filter afschermen met Mu metaal

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
solitaire

filter afschermen met Mu metaal

Bericht door solitaire »

Zoals je misschien hebt gelezen ben ik op dit moment aan het 'spelen met magnetisme'.

Als ik in een opstelling magnetisme naast een xover heb, en wil het filter van het magnetisme afschermen, is Mu metaal geschikt (bv. als behuizing rondom het filter) ?

En zo ja, diend het Mu metaal geaard te worden, of is een vrije opstelling voldoende ?

Wolf
sietse

Bericht door sietse »

Mu metaal is een prima materiaal voor magnetische afscherming. Maar voor wat wil jij je filters afschermen?
solitaire

Bericht door solitaire »

De magneten waarmee ik op dit moment verschillende toepassingen beproef zijn schrikbarend magnetisch, en het leek me een goed idee de proefjes zo te doen dat iig. de filters en de drivers door het magnetisme niet beinvloed worden (en dus ook zo min mogelijk de overall resultaten beinvloeden).

Bij deze testjes kan je denken aan 'wat is de uitwerking van magnetisme op een driver, of xover, of kabel, of terminal', en dan uiteraard zo dat als je met de driver 'speeld' het xover niet ook oiv. magnetisme is. Mbt. drivers bv. lees je wel eens 'een magneet bijplaatsen', maar ik heb zelden specifiek naar het resultaat ervan geluisterd; nu dus wel.

Natuurkunde voor starters dus, maar ik ga er altijd van uit dat eigen ervaring makkelijker toepasbaar is dan 'ervaring uit een boekje' :wink: .

W.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

als het uitsluitend voor magnetisme is lijkt mij een aardverbinding overbodig
mvg
audioot
richard

Bericht door richard »

Dat mu-metaal beïnvloed de inductie van de spoelen in het filter natuurlijk wel wat. Je zou kunnen meten wat het effect is en het filter daarop aanpassen.
solitaire

Bericht door solitaire »

richard schreef:
Dat mu-metaal beïnvloed de inductie van de spoelen in het filter natuurlijk wel wat. Je zou kunnen meten wat het effect is en het filter daarop aanpassen.
Daar zit wat in. Mijn eerste gedachte was juiste om het Mu zo dicht mogelijk rondom het filter ter monteren aangezien het dan makkelijker/met minder Mu af te schermen is. Maar dat is zoals je terecht opmerkt ook weer niet zonder nadelen ... Zo redenerend is het zeker beter het Mu niet te aarden ?

W.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Opzich werkt het prima (al betwijfel ik het resultaat uiteindelijk, maroged), maar bedenk wel dat elk materiaal (dus ook Mu-metaal) in de loop van de tijd magnetisch wordt.

(behalve materialen die überhaupt niet magnetisch te krijgen zijn, zoals aluminium)
solitaire

Bericht door solitaire »

b_force schreef:
Opzich werkt het prima (al betwijfel ik het resultaat uiteindelijk, maroged), maar bedenk wel dat elk materiaal (dus ook Mu-metaal) in de loop van de tijd magnetisch wordt.

(behalve materialen die überhaupt niet magnetisch te krijgen zijn, zoals aluminium)
Jouw reactie lezende schiet mij te binnen van natuurkunde les vroeger: kon je niet een gedeelte van het 'opgenomen magnetisme' weer wegkrijgen door verhitting ?? Of ben ik nu echt het spoor kwijt ...

W.

ps/ trouwens nog even de vraag: aarden van het Mu metaal is niet nodig (of zelfs wellicht nadeling) ??
richard

Bericht door richard »

Door wisselende spanningen worden zwerfstromen in het metaal geïnduceerd. Het is een gesloten krang, dus in theorie hoef je niet te aarden. Maar er zijn ook luidsprekersystemen waarbij de chassis geaard zijn, wellicht klinkt het toch beter met aarding.
solitaire

Bericht door solitaire »

Wat betreft luidsprekersystemen die subjectief beter presteren als de chassis geaard zijn: 'k heb net weer 6 luidspreker terminals gekocht voor mijn te bouwen stereo-setje luidsprekers ...

En idd.; even proberen of aarden van het Mu metaal een verbetering is ja of nee is wel heel simpel te doen ...
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”