Welke versterker voor mijn Focals?
Moderator: Beheerdersteam
Welke versterker voor mijn Focals?
Tot voor kort draaide ik met een zelfbouw UCD180Hxr op mijn Focal 1037 BE's. Ik was daar tevreden mee tot iemand zijn Sugden A21 Klasse A versterker suggereerde om eens te proberen. Om een lang verhaal kort te maken; de UCD versterker heb ik daarna verkocht. De weergave van de Sugden was i.c.m. met de Focal's veel vriendelijker, muzikaler en warmer. Een hogere genietfactor van de muziek zeg maar. De controle was wel minder als met de UCD.
Daarop heb ik een Sugden A21SE gekocht, een verbeterde en zwaardere versie van de A21SE. En geloof het of niet dit gaf een achteruitgang. Wel meer controle, maar de muzikaliteit was een stuk minder. Soms hard en scherp.
Nu zit ik met vraagtekens wat dan nu te gaan proberen, omdat de A21 voor mij net iets te weinig vermogen heeft. Heeft iemand soortgelijke ervaring en een (zelfbouw)suggestie voor een warm klinkende versterker met goede controle en minimaal 50-100 Watt vermogen.
Daarop heb ik een Sugden A21SE gekocht, een verbeterde en zwaardere versie van de A21SE. En geloof het of niet dit gaf een achteruitgang. Wel meer controle, maar de muzikaliteit was een stuk minder. Soms hard en scherp.
Nu zit ik met vraagtekens wat dan nu te gaan proberen, omdat de A21 voor mij net iets te weinig vermogen heeft. Heeft iemand soortgelijke ervaring en een (zelfbouw)suggestie voor een warm klinkende versterker met goede controle en minimaal 50-100 Watt vermogen.
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Welke versterker voor mijn Focals?
Wat voor een voeding gebruikte je eigenlijk?hybride schreef:Tot voor kort draaide ik met een zelfbouw UCD180Hxr op mijn Focal 1037 BE's. Ik was daar tevreden mee tot iemand zijn Sugden A21 Klasse A versterker suggereerde om eens te proberen. Om een lang verhaal kort te maken; de UCD versterker heb ik daarna verkocht. De weergave van de Sugden was i.c.m. met de Focal's veel vriendelijker, muzikaler en warmer. Een hogere genietfactor van de muziek zeg maar. De controle was wel minder als met de UCD.
Daarop heb ik een Sugden A21SE gekocht, een verbeterde en zwaardere versie van de A21SE. En geloof het of niet dit gaf een achteruitgang. Wel meer controle, maar de muzikaliteit was een stuk minder. Soms hard en scherp.
Nu zit ik met vraagtekens wat dan nu te gaan proberen, omdat de A21 voor mij net iets te weinig vermogen heeft. Heeft iemand soortgelijke ervaring en een (zelfbouw)suggestie voor een warm klinkende versterker met goede controle en minimaal 50-100 Watt vermogen.
Jan-Peter
-
seraph1nia
- Berichten: 58
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
- Locatie: Utrecht
Ten eerste, waarom wil je 50-100 Watt vermogen als je speakers een rendement van 93 db/w/m hebben?
Ten tweede geef je geen budget aan, dus wat wil je er ongeveer aan uitgeven?
misschien is dit wat: http://www.diyhifisupply.com/?q=catalog ... _amplifier
Ten tweede geef je geen budget aan, dus wat wil je er ongeveer aan uitgeven?
misschien is dit wat: http://www.diyhifisupply.com/?q=catalog ... _amplifier
Re: Welke versterker voor mijn Focals?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6638Jan-Peter schreef:Wat voor een voeding gebruikte je eigenlijk?hybride schreef:Tot voor kort draaide ik met een zelfbouw UCD180Hxr op mijn Focal 1037 BE's. Ik was daar tevreden mee tot iemand zijn Sugden A21 Klasse A versterker suggereerde om eens te proberen. Om een lang verhaal kort te maken; de UCD versterker heb ik daarna verkocht. De weergave van de Sugden was i.c.m. met de Focal's veel vriendelijker, muzikaler en warmer. Een hogere genietfactor van de muziek zeg maar. De controle was wel minder als met de UCD.
