Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo, daar worden even spijkers met koppen geslagen!! Mooi man....

Ed, ik ben bang dat we toch eens komende tijd de BBQ over moeten doen, we zullen het alternatieve filter toch eens moetn beoordelen :twisted:

Jan

PS: wie heeft daar die gigantische dozen met caps meegenomen :shock: :shock: :shock:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ben benieuwd wat er nu veranderd is en hoe je de nieuwe klank gaat omschrijven.
ik heb al een indruk maar wil daar nog geen uitspraak over doen tot ik morgenvroeg met een nuchter hoofd heb geluisterd. Mijn oren weten het nu effe niet meer :?
Wowly schreef:
we zullen het alternatieve filter toch eens moetn beoordelen
dat zal dan bij RJ moeten gebeuren, want daar gaan ze morgen forever naartoe!
Wowly schreef:
wie heeft daar die gigantische dozen met caps meegenomen
De foliespoelen en supercaps zijn van Rob, alle ander goedkoop spul van mij :lol:

---edit--- :shock: merkte net dat Wowly de 2000ste posting heeft. Was dat geen gratis setje Concave's? :lol:
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 22 jun 2008, 9:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik dacht al dat ze bij rob waren namelijk....stond er een beetje van te kijken dat je nog bij jou waren...

Jan
robbiedobbie

Bericht door robbiedobbie »

nog 1 nachtje slapen.....
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

robbiedobbie schreef:
nog 1 nachtje slapen.....
Het verbaast me niets als we morgen horen dat 2 mensen in omgeving Antwerpen daar vannacht moeite mee hadden. :roll:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Mijn bevinding in enkele woorden.

De Concave zoals hij door Marc en Rob is afgesteld is voor mij een heel andere Concave.

Het grote verschil zit hem in een 'ander' laag en een 'homogenere speaker in het algemeen.

Algemeen zou ik zeggen dat het bij 'hun' Concave configuratie, het moeilijk is geworden om de muziek te analyseren. Je gaat zitten en je ondergaat de muziek op een zacht tot middenluid niveau.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Op zich is dat een flinke verbetering. Is de resolutie gebleven, in welke mate is het "beeld" (diepte en breedte) nog aanwezig?

Jan
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

Rob en ik hebben wat dingen uitgeprobeerd met het filter. Met name de volgende dingen zijn gebeurd:

- We hebben wol in de kast gestopt om kast resonanties te dempen. Dat resulteerde in een gepronounceerder laag, en het "kast geluid" van stemmen is verdwenen.

- De overlap tussen laag en mid is ander gelegd, om de speaker meer "open" te doen klinken, zonder verlies aan fundament (200-400Hz), omdat er nu wol uit de kast is gehaald. De woofer loopt wat verder door, en de mid zet wat later in. De mid zit in een kast van 1 liter, dus die moet je niet teveel laag inzetten naar onze mening.

- In eerste instantie is de curve van de mid anders gelegd. Deze liep op, en gaf een wat "telefoon achtige" klank aan de speakers. De curve is rechter gelegd, en op niveau gebracht.

- Tot slot is er een versimpelings-slag over het filter gemaakt. We zijn daarbij uitgegaan van een aantal near-field metingen, en hebben nog aan wat timbre tuning gedaan.

Toen was de dag om (van 10.00-22.00h!!!). In termen van de punten die ik ooit eerder genoemd had, is het volgende gebeurd:

- Drive: De drive die al sterk aanwezig was, is nu aanwezig op een breder spectrum van het frequentiegebied, en heeft daardoor meer "pace & rhythm". Het geluid is overall wat meer ge-articuleerd.

