goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
hoi hoi,
omdat ik toch een keer een versterker wil bouwen en ik totaal geen kennis op het gebied van elektronica heb (ben systeembeheerder) ben ik op zoek naar een cursus elektronica die een goeie basis geeft.
Weet iemand of zo'n NHA thuis studie wat is?
Alvast bedankt,
Wielke
omdat ik toch een keer een versterker wil bouwen en ik totaal geen kennis op het gebied van elektronica heb (ben systeembeheerder) ben ik op zoek naar een cursus elektronica die een goeie basis geeft.
Weet iemand of zo'n NHA thuis studie wat is?
Alvast bedankt,
Wielke
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
heel cru.. zou jij er daarmee komen?ray5150 schreef:Mischien is dit iets?
http://www.bruna.nl/boeken/elektronica- ... 9043011624
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
Niet goed?
jij schrijft:
Deze dan? :
http://www.dirksen.nl/Elektronica/Groep ... onicus.htm
PS. Zelf ben ik autodidact.
Met dank aan de Centrale Bibliotheek aan de Vondelstraat...
jij schrijft:
Dan leek dat boek me een aardige start.WielkeB schreef:ik totaal geen kennis op het gebied van elektronica heb (ben systeembeheerder) ben ik op zoek naar een cursus elektronica die een goeie basis geeft.
Deze dan? :
http://www.dirksen.nl/Elektronica/Groep ... onicus.htm
PS. Zelf ben ik autodidact.
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
neee.... m'n opmerking was niet sarcastisch bedoelt hoor, maar eerder zo van "denk jij dat je er met dat boek zou komen?"ray5150 schreef:Niet goed?
Heb gisteren iig een scope gekregen (niet dat ik weet wat ik er mee moet), heb iig al een soldeerstation en een fatsoenlijke multimeter.
Ben gefacineerd door de ontwerpen van John Linsley Hood (het herziene ontwerp) en Jean Hiraga (Le Monstre) en denk dat ik me idd maar een boek zoek en er aan begin: zo ingewikkeld zijn die dingen nog niet geloof ik en dan val ik maar terug op een hulplijn (een vriend).
Heb me alles in de automatisering ook zelf moeten leren dus moet toch wel kunnen denk ik... en ut is niet zo dat ik me blootstel aan de monster stromen van een buizen ontwerp.
Of klinkt dit stom?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
Sja hoe diep/ver wil je gaan? (er zijn niet voor niets elektrotechniek studies)
Met een goed boek en wat zelf discipline kun je sowieso wel wat basis dingen begrijpen en uitrekenen.
Dan kun je ook wel redelijk van een bestaand model iets anders maken.
Echt een hele nieuwe versterker ontwikkelen is dan weer een stap verder.
Met een goed boek en wat zelf discipline kun je sowieso wel wat basis dingen begrijpen en uitrekenen.
Dan kun je ook wel redelijk van een bestaand model iets anders maken.
Echt een hele nieuwe versterker ontwikkelen is dan weer een stap verder.
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
een hele nieuwe versterker ontwikkelen... damn nee... dat is echt niet wat ik wil. Wat ik wil: een bestaand ontwerp van iemand nabouwen en in staat zijn het door te meten zonder mezelf om het leven te brengen
had trouwens deze gezien: http://www.1a-shops.eu/cgi-bin/shopserv ... bid=113061
bespaart me al een hoop moeite
had trouwens deze gezien: http://www.1a-shops.eu/cgi-bin/shopserv ... bid=113061
bespaart me al een hoop moeite
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
Het ligt er aan wat je wilt bereiken, Als het voor de hobby is, is zo'n boek een heel aardig uitgangspunt...WielkeB schreef:maar eerder zo van "denk jij dat je er met dat boek zou komen?"
Nog meer (serieuze en leerzame) boeken:
http://www.elektor.nl/products/books/el ... 1213.lynkx
http://nl.wikipedia.org/wiki/ElectronicaWielkeB schreef:Heb gisteren iig een scope gekregen (niet dat ik weet wat ik er mee moet), heb iig al een soldeerstation en een fatsoenlijke multimeter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oscilloscoop
http://www.meettechniek.info/instrument ... robes.html
http://virtueelpracticumlokaal.nl/oscil ... pe_nl.html
Zit er ook een gebruiksaanwijzing bij? kijk anders even op de site van de fabrikant. (indien nog bestaand...)
