Cd verbetering voor 5 cent.

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Ruud_B

Cd verbetering voor 5 cent.

Bericht door Ruud_B »

Klinken bij jou ook vaak de cd´s scherp en onaangenaam in het hoog? Kun je vaak de muziek maar moeilijk volgen? Betreft het vaak de goedkopere merken? Dan is volgende zelfbouwtip misschien wel iets voor jou.

Koop doorzichtige kaftfolie in de boekenzaak. 30 x 100 cm kostte mij 65 cent. Leg de cd op de papieren onderzijde en teken de twee cirkels van de cd op het papier. Knip vervolgens de twee circels uit. Maak de buitencirkel 2 mm kleiner en de binnencirkel 2mm groter. Plak vervolgens de folie op de bedrukte zijde van de cd, dusdanig dat het middengat vrij is. Zorg dat er geen rimpels rond dit gat zitten, anders kan de cd niet goed door het transportmechanisme worden gefixeerd. En draaien maar.

Dit systeem van cd demping heb ik afgekeken van de nederlandse bibliotheken die al hun cd´s op deze manier behandelen. In mijn situatie werkt het erg goed. Laat eens horen hoe het in jouw situatie werkt. Als het niet bevalt kun je de folie er ook zo weer aftrekken.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Ik kan me onmogelijk voorstellen dat hierdoor een cd minder schelp en moeizaam zal klinken.

Een cd bestaat uit eentjes en nulletjes.
Op een cd staat een enorme hoeveelheid correctie data.
Met deze data worden de fouten door een slechte cd speler of krassen gecorrigeerd.

Als er te veel info ontbreekt zal de uitgang van een cd speler automatisch in de mute gaan.

Dit is uiteraard vrij kort door de bocht.
Er zijn uiteraard grote verschillen in elektronica die wel de klank bepalen.
Echter het zal duidelijk zijn dat door het "stabiliseren" van een cd er niet in eens een verandering in een klankbeeld kan ontstaan.

In een phonotheek plakken ze een magneet strip tussen deze twee lagen voor de beveiliging. Dit kan nooit goed zijn voor de uitlijning van een cd.
Dit zal dus eerder een nadeel dan een voordeel zijn.
SARK

Bericht door SARK »

Afraden doe ik het niet maar ik wil wel een waarschuwing (ervaring) meegeven.
Ooit eens van vrienden een foto-CD gekregen ... tijdens het bekijken van deze CD op mijn laptop hoorde ik een steeds luider wordend, zacht schrapend geluid en uiteindelijk weigerde de CD (kon geen foto's meer kijken).
CD-lade open en ik hield een schoteltje in mijn hand, ik overdrijf hier natuurlijk maar hij stond echt hol :!:
Mijn vrienden hadden een leuk labeltje op de CD geplakt en dat labeltje had een ander uitzettingscoefficient als de CD zelf vandaar het holtrekken.
Na afkoelen werkte de CD weer.
In een audio CD-speler zal het lang niet zo warm worden maar het is denk ik wel iets om rekening mee te houden.
Laatst gewijzigd door SARK op vr 13 jun 2008, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Het is echt een vreselijk slecht idee om wat dan ook op een cd te plakken.
Veel ellende door dergelijke zaken meegemaakt.
Ruud_B

Bericht door Ruud_B »

De Nederlandse bibliotheken verhuren dagelijks enige honderden (?) cd´s per dag, sinds meer dan 25 jaar. Als de speler of cd kapot zou gaan door deze aktie zou men er al lang mee gestopt zijn lijkt mij. Alleen al van vanwege de schadeclaims.

Bovendien kun je zelf controlen of iets aanloopt, door de cd te draaien met de volumeknop dicht en het oor dicht bij de speler. Als je getik of geschuur hoort loopt er iets aan en moet je stoppen. Of de folie verschillend uitzet heb ik tot nu toe nog niets van gemerkt. Ik zal er nog eens op letten.