- Homogeen: De klankbalans is verbeterd (minder telefoon-achtig), en wat minder verstopt t.g.v. minder kast resonanties. Het 500-800Hz gebied staat nog wat fors afgestemd (vanwege de NF metingen is de baffle step wat gegokt), en dat zie je terug in de metingen. De speaker heeft in extreme gevallen nog een beetje kleuring daar, maar dat moet weg te werken zijn. De vraag is of je dat aan de kant van de mid, of aan de kant van de woofer gaat oplossen. Dat zijn relatief eenvoudige experimenten, die je met veel muziek zal moeten checken. Dat behoeft nog wat experimenten met de serie spoel voor de woofers, de parallel condensator over de woofers, de seriecap van de mid, en de serieweerstand van de mid.

- "Wet". Brushes op drums hebben lekker veel energie gekregen.

- Muzikaal. Ik heb met plezier zitten luisteren.

- Kleuring. In de midrange nog een beetje.

- Mid-hoog. Deze overgang is verbeterd, en het klinkt minder hard aldaar. Dat is nog niet 100% weg, en ik vraag me af of dat gezien de midrange curve wel kan.

- Mid. Staat minder hard, en heeft een wat rechtere response.

- Attack. Goed.

Een wat meer overall beeld is dat er meer articulatie en attack in de speaker zit, en dat de energie zich nu over het hele frequentie spectrum bevindt. Qua beeld is het ook allemaal wat losser geworden, dus instrumenten smeren wat minder in elkaar, en zijn beter pin-pointable geworden.

Het mid heeft nog wat aandacht nodig, en het zou kunnen dat de speaker wat "voller" gaat klinken door wat minder wol toe te passen (ik denk de helft, en wat meer geplukt). Verder, bij harde volumes heet het mid-hoog de neiging wat op de oren te drukken (stukken minder dan eerst, maar het is niet weg). Nu moet ik zeggen dat Ed wel behoorlijk hard speelt.

Rob en ik vonden het een stap voorwaarts, en we waren met name erg positief over de levendigheid die deze units kunnen weergeven.

Dit zijn mijn (en ik weet voor een deel ook Rob zijn) observaties, en uiteindelijk zijn het Ed en Robert-Jan die gaan bepalen of ze deze veranderingen appreciëren en wel of niet (partieel) gaan doorvoeren. Er is in ieder geval duidelijk geworden dat deze speaker veel speel ruimte biedt, en dat deze meerdere kanten op te tunen is. Het zijn relatief makkelijke units om mee te werken.

Het was voor ons een plezier om wat aan deze speaker te mogen sleutelen! Leuker dan naar een voetbal wedstrijd kijken! :twisted:

M.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Op zich is dat een flinke verbetering. Is de resolutie gebleven, in welke mate is het "beeld" (diepte en breedte) nog aanwezig?
Jazz en folk is volgens mij zijn sterkste kant. Diepte en breedte zijn zeker nog aanwezig, dat is met het alternatieve filter onbetwistbaar verbeterd. Let wel, het alternatieve filter is totaal anders, maar daarover meer zodra ik wat meer tijd heb. Momenteel probeer ik zoveel mogelijk te luisteren.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wat dat verminderd analytische betreft dat ik eerder vandaag melde, daar moet ik toch van terugkomen. Er zijn beslist details merkbaar die ik ervoor niet bemerkte. Zo hoor ik Erskine's drumstick's zachtjes raken en ook de toetsmechaniek van Krall's piano is hoorbaar, zelfs zonder er speciaal op te letten. Nu is het wel zo dat dit gebied perfect on-line gemeten iets dominanter was, maar het geheel blijft homogeen.
Klasse! Dit gaat RJ wel bevallen.

