Zelf een printen etsbakje bouwen ?

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Zelf een printen etsbakje bouwen ?

Bericht door sietse »

Ja, kwam vanmiddag opeens in m'n gedachten toen ik die van mij probeerde schoon te maken omdat b-force er misschien wel belangstelling voor heeft. Zelf doe ik er toch niks meer mee.
Maar toen ik er dus mee bezig was, vond ik eigenlijk wel, dat ik het destijds nog zo gek niet deed en het misschien wel voor anderen inspiratie opleverd om ook zo iets te maken.
Dus, wat zie je.
Een glazen bakje op een pvc frame met een aquarium luchtpompje en in de bak een aquarium verwarmingselement en een aquarium thermostaat. Ook er in een pvc buisje met luchtgaatjes om de etsvloeistof in beweging te krijgen. Dan etst het beter.
Kijk, ik had vroeger ook aquarium hobby en die dingen maakte ik zelf. Heel simpel, net als een ls box. Glas op maat laten snijden en met waterbestendig siliconenkit aan elkaar lijmen.
Het deksel is van plexieglas alwaar een sleuf in zit. Hier heb ik 4 van die printgeleide strippen aan vast, die normaal in printenrekken worden toegepast. Deze zijn op ieder formaat instelbaar. Je kunt er dus 4 eurokaart printplaten inhangen maar andere formaten zijn ook mogelijk.

Van het pvc buisje is nu de aansluiting voor het luchtslangetje los gegaan, maar als ik em zelf weer zou gaan gebruiken, denk ik dat ik er één of twee van die luchtbellen steentjes in zou hangen. Ik weet nog dat ik dat buisje nooit zo erg funtioneel vond omdat het moeilijk is een gelijkmatige uitstroom over de gehele lengte te krijgen.

Leuk ideetje?
Bijlagen
etsbak 4.jpg
etsbak 3.jpg
etsbak 2.jpg
etsbak 1.jpg
etsbak.jpg
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zelf een printen etsbakje bouwen ?

Bericht door Marp »

sietse schreef:
als ik em zelf weer zou gaan gebruiken, denk ik dat ik er één of twee van die luchtbellen steentjes in zou hangen. Ik weet nog dat ik dat buisje nooit zo erg funtioneel vond omdat het moeilijk is een gelijkmatige uitstroom over de gehele lengte te krijgen.
Zolang er maar wat circulatie in de etsvloeistof zit. Hoeft niet veel te zijn. Als de etsvloeistof maar niet geheel stilstaat, dan is het toch al prima?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dat is wel zo Mario,, maar ik kreeg toch verschil in etssnelheid.
Dus een andere versie etsbak.
Nadeel van de eerste is de hoeveelheid vloeistof. 3 á 4 ltr en dus wat slecht voor het milieu.
Dus hieronder de simpelheid zelve en veel goedkoper en voor iedereen haalbaar. Vloeistof ca 1 ltr.
Plastic bakje van de Hema of zo en een zachte kwast om af en toe even mee over de printplaten (stereo.. :twisted: ) te vegen om het opgeloste koper ff weg te vegen.
Werkt zeker zo goed als dat "kunstwerk" van mij van heel vroegá... 8)
Bijlagen
etsbak alternatief.jpg
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Hah, da's ook mijn systeem. Wel zelf voor beweging zorgen, maar dat mag geen ramp zijn want ook met zo'n zuurstofbak moet je er bij blijven staan. Dit werkt inderdaad gewoon prima. :D

Ik zette zo'n bakje trouwens altijd in een schaal met warm water. Dan koelt het niet zo snel af, en kan het zelfs nog wat verwarmd worden als de kleine hoeveelheid etsmiddel net niet meer lekker blijkt te werken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zo'n verwarmd bubbelbadje is natuurlijk ideaal (een verwarmde sproei installatie schijnt nog beter te werken..)
Maar zo'n bakje gebruikte ik vroeguh ook wel. Er onder zette ik een ouwe aftandse draaitafel onder een niet al te grote helling.. Zo klotste het zaakje lekker met 33 toeren heen en weer..