Daarop heb ik een Sugden A21SE gekocht, een verbeterde en zwaardere versie van de A21SE. En geloof het of niet dit gaf een achteruitgang. Wel meer controle, maar de muzikaliteit was een stuk minder. Soms hard en scherp.
Nu zit ik met vraagtekens wat dan nu te gaan proberen, omdat de A21 voor mij net iets te weinig vermogen heeft. Heeft iemand soortgelijke ervaring en een (zelfbouw)suggestie voor een warm klinkende versterker met goede controle en minimaal 50-100 Watt vermogen.
Jan-Peter
De originele voeding van hybride, eerste foto bovenaan
Ik heb deze versterker van hybride overgenomen en opnieuw opgebouwd zoals je op de foto's v.d. laatste pagina kan zien. Uit kostenbesparende overwegingen geen Hypex voeding, maar wel BHC Slitfoils en RHRP1560 diodes gebruikt. Dus stiekem jullie voeding schaamteloos gekopieerd.
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Tja als ik de foto van het origineel zie kan ik niet zo direct zeggen daar ga je het onderste uit de kan halen....
Maar of een product nu netjes of heel netjes is gemaakt zegt niks over de klank kwaliteit...!
Is in de origenel setup alles wel helemaal correct aangesloten? En wat voor een voeding zit daar dan precies in?
Het mooi van DIY is dat je alles voor jezelf mag copieren.....
Je maakt er wel wat moois van!
Jan-Peter
Maar of een product nu netjes of heel netjes is gemaakt zegt niks over de klank kwaliteit...!
Is in de origenel setup alles wel helemaal correct aangesloten? En wat voor een voeding zit daar dan precies in?
Het mooi van DIY is dat je alles voor jezelf mag copieren.....
Je maakt er wel wat moois van!
Jan-Peter
Een standaard brugcel met 16800µF buffering per rail (10000+6800)Jan-Peter schreef:Tja als ik de foto van het origineel zie kan ik niet zo direct zeggen daar ga je het onderste uit de kan halen....![]()
Maar of een product nu netjes of heel netjes is gemaakt zegt niks over de klank kwaliteit...!
Is in de origenel setup alles wel helemaal correct aangesloten? En wat voor een voeding zit daar dan precies in?
Het mooi van DIY is dat je alles voor jezelf mag copieren.....
Je maakt er wel wat moois van!
Jan-Peter
1 Trafo,dubbele gelijkrichting.
Qua aansluitingen denk ik wel dat het goed zat.
Maar het was voor mij alleen niet duidelijk wat waarvoor diende. Alles is nu zoals voorgeschreven door jullie aangesloten.
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Tja...dat is toch wel een wat "under rated" voeding voor een UcD180HG with HxR!!fluppie007 schreef:Een standaard brugcel met 16800µF buffering per rail (10000+6800)Jan-Peter schreef:Tja als ik de foto van het origineel zie kan ik niet zo direct zeggen daar ga je het onderste uit de kan halen....![]()
Maar of een product nu netjes of heel netjes is gemaakt zegt niks over de klank kwaliteit...!
Is in de origenel setup alles wel helemaal correct aangesloten? En wat voor een voeding zit daar dan precies in?
Het mooi van DIY is dat je alles voor jezelf mag copieren.....
Je maakt er wel wat moois van!
Jan-Peter
1 Trafo,dubbele gelijkrichting.
Qua aansluitingen denk ik wel dat het goed zat.
Maar het was voor mij alleen niet duidelijk wat waarvoor diende. Alles is nu zoals voorgeschreven door jullie aangesloten.
Misschien toch maar eens goed om jouw creatie eens te laten beluisteren door de vorige eigenaar.
Tipje....
Jan-Peter
Ha, leuk dat er zo gereageerd wordt.