Die bas ben ik nog niet volledig uit. Ik mis iets maar toch is alles aanwezig. Vooral bij zeer luide weergave >100db mis ik een 'Kick' effect.
Ik heb net wat funky en smooth jazz doorgejaagd (KKSF 107.7, vol 9). Daar staan een mooie verscheidenheid aan laag op. Growl is duidelijk hoorbaar, geen diskussie mogelijk. Het 'doef' effect wat mij gisteren nog stoorde is deels weg. De bas is verder mooi in balans en overduidelijk aanwezig, doch niet storend, maar voor sommigen waarschijnlijk toch teveel van het goede.
marc.heijligers

asterduc schreef:
De bas is verder mooi in balans en overduidelijk aanwezig, doch niet storend, maar voor sommigen waarschijnlijk toch teveel van het goede.
Snel te testen door:

- Weerstand van 1 Ohm in serie met de spoel, daarmee demp je relatief het laagste laag.

of

- Weerstand van 15 Ohm over de woofer, daarmee haal je het niveau van de hele woofer mee omlaag, maar iets meer boven de 100 a 200 Hz.

Ik vond het laag OK, hangt wel veel af waar je in de kamer zit. Het schuine dak boven de luisterplaats versterkt de bas enigzins.

Je zal de bas zowiezo op niveau gaan brengen bij Robert-Jan thuis. Afh. van zijn akoestiek en zijn plaatising, heb je kans dat de speaker compleet anders gaat klinken.

M.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Marc, ik lees net je verhaal en kan me daar helemaal vinden.
Wat je beschrijft klopt volledig met wat ik de laatste uren gehoorsmatig ervaar. Respect.
marc.heijligers schreef:
- "Wet". Brushes op drums hebben lekker veel energie gekregen.
ik vind dit het meest opvallende aan de hele ombouw. Dat is trouwens ook waar RJ veel waarde aan hecht. Ben benieuwd naar zijn reactie als ie ze straks komt beluisteren en meenemen
marc.heijligers schreef:
- Muzikaal. Ik heb met plezier zitten luisteren.
en dan zat je nog op de 'foute' plek!
marc.heijligers schreef:
Het mid heeft nog wat aandacht nodig, en het zou kunnen dat de speaker wat "voller" gaat klinken door wat minder wol toe te passen (ik denk de helft, en wat meer geplukt). Verder, bij harde volumes heet het mid-hoog de neiging wat op de oren te drukken (stukken minder dan eerst, maar het is niet weg). Nu moet ik zeggen dat Ed wel behoorlijk hard speelt.
Dat zullen we in RJ's ruimte moeten afstellen, afhankelijk van hoe het daar klinkt. Sax in love-boat muziek komt erg op de voorgrond merk ik hier, maar RJ speelt dat niet, dus dat zit wel goed.

Ik speel niet hard :x , ... maar wel luid ja, Concave 3-wegje met dynamiek, die titel stond er niet voor niets. Vroeger reed ik graag snel, zeer snel, maar dat mag niet van de politie. Toen begon ik luid te spelen, maar dat mocht niet van de buren. Nu heb ik een geluidsdichte kamer, so ...
Nadat jullie vertrokken zijn heb ik de db meter erbij gehaald. Jullie hebben de luistertesten gedaan op een niveau tussen 75 en 85 db (Queen Latifay CD als referentie). Als ik alleen ben dan luister ik die CD op 95 db met pieken op 105 db. Ben daar nu zelf wat van geschrokken eigenlijk :oops:
marc.heijligers schreef:
Er is in ieder geval duidelijk geworden dat deze speaker veel speel ruimte biedt, en dat deze meerdere kanten op te tunen is. Het zijn relatief makkelijke units om mee te werken.
op naar de Concave Mk2

Ik zal beide filterschakelingen en nog enkele metingen in de komende dagen nog posten.

Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
asterduc schreef:
De bas is verder mooi in balans en overduidelijk aanwezig, doch niet storend, maar voor sommigen waarschijnlijk toch teveel van het goede.
Ik vond het laag OK, hangt wel veel af waar je in de kamer zit. Het schuine dak boven de luisterplaats versterkt de bas enigzins.
Precies Marc, en daar zit 'em ook het verschil. Ik lig languit in de relax, dan hangt mijn hoofd daar ergens achteraan te bengelen :lol:

Ik ben benieuw hoe dat in RJ's loft gaat uitpakken.
Walt

Bericht door Walt »

Ik ben benieuwd hoe het alternatieve filter eruit ziet! Prachtig toch dat je met een filter het geluid van de totale speaker zo veel kan beinvloeden. Dit toont maar weer eens aan dat het filter/crossover het hart is van elke speaker. En wellicht ook dat het daarom voor beginners makkelijker is met 2-weg te starten. Immers dan kan er minder mis gaan.

Zelf ben ik niet zo van de luisterdagen etc. maar die Concave wil nu toch ook wel erg graag eens horen.

Groeten Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mooi verhaal van Marc, ook leerzaam wat hij vertelt over de curves in relatie tot de klank.
robbiedobbie

Come to daddy.......

nog een half uurtje genieten ed!
Bijlagen
come to daddy 2 (Large).jpg
come to daddy 1 (Large).JPG
fluppie

Bericht door fluppie »

Arme Ed :D...
Volgens mij gaat hij de Concave's zo erg missen dat de MK2 er best snel zal zijn :).
marc.heijligers

robbiedobbie schreef:
Come to daddy.......
Harde ruimte, met weinig demping, oei oei, ben benieuwd of dat niet gaat leiden tot gonzen.

m.
robbiedobbie

we zullen zien.... ehh horen :-)
marc.heijligers

robbiedobbie schreef:
we zullen zien.... ehh horen :-)
Ik denk dat je speakers een dikke meter van de achterwand en zijwanden zou moeten plaatsen. Omdat Ed een heel sterk gedempte ruimte heft, en zijn speakers bijna tegen de muur staan, zal het ruimtebeeld daar flink door kunnen vergroten.

M.
fluppie

Bericht door fluppie »

En indien dat niet volstaat eens kijken of je wat kan gaan dempen. http://www.akoestiekwinkel.nl/nagalm.html
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
... zal het ruimtebeeld daar flink door kunnen vergroten.
ja, dat vooral. Ik verwacht dat hij daar met het eerste orde filter een bühne gaat krijgen waar je niet goed van wordt.
Ook de diepgang gaat niet normaal zijn. De loft is een grote open ruimte waar je een 15hz golf dwars in kunt plaatsen!
Die verzwakkers voor mid en hoog zullen wel moeten aangepast worden.
We zien het wel spoedig.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Walt schreef:
Ik ben benieuwd hoe het alternatieve filter eruit ziet!
Voila, hier zijn ze alledrie.

- Het originele zoals het in Breda was.
- Datzelfde filter, maar dan aangepast nadat ook de demping was aangebracht.
- Het alternatieve filter
Bijlagen
Concave filter alternatief Rob en Marc.PNG
Concave filter gewijzigd, final.PNG
Concave Breda 3.PNG
Walt

Bericht door Walt »

Lekker weinig componenten in dat alternatieve filter! De responsie lijkt er ook goed uit te zien. Enigzins afvallend in het hoog net zoals bij het gewijzigde filter maar wel vlakker. Alleen dat dipje bij 1000Hz nu nog...

Groeten Walter
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dat afvallen in het hoog zou wel een een prettige verrassing kunnen zijn.
Wowly schreef:
En opnieuw hier wéér, met die tweeter heb ik ook weer van dat "rinkelen" in mijn oren. Waarschijnlijk omdat ik die zijdezachte 9900 van ss gewend ben. Ik hoor dit nog veel sterker bij Thiels overigens, alhoewel de speaker van montana dit weer niet had (eerste die ik hoorde...).
Zoals ik al eerder aangaf zou dat "rinkelen" nu wel eens weg kunnen zijn. M.a.w., ik ben nog nieuwsgieriger geworden. BBQ bij Rob thuis :D

Ik weet niet of het ook zo ís als ik aangeef, maar ik weet wel wat ik hoor :D

Jan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”