Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

hoi allemaal,
één groot pluspunt die de concaves teweeg gebracht hebben is een gezonde kritiek én duscussie
daar is het tenslotte om te doen!
en ed:de bas was zeer strak en wat mij opviel was dat de cadenze van harry volgens mij ook een teveel aan laag liet naar voorkomen :conclusie:de ruimte was zeker niet optimaal om zulk niveau en geluidssterke van de speakers tot hun recht te laten komen.dit was zeer goed te horen als men even rondliep in de kamer
en één punt van ergernis(haha):ed wil je nu eens ophouden met die @&é&&éççà diana krall als referentie te gebruiken,er zijn zoveel mooie en waarschijnlijk betere opnames tekoop die nu eens uit de kast mogen komen voor mij
mvg
audioot dirk
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De Concave is naar mijn mening een hele fijne speaker. De klank was mijlenver verwijderd van dat wat ik drie jaar geleden in Zutphen heb gehoord. Het laag was naar mijn smaak iets te prominent, maar het mid en hoog klonk heel goed. Van scherpte heb ik niets gemerkt.
Ik vind ze er overigens heel mooi uit zien.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Net als Camiel (en Rho ook) vond ik het hoog ook echt heel scherp. (en met echt luid spelen zelf onaangenaam hard)

Er was een bepaalde frequentie die echt heel hard was. Nu zou het aan de opname hebben kunnen gelegen, maar ik kan me ten eerste niet voorstellen dat zo iets zo brak masteren en ten tweede was het bij een andere opname ook.

Echter snap ik deze luister ervaring(en) niet helemaal, want de spl grafiek laat een heel mooi recht plaatje zien.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Hu? Ik vond het hoog niet scherp hoor. Hooguit een tikkeltje hard, maar niet erg storend. Mijn tip om die hardheid weg te halen heb ik reeds gegeven.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is altijd de moeite waard om zo'n tip uit te proberen. Je zou dan op het volgende uitkomen.
Bijlagen
asterduc.jpg
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

asterduc schreef:
Na 150 basgitaren en enkele (mislukte) contrabassen te hebben gebouwd en vele jaren op het podium en in de studio te hebben rondgehangen begin ik stillaan zowat te begrijpen hoe een bas moet, mag en kan klinken.
Dat is, en niet iedereen zal het daar met mij eens over zijn, helemaal anders als de meeste speakersystemen weergaven.
Hou me ten goede, met alle respect hoor :wink: .
Maar de geluidsproductie van basgitaren, die dan ook nog live op een podium naar voren worden gebracht vind ik persoonlijk heel erg naar klinken en 9 van de 10x krijgen ze het geheel niet ingeregeld.
In een studio klinkt zo'n gitaar vele malen beter.

Het hele eier-eten van een basgitaar is dat ie niet zonder een speaker kan :wink: , dus wat vergelijken we dan?
Of hebben we het hier over een Akoestische Basgitaar?
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 25 mei 2008, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Interficior schreef:
Als je de tweeter wilt temperen moet je zo'n ringradiator eigenlijk boven de 4kHz filteren.
Daar zou wel eens wat in kunnen zitten.
Marc heeft mij ook al op dat spoor gezet.
wordt vervolgd ...
Henkjan schreef:
Ed en z'n team
... en dat is ondertussen zowat heel het ZBA forum =D> .
:D
b_force schreef:
Net als Camiel (en Rho ook) vond ik het hoog ook echt heel scherp. (en met echt luid spelen zelf onaangenaam hard)
ach, hoor die snotneuzen nu, jullie gehoor is gewoon nog niet volgroeid! :lol: :lol:
jeroen_d schreef:
Het is altijd de moeite waard om zo'n tip uit te proberen. Je zou dan op het volgende uitkomen.
Lijkt me een goed idee. Kan ik volgende week wel eens uitproberen.

Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hondasnl schreef:

Het hele eier-eten van een basgitaar is dat ie niet zonder een speaker kan :wink: , dus wat vergelijken we dan?
nee, nee en nog eens nee.
Een gitaar rechtstreeks in de mengtafel krijg je high-end niet verkocht.
Een goede opname heeft steeds het electrisch instrument ingeplugd in de mengtafel via DI alsook een kanaal met het geluid door de speaker, ja ook voor bas! Dat heeft met klankkarakter en harmonischen te maken.
Die speaker is een belangrijk gegeven in dit hele gebeuren, vooral naar 'growl', 'klanknuances' en 'klankkleur' toe. Dat reproduceren is helemaal anders als de meesten denken en laat nu net dat voor mij een zwakke schakel zijn bij de meeste speakersystemen. Voor mij zit het vooral in de 'diepe growl' van het laag. Dat probleem biedt zich aan zowel in de bouw van het instrument, de instrumentversterking als het reproduceren in de huiskamer. de bassisten onder ons weten vermoedelijk wel wat ik hiermee bedoel.
Ik wil dit desgewenst op en later tijdstip wel eens demonstreren.

Ed.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

asterduc schreef:
Hondasnl schreef:

nee, nee en nog eens nee.
Een gitaar rechtstreeks in de mengtafel krijg je high-end niet verkocht.
Een goede opname heeft steeds het electrisch instrument ingeplugd in de mengtafel via DI alsook een kanaal met het geluid door de speaker, ja ook voor bas! Dat heeft met klankkarakter en harmonischen te maken.
Die speaker is een belangrijk gegeven in dit hele gebeuren, vooral naar 'growl', 'klanknuances' en 'klankkleur' toe. Dat reproduceren is helemaal anders als de meesten denken en laat nu net dat voor mij een zwakke schakel zijn bij de meeste speakersystemen. Voor mij zit het vooral in de 'diepe growl' van het laag. Dat probleem biedt zich aan zowel in de bouw van het instrument, de instrumentversterking als het reproduceren in de huiskamer. de bassisten onder ons weten vermoedelijk wel wat ik hiermee bedoel.
Ik wil dit desgewenst op en later tijdstip wel eens demonstreren.

Ed.
Volgens mij is de versterker en bascabinet een belangrijk onderdeel van heel het 'basgitaar' gebeuren. Waar het op een podium dan ook vaak fout loopt is de plaatsing van meestal 1 mic voor het bastorentje. Wat velen niet beseffen is dat een 'complete' bastoren vetlaag (15-18") straklaag (vaak 2*15-12") mid (vaak 2* à 4* 10") én tweeter bevat. pluk je daar 1 driver uit om richting mengpaneel (en dus PA ) te sturen, dan loopt het fout.

Ik ben voorstander op de bas gewoon zijn eigen stapeltje te laten behouden en niet door de PA te sturen, waar mogenlijk. En waar niet mogenlijk van de bas voorversterking DI naar het mengpaneel te gaan. En de mic gewoon te laten voor wat het is.

Die growl is net datgene wat de kast doet trillen, zonder dat je het gevoel hebt dat alles té hard staat. 8)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

asterduc schreef:
Interficior schreef:
Als je de tweeter wilt temperen moet je zo'n ringradiator eigenlijk boven de 4kHz filteren.
Daar zou wel eens wat in kunnen zitten.
Marc heeft mij ook al op dat spoor gezet.
wordt vervolgd ...
Henkjan schreef:
Ed en z'n team
... en dat is ondertussen zowat heel het ZBA forum =D> .
:D
b_force schreef:
ach, hoor die snotneuzen nu, jullie gehoor is gewoon nog niet volgroeid! :lol: :lol:
jeroen_d schreef:
Lijkt me een goed idee. Kan ik volgende week wel eens uitproberen.