Het is natuurlijk een schot voor open doel om mijn zelfbouwkast, die ik aan Fluppie heb verkocht, een mogelijke reden te noemen van mindere kwaliteit geluid. Ik bestrijd dat voor 100%. De voeding die daar in zat was perfect. Exact 42 Volt DC met 16800 uf per rail per module. De modules waren de laatste van Hypex, met de Hxr module. Ik heb die kast lang gebruikt om allerlei zaken uit proberen op het gebied van Dac's en (buizen) VV. Het was een echte experimenteerdoos.
Daarbij eerst een compliment aan fluppie die er een prachtig apparaat van heeft gemaakt. Klinkt vast beter als je er naar blijft kijken tijdens het luisteren
Dan Jan-Peter. Die voeding die ik gebruikte was 1x 150 VA trafo met geschieden brugcellen en verder zie boven. Ik heb jullie weleens gevraagd of een kleine ripple invloed heeft op de geluidskwaliteit en dat werd door jullie ontkent. Overigens had ik meer dan power genoeg. Het zit hem meer in de klank. De controle van de UCD is fenomenaal en onovertroffen, maar er kwam geen muziek uit mijn focals zoals de A21 dat wel -bijna magisch- doet.
maar... Tja als ik de foto van het origineel zie kan ik niet zo direct zeggen daar ga je het onderste uit de kan halen.... Waar baseer je dat technisch op als ik vragen mag? Ik heb jullie ook weleens gevraagd of een dubbele trafo nodig is voor huiskamer gebruik dat was niet nodig werd toen gezegd. Zeker als je niet hard draait.
seraph1nia: 50-100 Watt is ruim voldoende voor het volume waarop ik speel. Meer wattage is in principe niet echt nodig. De Focals hebben wel veel controlekracht in het laag nodig.
Het is natuurlijk een schot voor open doel om mijn zelfbouwkast, die ik aan Fluppie heb verkocht, een mogelijke reden te noemen van mindere kwaliteit geluid. Ik bestrijd dat voor 100%. De voeding die daar in zat was perfect. Exact 42 Volt DC met 16800 uf per rail per module. De modules waren de laatste van Hypex, met de Hxr module. Ik heb die kast lang gebruikt om allerlei zaken uit proberen op het gebied van Dac's en (buizen) VV. Het was een echte experimenteerdoos.
Daarbij eerst een compliment aan fluppie die er een prachtig apparaat van heeft gemaakt. Klinkt vast beter als je er naar blijft kijken tijdens het luisteren
Dan Jan-Peter. Die voeding die ik gebruikte was 1x 150 VA trafo met geschieden brugcellen en verder zie boven. Ik heb jullie weleens gevraagd of een kleine ripple invloed heeft op de geluidskwaliteit en dat werd door jullie ontkent. Overigens had ik meer dan power genoeg. Het zit hem meer in de klank. De controle van de UCD is fenomenaal en onovertroffen, maar er kwam geen muziek uit mijn focals zoals de A21 dat wel -bijna magisch- doet.
maar... Tja als ik de foto van het origineel zie kan ik niet zo direct zeggen daar ga je het onderste uit de kan halen.... Waar baseer je dat technisch op als ik vragen mag? Ik heb jullie ook weleens gevraagd of een dubbele trafo nodig is voor huiskamer gebruik dat was niet nodig werd toen gezegd. Zeker als je niet hard draait.
seraph1nia: 50-100 Watt is ruim voldoende voor het volume waarop ik speel. Meer wattage is in principe niet echt nodig. De Focals hebben wel veel controlekracht in het laag nodig.
Ik zit nu met een dilemma, want je hoort me niet zeggen dat de A21 beter is dan de UCD. Laatste klinkt gewoon niet muzikaal op mijn speakers.
Waarom de sugden het dan wel zo mooi doet is de vraag. Is het 'mooie' vervorming? Of heeft het iets te doen met de dempingsfactor? Of is het de klasse van een goede Klasse A schakeling. Het verschil moet ergens in zitten. Dat zou ik zo graag te weten komen.
