Jordan JX92S

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
iBernd
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:55

Jordan JX92S

Bericht door iBernd »

Nadat ik het forum al een tijdje lees, wil ik nu ook een keer mijn creatie delen. Ik wilde graag een surround luidsprekersysteem, dus dat resulteerde in 7 identieke luidsprekers. Na veel wikken en wegen en 20 cm lezen door HH en K+T kwam ik uit bij de Jordan JX92s luidspreker. De kast is gemaakt van MDF schijven die op elkaar zijn gelijmd. Daarna is alles bewerkt op de draaibank.

Benieuwd wat jullie ervan vinden?

Groet,


iBernd
Bijlagen
rear view.jpg
speaker front.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Nou nou iBernd,

Welcome....

Wat wij ervan vinden weet ik niet.
Maar ik vind het super geslaagd!!! :shock:

Zeer mooi gemaakt.

Heb je ook een foto van de binnezijde van deze kastjes?
Heb je dat support ook zelf gemaakt?

Zeer fraai.
iBernd
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:55

Bericht door iBernd »

Ik zal eens zoeken in de foto archieven of ik nog wat heb van de binnenkant. In principe is deze getrapt (elke schijf heeft een andere binnen diameter). De support is koopdeel van de bouwmarkt (een meubelvoet op z'n kop).
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Ook ik vind het een zeer geslaagd ontwerp!!! Erg fraai gemaakt zo... Neem aan dat er nog wel een subje onder staat te ronken (vanaf welke frequentie neemt die het over?)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

erg mooi zeg. en tevreden over de sound?

heb je nog een correctie er in of spelen ze helemaal puur?
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Heel erg mooi!
Hoe heb je het mdf deze kleur gegeven?
iBernd
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:55

Bericht door iBernd »

Inderdaad een sub speelt vrolijk mee, sowieso nodig bij surround. De sub neemt het over vanaf 80 Hz. Ik heb een filter gebruikt zoals ooit door HH aangegeven voor dit volume en direct spelend. Ik heb ze puur geprobeerd maar dat vond ik minder (schel in het midden)

Het geluid verbaast me altijd weer. Als ik naar meerweg systemen luister zit er meer hoog en laag in maar dat klinkt altijd zo gescheiden. Hier komt alles mooi uit 1 punt en stemmen klinken heel erg mooi rustig (ook bij normale muziek weergave).

Het MDF krijgt de aparte kleur eigenlijk automatisch omdat het allemaal schijven zijn die op elkaar zijn geplakt. Met als gevolg dat de buitenkant de kopse kant van het MDF is. In het midden van de kopse kant zuig het MDF iets harder dan aan de rand. Ik heb 1 laag beits aangebracht, die dus een verschil in dekking gaf en daarna talloze lagen blanke lak.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

heel erg mooi! Idd mooie kleur van het mdf zeg!

Wowly
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Dat is een erg fraaie binnenkomer!
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Wauw, dat ziet er wel erg mooi uit! Mooi effect ook met die MDF lagen.
Is dit je 1e zelfbouwluidspreker?
iBernd
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:55

Bericht door iBernd »

Nee, dit is het 2e zelfbouwproject. Het eerste was de sub een Focal subwoofer in een kubus met een detonation 300 eindversterker erop. De detonation staat net aan anders blaast ie de Jordans van de vensterbank....
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Naar die sub zijn we ook erg benieuwd !
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

JAAAAA Sub willen we ook zien !!!! :lol:

Niet dat ik hem nog nooit gezien heb :wink:

Gr "je broer"
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Gewoon geniaal :!:

Echt heel mooi. De vorm en zeker de kleur.

Chris
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

Ik vind ze echt super mooi
Zou mooi staan bij deze pc monitor

Afbeelding
iBernd
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:55

Foto van de sub

Bericht door iBernd »

Het heeft even geduurd maar hier is dan toch een foto van de sub. Het is een Focal (auto) subwoofer type 33VX. Hij wordt aangedreven door een Detonation 300 module. De kast is basreflex maar met demping in het reflexkanaal klinkt het gelukkig wat rustiger. In diverse bas-demo's heeft deze sub laten horen dat ie zeker competitie is voor de commerciële subs. (Vergelijking met REL en Phonar). Het geluid gaat diep, blijft altijd precies en kan de ramen in hun sponningen laten trillen, daarom staat de Detonation ook maar net aan.
Bijlagen
IMG_4332.JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

iBernd;

Ziet er heel netjes uit allemaal!!

TOP.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

ZEER, zeer , zeer netjes.

Chris
Gesloten