receiver als subwoofer versterker
Moderator: Beheerdersteam
receiver als subwoofer versterker
Ik heb een oude pioneer versterker staan en die heb ik geprobeerd aan te sluiten op mijn sub in aanbouw.
Werkend heb ik het vooralsnog niet gekregen.
Is een receiver inzetbaar als subversterker?
Werkend heb ik het vooralsnog niet gekregen.
Is een receiver inzetbaar als subversterker?
dank voor je reactie.
Het subwoofer kanaal van de 5.1. receiver had ik aangesloten op de volgende linker kanalen van de Pioneer receiver.
Eerst op het phono kanaal en daarna op Tape en ook op Aux maar geen van alle leverde geluid op. (op het phono kanaal ingesteld was er wel ruis te horen).
De subwoofer had ik aangesloten op het linker kanaal van de Pioneer receiver.
Iemand tips of suggesties aangaande deze aansluiting?
Het subwoofer kanaal van de 5.1. receiver had ik aangesloten op de volgende linker kanalen van de Pioneer receiver.
Eerst op het phono kanaal en daarna op Tape en ook op Aux maar geen van alle leverde geluid op. (op het phono kanaal ingesteld was er wel ruis te horen).
De subwoofer had ik aangesloten op het linker kanaal van de Pioneer receiver.
Iemand tips of suggesties aangaande deze aansluiting?
Thanks voor de reacties.
Tijdens de installatie gisteren bedacht ik mij, het linkerspeakerkanaal van de Pioneer werkt niet goed, dus over gestapt naar het rechterspeakerkanaal.
De invoer vanaf de 5.1 receiver niet meer veranderd van links naar rechts bedacht ik mij van morgen
Vanavond nogmaals geprobeerd en toen was er heel veel basssssssss. (wel gecontroleerd het volume omhoog)
Wel enkel op het phono kanaal, dat lijkt mij logisch omdat dat meer versterkt wordt dan het aux kanaal?
(De film beleving wordt met een losse subwoofer echt anders. Je komt nog meer in de film te zitten)
Tijdens de installatie gisteren bedacht ik mij, het linkerspeakerkanaal van de Pioneer werkt niet goed, dus over gestapt naar het rechterspeakerkanaal.
De invoer vanaf de 5.1 receiver niet meer veranderd van links naar rechts bedacht ik mij van morgen
Vanavond nogmaals geprobeerd en toen was er heel veel basssssssss. (wel gecontroleerd het volume omhoog)
Wel enkel op het phono kanaal, dat lijkt mij logisch omdat dat meer versterkt wordt dan het aux kanaal?
(De film beleving wordt met een losse subwoofer echt anders. Je komt nog meer in de film te zitten)
sub aangesloten via een RIAA-gecorrigeerde *) (phono) ingang geeft op zich een leuk filter om het hoog te onderdrukken EN het laag 20dB omhoog te halen..maar dan zou ik op z'n minst een behoorlijk weerstandsnetwerkje ertussen zetten c.q. een log-potmeter)... of toch gewoon de AUX ingang proberen, aangezien de meeste subwoofer-out uitgangen van DVD spelers wel iets meer (n.l. 750 mV) leveren dan de ong. max. 5mV van een echte phono speler.
Je zult dus nu wsch. over de phono-IN vooral vervorming horen....
*) zie o.a. http://nl.wikipedia.org/wiki/RIAA_Recording_Curve
Je zult dus nu wsch. over de phono-IN vooral vervorming horen....
*) zie o.a. http://nl.wikipedia.org/wiki/RIAA_Recording_Curve
Op de sub-out van de receiver zit vaak al een laagdoorlaatfilter en instellingen zoals output nivo en kantelpunt, dus dat heb je op een externe sub amp dus eigenlijk niet meer nodig (terwijl het er wel op zit!).
Sub amps hebben vaak wel een potmeter voor de fasedraaiing instelling. Bij goede plaatsing van een sub heb je ook die niet nodig.
Verder hebben de sub apmps wel vaak meer vermogen dan 60 W. Het hangt een beetje van je sub-vermogen en je ruimte en je persoonlijke smaak af hoeveel vermogen je werkelijk nodig hebt.
Kortom : een "gewone "versterker met een beetje vermogen kan prima dienst doen als sub amp ...mits goed aangesloten en OUT<->IN ong. dezelfde gevoeligheid hebben.
PS ik gebruik een Velleman 2x300W amp op de dubbele spreekspoel van mijn sub. Voldoende power.
Sub amps hebben vaak wel een potmeter voor de fasedraaiing instelling. Bij goede plaatsing van een sub heb je ook die niet nodig.
Verder hebben de sub apmps wel vaak meer vermogen dan 60 W. Het hangt een beetje van je sub-vermogen en je ruimte en je persoonlijke smaak af hoeveel vermogen je werkelijk nodig hebt.
Kortom : een "gewone "versterker met een beetje vermogen kan prima dienst doen als sub amp ...mits goed aangesloten en OUT<->IN ong. dezelfde gevoeligheid hebben.
PS ik gebruik een Velleman 2x300W amp op de dubbele spreekspoel van mijn sub. Voldoende power.