Dat de verbeterde Sugden beduidend minder muzikaal was vond ik zeer frapant. Dat in acht nemende zou je zeggen dat het niks te maken heeft met klasse A.
En Jan-Peter ik daag je uit om met een 'goede' UCD verstererker te komen en het verschil met de Sugden zelf te ervaren. Ik heb er een mooie Stello 220 MKII DAC voorstaan. Als er geen verschil is koop ik er zo 1 terug.
Waarom de sugden het dan wel zo mooi doet is de vraag. Is het 'mooie' vervorming? Of heeft het iets te doen met de dempingsfactor? Of is het de klasse van een goede Klasse A schakeling. Het verschil moet ergens in zitten. Dat zou ik zo graag te weten komen.
Dat de verbeterde Sugden beduidend minder muzikaal was vond ik zeer frapant. Dat in acht nemende zou je zeggen dat het niks te maken heeft met klasse A.
En Jan-Peter ik daag je uit om met een 'goede' UCD verstererker te komen en het verschil met de Sugden zelf te ervaren. Ik heb er een mooie Stello 220 MKII DAC voorstaan. Als er geen verschil is koop ik er zo 1 terug.
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Tuurlijk hoe het gebouwd is zegt totaal niks over de mogelijk klank. Slordig of heel netjes dat moet voor het geluid niks uit maken. Maar elco's maken wel degelijk erg veel uit. Slitfoils klinken toch echt 'bewezen' veel beter. Pur sang maakt de hoeveel uF niet zo heel veel uit, als het maar boven de 4700uF per eindtrap is, maar welke elco dat maakt wel heel erg veel uit.hybride schreef:Ha, leuk dat er zo gereageerd wordt.
Het is natuurlijk een schot voor open doel om mijn zelfbouwkast, die ik aan Fluppie heb verkocht, een mogelijke reden te noemen van mindere kwaliteit geluid. Ik bestrijd dat voor 100%. De voeding die daar in zat was perfect. Exact 42 Volt DC met 16800 uf per rail per module. De modules waren de laatste van Hypex, met de Hxr module. Ik heb die kast lang gebruikt om allerlei zaken uit proberen op het gebied van Dac's en (buizen) VV. Het was een echte experimenteerdoos.
Daarbij eerst een compliment aan fluppie die er een prachtig apparaat van heeft gemaakt. Klinkt vast beter als je er naar blijft kijken tijdens het luisteren![]()
Dan Jan-Peter. Die voeding die ik gebruikte was 1x 150 VA trafo met geschieden brugcellen en verder zie boven. Ik heb jullie weleens gevraagd of een kleine ripple invloed heeft op de geluidskwaliteit en dat werd door jullie ontkent. Overigens had ik meer dan power genoeg. Het zit hem meer in de klank. De controle van de UCD is fenomenaal en onovertroffen, maar er kwam geen muziek uit mijn focals zoals de A21 dat wel -bijna magisch- doet.
maar... Tja als ik de foto van het origineel zie kan ik niet zo direct zeggen daar ga je het onderste uit de kan halen.... Waar baseer je dat technisch op als ik vragen mag? Ik heb jullie ook weleens gevraagd of een dubbele trafo nodig is voor huiskamer gebruik dat was niet nodig werd toen gezegd. Zeker als je niet hard draait.
seraph1nia: 50-100 Watt is ruim voldoende voor het volume waarop ik speel. Meer wattage is in principe niet echt nodig. De Focals hebben wel veel controlekracht in het laag nodig.
En je hebt zo'n preamp er tussen gelegd, hoe heb je de zaak bedraad, welke voeding is daarop aangesloten (als het actief is...).
Wat voor een elco's had je in je voeding zitten?
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Je hoeft me niet uit te dagen hoor.... maar als je nu eens een 180HG met HxR gaat beluisteren met slitfoils in de voeding????hybride schreef:Ik zit nu met een dilemma, want je hoort me niet zeggen dat de A21 beter is dan de UCD. Laatste klinkt gewoon niet muzikaal op mijn speakers.
