230 --- 12

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

bigrick

230 --- 12

Bericht door bigrick »

hey ik heb een vraagje, ik heb hier een auto subwoofer + versterker liggen. en daar moet ik 12 volt voor hebben ( logisch) maar nu heb ik een accu'tje met een accu booster, maar die trekken het lang niet. is er ook iets waar van ik 230volt 112 volt kan van maaken met minstens 30 ampére ?. moet natuurlijk zo min mogenlijk kosten

rick
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Gaat je niet lukken... Als het een beetje booster is trekt hij klappen van ruim boven de 30A.
Een manier omdat betaalbaar op te lossen is een accu te nemen en die steeds te laden tot de dampgrens.. (neem voor het gemak 13,2V). Met zo'n 4-8 A kun je dat wel redden. De accu zal als buffer de klappen opvangen..
Ook dikke korte draden gebruiken..
Kees
bigrick

Bericht door bigrick »

dit is een zeer profecionele accu, hij doet het al 7 jaar ofzo en gebruiken em iederedag. accu booster gooit nu ook iets van 14+ volt in de accu ( heb er een meetertje bij staan), kan ik niet een weerstand tussen een 230v kabel doen zodat ik rond de 14 volt zit ?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Een weerstand o.i.d. is onmogelijk. Dat zou betekenen dat die weerstand 216V voor zijn rekening moet nemen, en dus 216x 30A = 6,48 kW moet omzetten in warmte. Daar kan je 's winters wel een behoorlijk terras mee verwarmen. :)
bigrick

Bericht door bigrick »

dat word idd een probleem, is een ringkern travo geen optie ? daar kan ik bevoorbeeld toch wel een paar volt vanaf snoepen dmv een weerstand of ook niet ?
Martijn v

Bericht door Martijn v »

Dan moet er weer een gelijkrichter achter, maar of het dan stabiel genoeg is voor dit doel einde?
Je kunt ook naar een kant en klare voeding kijken of een subwoofer versterker.
Die laatste is zeker als het niet al te veel vermogen moet zijn volgens mij de beste oplossing voor jouw.
Voor het geld van een flike voeding kun je een redelijk subampje kopen zeker als je ook naar gebruikte gaat kijken.
bigrick

Bericht door bigrick »

is een gelijkrichter er tussen doen kostbaar ? en wat houd nou precies 250VA in ? zie wel 12v 250VA ringkern travo's. maar weet niet hoeveel Ampére die geeft

rick
Martijn v

Bericht door Martijn v »

Aan je vragen te zien lijkt het mij niet verstandig om zoiets zelf in elkaar te gaan zetten.
Als er iets verkeerd gaat kun je een flinke opdonder krijgen en/of de aangeschafte materiaalen verknoeien.
Als je dit zelf in elkaar wilt gaan zetten lijkt het mij verstandig om je hier eerst eens fink in te verdiepen en dan nog het liefts met iemand die er verstand van heeft.
En zelfs dan nog ben je niet of nauwelijks goedkoper uit als een van de door mij eerder genoemde apparaten aan te schaffen.
Maar waar wil je die subwoofer eigenlijk op aansluiten?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Een 250VA trafo levert bij 12V:
250VA / 12V = 20.8A

Omdat je meer dan 12V afneemt, komt die waarde nog iets lager te liggen (verliezen niet meegerekend).
Martijn v schreef:
Dan moet er weer een gelijkrichter achter, maar of het dan stabiel genoeg is voor dit doel einde?
Dat betwijfel ik ook. Zonder enige vorm van stabilisatie verwacht ik een dikke brom, wat dus betekent dat er ondermeer een aantal forse condensatoren aan toegevoegd moeten worden. Ook zal de spanning nog geregeld moeten worden op 13,2V (niet met een weerstandje).