Ed.
Nee jullie gehoor is reeds al verknald en "ingestort". :lol: :lol:

(niet de realiteit omdraaien heh, ik kan er ook niks aan doen dat mensen ouder worden :lol: 8) )

Overigens lijkt me jou idee wel leuk.
Ik heb ook weleens gedacht om mijn gitaar op te nemen, vervolgens een stuk te laten afspelen EN via speaker te laten spelen.

Kan je een leuke blinde test meedoen. :) (hoewel dat wel ECHT heel moeilijk op te zetten is)
Laatst gewijzigd door b_force op zo 25 mei 2008, 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

hondasnl schreef:
Het hele eier-eten van een basgitaar is dat ie niet zonder een speaker kan , dus wat vergelijken we dan?
asterduc schreef:
Een goede opname heeft steeds het electrisch instrument ingeplugd in de mengtafel via DI alsook een kanaal met het geluid door de speaker, ja ook voor bas! Die speaker is een belangrijk gegeven in dit hele gebeuren, vooral naar 'growl', 'klanknuances' en 'klankkleur' toe.
Dan zitten we toch op 1 lijn?, exact wat ik ermee bedoelde.
Of wordt deze niet mee opgenomen in de opname?
Sla ik de bal nu helemaal mis ? :oops: :D .
Nils_vn schreef:
Die growl is net datgene wat de kast doet trillen, zonder dat je het gevoel hebt dat alles té hard staat. 8)
Die willen we inderdaad helemaal niet horen .
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oef, eindelijk tijd om wat te schrijven.

Ik heb zelden een dergelijke immense tastbaarheid gevoeld als bij de concave. Er zat heel veel "grain" in. De texturen van de muziekinstrumenten zijn buitengewoon goed hoorbaar. I de luisterruimte in breda vond ik de tweeter erg goed. Extreem veel resolutie, zeer fraaie Pin-point plaatsing, nee, ik kan hier niets vreemds van maken, behalve dat het erg goed klonk....

De bassen waren idd zeer aanwezig, maar hoort dat dan niet bij een bas? Wel had ik het gevoeol dat hier wat minder resolutie was, alsof alles niet proper "in lijn" stond. Misschien interferentieverschijnslen ofzo? Dat kan ook verklaren waarom sommige het wat zwaar vonden. Je oren moeten dan veel werk verrichten om alles in het acoustische referentiekader te houden. Ik vond het overtuigend. Het mid vond ik buitengewoon fraai. Ik wordt altijd ziek van die mids van SS, zo goed klinken ze. Ze pretenderen (!) geen clean geluid, maar geven het wel!

Ik vond de topkast fraai, maar blijf toch benieuwd naar de bolle versie ervan, sorry ed. Het maakt de kast wat bijzonderder.

Wat me enigzins tegenviel was het "plaatje" van het geluid, ik had hier erg hoge verwachtingen van. Ik ben ervan overtuigd dat met het juiste front-end er wonderen worden gedaan.

Oja, ik vond ze de mooiste van de dag. Het verschil met de eerdere versie's is erg groot. Ed weet dat ik daar nooit zo over was te spreken. Dit is toch echt wel een paar klassen hoger hoor. Erg knap............

Ik denk dat er dadelijk in België een eigenaar is van een paar extraordinaire speakers staan....one of a kind en schier onbetaalbaar! Had ik er maar meer tijd voor gehad dan had ik ze langer kunnen luisteren.....er was nog veel te ontdekken!

Jan
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hondasnl schreef:
Die willen we inderdaad helemaal niet horen .
Het gitaarversterker wil je de kast JUIST horen !

Ik speel al een zeer lange tijd akoestisch en elektrisch gitaar en de kasten van gitaarversterkers gemaakt van hoogstens 10mm triplex.
Trilt als een idioot mee

waarom ?

Om lekker veel sustain en vervorming te krijgen natuurlijk ! :D

Bij basgitaar kasten gebeurd bij sommigen het zelfde, hoewel dat meer afhangt wat voor "sound" je precies wilt hebben.
Een dode baskast geeft meestal een wat "vettere" sound een wat dunne kat naar mijn smaak een wat meer "vintage" achtige sound.

