Project CheapAzz -

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Project CheapAzz -

Bericht door MBG Verhoeven »

Laat ik me even voorstellen op dit forum;

Mijn naam is Martijn Verhoeven, ik ben met het DIY virus besmet zo'n 4 jaar geleden. In die tijd heb ik meegedaan met de speaker bouw wedstrijd op tweakers.net. Waarschijnlijk zegt dit jullie helemaal niets, maar dat terzijde.

In die tijd heb ik me proberen wegwijs te maken (in een veel te korte tijd) tussen alles wat met drivers en filters te maken had. Als snel had ik door dat zonder zelf te meten het moeilijk controleren is wat je precies aan het doen bent. Zodoende heb ik toen een poging gewaagd om zelf een meetinstrument te bouwen bestaande uit een dedicated versterker en een electreet capsule met een voorversterkertje. Dit is uiteindelijk niet gelukt voor de deadline van die wedstrijd en andere interesses trokken toen de aandacht.

Nu, een aantal jaren en wat theoretische kennis (niet veel ;)) verder heb ik het weer een beetje opgepakt. Ik heb een overbodig setje luidsprekers gesloopt, met als doel een beter werkend geheel te bouwen en de apparatuur toch eens werkend te krijgen.

Inmiddels werkt de versterker (simpel STK011 IC-amp) naar behoren. En heb ik de voorversterker van Rod Elliot gebouwd. Een kitje van Madaboutsound met het pcb van de voorversterker van Eric Wallin is onderweg, tezamen met een aantal nieuwe kapsels voor testdoeleinden.

Het meten werkt nu naar mijn idee naar behoren, er komen herhaalbare resultaten uit die min of meer corresponderen met de datasheets. Voor het meten gebruik ik ARTA met een actieve feedback en een SB live kaartje.

Op dit moment ben ik een beetje aan het simuleren met boxsim om zodoende tot een voorlopig test filter te komen. Daar had ik echter een vraagje over, en wel de volgende;

Mijn gemeten response is te zien in de bijlage van deze post, hier is een behoorlijke dip te zien bij 1500 hertz. Deze is niet op de datasheet (http://www.lautsprechershop.de/pdf/gradient/gcp188.pdf) te zien, welke voor de rest wel erg overeen komt met de metingen die ik gedaan heb (nearfield).

- Is deze dip mogelijk door een mechanische/acoustieke resonantie in de kast?
- In mijn huidige filterontwerp compenseer ik deze dip met filter van de woofers (2, d'Appolito ontwerp) met een hoge Q. Dit zorgt voor een electrische overgang met een behoorlijke piek voor het dal. In hoeverre is dit aanvaardbaar?
Bijlagen
chassis.JPG
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Het kan ook nog een reflectie zijn, hoewel dat met nearfield niet te zien zou moeten zijn.. Meet je hem onder meerdere hoeken? Als het echt in de unit zit onder alle hoeken+nearfield, dan is het opslingeren met het filter wel een goede methode volgens mij. Zo zou ik het ook doen..
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Om het geheel te controleren heb ik de meting met de woofer aan de onderzijde op nearfield herhaald. Dit gaf hetzelfde resultaat. Off axis werd het dal iets minder diep maar een beetje breder. Far Field idem. Ik ga er dus vanuit dat het in het chassis ingebakken zit.

Bedankt voor de suggestie!
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Na enig simulatie werk en nog wat nieuwe metingen (op 1m afstand) zijn daar de volgende filters uit gerold;

1. Parallel, met de twee woofers in serie (samen 8 ohm). Er is zoals eerder aangegeven een hoge Q voor het laagdoorlaatfilter gebruikt. Tevens zit er een extra C over de tweeter heen om een piek in het hoog te dempen. Deze kan echter ook gedeeltelijk aan mijn mic liggen, dat moet ik nog even onderzoeken.

2. Serie, uitgegaan van een basis van het filter voor de Proteus van Tony Gee. Na enig tweaken kwam ik op een naar mijn idee behoorlijk geslaagd resultaat. Het serie filter heeft iets stijlere hellingen en is ongeveer gelijkwaardig in response. Dus deze geniet even mijn voorkeur.

Graag input en suggesties!

De filters zijn te openen in Boxsim (visaton).
Bijlagen
Boxsim.rar
(84.18 KiB) 70 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”