M.a.w.: waarschijnlijk zit je al snel aan zo'n kostbare voeding dat je daar inderdaad een mooiere subamp voor kan kopen.
bigrick

Bericht door bigrick »

martijn v : ik wil die sub gewoon gebruiken voor achter de computer een pioneer 400 watt rms, met electronica kutten kan ik nog wel heb elctro op vmbo gevolgt en maar de helft alweer vergeten, maar dat komt wel goed het knustelen.....
Martijn v

Bericht door Martijn v »

Nu als je zelf denkt dat het wel goed gaat met het knutselen.
Een basis voeding ziet er als volgd uit Trafo-gelijkrichter-condensator.
en zoals je je mischien nog herrinerd van school als je van wisselstroom gelijkstroom maakt blijft de spanning niet het zelfde.
Hoeveel die veranderd weet ik uit mijn hoofd niet meer (is ook voor mij lang geleden lts electro) ik herriner iets met wortel 2 van de piekspanning maar dat weet ik niet zeker meer.
Maar dat kun je vast nog wel in je schoolboekjes of op het net terrug vinden.
Of deze opstelling stabiel genoeg is is de vraag.
Dus nogmaals als het voor het geld is koop een 13.8 volts gestabiliseerde voeding of een subamp of een normale versterker met een los actief filter.
Wil je knutselen en vind je het niet erg als zoiets niet (meteen) goed uitpakt is er genoeg op het net te vinden over voedingen en hoe die te maken van simpel tot niet echt simpel, dus google maaar eens op voedingen met b.v. 12 of 13.8volt.

P.s. als die accu 7 jaar of ouder is kan het toch zijn dat deze niet helemaal top meer is en/of niet (meer) geschikt als voeding voor een versterker.
En je moet wel kabels gebruiken die dik genoeg zijn er zijn genoeg mensen die er veel te dunne kabels voor gebruiken.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Op Circuitsonline is al een vergelijkbare discussie geweest: klik.

Iemand stelde daar een computervoeding voor. Gisteren nog eentje gezien bij de tweedehands winkel, kan 4A leveren bij 12V. Kost €0,50. Omdat het 'maar' 12V is en niet 14.4 zal je versterker wel iets minder vermogen leveren en een iets kleinere stroom trekken.

Dan nog een accu erbij want
audiomanics schreef:
Een manier omdat betaalbaar op te lossen is een accu te nemen en die steeds te laden tot de dampgrens.. (neem voor het gemak 13,2V). Met zo'n 4-8 A kun je dat wel redden. De accu zal als buffer de klappen opvangen..
Ook dikke korte draden gebruiken..
Kees
Ik weet alleen niet zeker of een computervoeding kan...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

uit ervaring weet ik dat een computer voeding een loodaccu niet goed oplaad, en dat dat vrij snel een dode accu tot gevolg heeft :oops:
ray5150

Bericht door ray5150 »

het bouwen van een gestabiliseerde voeding die 12 a 14 Volt levert bij een stroom van 20 Ampere kost aan losse onderdelen al meer dan kant en klare PA versterker.

Volgens mij is het een doelloze weg.

Je kunt beter een UCD180 nemen. kant en klaar en redelijk betaalbaar.

Wat voor autoversterker praten we over ? (merk en type).
Martijn v

Bericht door Martijn v »

Een beetje raar dat ze bij Circuitsonline niet opmerken dat de t.s. 12Volt A/C gebruikt bij een autoversterker.
Verder zal door het veelal lage rendament van auto woofers en in mindere mate de versterkers een redlijk vermogen gevraagd woren.
De meeste mensen gebruiken nu eenmaal woofers niet voorachtergrond muziek.
Je wilt toch het nominale stoomverbruik door de voeding laten doe (+een beetje) en de accu de pieken laten opvangen.
Het kan wel met minder maar dan moet je een accu hebben die de pieken goed aan kan(of een flinke condensator) plus wat meer cappaciteid heeft, en de voeding/lader langer/continu aan laten staan.
markje

Bericht door markje »

Er zijn twee betaalbare opties: een kant-en-klare omvormer van 230VAC naar 12VDC die pakweg 30A continu kan leveren (en dan zo'n 35A piekstromen kan hebben) of gewoon een kant-en-klare PA versterker. Als je kijkt wat een goedkope PA amp kost, is dat waarschijnlijk de beste oplossing. Voor 150-200 euro heb je 300-400W.