Ik ben momenteel bezig met de bouw van een JLH 1996, binnenkort open ik een topic erover met veel foto's en links.WielkeB schreef:Ben gefacineerd door de ontwerpen van John Linsley Hood (het herziene ontwerp) en Jean Hiraga (Le Monstre) en denk dat ik me idd maar een boek zoek en er aan begin: zo ingewikkeld zijn die dingen nog niet geloof ik en dan val ik maar terug op een hulplijn (een vriend).
Het schema is inderdaad vrij simpel maar de praktische uitvoering een ander verhaal door de forse stromen en hoge temperatuur.
Nee en ja, buizenversterkers werken met hoge spanning en lage stroom.... in tegenstelling tot transistorversterkers.WielkeB schreef:en ut is niet zo dat ik me blootstel aan de monster stromen van een buizen ontwerp.
Of klinkt dit stom?
Daar is dit omgedraaid. BV de JLH draait op 25 volt DC bij 2 Ampere ruststroom.
Overigens kan in de slechtste omstandigheid 50 volt AC al dodelijk zijn....
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
Bestaan die Electronica experimenteerdozen niet meer? Vroeger van Philips, zo'n blauw bord waar je schakelingen op kon bouwen. Met de bijbehorende boeken heb ik er in mijn jeugd veel aan gehad in elk geval. Gelijk wat praktijk naast de " droge" kost uit de boekjes.
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
ja dan ben je 31... je schoolcarriere heb je al 13 jaar achter je liggen... dan valt ut al niet mee om ergens aan te beginnen. Heb me dat boek Electronica voor dummies dus vandaag bestelt en de PCB's voor de 8 watter van Hiraga... ik begin gewoon 
ik hoop dat ik met m'n vragen bij jullie terecht kan...en volgens mij zit dat wel snor
Als jullie de Kleinhorn eens willen horen op een 8watter... de koffie is altijd klaar
ik hoop dat ik met m'n vragen bij jullie terecht kan...en volgens mij zit dat wel snor
Als jullie de Kleinhorn eens willen horen op een 8watter... de koffie is altijd klaar
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
15 jaar geleden heb ik twee KOSMOS experimenteer dozen gehad.Barry2001 schreef:Bestaan die Electronica experimenteerdozen niet meer?
Kijk nu op google en conrad heeft ze gewoon nog !
Die XN 2000 heb ik gehad.
http://shop.conrad.nl/elektronica-meeta ... en-kosmos/
Sjeez wel duur trouwens
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
Is dat wel zo verstandig? ik wilde je net een simpel Velleman gainclone bouwpakketje gaan adviseren...WielkeB schreef:PCB's voor de 8 watter van Hiraga... ik begin gewoon
Versterker stel niet veel voor, maar die voeding.....
Hij heet niet voor niets "le Monstre"
http://www.bonavolta.ch/hobby/fr/audio/monster.htm
http://www.tcaas.btinternet.co.uk/hiraga.htm
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =27&t=8157
Beetje moeilijk als niemand weet waar je precies woont.WielkeB schreef:Als jullie de Kleinhorn eens willen horen op een 8watter... de koffie is altijd klaar
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
ja die voeding... I know... das best een lel van een ding als ik het zo bekijk. Alleen qua prijs al; er gaat voor een kapitaal aan condensators in.
Heb gisteren met een vriend het schema doorgesproken en hij gaat me helpen met het opbouwen van een alternatieve voeding (heb wel van die accu's ter beschikking maar wil er liever geen gebruiken. Is het trouwens niet mogelijk om zo'n 1 Farad buffer elco voor de auto hifi te gebruiken? Das een bulk capaciteit voor een relatief lage prijs? Hebben het er gisteren even over gehad en die vriend van me denkt dat zo'n ding dan weer te langzaam is.
Ben iemand die heeeel snel kan leren (als ik wil) en ben nu dan ook flink m'n best aan het doen om het (al is het een eenvoudig) schema van de Le Monstre te begrijpen, dwz de functies van alle componenten en wat er gebeurt binnen de schakeling en op zich lijkt het me wel mee te vallen. Dat de gebruikte stromen best heftig zijn... ja daar schrik ik ook wel van... weinig zin in zelfdoding dus alles wat er ik doe bespreek ik eerst met die vriend... die dus wat meer inzicht heeft.