Waarom de sugden het dan wel zo mooi doet is de vraag. Is het 'mooie' vervorming? Of heeft het iets te doen met de dempingsfactor? Of is het de klasse van een goede Klasse A schakeling. Het verschil moet ergens in zitten. Dat zou ik zo graag te weten komen.
Dat de verbeterde Sugden beduidend minder muzikaal was vond ik zeer frapant. Dat in acht nemende zou je zeggen dat het niks te maken heeft met klasse A.
En Jan-Peter ik daag je uit om met een 'goede' UCD verstererker te komen en het verschil met de Sugden zelf te ervaren. Ik heb er een mooie Stello 220 MKII DAC voorstaan. Als er geen verschil is koop ik er zo 1 terug.
Dat lijkt me eigenlijk het meest interessante.
We hebben ook wel enkele 'hele' bekende en 'grote' audio merken een setje HG + HxR als demo opgestuurd, en allen hebben hun twijfels tov Class-D wel aanzienlijk bijgesteld....
Jan-Peter
Ja daar heb je misschien een punt. Het waren geen bijzondere elco's. ik weet de merken niet meer. Twee kwamen van Conrad en de andere 4 van de plaatselijk elektronicaboer. Misschien dat Fluppie ze nog heeft liggen. Is de schakelende module overigens qua kwaliteit gelijk aan de beste 'traditionele voeding' denkbaar?
Dat is wat ik ook zeg Hans, qua aansluitingen zat het allemaal wel ok. Misschien dat er een kleine winst is in de softrecovery diodes en de slitfoils ? Ik heb hem voornamelijk opnieuw opgebouwd omdat die voedingsprintjes een DC-beveiliging hebben & het amp-on signaal voorzien. En natuurlijk ook om een beetje orde in de kast te hebben. De originele behuizing is nu ingebruik als volumeregelaar ( de JvE ) en source selectie. Ik heb helaas een te grote tijdspanne gehad tussen zoals ik hem kocht van je en hoe hij nu is. Dus of de klank er op vooruit gegaan is kan ik echt niet zeggen... Als jij nog weet hoe de Ucd op jouw systeem klonk zou je hem eigenlijk nu een keer moeten terug horenhybride schreef:Ha, leuk dat er zo gereageerd wordt.
Het is natuurlijk een schot voor open doel om mijn zelfbouwkast, die ik aan Fluppie heb verkocht, een mogelijke reden te noemen van mindere kwaliteit geluid. Ik bestrijd dat voor 100%. De voeding die daar in zat was perfect. Exact 42 Volt DC met 16800 uf per rail per module. De modules waren de laatste van Hypex, met de Hxr module. Ik heb die kast lang gebruikt om allerlei zaken uit proberen op het gebied van Dac's en (buizen) VV. Het was een echte experimenteerdoos.
Daarbij eerst een compliment aan fluppie die er een prachtig apparaat van heeft gemaakt. Klinkt vast beter als je er naar blijft kijken tijdens het luisteren![]()
Dan Jan-Peter. Die voeding die ik gebruikte was 1x 150 VA trafo met geschieden brugcellen en verder zie boven. Ik heb jullie weleens gevraagd of een kleine ripple invloed heeft op de geluidskwaliteit en dat werd door jullie ontkent. Overigens had ik meer dan power genoeg. Het zit hem meer in de klank. De controle van de UCD is fenomenaal en onovertroffen, maar er kwam geen muziek uit mijn focals zoals de A21 dat wel -bijna magisch- doet.
maar... Tja als ik de foto van het origineel zie kan ik niet zo direct zeggen daar ga je het onderste uit de kan halen.... Waar baseer je dat technisch op als ik vragen mag? Ik heb jullie ook weleens gevraagd of een dubbele trafo nodig is voor huiskamer gebruik dat was niet nodig werd toen gezegd. Zeker als je niet hard draait.
seraph1nia: 50-100 Watt is ruim voldoende voor het volume waarop ik speel. Meer wattage is in principe niet echt nodig. De Focals hebben wel veel controlekracht in het laag nodig.