Kees
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik geloof dat ik die printen vroeger nog weleens in een yoghurt schaaltje heb gelegd, welke ik op een hele grote (afgeschreven) luidspreker had geplaatst, die via een trafo en nog wat zooi op het lichnet stond aangesloten :)

Kan me niet herinneren wat nu het eerste klaar was: mijn print of de uitvaart ceremonie van de luidspreker ...


Paul.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Zo te zien is de beluchte etsbak van Sietse zo gek nog niet. :lol:

Aan etsen heb ik trouwens niet zulke bijzondere herinneringen, maar wel zie ik ineens weer beelden dat ik avonden lang over de tafel gebogen zat om met oost-indische inkt een beetje fatsoenlijk de sporen op een printje te krijgen. Dat ging dan meestal vooraf door avonden lang de ene na de andere layout op papier tekenen.

De banen werden al wat strakker toen ik inkt verruilde voor een watervaste stift en lineaal, maar pas bij het gebruik van transfers, breed plakband en een scalpelmesje begon het er (voor die tijd) aardig professioneel uit te zien. Desondanks bleef dat om engelengeduld vragen, wat ik nu niet meer zou kunnen opbrengen. PC en printer zijn toch eigenlijk wel de grootste vooruitgang op dit gebied.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jeetje, wat een oer methodes allemaal zeg.

Bij ons op de studie is het een kwestie van simuleren, omzetten in Eagle of Ultiboard, beetje baantjes handig trekken en printen maar.

Vervolgens onder de lichtbak, paar minuutjes in eerste bak, paar minuutjes andere bak en klaar (tussen tijds even spoelen)


Heeeeeel soms teken ik met een permanente pen.stift de baantjes nog wat donkerder.

Heb zo al vele goede prints gemaakt :)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Tja, 15 jaar terug bestonden Eagle en Ultiboard nog maar amper. Fotografisch printbanen opbrengen kon overigens al veél eerder, maar de layout tekenen bleef handwerk. Heb vroeger wel eens met de 1e grafische computer (Commodore Amiga 500) profisorisch layouts ontworpen, maar fatsoenlijk printen was er met de topprinter van toen (een NEC plotterprinter) nog niet bij. O:)

Zoals je ziet, Bart: jij bestond al toen nog op die manier thuis PCB's werden gefabriceerd. Het was toen ook alleen weggelegd voor wie het zelf leerde uit boeken, tijdschriften, op school of van een oude rot, want internet bestond nog helemaal niet.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Het was toen ook alleen weggelegd voor wie het zelf leerde uit boeken, tijdschriften, op school of van een oude rot, want internet bestond nog helemaal niet.
Ja, en nu zijn wij die ouwe rotten.. :D
Maar wat ik in vroeger dagen ook wel es heb gehad, was plak spul, speciaal voor op printplaat te plakken. Diverse breedtes voor rechte banen en diverse ronde plakkertjes voor de soldeer eilandjes. Weet niet of dat nog bestaat, maar het werkte wel ook al was ook dat monnikenwerk.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

sietse schreef:
Ja, en nu zijn wij die ouwe rotten.. :D
Maar wat ik in vroeger dagen ook wel es heb gehad, was plak spul, speciaal voor op printplaat te plakken. Diverse breedtes voor rechte banen en diverse ronde plakkertjes voor de soldeer eilandjes. Weet niet of dat nog bestaat, maar het werkte wel ook al was ook dat monnikenwerk.
Tsja, die ouwe rotten. Dat band voor de rechte banen en afwrijfsymbolen bestaan nog wel, al wordt het niet meer gebruikt.
Ik heb ongeveer een twee jaar geleden mijn belichtingsbak de deur uit gedaan. De accubak voor het etsen van printen staat nog wel steeds in de schuur....al jaren werkeloos... :)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

De genoemde transfers waren inderdaad van die afwrijfsymbolen. Dat was vooral een uitkomst toen de IC zijn intrede deed, want de eilandjes zaten al gelijk op de juiste onderlinge afstand. Kocht ik nog bij Tandy, maar V&D verkocht ze later ook.