Ik draai al vele jaren met de statmat zonder problemen. De ruimte in de cd speler verschilt echter wel sterk per merk. Bij mijn marantz is er voldoende ruimte voor de statmat, maar bij mijn Quad speler niet. Daar gebruik ik dus deze folie,omdat hij minder ruimte inneemt. Van belang is dat de folie glad op de cd zit. Dit vereist enige oefening. Als het niet goed lukt na enig manipulen: trek de folie eraf. Maak een nieuwe en probeer het opnieuw.
SARK

Bericht door SARK »

Ruud_B schreef:
.... Als het niet goed lukt na enig manipulen: trek de folie eraf. Maak een nieuwe en probeer het opnieuw.
Ah, dat spul heeft dus helemaal geen lijmlaag :!: Hoe werkt het dan eigenlijk, net zoals de 3M geeltjes of net zoals die gekleurde kinder stickers die je wel eens op de zijruit achterin auto's ziet zitten :?:
Nijn

Bericht door Nijn »

Ruud_B schreef:
De Nederlandse bibliotheken verhuren dagelijks enige honderden (?) cd´s per dag, sinds meer dan 25 jaar. Als de speler of cd kapot zou gaan door deze aktie zou men er al lang mee gestopt zijn lijkt mij. Alleen al van vanwege de schadeclaims.
Ik werk bij een CD-uitleen en al onze cd's zijn voorzien van 1 of twee lagen plastic folie (+ mageneetstrip) ter bescherming van de bovenzijde. Ik dacht ook de cd's behoorlijk uit balans zouden raken, maar het valt eigenlijk mee.

Wat het geluidstechnische aspect betreft hoor ik geen verschil met mijn eigen cd's. Maar ja, het kan er natuurlijk ook aanliggen dat mijn installatie niet goed genoeg is. (Of dat ik een technische opleiding doe en er eigenlijk niet zo in geloof.. ;-))

Groetjes,
Martin
Ruud_B

Bericht door Ruud_B »

De folie is zelfklevend door middel van een lijmlaag. In het begin zit hij nog niet al te vast en kunnen luchtbellen door wrijving worden verwijderd. Luchtbellen die zo niet weggaan kun je doorprikken met een naald en dan leegdrukken. Hierbij dan ook maar de technische verklaring.

De folie verandert de resonantiefrequentie van de cd. Ik test dit met een lepeltje en een pen. Het theelepeltje gaat door het gat van de cd en fixeert deze. De cd rust dan op een( maximaal twee) metaal punt. Vervolgens tik ik met de pen kort maar krachtig tegen de buitenkant van de cd. Dan houd ik de cd dicht bij mijn oor.

Ik hoor dan een hoge triltoon die erg lang aanhoudt. Circa twee tot drie seconden, afhankelijk van hoe goed het lukt. Met de folie hoor je een veel lagere toon, die circa 50 % korter duurt.

Dat resonanties van de cd het aftasten van de cd bemoeilijken is oa aangetoond door Pioneer en Meridian. Zij bouwen/bouwden spelers met stable platter transport, waarbij de cd met de rug op een rubberen plateau ligt. Deze ondersteuning vermindert het resoneren van de cd.
Laatst gewijzigd door Ruud_B op zo 15 jun 2008, 20:01, 3 keer totaal gewijzigd.
richard

Bericht door richard »

Soundexcel schreef:
Een cd bestaat uit eentjes en nulletjes.
Op een cd staat een enorme hoeveelheid correctie data.
Op een cd-rom staat correctiedata. Op een muziek-cd staat nauwelijk correctie-informatie en worden de fouten door de speler gereconstrueerd (geïnterpoleerd).

Als door hevig trillen bij het uitlezen een nulletje of eentje wordt gemist zal de speler dit interpoleren. Hoe meer dit het geval is hoe minder het uiteindelijke resultaat zal zijn.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hence de stable platter mechanisme en het VRDS systeem van TEAC.

Ik heb nu nog een "de Mat" thuis liggen. Aangezien ik een VRDS heb kan ik er niets meer mee. Zou je op een andere manier dan een sticker erop plakken je cd willen dempen dan kun je die eens proberen (die van mij is te koop)

