

Welke trafo voor voeding dac

Bericht door koospujs »

Tja ben een leek die z'n eerste electronisch stappen zet.

Voor mijn apogee minidac wil ik een nieuwe voeding bouwen. Dac heeft nodig tussen 4 en 16 volt en 1.25 a. Nu heb ik van Guido Tent een voedingsprintje van 5 volt . Van Amplimo heb ik een 2 x 12 volt 1.25 A trafo ontvangen maar nu ga ik twijfelen of dat wel kan. Nu hebben ze ook 6 v met 5 a maar ja dan heb ik weer teveel Ampere?
What to do?

koos [-o<
BertDB

Re: Welke trafo voor voeding dac

Bericht door BertDB »

Je kan gerust met een universele adapter dit dacje voeden hoor Koos, heeft helemaal geen aparte voeding nodig verder... (in de zin als: zal qua geluid wss niets uitmaken).
een spanning van 6-14VDC is prima, stroom zou ik rond de 1A kiezen.

Op conrad of dickbest vind je wel zulke adaptertjes.

bv:

conrad

mvg, Bert

edit: :!:
Wel goed opletten. Je kan er zoals je ziet verschillende maten van plugjes opsteken.
Afhankelijk van hoe je ze erop steekt heb je + of - aan de binnen/buitenkant van dit plugje.

Je dac verwacht dat de + de binnenkant is en de - de buitenkant (zoals ik zie op de foto van dit dacje).
Let daar aub op of je kan je dac (mogelijks) de vuilbak inwerpen [-X
ray5150

Bericht door ray5150 »

koospujs schreef:
Van Amplimo heb ik een 2 x 12 volt 1.25 A trafo ontvangen maar nu ga ik twijfelen of dat wel kan. Nu hebben ze ook 6 v met 5 a maar ja dan heb ik weer teveel Ampere?
What to do?
Te veel stroom kan niet, een voeding levert wat de schakeling vraagt. Al zet je er een trafo van 10 A op...
xbake schreef:
heeft helemaal geen aparte voeding nodig verder... (in de zin als: zal qua geluid wss niets uitmaken).
Bert, je weet dat hier hele oorlogen over uitgevochten zijn? (niet hier, gelukkig.)
Ik ken die DAC niet, alleen van naam, maar als verdere stabilisatie intern gebeurt maakt het vooralsnog geen fluit uit.
Of je moet van een grondige verbouwing uitgaan en Jung Super Regulators gaan gebruiken.
BertDB

Bericht door BertDB »

ray5150 schreef:
koospujs schreef:
Van Amplimo heb ik een 2 x 12 volt 1.25 A trafo ontvangen maar nu ga ik twijfelen of dat wel kan. Nu hebben ze ook 6 v met 5 a maar ja dan heb ik weer teveel Ampere?
What to do?
Te veel stroom kan niet, een voeding levert wat de schakeling vraagt. Al zet je er een trafo van 10 A op...
xbake schreef:
heeft helemaal geen aparte voeding nodig verder... (in de zin als: zal qua geluid wss niets uitmaken).
Bert, je weet dat hier hele oorlogen over uitgevochten zijn? (niet hier, gelukkig.)
Ik ken die DAC niet, alleen van naam, maar als verdere stabilisatie intern gebeurt maakt het vooralsnog geen fluit uit.
Of je moet van een grondige verbouwing uitgaan en Jung Super Regulators gaan gebruiken.
haha, dat klopt, het onderwerp ligt nogal 'gevoelig' :D
Maareuh, ik ging er inderdaad vanuit dat verdere stabilisatie intern gebeurt, ik kan me moeilijk voorstellen dat een DAC van dit kaliber zijn DAC-chipjes gaat voeden met een adaptertje van een tientje :P .

@ koos.
Zou je de dac kunnen opendoen om dit te controleren (zonder de garantie te verbreken natuurlijk als dat kan) ;)
ray5150

Bericht door ray5150 »

xbake schreef:
Zou je de dac kunnen opendoen om dit te controleren (zonder de garantie te verbreken natuurlijk als dat kan) ;)
Hoeft niet, daar hebben we internet voor:
Bijlagen
apogee_minidac_top.jpg
BertDB

Bericht door BertDB »

naar wat ik ervan kan maken gebruiken ze een DC-DC converter (schakelende voeding in feite).
De adapter geeft enkel en alleen dus de basisspanning.
Ik betwijfel het sterk of je door een andere externe DC voeding je geluidskwaliteit "HOORBAAR" kan beïnvloeden ...
Uiteindelijk blijft de interne schakelende voeding bepalend ...
Bart0l0meus

Bericht door Bart0l0meus »

De ingangsspanning heeft absoluut invloed op een DCDC converter!
Vooral het spanningsniveau kan de rimpel beïnvloed!
Ligt er puur an op welke spanning de DCDC converter is gedimensioneerd.
drikus

Bericht door drikus »

Wat voor trafo is er voor die tent-voeding gespecificeerd?
Heeft die tent-voeding een gelijk- of wisselspanning nodig?
buisje

Bericht door buisje »

Ik zou een leuk midden oosten bandkern of C kern trafootje regelen voor dit stukje Tent -vakmanschap. Heb zo snel geen link.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De simpelste en schoonste oplossing is een accu.
Veel high-end DA converters worden gevoed uit een accu.
De stroomopname van een DA converter is heel laag, dus je hoeft niet vaak of veel te laden.

