Marantz CD-80 modificatie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Marantz CD-80 modificatie
Als je een tent of kwak klok niet hoort...
Re: Marantz CD-80 modificatie
...dan ben je vrij ongevoelig voor de psychologische effecten van audiofilie.
Vergeefse moeite, je praat mij geen slechte oren of installatie aan.
Het punt is, ik hoor die verschillen wel degelijk. Althans, totdat er gecontroleerd blind wordt getest. Als gevolg van dat test resultaat ben ik niet zoals de meeste audiofielen die de test de schuld geven. Ik vind dat je moet kunnen accepteren dat je eigen waarneming onbetrouwbaar is en dat je dus verschillen waarneemt die er niet zijn. Ik geef dus de schuld aan het psychologische effect. Het aardige van dit effect is dat het ook nog eens wetenschappelijk bewezen is. Dit in tegenstelling tot het vermeende effect van klokjes.
Vergeefse moeite, je praat mij geen slechte oren of installatie aan.
Het punt is, ik hoor die verschillen wel degelijk. Althans, totdat er gecontroleerd blind wordt getest. Als gevolg van dat test resultaat ben ik niet zoals de meeste audiofielen die de test de schuld geven. Ik vind dat je moet kunnen accepteren dat je eigen waarneming onbetrouwbaar is en dat je dus verschillen waarneemt die er niet zijn. Ik geef dus de schuld aan het psychologische effect. Het aardige van dit effect is dat het ook nog eens wetenschappelijk bewezen is. Dit in tegenstelling tot het vermeende effect van klokjes.
Re: Marantz CD-80 modificatie
Dan zou ook geen verschil hoorbaar zijn met een shunt PS voor de 7210/7220, laat de oscons maar weg, zet de lytic koppelcondensator maar weer terug, hoor je toch niet. En opgraden van dac naar A-S1 heeft dan ook weinig zin alleen maar geldverspilling. Evenals een diskreet I/V ontwerp veel te veel werk. Dus zal ik dan toch maar weer de NE5532 of zelfs LM833 opamp er maar weer indrukken..... Ik heb die stappen allemaal al gehad en ben bij mijn favoriete I/V opamp blijven steken. Alle discrete/buizen I/V´ s ten spijt.
Misschien heb ik dan wel die unieke oren. Ik hoor gewoon wel dat een byv diode een schonere ruisvloer geeft, (meer een zwarte muziek achtergrond) Maar ik praat niemand wat aan.
Oh ja: non oversampling is de 1e manier om flink harmonischen toe te voegen, lijkt daardoor dynamischer en echter te klinken (net als een slecht ontworpen SE buizenbak) maar in feite verkracht je juist het oorspronkelijke signaal. We moeten gewoon weer meer terug in de tijd jongens. Hoe heet ze norah jones zou een audifiele cd hebben gemaakt. Nou leuk maar ik hoor m gewoon clippen die handel. Nee geef mij maar oude AAD cd's van voor de loudness wars, met lekker audiofiel opgenomen muziek (op band dus!) zonder ellende, met lekkere stereo effecte, reverbs en detail. Kunnen ze nog wat van leren die digitale jongens in de studio nu.
Misschien heb ik dan wel die unieke oren. Ik hoor gewoon wel dat een byv diode een schonere ruisvloer geeft, (meer een zwarte muziek achtergrond) Maar ik praat niemand wat aan.
Oh ja: non oversampling is de 1e manier om flink harmonischen toe te voegen, lijkt daardoor dynamischer en echter te klinken (net als een slecht ontworpen SE buizenbak) maar in feite verkracht je juist het oorspronkelijke signaal. We moeten gewoon weer meer terug in de tijd jongens. Hoe heet ze norah jones zou een audifiele cd hebben gemaakt. Nou leuk maar ik hoor m gewoon clippen die handel. Nee geef mij maar oude AAD cd's van voor de loudness wars, met lekker audiofiel opgenomen muziek (op band dus!) zonder ellende, met lekkere stereo effecte, reverbs en detail. Kunnen ze nog wat van leren die digitale jongens in de studio nu.
Laatst gewijzigd door buisje op vr 09 okt 2009, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Marantz CD-80 modificatie
Ah, ik heb het matlab-scriptje wat jij ooit gemaakt hebt gevonden:dekkersj schreef:Ik heb het toen met een directe FFT methode gedaan. Als je de overdracht kent van het non-OS gedrag (zie vergelijking (54) in http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... endium.pdf) kun je dat zo in MatLab programmeren.