Ik woon trouwens in Stevensweert
Heb gisteren met een vriend het schema doorgesproken en hij gaat me helpen met het opbouwen van een alternatieve voeding (heb wel van die accu's ter beschikking maar wil er liever geen gebruiken. Is het trouwens niet mogelijk om zo'n 1 Farad buffer elco voor de auto hifi te gebruiken? Das een bulk capaciteit voor een relatief lage prijs? Hebben het er gisteren even over gehad en die vriend van me denkt dat zo'n ding dan weer te langzaam is.
Ben iemand die heeeel snel kan leren (als ik wil) en ben nu dan ook flink m'n best aan het doen om het (al is het een eenvoudig) schema van de Le Monstre te begrijpen, dwz de functies van alle componenten en wat er gebeurt binnen de schakeling en op zich lijkt het me wel mee te vallen. Dat de gebruikte stromen best heftig zijn... ja daar schrik ik ook wel van... weinig zin in zelfdoding dus alles wat er ik doe bespreek ik eerst met die vriend... die dus wat meer inzicht heeft.
Ik woon trouwens in Stevensweert
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
Inderdaad. Ben van '69, in mijn jeugd waren die Philips dozen populair, komt op het zelfde neer denk ik? Maar heb er veel plezier aan gehad in elk geval, en zeker leerzaam op de eerste stappen op elektronika gebied.TubeHead schreef:15 jaar geleden heb ik twee KOSMOS experimenteer dozen gehad.Barry2001 schreef:Bestaan die Electronica experimenteerdozen niet meer?
Kijk nu op google en conrad heeft ze gewoon nog !
Die XN 2000 heb ik gehad.
http://shop.conrad.nl/elektronica-meeta ... en-kosmos/
Sjeez wel duur trouwens
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
nou... om toch maar niet direct heel ingewikkeld te beginnen en om op korte termijn te kunnen beginnen heb ik me nu bij audiosector.com een dual mono setje LM3875 gekocht, gewoon de basic versie.
Eerlijk gezegd ook geen heel low budget begin: 50 euro voor de PCB's met onderdelen en nog eens 180 euro aan onderdelen (trafo's/aluminium profiel/kabel/schakelaars/connectoren)
Neem aan dat 2 stuks Amplimo 160VA 2x22V wel voldoende is voor 2 monoblokken. Bouw nu direct ook maar een simpele passieve pre.
Eerlijk gezegd ook geen heel low budget begin: 50 euro voor de PCB's met onderdelen en nog eens 180 euro aan onderdelen (trafo's/aluminium profiel/kabel/schakelaars/connectoren)
Neem aan dat 2 stuks Amplimo 160VA 2x22V wel voldoende is voor 2 monoblokken. Bouw nu direct ook maar een simpele passieve pre.
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
Jow Wielke,
Weer een zelfbouwer erbij in Limburg. Klasse.
Met die trafo´s kom je er wel, ook al zou je beide eindversterkers op 1 trafo zetten.
Leuk dat je de vraag gesteld hebt aan het begin van dit topic, want we beginnen vanuit de Audio Club Limburg een cursus Audio voor Dummies. We beginnen op 28 oktober en beginnen met wat basisbegrippen uit de electronica en gaan dan over naar meer audiogerelateerde zaken. Dit alles in duidelijk Jip-en-Janneke, ondersteund door tastbare voorbeelden en duidelijke vergelijkingen.
Mocht je interesse hebben, kun je lid worden van de club. Er is in elk geval zeer veel zelfbouwkennis aanwezig.
Kijk anders eens op onze clubsite voor meer info en sfeerimpressies van clubavonden.
Groeten,
Mischa
Weer een zelfbouwer erbij in Limburg. Klasse.
Met die trafo´s kom je er wel, ook al zou je beide eindversterkers op 1 trafo zetten.
Leuk dat je de vraag gesteld hebt aan het begin van dit topic, want we beginnen vanuit de Audio Club Limburg een cursus Audio voor Dummies. We beginnen op 28 oktober en beginnen met wat basisbegrippen uit de electronica en gaan dan over naar meer audiogerelateerde zaken. Dit alles in duidelijk Jip-en-Janneke, ondersteund door tastbare voorbeelden en duidelijke vergelijkingen.
Mocht je interesse hebben, kun je lid worden van de club. Er is in elk geval zeer veel zelfbouwkennis aanwezig.
Kijk anders eens op onze clubsite voor meer info en sfeerimpressies van clubavonden.