Ik geloof ook dat die nog bestaan. Volgens mij zag ik ze vorig jaar nog ergens in een webshop.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En voor degene die verder willen expirimenteren...hier een leuk linkje over het maken van een belichtingsbak:
http://www.elektronicastynus.be/Project ... /index.php

en http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... s/730455//
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Marp schreef:
Kocht ik nog bij Tandy
Och, Tandy .... wie is er niet groot mee geworden (huismerk "Realistic") :roll:
Ze hebben in de EU alleen nog in België een winkel :cry:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

SARK schreef:
Marp schreef:
Kocht ik nog bij Tandy
Och, Tandy .... wie is er niet groot mee geworden (huismerk "Realistic") :roll:
Ze hebben in de EU alleen nog in België een winkel :cry:
En op Curacao ook !! :D (onder de naam RadioShack) ... Niet veel componenten en ook nog van "inferieure" kwaliteit..

Kees
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

UV-leds zijn tegenwoordig goedkoop genoeg om in het groot in te kopen. Ik heb al een tijdje een eurokaartje met ongeveer 100 stuks led klaarliggen om een printje mee te belichten. Eens zien hoe dat uitpakt. In zo'n geval kun je in een sigarenkistje (bij wijze van spreken) al een lichtbak voor een eurokaart maken.

Velleman verkoopt trouwens ook leuke etssetjes. Zo is er een setje van hetzelfde principe als Sietses etsbak: verticale kunstof bak van een liter geloof ik, aquariumponpje en verwarminkje erbij. Kost iets van 60 euro dacht ik. Kun je het zelf bijna niet voor maken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Oude gezichtsbruiner op de kop tikken via marktplaats werkt ook goed. :D

Zoiets heb je al voor 5 euro ofzo.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Vroeger probeerde ik daar mijn porem nog weleens mee te etsen ;)


Paul.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Pff... en dan je moeder die over de zeik was omdat er een gele vlek in je broek zat die er niet meer uitging.

Ik deed altijd een heel klein scheutje zoutzuur in het etsmiddel. Dat etste veel sneller.

Tegenwoordig gebruik ik gewoon gaatjes print.

Mijn etsbakje was net groot genoeg voor een eurokaart. Een oude aquariumverwarming erin en een luchtbruis steen. De printjes hing ik in de bak aan een stuk geisoleerd draad.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Gele vlekken had ik enkel last van als ik mijn beste broek of blouse aanhield. Gelukkig was het het mijn vader die me aanspoorde, en die per ongeluk expres artikeltjes over audio-schakelingen op tafel liet liggen, dus er was altijd een zondebok in de buurt. :lol:
Paul Jenner schreef:
Vroeger probeerde ik daar mijn porem nog weleens mee te etsen ;)
Dat lijkt me nou helemaal niks, een paar van die printbanen op je gezicht...

Afbeelding
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

sorry voor het opnieuw gebruiken van dit topic, maar ik weet niet waar ik het anders moet neer zetten. ik zoek iemand die een printje voor mij wil maken, het ontwerp is al helemaal af hij moet alleen nog gemaakt worden zegmaar
alvast bedankt

danielv
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Lang gewacht om leden hier een kans te geven, maar aangezien dat niet gebeurt:

Kijk hier eens: http://www.circuitsonline.net/aanbod/cat/8

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Tja, 15 jaar terug bestonden Eagle en Ultiboard nog maar amper. Fotografisch printbanen opbrengen kon overigens al veél eerder, maar de layout tekenen bleef handwerk. Heb vroeger wel eens met de 1e grafische computer (Commodore Amiga 500) profisorisch layouts ontworpen, maar fatsoenlijk printen was er met de topprinter van toen (een NEC plotterprinter) nog niet bij. O:)

Zoals je ziet, Bart: jij bestond al toen nog op die manier thuis PCB's werden gefabriceerd. Het was toen ook alleen weggelegd voor wie het zelf leerde uit boeken, tijdschriften, op school of van een oude rot, want internet bestond nog helemaal niet.
Tja en wie het "The Old Way" heeft geleerd, d.w.z. direct op de print tekenen met watervaste inkt of met plakken op polyester papier schaal 2:1 kan ook met Eagle/Ultiboard/etc een fatsoenlijke print maken.

Anders om zie ik vaak veel minder goed gaan. Oftewel wie niet kan tekenen kan het ook niet met een computer.

B.t.w danielv, zo te lezen kan Bart prima even een printje voor je maken :D

Ik besteed het uit aan een printfabrikant, dat gaat dus te veel in de kosten lopen voor jou denk ik.
Plaats reactie