"kutten" met electronica (zeker als die electronica 230V is) is nou niet direct verstandig, zeker als je, zoals je zelf al aangeeft, niet precies (meer) weet waar je mee bezig bent.

Groeten Mark
richard

Bericht door richard »

markje schreef:
Er zijn twee betaalbare opties: een kant-en-klare omvormer van 230VAC naar 12VDC die pakweg 30A continu kan leveren
Wat is jouw definitie van betaalbaar?
ray5150

Bericht door ray5150 »

even serieus : het is natuurlijk een overdreven omweg om te nemen. een auto versterker is gebouwd om om in de auto gebruikt te worden, anders heet hij niet zo.

zo'n versterker is opgebouwd uit een schakelende voeding om een symmetrische gelijkspanning van ongeveer 2 x 20 a 40 volt op te wekken. daarna volgt de eigenlijke eindversterker. vaak neemt de voeding meer ruimte en onderdelen in dan de versterker. de reden dat dit is is dat het onmogelijk is om meer dan een Watt of 20 (RMS) uit 12 volt te halen. Op Cicuits online zijn hier ook al discussies over geweest. daar staan ook rekenvoorbeelden bij.

De enigste (goedkope en eenvoudige) mogelijkheid is een goede akku met een lader met een stuurschakeling eraan.

VA is de eenheid van vermogen bij wisselspanning. Bij gelijkstroom wordt er van Watt gesproken. de formules zijn hetzelfde

een voeding van 30 Ampere bij 14 Volt vereist uitgebreide veligheidsmaatregelen. (kortsluiting, oververhitting,overbelasting) met een beetje "kutten" kom je nergens.
Ja, in het ziekenhuis.
markje

Bericht door markje »

richard schreef:
markje schreef:
Er zijn twee betaalbare opties: een kant-en-klare omvormer van 230VAC naar 12VDC die pakweg 30A continu kan leveren
Wat is jouw definitie van betaalbaar?
150-200 euro nieuw.

Groeten Mark
ray5150

Bericht door ray5150 »

Daar heb je dus ook een PA versterker voor : http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11476 geeft hetzelfde resultaat.
Martijn v

Bericht door Martijn v »

Licht ook nog aan de impedantie v/d spoel(en) en e.v.t. filtering, of je het met zoiets gaat lukken.
Maar ik vermoed dat t.c. dit niet helemaal met budget bedoelt.
markje

Bericht door markje »

ray5150 schreef:
Daar heb je dus ook een PA versterker voor : http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11476 geeft hetzelfde resultaat.
Ja, daarom is dat ook optie 1 en een omvormer nummer 2. Waarom zou je eerst teruggaan naar 12VDC als de caramp het daarna weer opkrikt naar 40-50VDC (of net wat). Dan kun je net zo goed ineens een PA amp pakken, weet je ook zeker dat het vermogen geleverd kan worden.

Groeten Mark
bigrick

Bericht door bigrick »

vind het altijd wel mooi om zelf wat te knutselen en vooral als het dan ook nog werkt.... 8)

maar stel ik pak een computervoeding, die levert op lijn :

lijn 1 : 12v 10A
lijn 2 : 12v 5A
lijn 3 : 12v 7a
enz

en ik zal al die 12 lijnen pakken + op + en - op -. zou ik dan ook 22A hebben ? of blijft het gewoon bij die 10A ? al de ampéres opbouwen dan haal ik gewoon een 400 watt computervoeding op oid

heb trouwns een 2x2 ohm aansluiting op de sub

rick
markje

Bericht door markje »

Nee, want je weet niet in welke mate elke lijn belast wordt.

De handigste oplossing is een PA versterker, kijk maar eens rond, newline, marktplaats, Conrad.

Verkoop de car amp, leg de 80 euro uit die je wilt uitgeven aan een nieuwe pc voeding en koop een PA amp.

Groeten Mark
ray5150

Bericht door ray5150 »

Amen !! (of te wel, ik heb hier niets meer aan toe te voegen). :) :)
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”