Aardige suggestie, maar waar zou ik zo'n versterker kunnen verkrijgen om te proberen?Je hoeft me niet uit te dagen hoor.... maar als je nu eens een 180HG met HxR gaat beluisteren met slitfoils in de voeding????
Dat lijkt me eigenlijk het meest interessante.
We hebben ook wel enkele 'hele' bekende en 'grote' audio merken een setje HG + HxR als demo opgestuurd, en allen hebben hun twijfels tov Class-D wel aanzienlijk bijgesteld....![]()
Jan-Peter
De 6800µF's waren van BHC ( waren hele grote elco's voor hun capaciteit ), de 10 000uF's waren BC components, een stuk kleiner van formaat dan de 6800µF's. Voedingsvoltage komt nu van een TECA 2x32Vac trafo.Jan-Peter schreef:Tuurlijk hoe het gebouwd is zegt totaal niks over de mogelijk klank. Slordig of heel netjes dat moet voor het geluid niks uit maken. Maar elco's maken wel degelijk erg veel uit. Slitfoils klinken toch echt 'bewezen' veel beter. Pur sang maakt de hoeveel uF niet zo heel veel uit, als het maar boven de 4700uF per eindtrap is, maar welke elco dat maakt wel heel erg veel uit.hybride schreef:...
En je hebt zo'n preamp er tussen gelegd, hoe heb je de zaak bedraad, welke voeding is daarop aangesloten (als het actief is...).
Wat voor een elco's had je in je voeding zitten?
Laatst gewijzigd door fluppie op di 19 aug 2008, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot een drie jaar geleden nog niet geloofde in de 'klank' van elco's. Totdat een klant komt met zijn product en onze eigen demo amp compleet wegspeelt.hybride schreef:Ja daar heb je misschien een punt. Het waren geen bijzondere elco's. ik weet de merken niet meer. Twee kwamen van Conrad en de andere 4 van de plaatselijk elektronicaboer. Misschien dat Fluppie ze nog heeft liggen. Is de schakelende module overigens qua kwaliteit gelijk aan de beste 'traditionele voeding' denkbaar?
Sinsdien geloof ik ook dat elco's echt wel een zeer belangrijke invloed op het geluid heeft.
Doe de luistertesten nog maar eens, maar dan met een voeding met slit foils....
Jan-Peter
Hallo Jan-Peter,Jan-Peter schreef:en allen hebben hun twijfels tov Class-D wel aanzienlijk bijgesteld
Laat ik je hierbij uit de droom helpen: Bij sommigen helpt dat zelfs niet. Als die iets in hun hoofd hebben, krijg je dat er met geen 10 paarden uit (en daarmee doel ik niet op één van de mensen die in dit topic geantwoord hebben, dus geen geirriteerde reacties aub
Ik ga het eerst eens met een standaard-UcD180 proberen. Als het goed is, gaat de Philips (by Marantz) die ik nu heb dan de vliering op.
Wellicht verandert dat weer met de PFC-SMPS ....Jan-Peter schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot een drie jaar geleden nog niet geloofde in de 'klank' van elco's. Totdat een klant komt met zijn product en onze eigen demo amp compleet wegspeelt.
Sinsdien geloof ik ook dat elco's echt wel een zeer belangrijke invloed op het geluid heeft.
Doe de luistertesten nog maar eens, maar dan met een voeding met slit foils....
Jan-Peter
Daar valt het voordeel van de slit foil constructie gedeeltelijk weg m.i.