Jan
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

richard schreef:
Op een cd-rom staat correctiedata. Op een muziek-cd staat nauwelijk correctie-informatie en worden de fouten door de speler gereconstrueerd (geïnterpoleerd).
Ga je aub inlezen, want dat is onzin. Het is waar dat een CD-ROM sector nog extra correctieinformatie bevat, maar een audio CD beval nog steeds een berg aan correctie informatie. Meer dan 10% van de data zelfs. Deze overhead wordt gebruikt voor de CIRC decoder om de CD is verreweg de meeste gevallen foutloos uit te lezen. Fout burst tot wel 3500 bits achter elkaar kunnen zo hersteld worden zonder dat er dingen bij verzonnen worden. Je zou op je CD op willekeurige plekken gaten van 2 mm kunnen boren zonder dat de CD foutief wordt uitgelezen. Voor kleinere krassen geldt zelfs dat meer dan 8 mm (met de ronding van de CD mee) geen probleem is.
Als door hevig trillen bij het uitlezen een nulletje of eentje wordt gemist zal de speler dit interpoleren. Hoe meer dit het geval is hoe minder het uiteindelijke resultaat zal zijn.
Bullshit dus.. Misschien moet ik je daarvoor verwijzen naar de testen van Jacco die als een idioot tekeer is gegaan met zijn CD-speler zonder dat er ook maar een enkel bitje verkeerd uitgelezen werd ;) Pas toen er een hamer aan te pas kwam begaf de CIRC decoder het.
Dat resonanties van de cd het aftasten van de cd bemoeilijken is oa aangetoond door Pioneer en Meridian
Bron?
Ruud_B

Bericht door Ruud_B »

Mij interresseert het hoe en waarom iets wel of niet werkt eigenlijk niet.

Het is toch vrij simpel, lijkt mij. Pak een dubbel cd van eenzelfde opname en beplak een cd met de folie en de andere niet. Beluister vervolgens beide cd´s afwisselend.

Je hoort verschil of niet? Als je geen verschil hoort is dit niets voor jou. Hoor je wel verschil, dan moet je bepalen wat het beste klinkt. Dat is alles. Theoretiseren kan altijd nog. Lijkt mij.
voodooless
Contacteer:

Onafhankelijk van of het beplakken van een CD met folie iets doet wordt er gewoon onzin verteld.

Verder: test dubbelblind of test gewoon niet...
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ruud_B schreef:
Mij interresseert het hoe en waarom iets wel of niet werkt eigenlijk niet.
Dat vind ik toch wel een opmerkelijke uitspraak in het licht van de volgende quote:
Ruud_B schreef:
Het idee om de box op de tegel te lijmen komt uit Hobby Hifi. Zij adviseren voor lichte boxen geen spikes, maar "Knetmasse" uit de autobranche. Bij Brezan gebruiken ze echter technobond om de gaten in de carroserie te dichten. Deze lijm moet tegen trillingen bestand zijn, omdat er anders scheuren in de laklaag komen.

Al met al heeft het mij erg verbaasd, hoeveel geluidswinst er met deze opzet te behalen is. Ook verbaast het mij ,dat blijkbaar nog nooit iemand dit fatsoenlijk heeft uitgezocht. Ik krijg het idee dat iedereen maar wat doet, zonder er goed over na te denken.
Ik geef toe, beetje flauw, maar ik vond het destijds een nogal opvallende uitspraak en moest er nu aan denken.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Er word weer flink gehakt hierzo. Ik zou graag van de theoreten wat meer respect willen hebben voor de emotionen en vice versa.

Ik ben een echte hoorder/believer van "de Mat". Dit hulpmiddel vrij gemakkelijk eruit te halen. Met name voor leken. Al heeft een audio-cd wel een deel voor correctieinformatie, lijkt het me niet ondenkbaar dat dit wel degelijk het geluid aantast. Het lijkt me niet mogelijk deze gecorrigeerde data dezelfde kwaliteit heeft als de normaliter ongecorrigeerde gelezen data. Ofwel, de kwaliteit word aangetast. Natuurlijk wel fijn dat in geval van nood werkt de correctie helpt, maar echt goed voor het signaal lijkt het me niet. En in dat geval, hoe minder correctie, hoe beter het signaal??? Ik weet het niet zeker, ik bedenk me dit maar....

Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

voodooless schreef:
Verder: test dubbelblind of test gewoon niet...
Dat is jou mening, en hoeft niet die van anderen te zijn. Dogmatisme geeft voedingsbodem voor onbegrip.

