Arta en bejaarde computers
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Arta en bejaarde computers
Zoals velen wil ook ik al een tijdje een meetsysteem samenstellen, maar t.o.v. de dalende winkelprijzen wordt voor oude labtopjes belachelijke prijzen gevraagd. Waar ik niet eerder aan dacht, is dat ook met een labtop de mobiliteit beperkt is omdat de versterker een spanningsbron nodig heeft. Eigenlijk kan ik dus net zo goed een oud moederbord in een meetkoffer bouwen en daar een gebruikt TFT-schermpje bij zoeken. Ik heb in elk geval nog een AMD 600 MHz, maar die moet nogal flink gekoeld worden (= herrie). Ook moet nog ergens een PIII/450 Hz rond slingeren welke prima functioneert met passieve koeling, en dat is natuurlijk ideaal.
Arta geeft echter minimaal een Pentium 400 MHz op. Veelal is een systeem wat zomaar net aan de systeemeisen voldoet nauwelijks werkbaar, dus 450 MHz is nogal magertjes.
Wat ik me dus afvraag is hoe de performance van Arta is. Heeft iemand daar enig idee over? Of heeft iemand al eens met Arta gewerkt op zo'n licht systeem?
Arta geeft echter minimaal een Pentium 400 MHz op. Veelal is een systeem wat zomaar net aan de systeemeisen voldoet nauwelijks werkbaar, dus 450 MHz is nogal magertjes.
Wat ik me dus afvraag is hoe de performance van Arta is. Heeft iemand daar enig idee over? Of heeft iemand al eens met Arta gewerkt op zo'n licht systeem?
Re: Arta en bejaarde computers
Een draadloos verlengsnoer misschien?Marp schreef:
Waar ik niet eerder aan dacht, is dat ook met een labtop de mobiliteit beperkt is omdat de versterker een spanningsbron nodig heeft.
Voordeel van een Laptop is toch de veel grotere bewegingsvrijheid, ook al zit ie op het lichtnet aangesloten. Zeulen met een stationaire PC + keyboard + monitor naar een geschikte meetplek vind ik eigenlijk geen doen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Dat ben ik met je eens, en dat is de reden waarom ik denk aan een compacte meetkoffer waar alles in zit. D.w.z.:Pjotr schreef:Voordeel van een Laptop is toch de veel grotere bewegingsvrijheid, ook al zit ie op het lichtnet aangesloten. Zeulen met een stationaire PC + keyboard + monitor naar een geschikte meetplek vind ik eigenlijk geen doen.
- deksel met 15"TFT-scherm
- mainboard met CPU en WLAN-adapter
- afgeschermde soundcard
- geisoleerde harddisk of CF2IDE-converter met CF-card
- uitschuif-/uitklapbare, en loskoppelbare houder voor keyboard en muis/trackingball
- CD-brandertje voor systeemherstel binnen 10 min.
- uitklapbare, en in hoogte verstelbare poten
- meetjig
- (microfoon)voorversterker
- eindversterker
- opbergruimte voor microfoon, snoeren, enz.
Een spanningsconverter zou best een leuke aanvulling zijn t.b.v. vrije veldmetingen.Henkjan schreef:accu....
Het si natuurlijk leuk om over te dromen maar is al dat werk het waard voor die paar keren dat je daadwerkelijk aan het meten bent? Vind het zelf al zoveel werk om een meetversterkertje en een mic ampje in een kastje te klussen.
Bovendien vraag ik mij af of je zo goedkoper af bent dan een 2e hands laptop van 200 a 300 eu. Al dat kleine grut wat je nog allemaal nodig hebt gaat ook aardig oplopen.
Anyway veel succes
Bovendien vraag ik mij af of je zo goedkoper af bent dan een 2e hands laptop van 200 a 300 eu. Al dat kleine grut wat je nog allemaal nodig hebt gaat ook aardig oplopen.
Anyway veel succes