jaasterduc schreef:Bedoel je dat de afzuigslang tussen aanzuigmond en filter groter mag zijn waardoor je iets minder aanzuigdruk nodig hebt. Of bedoel je dat de aanzuigmond groter mag zijn?Henkjan schreef:dat eerste klopt, dat 2e alleen als je de snelheid in de mond neemt... en je wil een hoge snelheid op tafel. dus gewoon een enorme hoeveelheid lucht afzuigen, netjes in een ring rondom de frees. en dan verder een zo groot mogelijke doorsnede van het leidingwerk gebruiken. drukval is dan verder vrij eenvoudig uit te rekenen. let wel op dat je de benodigde drukval bij de gewenste luchthoeveelheid goed afstemt op de ventilatorasterduc schreef:Om stof weg te zuigen direct aan de frees heb je een hoge luchtsnelheid nodig. Zeg maar een veelvoud van de omtreksnelheid van de frees of de aanspanmoer. Pas dan kan een perfecte luchtstroom worden gecreëerd.
Om die hoge luchtsnelheid te bekomen is een dunne aanzuigmond nodig.....
hoe hoger de snelheid, hoe meer drukverlies. dus je wil alleen daar snelheid waar je t nodig hebt, en dat is waar t stof wordt geproduceerd. op alle andere plaatsen mag t best wat minder zijn zolang t stof maar mee gaat.
waar ik aan dacht (sorry dat ik t niet opschreef) was iets van een ring rondom je frees waarop de slang zit aangesloten. deze ring dicht op de tafel zodat de luchtsnelheid daar groot is. dit idee is na flink wat R&D *) in het olthuis lab ontstaan
oh ja, over snelheid gesproken: voor de goede werking van de cycloon die stap 1 is in de stofafscheiding is de snelheid van de toegevoerde lucht het belangrijkste criterium (sterker nog, bij een gegeven type cycloon is dit wat de maten bepaalt), dus ik denk dat je daar moet starten met het vastleggen van je ontwerp. de rest van t leidingwerk bepaalt dan de drukval, en die 2 samen dus de eisen aan je ventilator. Als je de snelheid in de cycloon te hoog maakt of te laag dan zal die niet goed afscheiden, en dan zit in no time je filter vol.
*) rip-off & duplicate