In mijn vak zijn ze de laatste tijd enorm aan het theoretiseren. ALLES moet evidence based behandelen zijn, anders komen de patiënten tekort/hebben ze niet de meest perfecte behandeling. Er zit natuurlijk een hele grote kern van waarheid in, massage bij een botbreuk doet niet veel af, gips daarentegen wel (simpel gezegd). Maar ze spelen het zelfs klaar om te bewijzen (evidence) dat als ik de patiënt positief stimuleer dat dit bij bepaalde klachten averechts werkt. Een een of andere therapeut die graag zijn master wil halen haalt één element uit een bepaalde casus (wat per definitie niet mogelijk is, we zijn een geheel mens, en niet een bak vlees en water met verschillende functies) en haalt zijn bewijs. Ergens in zijn betoog zitten grote hiaten, maar och, zolang hij dit maar aangeeft (nog sterker, maak er punten van die "geschikt zijn voor verder onderzoek") is er geen vuiltje aan de lucht en kun je schieten wat hij wil, hij verschuilt zich achter zijn methodiek en is veilig.

Gelukkig kunnen ze in mijn beroepsgroep zeer goed zelfstandig nadenken en dit soort onderzoeken op waarde schatten. Maar ik wil maar even aangeven dat je moet oppassen met het dogmatisch zijn met methoden. In een ander draadje is ook zo'n discussie geweest (to ABX or to A-B?) en uiteindelijk leidt dat helemaal nergens toe behalve onbegrip.

Vandaar, niet te resoluut hakken :P

Wowly
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Aan de andere kant... Als je het houtje niet in tweeën hakt, past het niet in de kachel en blijft het koud in huis 8)
Ruud_B

Bericht door Ruud_B »

"Een bevinding is niet betrouwbaar, als er geen theoretische verklaring voor is ". Deze gedachte komt steeds weer terug in dit forum. Daarom volgt hier nu mijn visie op dit thema.

Praktijk en theorie zijn twee verschillende zaken. Het is mooi als zich een feit voordoet, dat met een theorie kan worden verklaard. Echter de praktijk zit vaak aanzienlijk complexer in elkaar en een verklaring is dan niet zo maar te geven.

Het programma " Air crash investigations" op National Geografics laat dit duidelijk zien. In het begin zijn er vele theorien over het gebeurde. Na vele maanden van onderzoek dat millioenen kost komt er een conclusie over het voorval met bijpassende theorie. Correcte waarneming van de feiten is dan altijd de sleutel tot de juiste theorie. Vandaar dat ik op dit moment meer waarde hecht aan correcte waarneming.

Waar ik dit forum dan ook om vraag is niet zozeer een theorie over een feit, maar om een bevestiging ervan. Niet zozeer in mijn situatie, want deze is voor mij wel duidelijk. Maar in andere installaties/ situaties. Dit omdat ik weet hoe weerbarstig de praktijk kan zijn.

Daarnaast hoop ik natuurlijk ook dat jullie er ook wat mee opschieten.
Laatst gewijzigd door Ruud_B op ma 16 jun 2008, 7:52, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wowly schreef:
Het lijkt me niet mogelijk deze gecorrigeerde data dezelfde kwaliteit heeft als de normaliter ongecorrigeerde gelezen data. Ofwel, de kwaliteit word aangetast. Natuurlijk wel fijn dat in geval van nood werkt de correctie helpt, maar echt goed voor het signaal lijkt het me niet. En in dat geval, hoe minder correctie, hoe beter het signaal??? Ik weet het niet zeker, ik bedenk me dit maar....

Wowly
De gecorrigeerde data is gewoon precies hetzelfde als de originele data, totdat je het echt te bont maakt zoals voodooless aangeeft. Het enige dat fout kan gaan is de D/A omzetting, de nauwkeurigheid hiervan is afhankelijk van de lineariteit van de DAC en van het uitleesmoment. Dit is het meest kritische proces en om dit proces goed te laten verlopen moet de klok stabiel genoeg zijn. Hoé stabiel, dat is ook weer voer voor discussie, maar daar begin ik niet meer aan.
voodooless
Contacteer:

Ruud_B schreef:
Waar ik dit forum om vraag is niet zozeer een theorie over een feit, maar om een bevestiging ervan.
Ten eerst: laten we een vliegtuigongeluk met honderden niet ingevulde variabelen niet vergelijken met het afspelen van een CD waarvan alle processen duidelijk van in kaart te brengen zijn. Dat zijn gewoon twee totaal verschillende dingen die niets met elkaar gemeen hebben.