Een simpele loodaccu van 12V uit een alarminstallatie zal heel goed werken. Die worden op marktplaats veel aangeboden. Bij Conrad kun je er opladers voor kopen.
koospujs

Bericht door koospujs »

Oeps, ondertussen een externe voeding gebouwd kerntrafo 2 x 6 volt serie geschakeld 0.08 amp zekering ertussen dan naar het tent printje. Het DAC wil 1.25 amp. maar het reageert niet. Ik heb ergens iets verkeerds gedaan denk ik maar dit was ook mijn eerste electro brouwseltje.
iemand een idee. Anders ga ik er maar een betere kabel aanhangen die ik hier heb liggen om toch nog wat te tweaken.

Gr
Koos
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

1,25A voor de DAC ?? Dat lijkt me rijkelijk veel.
Dan zou die DAC 15Watt verstoken.

Komt er geen rook uit?
koospujs

Bericht door koospujs »

nee hoor dac wil tussen 6 en 12v met min. 1.25 amp
koos
sevenup

Bericht door sevenup »

koospujs schreef:
Oeps, ondertussen een externe voeding gebouwd kerntrafo 2 x 6 volt serie geschakeld 0.08 amp zekering ertussen dan naar het tent printje. Het DAC wil 1.25 amp. maar het reageert niet. Ik heb ergens iets verkeerds gedaan denk ik maar dit was ook mijn eerste electro brouwseltje.
iemand een idee. Anders ga ik er maar een betere kabel aanhangen die ik hier heb liggen om toch nog wat te tweaken.

Gr
Koos
Ook lijkt mij de 0,08A zekering wat weinig. Is maar 1 Watt bij 12V.
koospujs

Bericht door koospujs »

Ik heb dus min. 1,25 nodig bij 12 volt. Die 0.08 a zekering is me voorgerekend door amplimo.
Maar ja de DAC reageert daar niet op, kan ik een andere zekering proberen zonder schade?

Is het inderdaad zo dat accu's de meest schone stroom leveren, want dit is mijn insteek met de nieuwe voeding? Is ook nog eens veel goedkoper in goede netsnoeren. :-s :idea:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

koospujs schreef:
Ik heb dus min. 1,25 nodig bij 12 volt. Die 0.08 a zekering is me voorgerekend door amplimo.
Maar ja de DAC reageert daar niet op, kan ik een andere zekering proberen zonder schade?
Dat is voor de primaire zijde (230V) van de trafo:

Zekering aan primair zijde: 0.08 A x 230 V = 18,4 Watt.
Zekering aan secundaire zijde: 0.08 A x 12 V = 0,96 Watt

Je neemt min. 1.25 A x 12 V = 15 Watt af. Dat is 15.6x zoveel dan kan worden geleverd, indien de zekering aan de secundaire is geplaatst. Kan niet.

BTW: een zekering veroorzaakt geen schade. Hij kan alleen niet voorkomen dat een overbelasting of kortsluiting schade aanricht als je hem veel te groot neemt. Iets groter (pakweg 1.5 tot 2x) hoeft geen probleem te zijn.
koospujs schreef:
Is het inderdaad zo dat accu's de meest schone stroom leveren, want dit is mijn insteek met de nieuwe voeding? Is ook nog eens veel goedkoper in goede netsnoeren. :-s :idea:
Een accu - die niet tijdens gebruik wordt bijgeladen - levert een rimpelvrije spanning. Een goede voeding vertoont ook hooguit een minuscuul rimpeltje, terwijl het netsnoer nauwelijks iets hoeft te kosten. Ik betwijfel of een accu minder kost dan een goede voeding, en zeker wanneer je bedenkt dat die kosten terugkomen.

Voor de klank heeft een accu mijn inziens geen voordelen. Althans... niet voor een DAC. Voor een microfoonversterker of phonopre kan dat anders liggen. Mocht je er toch bepaalde verwachtingen van hebben, bedenk dan dat een aktieve voorversterker een eventuele "winst" weer teniet doet als die gewoon vanuit het net wordt gevoed. Die zou je dan eigenlijk ook een eigen accu moeten geven -> op micro-niveau introduceert het ene apparaat immers weer "rimpel" in de spanning van het andere apparaat, als ze aan dezelfde accu hangen.

--

Kortom: een accu zou ik enkel doen als je hoge verwachtingen van micro-effecten hebt, problemen hebt met een standaard netsnoer, enz.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

http://www.apogeedigital.com/products/m ... n=features

Power consumption: 5W max.
Power source: 6-14 V DC. International (90-240V) power adapter included

Dat 5V tentvoedinkje gaat niet werken! Zoals al opgemerkt een 9V - 12V @ 1A - 2A muurwratje gaat het prima doen. En als je er eentje neemt met gestabiliseerde uitgang gaat het helemaal goed. Dan heb je ook alvast een goede rimpel onderdrukking op de ingang van de voeding van de DAC.

Je kunt lang en kort debatteren over "betere" voeding maar in dit geval zit er al een uitgebreide voeding in de DAC en heeft extern "klooien" weinig zin. Wat dan nog zou kunnen uitmaken is om voor de gelijkrichter Schottky dioden te nemen, maar ik betwijfel sterk of je dat ook maar gaat horen met deze dac. Uitgaande van je 12V trafo zou ik met een LM317 de spanning stabiliseren op 9V.
koospujs

Bericht door koospujs »

Dank ALLEN.
Mijn gedachtegang was dat een upgrade voeding zoals beschreven met Tentvoeding en trafo een grote verbetering geeft bij een squeezebox dit ook zou moeten doen bij mijn apogee minidac.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”