LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Ik vind A ook mooier.
Als je je zou storen aan die gaten in je baffle, zou je misschien iets kunnen doen met luidsprekerdoek in die gaten (mits het dipool effect niet verloren gaat natuurlijk)..
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Absoluut :!:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

haha bedankt voor de antwoorden!

A it will be!

Nu zal ik het mooi op de baffles aftekenen en decouperen als ik er de tijd voor heb. Hopelijk dit weekend al! Gelijk netjes afwerken, zodat dat ook achter de rug is.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Vandaag begon de dag goed! Ik ben lekker bezig geweest met de eerste baffle en na 2 uur zaten de vormen er redelijk goed in. De tweede kast was aan de beurt en toen schoot ik uit met de decoupeer! :cry: ik heb de rest van de middag op de ehbo gezeten en ben uiteindelijk dus weinig opgeschoten vandaag. Volgende keer meer geluk en voorzichtigheid!

Een foto van de ruwe versie laat ik wel zien. De andere baffle is nog niet uitgezaagd. Ook gelijk de respons die ik krijg met deze baffle! Ik ben met de meting in ieder geval tevreden! De Accuton heeft ook een zeer strakke frequentierespons!

edit: even nieuwe metingen maken met de bovenste woofer op zijn plek! helemaal vergeten!
Bijlagen
PICT3035.JPG
midrespons.JPG
Laatst gewijzigd door Martijn H op zo 21 sep 2008, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ziet er goed uit. De meting ook. Nu nog even kijken hoe hij 't doet met de bovenste woofer er in, maar dit belooft al veel goeds!

Beterschap :wink: .
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Nu met woofer en tweeter.

Iets minder mooi. Hoe minder baffle hoe mooier simpel gezegd!
Bijlagen
beter.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heel goed joh! Zo zie je dat je niet te snel aan weer een nieuwe driver moet denken...Die Accuton mids zijn gewoon steengoed.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

En het speelt stereo! Beide baffles van gaten voorzien. Nu hebben we weer muziek! 8)

Hier luister ik nu naar:
Bijlagen
respons1.JPG
responsdipool sept.JPG
Laatst gewijzigd door Martijn H op za 20 dec 2008, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Klinkt goed! (eh, ik bedoel, ziet er goed uit).

Je stuurt midden en hoog actief aan, met een heel steil FIR filter he? Ik ben wel benieuwd naar de eerste 10 ms ofzo van je impuls respons.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

bertor schreef:
Klinkt goed! (eh, ik bedoel, ziet er goed uit).

Je stuurt midden en hoog actief aan, met een heel steil FIR filter he? Ik ben wel benieuwd naar de eerste 10 ms ofzo van je impuls respons.
Nee nu met 48dB/octaaf.

Je ziet geen pre echo's. Alleen als ik over 70dB heenga en inzoom, maar dan nog is dat heel weinig. Bij 300dB zie je wel duidelijk golfjes die 3ms voor het signaal beginnen.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Ik bedoel eigenlijk na het begin van de impuls, zoals mijn midhoog hieronder. Daar kun je duidelijk zien de het mid ietwat achterloopt op tweeter.
Bijlagen
2008092601 - impuls.png
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

bertor schreef:
Ik bedoel eigenlijk na het begin van de impuls, zoals mijn midhoog hieronder. Daar kun je duidelijk zien de het mid ietwat achterloopt op tweeter.
Oke.. Dit is op 50 cm
Bijlagen
impuls respons.JPG
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Volgens mij ziet dat er erg goed uit. Geen gekke reflecties in de eerste 4 ms erna, een mooie strakke impuls.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

aha.. Dan heb ik wel een beetje vals gespeeld. Ik heb de speaker iets weggedraaid met de rug richting de muur. Maar het klinkt vrij rustig! Ik heb gisteren 5 minuten lang met het volume op 100 The wall geluisterd zonder last te krijgen van luistermoeheid.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Arme buren :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Welnee, arme ouders!!! Zijn moeder is telkens bang dat de pui eruit vliegt.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

ach.. Ik kies wel de juiste momenten hoor! Ik wacht tot ik alleen thuis ben. Het is wel lekker om je af te reageren op die manier. Mijn studie vreet heel veel energie momenteel en een beetje muziek doet dan veel goed! Je moet je geen orkaangeluid voorstellen trouwens. Het komt qua "spl-beleving" in de buurt van het geluid in een danceclub, alleen dan zonder de vervorming die je daar wel hoort. Het kan in ieder geval harder dan mijn oude 4 weg systeem, waar een W22 tot 80Hz (4e orde akoestisch) liep en de beperkende factor was.

Als je luistermoe wordt als het heel hard staat klopt de balans niet. Ik ben nogsteeds aan het finetunen in het mid en hoog, hoewel het op een gegeven moment gewoon goed lijkt. Het laag is echt af!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Vrijdag ochtend en avond heb ik bezoek gehad van 2 luisteraars. Interficior (camiel) kwam in de ochtend met een berg cd's. Letterlijk ELK genre werd gespeeld. Rock/HardRock NOFX, Dire straits, Marcus Miller, wat chopin, Hardcore met vleugjes terror en als afsluiter nog even The doors. Vanwege de lage groupdelay klinken hardrock en hardcore wellicht te strak voor sommige personen elke baskick hoor je en het wordt geen soepje zoals in de discotheek. Het wow effect is dan wel anders natuurlijk.

S'avonds kwam Remco. Iemand die niet op dit forum post, maar zelf ook actief bezig is met een dipoolontwerp.(Lat700 SS 15W en hivi megnetostaat in WmtmW) Hij nam Dead can dance, Goldfrappe, Bob marley en nog een aantal cd's mee.

Uiteindelijk bleef het bij lekker muziek luisteren en werd er niks aangepast aan het filter. De cd dead can dance is een aanrader als je van afrikaans/oosterse/tempel muziek houdt.

Ik heb recent weer opmerkingen gelezen van "bekende ontwerpers" die zeggen dat dipools nooit goed een zware drum of pauken kunnen weergeven. Het drukken op de maag zou dan missen. Ik ben het daar totaal niet mee eens en ik zou ook niet weten hoe dat natuurkundig verklaard zou kunnen worden. Een opvallende groupdelay in het laag zorgt voor een wow effect, maar dan hoor je niet hoe het op de cd staat. Wellicht dat bepaalde ontwerpers my-fi dus te snel als hi-fi zien. Ik moet zeggen dat dipool ook alleen maar my-fi is. Ik probeer het niet de hemel in te prijzen. Zo accuraat als b.v. een hoofdtelefoon krijg je het plaatje niet binnen een normale huiskamer.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”