Groet,
Jacco
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 63#p101563
Iets aangepast (mono) en er een impulsresponsie doorheen gehaald voor gebruik in BruteFIR:
CODE: Selecteer alles
clear;
h = waitbar(0,'Please wait...(until this baby disappears)');
[DiscreteTimeSignal, SampleFrequency, bits] = wavread('dirac-44k.wav');
%
NPoint = length(DiscreteTimeSignal);
freq1 = fft(DiscreteTimeSignal(1:end,1),NPoint); %from 0 to fs
%freq2 = fft(DiscreteTimeSignal(1:end,2),NPoint); %from 0 to fs
fOnXaxis = SampleFrequency.*(0:(NPoint))./(NPoint);
omega = 2.*pi.*fOnXaxis(1:NPoint);
Ts = 1./SampleFrequency;
sn = j.*omega./(2.*pi.*30000);
%BesselFilt = 1./(1 + sn + (2./5).*sn.^2 + (1./15).*sn.^3); %fk on max flat groupdelay
BesselFilt = 1./(1 + (1.755672368).*sn + (1.232954186).*sn.^2 + (0.36077727).*sn.^3); %fk on -3dB
WindowFun = (1 - (sign((omega - pi.*SampleFrequency)) + 1)./2).*2;
Hsinc = BesselFilt.*WindowFun.*1./Ts.*(sin(omega.*Ts)./(omega+1e-33) + j.*((cos(omega.*Ts) - 1)./(omega+1e-33)));
HsincT = Hsinc';
y1 = freq1(:,1).*HsincT;
%y2 = freq2(:,1).*HsincT;
Output1 = real(ifft(y1(1:end), NPoint));
%Output2 = real(ifft(y2(1:end), NPoint));
%wavwrite([Output1 Output2], SampleFrequency, bits,'D:\Audio_CD\jeroen_d\nieuwetest\Track0301.wav');
wavwrite(Output1, SampleFrequency, bits,'zeroorderhold.wav');
%
%plot(fOnXaxis(1:end-2),abs(y1));
%plot(fOnXaxis(1:end-1), abs(Hsinc));
%plot(fOnXaxis(1:end-1), abs(freq1'));
%plot(real(Output));
%plot(fOnXaxis(1:end-1), abs(BesselFilt));
%
close(h)- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Marantz CD-80 modificatie
D'r is een verschil tussen daadwerkelijk een verbetering aanbrengen en gerommel in de marge, domweg componenten vervangen door andere geeft in de regel weinig resultaat omdat een ontwerp gebaseerd is op de eigenschappen van de componenten zoals de waarde en tolerantie (b.v. 100uf/16V +/-20% voor een elco) in combinatie met een selectie op basis van de taak van 't betreffende component. Pas bij een onderdimensionering zal een ontwerp dan niet meer binnen de marge functioneren, echter functioneel is 't verschil tussen een 100uF/16V natte elco en een Oscon niet dusdanig dat je dit terugziet in je feitelijke DA conversie of je digitale signaal.
Als je echter verder kijkt dan de componenten zie je dat 't feitelijke ontwerp vaak consessies kent die dmv. een ander, in de regel meer complex, ontwerp zijn te verhelpen. De discrete I/V omzetter die ik samen met Jacco en Jeroen heb ontworpen is daar een goed voorbeeld van. Deze I/V omzetter 'doet' dit factoren beter dan een eenvoudige opamp die normaliter voor deze taak wordt ingezet (LM833, NE5532 b.v.). Kortom, kijk verder dan het eenvoudige 'vervang componenten door andere' gerommel in de marge en vraag je af waar wél significant winst te boeken is, waar zitten de knelpunten, waar is winst te behalen, etc.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Als je echter verder kijkt dan de componenten zie je dat 't feitelijke ontwerp vaak consessies kent die dmv. een ander, in de regel meer complex, ontwerp zijn te verhelpen. De discrete I/V omzetter die ik samen met Jacco en Jeroen heb ontworpen is daar een goed voorbeeld van. Deze I/V omzetter 'doet' dit factoren beter dan een eenvoudige opamp die normaliter voor deze taak wordt ingezet (LM833, NE5532 b.v.). Kortom, kijk verder dan het eenvoudige 'vervang componenten door andere' gerommel in de marge en vraag je af waar wél significant winst te boeken is, waar zitten de knelpunten, waar is winst te behalen, etc.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Marantz CD-80 modificatie
Ach ja al het werk aan de cd spelers CD640, 660, CD300, CD304mk2, tweemaal CD880 en daarmee alle vergelijken en luistersessie's, non os experimenten, PCM56 via Glue logic aan I2S hangen, buizentrappen, passieve I/V experimenten, discrete ontwerpen, ellenlang opamps bij I/V en uitgangsbuffer swappen, allerlei soorten condensatorenmerken (BG, Philips, elna, panasonic) testen bij de opamps, zijn dus allemaal voor niets geweest. Allerlei voedingen voor de tent klok proberen, nee geen zin hoor je toch niet.