Verder is het prima dat je dingen wil bevestigen, doe dat dan echter dubbelblind. En ja Wowly, dat is mijn mening, en als die hakt, dan moet ie maar hakken ;) Kan er verder niets aan doen...
Het lijkt me niet mogelijk deze gecorrigeerde data dezelfde kwaliteit heeft als de normaliter ongecorrigeerde gelezen data. Ofwel, de kwaliteit word aangetast.
Zoals Jeroen al zegt is dit niet juist! De gecorrigeerde informatie is exact, bit voor bit, de zelfde als die, die gebruikt is om de glas master van de CD te maken. Alleen al je het echt bond maakt, of als je loopwerk rijp is voor kliko gaat het echt mis.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

theorie is dat het niet werkt, maar je weet waarom
praktijk is dat het wel werkt, maar je weet niet waarom
wij combineren theorie en praktijk: het werkt niet en we weten niet waarom :lol: :lol: :wink:
knuisje

Bericht door knuisje »

voodooless schreef:
De gecorrigeerde informatie is exact, bit voor bit, de zelfde als die, die gebruikt is om de glas master van de CD te maken. Alleen al je het echt bond maakt, of als je loopwerk rijp is voor kliko gaat het echt mis.
Uit de datasheet van de SAA7378:
A 1-sample linear interpolator becomes active if a single sample is flagged as erroneous but cannot be corrected. The erroneous sample is replaced by a level midway between the preceding and following samples. Left and right channels have independent interpolators. If more than one consecutive non-correctable sample is found, the last good sample is held. A 1-sample linear interpolation is then performed before the next good sample (Figure 7).
Bijlagen
concealment.PNG
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Wel even in de gaten houden dat correctie en interpolatie, zoals die SAA7378 dat doet, twee verschillende dingen zijn. Zoals genoemde tekst al aangeeft, volgt interpolatie pas wanneer correctie onmogelijk is geworden. Een fatsoenlijke* CD is dan al behoorlijk aangetast, en dan is invullen d.m.v. interpolatie mooier dan een nulletje (= stilte) weergeven.

* Kleine kanttekening: op sommige audio-CD's, o.a. van Robbie Williams, werden in het verleden bewust fouten aangebracht in een poging het kopiëren te bemoeilijken. Een uitgangspunt was dat een gewone audio CD-speler er geen last van heeft, omdat deze terugvalt op de aanwezige correctiedata. Is echter ook de correctiedata niet goed gelezen, dan valt er natuurlijk niets meer te corrigeren. Dan gaat het echter om hier en daar een ingebakken foutje, en dus is er bij het grote merendeel van de audiodata niets aan de hand.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Waarom zouden al die fabrikant dan zo hun best doen om het transport zo stabiel mogelijk te maken?

Nou ben ik maar een NooB, maar ik begrijp hieruit dat als het héél erg word hij dat gaat interpoleren. En dan hebben we het over zeer forse beschadigingen van de disc. Ik kan het me bijna niet voorstellen dat als je een bijna complete disc nodig hebt om je data op te zetten een heel klein deel daarvan die gehele disc kan corrigeren. Het moet dan toch kwaliteitsverschil in zich hebben? En als het gaat interpoleren dan weet je zeker dat het signaal is aangetast. Maar goed, dan hebben we het over bijzonder forse beschadigingen.

Overigens, mijn discman is wel degelijk over te laten slaan met schudden, hoe komt dit dan?

Mbt het hakken, als men spreekt over Bullshit, Ga je aub inlezen, test dubbelblind of anders gewoon niet, vind ik de eerste twee manieren hakken, en de derde dogmatiek.

Ik denk dat dat niets dient, en wil daar ook voor waarschuwen. Dat zijn polariserende manieren en op een forum waar het al zo lastig communiceren is gaat dit makkelijk fout. Het zou fijn zijn als jullie daar op letten.

Hmm, lastig, modereren en meedoen in de discussie :?

Wowly
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

V.w.b. de toonzetting ben ik het eigenlijk best met Wowly eens. Een iets genuanceerdere woordkeuze komt vast heel anders over.
Wowly schreef:
Waarom zouden al die fabrikant dan zo hun best doen om het transport zo stabiel mogelijk te maken?
Wellicht opdat je ook je beschadigde CD's nog zo lang mogelijk kan afspelen, i.p.v. dat ze gelijk de prullenbak in kunnen? En om ook de goedkoopste CD's, die al in onbalans raken als je ze op je vingertop ronddraait, te kunnen afspelen? Spelers die zelfs de grootste troep slikken, zullen toch een streepje voor hebben.
Plaats reactie