HongKongDAC en aanverwanten items

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Marp schreef:
Wat ik alleen niet kan plaatsen is dat de weerstand tussen de linker- en middelste pin 3,3 Ohm is. Ik zou verwachten: 171,6 + 174,6 = 346,2 Ohm.
Waarschijnlijk dordat de trafo geschikt is voor 110 volt en 220. Die met de grootste weerstand zal dan wel voor 110 volt zijn, om zo een groter veld te creeren voor de 12 volt te verkrijgen.

Jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wowly schreef:
mischa72 schreef:
Nope, we gebruiken nummer 2.
Welke nummer twee?, van de eerste drie (zoals ik denk) of de 2 van de tweede 2
Exact zoals jij denkt.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Normaal gesproken zet je dan twee 110V windingen parallel.

Tevens is die 12V ook normaal gesproken de belaste spanning.
(althans dat blijkt uit heel veel datasheets van anderen).

Het zou kunnen dat het bij dit trafotje niet zo is, maar die kans schat ik klein.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wowly schreef:
Mario: bart heeft al door dat we eruit zijn, nu jij nog :twisted: :wink:

jan
Jaja, ik had het wel door. ;) Gaf alleen aan dat ik de tekst bij mijn tekening voor de veiligheid ging wijzigen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Door mij opmerking over de 110 en de 220 volt heb ik de ene netpen aan de pen rechtsonder in mario plaatje gezet, en de andere aan de middenste

Als ik dan de zwarte com op de middenste zet van de bovenzijde (zoals in mario's plaatje) kom ik uit op 14,7 volt

Als ik de netspaning aansluit aan de buitenste pennenzijde aan de onderzijde zoals ik mario's plaatje met ik aan de secundaire zijde 13,4. Wat minder dus. Ik schat dat dit de 220 versie is??? weet het niet zeker.

Jan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

b_force schreef:
Normaal gesproken zet je dan twee 110V windingen parallel.

Tevens is die 12V ook normaal gesproken de belaste spanning.
(althans dat blijkt uit heel veel datasheets van anderen).

Het zou kunnen dat het bij dit trafotje niet zo is, maar die kans schat ik klein.
het lijkt erop dat er hier een 220 wikkeling is en een 110 wikkeling naast elkaar. En niet twee 110 wikkelingen achter elkaar. (huh zeg ik het goed?)

Jan
Laatst gewijzigd door Wowly op ma 28 jul 2008, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Normaal gesproken zet je dan twee 110V windingen parallel.
Dus niet, dan krijg je de dubbele uitgangsspanning. Als een trafo 2 110V-wikkelingen heeft, zet je die in serie aan de primaire kant als ie wordt aangesloten op 220V.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat schrijf jij cryptische verhalen jan :P

PFoe.



Ik begrijp dus dat je spanning hebt gezet over onder-rechts en onder-midden.

Daarna heb je boven de spanning gemeten (boven-links - midden en boven-rechts - midden)

Vreemd dat je twee andere waardes krijgt.

Sluit de Primaire kant eens gewoon aan van links-onder en recht-onder.

@ Misha.
Klopt voor 220V zet je ze in serie, echter als je in Amerika woont zet je ze parallel.
Laatst gewijzigd door b_force op ma 28 jul 2008, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wowly schreef:
idd het lijkt erop dat er hier een 220 wikkeling is en een 110 wikkeling naast elkaar. En niet twee 110 wikkelingen achter elkaar. (huh zeg ik het goed?)
Nee, dan waren de waardes aan de primaire kant ook gelijk geweest, net als secundair. De 2 spoelen aan de primaire kant zullen puur en alleen zijn om de trafo aan te passen aan de netspanning (220/230 of 230/240 of 220/240, maar voor deze laatste is de verhouding van de weerstanden weer te klein).

Deze trafo heeft in principe primair een niet-symmetrische aftakking.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ooow dat bedoelde je.

JAh daar zat ik net ook even aan te denken. Ik vind die 3,3ohm tov die 170 ohm alleen (verwaarloosbaar)klein.
MAargoed het kan kloppen, even uitrekenen en je weet het zo :wink:

Maargoed het is raar dat de trafo niet echt mooi symmetrisch is.
(aan de secundaire kant)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ojee, ik zal het duidelijker opschrijven, nog beter, met plaatjes
Bijlagen
idem, maar nu de pe rechtsonder en de middenste pen aan de primaire zijde aangesloten Ik denk dat dit de 110 volt aansluitmanier is EDIT: is niet de 110 volt manier, maar de manier om tussen 220/230 volt en 230/240 volt te kunnen varieren!
idem, maar nu de pe rechtsonder en de middenste pen aan de primaire zijde aangesloten Ik denk dat dit de 110 volt aansluitmanier is EDIT: is niet de 110 volt manier, maar de manier om tussen 220/230 volt en 230/240 volt te kunnen varieren!
aangesloten net op de buitenste pinnen aan de zijde waar de pinnen het verste weg staan van elkaar. voltage gemeten
aangesloten net op de buitenste pinnen aan de zijde waar de pinnen het verste weg staan van elkaar. voltage gemeten
Laatst gewijzigd door Wowly op ma 28 jul 2008, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

