Wat is een TDB7808T?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled

Wat is een TDB7808T?

Bericht door pompebled »

Was ik nét zo blij met mijn gebruikt aangeschafte overvloeiprojektor Rollei P3800...

Vandaag liep de projektor vast; kap eraf, dia verwijderd en gezien, dat er een 1A zekering doorgepiept was.
Zekering vervangen en stroom erop: de lamp ging aan maar het wisselmechaniek bewoog niet, even later begon bovengenoemd onderdeel te roken... en de zekering weer stuk.

Ik heb de projektor zover gedemonteerd, dat ik kon zien, dat het mechaniek niet mechanisch geblokkeerd was, dus die storing is blijkbaar opgeheven.
Het mechaniek laat zich handmatig doordraaien, er zit niks vast.

Maar wat is een TDB7808T (72 MO 1 Korea, staat er nog onder)?
De print zit bij de electromotor, die het wisselmechaniek aandrijft.

Groeten, Jan.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Google zegt:

Een gewone 8V positieve regulator...

Kees
pompebled

Bericht door pompebled »

audiomanics schreef:
Google zegt:
Een gewone 8V positieve regulator...
Kees
Bedankt Kees, weet je zo uit de losse pols ook een vervangend type?

Want ik kan er niet eens een leverancier of een spec-sheet van vinden, laat staan een vergelijkbare vervanger...
(waarschijnlijk is de Arubaanse Google beter?)

Groeten, Jan.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ligt een beetje aan de uitvoering:
Je hebt ze in TO-220 en TO-3, Maar een gewone 7808 zal best passen.
Het ding heeft toch gewoon drie pootjes (TO-220) of twee in het geval van een TO-3?

Maar als dat ding eruit fikt, heb je zeer waarschijnlijk achter dat IC een dikke sluiting zitten. Gewoon dat IC vervangen leidt onherroepelijk tot wederom uitfikken...

Er zit vast wel meer achter.. Ik ken het schema niet, maar over het algemeen verwacht ik niet echt veel tegen te komen in een projector.. Dus even het schema opkrabbelen en ohms meten of je doorgeslagen transitoren of diodes tegen komt..

Kees
pompebled

Bericht door pompebled »

Yep, drie pootjes.

Ik heb inmiddels een andere projector gevonden, als dat slaagt, houd ik deze voor de reserveonderdelen.

Voorlopig noodgedwongen,want ik krijg 'm niet weer in elkaar zoals de fabriek dat heeft bedoeld..., er blijft een schakelstrip uitsteken, die er wel uit, maar er niet weer in wil.
Ik zal eerst moeten uitvogelen hoe ze de montage hiervan ooit voor elkaar hebben gekregen, vóór ik de 7808 ga vervangen.

Groeten, Jan.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”