Allereerst maar een voorstel rondje van mijn kant: 33, man, vanaf jong geïnfecteerd met het zelfbouwvirus
Ik volg al enige maanden meerdere zelfbouwontwerpen en heb het forum van voren naar achteren doorgespit, heerlijk!
Na het verhuizen van een kleine twee-onder-een-kap, naar een vrijstaande woning met GROTE garage en zolderverdieping waar ik t.z.t. wil gaan meten (wat mijn kriebels weer naar boven deed komen
Ik ben altijd al gecharmeerd geweest van breedband / puntbron oplossingen (zelf van Kef de Q1/Q7 gehad, van Final de 80i) en ik wil hier weer iets mee doen, want in m'n huidige speakers "mis" ik toch iets. Overigens zijn dit de EVE's van mede-forummer, Fireman!
Nu weer echt ontopic:
Wat ik wil: een zo klein mogelijk luidsprekerchassis, denk aan de Tangband 2" modellen (welk model moet ik nog gaan uitzoeken), gekoppeld aan een sub (liefst zo laag mogelijk ingezet <150Hz, als dat kan). Dat is meteen de reden van het vaarwel van de Final's, deze zijn gewoon NIET te koppelen aan een sub... Klinkt niet lekker.
Nu komt het: het nadeel van een breedbander, bundeling in het hoog... Vandaar mijn keus voor een zo klein mogelijk membraam. Is het simpelweg mogelijk om bijv. 3 chassis 15-graden t.o.v. elkaar in een gekromde baffle te zetten? Ik denk dan meteen aan cancellation en een piekerig spreidingspatroon.
Weet iemand toevallig een grafiek met het spreidingspatroon van de 2" modellen, want op het web kom ik deze niet tegen.
Liefst zet ik meerdere chassis per speaker in, denk aan een stuk of 6, dit om het geheel meer body te geven en een hoger rendement te halen en het verlagen van de vervorming in het laag.
Hopenlijk niet te veel ge-blabla in m'n eerste post
Groet, Mike