Edit: Heb een hybrid versterker gebouwd, geexperimenteerd met MKP,MKT,MKS,styro, PIO koppelcondensatoren, diodebruggen van standaard, HFA18 hexfred, en BYV79, gematchte buizen, smoorspoelen in de voeding, condensatoren enz enz. Elke verandering kan ik gewoon horen, vergelijken, en beoordelen of dit een vooruitgang is ja dan nee. En ik ben dan eerlijk tegen mezelf dat die dure Black Gate die ik net gekocht heb, dwz speciaal opgehaald in Groningen, na montage gewoon NIET klinkt over de kathode, en er dus gewoon weer uit moet. (oh ja: BG Nx, bah) Zo gaat dat met alle onderdelen. Mee eens een geluids signatuur is bepaald door de fabrikant. Maar die fabrikant werkt met zo goedkoop mogelijke materialen, en de onderdelen worden steeds verfijnder, ook opvattingen hoe je een aardschema aansluit in digitale circuits ed zijn veranderd.
Ik weet nu al zo ongeveer wat voor meet-computer en beoordelings apparatuur gebruikt zal zijn, en in welke leeftijdscategorie de beantwoorders van mijn betoog valt. Echt niet ten nadele hoor, maar het is gewoon hoe je je vak/hobby benadert, en je visie daarop aanpast/bijstelt. Hoe heten ze ook al weer? Rosennogwat oid en nog 1 schrijver hebben daar hele discussies over uitgewijd in boeken en op www vast ook wel : De audiofiele hobbyist met zijn soldeerboutje,net dat ene onderdeeltje veranderen: hij is genie of krankjorem.
Maar zoals Obelix altijd zei: Rare jongens die audiofielen.
Edit: Heb een hybrid versterker gebouwd, geexperimenteerd met MKP,MKT,MKS,styro, PIO koppelcondensatoren, diodebruggen van standaard, HFA18 hexfred, en BYV79, gematchte buizen, smoorspoelen in de voeding, condensatoren enz enz. Elke verandering kan ik gewoon horen, vergelijken, en beoordelen of dit een vooruitgang is ja dan nee. En ik ben dan eerlijk tegen mezelf dat die dure Black Gate die ik net gekocht heb, dwz speciaal opgehaald in Groningen, na montage gewoon NIET klinkt over de kathode, en er dus gewoon weer uit moet. (oh ja: BG Nx, bah) Zo gaat dat met alle onderdelen. Mee eens een geluids signatuur is bepaald door de fabrikant. Maar die fabrikant werkt met zo goedkoop mogelijke materialen, en de onderdelen worden steeds verfijnder, ook opvattingen hoe je een aardschema aansluit in digitale circuits ed zijn veranderd.
Ik weet nu al zo ongeveer wat voor meet-computer en beoordelings apparatuur gebruikt zal zijn, en in welke leeftijdscategorie de beantwoorders van mijn betoog valt. Echt niet ten nadele hoor, maar het is gewoon hoe je je vak/hobby benadert, en je visie daarop aanpast/bijstelt. Hoe heten ze ook al weer? Rosennogwat oid en nog 1 schrijver hebben daar hele discussies over uitgewijd in boeken en op www vast ook wel : De audiofiele hobbyist met zijn soldeerboutje,net dat ene onderdeeltje veranderen: hij is genie of krankjorem.
Maar zoals Obelix altijd zei: Rare jongens die audiofielen.
Re: Marantz CD-80 modificatie
Ach ach. Wat een wijsheid.buisje schreef:Ik weet nu al zo ongeveer wat voor meet-computer en beoordelings apparatuur gebruikt zal zijn, en in welke leeftijdscategorie de beantwoorders van mijn betoog valt.
Ik doe dit draadje op slot, omdat het onderzoek allang is afgerond. Dat was het al op pagina 31, ter informatie van de geïnteresseerde. Verdere discussies over modificaties kunnen beter in aparte, nieuwe, draadjes worden gevoerd.