mischa72 schreef:
Wowly schreef:
idd het lijkt erop dat er hier een 220 wikkeling is en een 110 wikkeling naast elkaar. En niet twee 110 wikkelingen achter elkaar. (huh zeg ik het goed?)
Nee, dan waren de waardes aan de primaire kant ook gelijk geweest, net als secundair. De 2 spoelen aan de primaire kant zullen puur en alleen zijn om de trafo aan te passen aan de netspanning (220/230 of 230/240 of 220/240, maar voor deze laatste is de verhouding van de weerstanden weer te klein).

Deze trafo heeft in principe primair een niet-symmetrische aftakking.

Groeten,
Mischa
Duidelijk. Hoe komen we erachter welke manier van aansluiten de beste is om mooi 12 volt te verkrijgen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Correctie op de titel beschrijving van de plaatjes.
Zie verhaaltje van Misha en van mij :)

Het is dus zegmaar een 220V verise of 230V versie
Laatst gewijzigd door b_force op ma 28 jul 2008, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

heb ik toch al gedaan (bij plaatje twee) ?

jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wowly schreef:
Hoe komen we erachter welke manier van aansluiten de beste is om mooi 12 volt te verkrijgen?
Als het gebruik van de buitenste pennen aan primaire zijde aan de uitgang de 13,xx Volt levert zoals jij zegt moet je dat gewoon doen. Je kunt de andere pennen nemen, maar dan zul je een lagere spanning aan de uitgang krijgen, zodat je belast waarschijnlijk niet de 15V krijgt die je nodig hebt voor de 7812 en 7912.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op ma 28 jul 2008, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Overigens boet het niet zo heel veel wat je neemt.

Ik ken het schema niet helemaal uit mijn hoofd, maar de kans is nogal groot dat je dmv een paar spanning regelaars een andere spanning gaat nemen.

HEt maakt dan niet uit welke spanning er uit je trafo komt.

überhaupt is een 12V trafo lichtjes krap voor een 7812 als je spannings verlies van diodes etc nog er bij neemt, maargoed het kan net

Zie tip van misha (je was me net voor :P)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
HEt maakt dan niet uit welke spanning er uit je trafo komt.
Dat juist wel. Een 78xx heeft minimaal 3V meer spanning aan de ingang nodig (dan zijn uitgangsspanning) om goed te kunnen werken.

Een 12V trafo levert gelijkgericht 12x1,4=16,9V. Dit is dus ruim voldoende, ook al haal je de diodeverliezen er vanaf :wink: :wink:

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op ma 28 jul 2008, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

even de plaatjes voor de duidelijkheid om 24 volt te verkrijgen. Nu zijn de rode en de zwatre pen aan de secundaire zijde aan de twee buitenste pennen gezet.
Bijlagen
Printtransformator,_12-0-12,_24VA 28,7.jpg
Printtransformator,_12-0-12,_24VA 27,1.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Huh, ik kan dan de voeding van de dac toch het beste dan zo aansluiten zodat ik de 14,8 volt krijg? dat wil zeggen: aan de primaire zijde de re-onderpin en de middenste pin?

jan

Edit: ik zie net dat misch zijn post heeft aangepast; idd de manier dat aan de primaire zijde de twee buitenste pinnen aan het net worden gezet zodat er 13,7 volt word verkregen, welke na gelijkrichting prima boven de 15 volt uitkomt. Zodat er ná het voedingsdeel keurig 12 volt (2 x) en 5 volt uitkomt.

Zijn we er nu uit?

jan
Laatst gewijzigd door Wowly op ma 28 jul 2008, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Gewoon de pennen kiezen waarmee je de hoogste uitgangsspanning krijgt. Bij het stroomverbruik van de dac kan de regelaar het gemakkelijk aan om iets meer te moeten verstoken, maar dan heb je in elk geval een beetje "over".

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Hoe zit het nou Jan? Komt er inmiddels al geluid uit dat ding?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

dus; final conclusion:

EDIT: hier stond een tekst die niet juist was

Jan
Laatst gewijzigd door Wowly op ma 28 jul 2008, 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

Weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Marp schreef:
Hoe zit het nou Jan? Komt er inmiddels al geluid uit dat ding?
Hihi, da's voor morgen mario, ik ga zo lekker maffen. Maar jou kennende slaap je voorlopig nog niet, dus de eer is geheel aan jou :P

jan
Laatst gewijzigd door Wowly op ma 28 jul 2008, 23:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Volgens mij is er nog nooit zo uitvoerig over een trafo gepraat :)
Daccie gaat er bij mij in als Schaeffer mijn paneeltjes terug geeft.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”