Ben wel benieuwd watvoor luidsprekers Hypex heeft staan eigenlijk!Jan-Peter schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot een drie jaar geleden nog niet geloofde in de 'klank' van elco's. Totdat een klant komt met zijn product en onze eigen demo amp compleet wegspeelt.hybride schreef:Ja daar heb je misschien een punt. Het waren geen bijzondere elco's. ik weet de merken niet meer. Twee kwamen van Conrad en de andere 4 van de plaatselijk elektronicaboer. Misschien dat Fluppie ze nog heeft liggen. Is de schakelende module overigens qua kwaliteit gelijk aan de beste 'traditionele voeding' denkbaar?
Sinsdien geloof ik ook dat elco's echt wel een zeer belangrijke invloed op het geluid heeft.
Doe de luistertesten nog maar eens, maar dan met een voeding met slit foils....
Jan-Peter
Buizen, ja dat spreekt me aan. Ik had ooit een gemodificeerde buizenversterker van Menno van der Veen. Dat ding klonk niet slecht. Beetje gebrek aan controle in het laag, maar wel die 'magie' in de klank.
Ik heb zijn site net nog eens bekeken net en hij is nog steeds bevlogen bezig met zijn Ul40-S2. Er zijn weer al nieuwe mod's die het ding nog mooier maken. Zelf Guido Tent heeft zijn aandeel geleverd. Ik heb besloten die versterker nog eens een kans te geven. Heb er net 1 gekocht via 2ehands
en Menno al gemaild voor de upgrade setjes.
Ik heb zijn site net nog eens bekeken net en hij is nog steeds bevlogen bezig met zijn Ul40-S2. Er zijn weer al nieuwe mod's die het ding nog mooier maken. Zelf Guido Tent heeft zijn aandeel geleverd. Ik heb besloten die versterker nog eens een kans te geven. Heb er net 1 gekocht via 2ehands
Focals zijn erg fijne speakers en kunnen erg goed met buizenversterkers overweg. En mij bevreemd die 50-100W ook behoorlijk. Ja, als je met een slechte versterker aankomt met een suffe voeding.
Je kunt met een eenvoudige buizenversterker van 8W de buren het leven al erg zuur maken hoor. Ik heb ook speakers van 92,5 dB/W en dat blaast behoorlijk met mijn bescheiden KT77 SET. Maar ga dan niet kijken naar een knullige EL34 push-pull of zo'n overgewaardeerde Menno vd Veen. Dat zijn de instappers. Jouw speakers moet je echt proberen met een single ended liefst direct heated triode.
Ik heb hier een simpel KT88 SE versterkertje staan waarmee je wel van erg goede huize moet komen met een ucd of trans om dat te verslaan. Ik wil 'm wel ruilen hoor. Zijn we allebei blij.
Maar serieus: ik heb ook nog n mooie Audio Note. Dat zou misschien wel serieus iets zijn.
Even een stukje van een review op hifi.nl van je speakers:
Je kunt met een eenvoudige buizenversterker van 8W de buren het leven al erg zuur maken hoor. Ik heb ook speakers van 92,5 dB/W en dat blaast behoorlijk met mijn bescheiden KT77 SET. Maar ga dan niet kijken naar een knullige EL34 push-pull of zo'n overgewaardeerde Menno vd Veen. Dat zijn de instappers. Jouw speakers moet je echt proberen met een single ended liefst direct heated triode.
Ik heb hier een simpel KT88 SE versterkertje staan waarmee je wel van erg goede huize moet komen met een ucd of trans om dat te verslaan. Ik wil 'm wel ruilen hoor. Zijn we allebei blij.
Maar serieus: ik heb ook nog n mooie Audio Note. Dat zou misschien wel serieus iets zijn.
Even een stukje van een review op hifi.nl van je speakers:
Vanwege het hoge rendement en de uitgekiende scheidingsfilters die Focal ontwikkelt is de aansturing van veel Focal luidsprekers niet lastig. Met succes spelen mijn Focal’s en de 1037 Be op een buizenversterker. De 1037 Be doet dat met zijn hoge rendement van 93 dB zelfs erg gemakkelijk. De minimale impedantie is 3,3 Ohm en nominaal een mooie 8 Ohm.