Groeten,
Mischa
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
die Kosmos dozen heb ik vroeger ook gehad... helaas heb ik er nooit veel mee gedaan want "kompjoeteren" trok me toen veel meer...
die link van die audio club had ik al eens bekeken en ik heb eigenlijk wel interesse om eens te komen. Weet niet of ik "audiofiel" ben (toen ik bas speelde was dat met grote bakken distortion uit een brakke Big Muff) maar wil het verschil wel eens horen tussen een gewone condensator en een "fatsoenlijke".
heb Elektronica voor Dummies trouwens uit na een dagje lezen en op zich wel interessant. Ben nu het schema van de gainclone kit aan het uitwerken, zo van: na dit onderdeel heb ik deze stroom en deze spanning, zodat ik iig weet wat ik waar moet meten... en das best een klus als je dat nog nooit gedaan hebt. Is daar trouwens geen software voor? Wat de onderdelen doen is bekend... dus zou het ook makkelijk in kaart te brengen zijn wat een schema doet met een spanning/stroom toch?
Die 160VA's zijn trouwens 120VA's geworden, was aan het rondneuzen op diyaudio.com en 120VA blijkt echt wel zwaar genoeg te zijn. Heb ze in Roermond bij Populair Electronics besteld en moet ze nog ophalen. De rest van de onderdelen heb ik online besteld. Ga iig werken met een standaard aluminium profiel van Fischer en ga alles (wil ook nog een phono pre en een passieve pre amp) in dezelfde maat maken met die dingen. Nu alleen nog een goeie pot voor het volume en een goeie schakelaar voor de 4 ingangsbronnen.
Maar die 28 oktober... waar moet ik wezen en hoe laat
die link van die audio club had ik al eens bekeken en ik heb eigenlijk wel interesse om eens te komen. Weet niet of ik "audiofiel" ben (toen ik bas speelde was dat met grote bakken distortion uit een brakke Big Muff) maar wil het verschil wel eens horen tussen een gewone condensator en een "fatsoenlijke".
heb Elektronica voor Dummies trouwens uit na een dagje lezen en op zich wel interessant. Ben nu het schema van de gainclone kit aan het uitwerken, zo van: na dit onderdeel heb ik deze stroom en deze spanning, zodat ik iig weet wat ik waar moet meten... en das best een klus als je dat nog nooit gedaan hebt. Is daar trouwens geen software voor? Wat de onderdelen doen is bekend... dus zou het ook makkelijk in kaart te brengen zijn wat een schema doet met een spanning/stroom toch?
Die 160VA's zijn trouwens 120VA's geworden, was aan het rondneuzen op diyaudio.com en 120VA blijkt echt wel zwaar genoeg te zijn. Heb ze in Roermond bij Populair Electronics besteld en moet ze nog ophalen. De rest van de onderdelen heb ik online besteld. Ga iig werken met een standaard aluminium profiel van Fischer en ga alles (wil ook nog een phono pre en een passieve pre amp) in dezelfde maat maken met die dingen. Nu alleen nog een goeie pot voor het volume en een goeie schakelaar voor de 4 ingangsbronnen.
Maar die 28 oktober... waar moet ik wezen en hoe laat
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
Ach, wat is audiofiel. Ik zou zeggen: kom eens een avond kijken. Aanstaande woensdag is weer een luisteravond, dit keer met het thema: Muziek. Er is 1 set beschikbaar en iedereen kan zijn eigen muziek meebrengen. Zo leer je veel nieuwe muziek kennen en een "muziekavond" is toch wat informeler en je hebt ook tijd om mensen te spreken.WielkeB schreef:die link van die audio club had ik al eens bekeken en ik heb eigenlijk wel interesse om eens te komen. Weet niet of ik "audiofiel" ben (toen ik bas speelde was dat met grote bakken distortion uit een brakke Big Muff) maar wil het verschil wel eens horen tussen een gewone condensator en een "fatsoenlijke".
Dan weet je in elk geval zeker dat je teveel betaald hebt. Vroeger ook bij PE gekocht, maar ben erachter gekomen dat hij echt gestoord is met de prijzen die hij hanteert.WielkeB schreef:Heb ze in Roermond bij Populair Electronics besteld en moet ze nog ophalen.
zie PBWielkeB schreef:Maar die 28 oktober... waar moet ik wezen en hoe laat
Groeten,
Mischa
Re: goeie cursus elektronica in Midden Limburg?
hmm... je kunt wel zeggen dat ie te duur is... maar 38 euro voor die trafo's vond ik nie belachelijk duur als ik lees wat die amplimo's op andere plekken kosten maarja... misschien was hij vroeger duurder... of met andere spullen.
zal zometeen je PM ff lezen
zal zometeen je PM ff lezen