@ Wowly.
Veel bas KAN bij een bas gitaar horen.
Echter heeft een contrabas bv helemaal geen harde "kick" in zich, hij beukt minder. (zuiver akoetisch en dus niet opgenomen en geremixt)

Bij basgitaren zelf hangt het wederom van de gebruikte insturmenten af.
Een fender achtige bas met single coil elementen krijgt ook wat meer "moffige" sound en minder kick.

Daar en tegen is een actieve basgitaar juist wel heel erg vet.

Overigens heb je hetzelfde verhaal met durmstellen.

De meestal klinken gewoon "live" (dus wederom niet door pa of geremixt), niet kickerig en vet.
Er zijn een paar opnamens die vrij goed zijn opgenomen en ik moet zeggen dat ik een drumsolo enkel goed hoor bij een openbaffle.
Dit geldt ook denk ik voor een contrabas, maar die heb ik nog niet op zo' set kunnen horen.

(ps sorry voor de jargon, maar anders wordt het uitleggen wel erg lastig :P)
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

b_force schreef:
Ik speel al een zeer lange tijd akoestisch en elektrisch gitaar en de kasten van gitaarversterkers gemaakt van hoogstens 10mm triplex.
Trilt als een idioot mee.
Ik ken dat geluid :wink: en irriteer me er mateloos aan, zeker bij van die feestjes :D .
Dit zijn geluidsproducties die de werkelijkheid van geen kant kunnen benaderen en zul je ook nooit de snaar horen trillen die hij in werkelijkheid doet trillen en erg traag is.
Maar als je het fijn vindt klinken, das puur een questi van smaak natuurlijk :wink: .

Ik streef meer naar een realistischer geluidsbeeld, ongestoord waarbij dan ook kastrenonaties zo klein mogelijk worden gehouden.
jantje-secuur

Hondasnl: er is een verschil tussen geluid produceren en reproduceren.

Op jouw manier is elk instrument een kansloos apparaat met "nare" resonanties overal op ongewenste plekken. Maar dat is niet zo. Een instrument klinkt zoals hij klinkt juist door die resonanties en dergelijke. Een gitaarversterker is onderdeel van de elektrische gitaar.

Vind je een A op een viool/piano/whatever ook lelijker klinken dan een 440 Hz zuivere sinustoon?
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Dat zeg ik niet Interficior,

Het ging mij over de 10mm kast die meetrilde, dus de fase van reproduceren.

Edit:
Ohw wacht, er werden waarschijnlijk geen speakerkasten bedoeld :?: :oops: .

Foutje dan.
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 25 mei 2008, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Qurzo

Bericht door Qurzo »

b_force schreef:
Hondasnl schreef:

@ Wowly.
Veel bas KAN bij een bas gitaar horen.
Echter heeft een contrabas bv helemaal geen harde "kick" in zich, hij beukt minder. (zuiver akoetisch en dus niet opgenomen en geremixt)

Bij basgitaren zelf hangt het wederom van de gebruikte insturmenten af.
Een fender achtige bas met single coil elementen krijgt ook wat meer "moffige" sound en minder kick.

Daar en tegen is een actieve basgitaar juist wel heel erg vet.

Overigens heb je hetzelfde verhaal met durmstellen.

De meestal klinken gewoon "live" (dus wederom niet door pa of geremixt), niet kickerig en vet.
Sorry, natuurlijk zijn er verschillen tussen gitaren etc, maar de techniek van bassist maakt toch echt het geluid. Een echte bassist maakt het geluid met zijn vingers en niet met zijn apparatuur ;)
Zelfde voor drummers.
Een goede drummer kan ook heel "kickerig en vet" spelen zonder enige versterking.
jantje-secuur

Hondasnl schreef:
Dat zeg ik niet Interficior,

Het ging mij over de 10mm kast die meetrilde, dus de fase van reproduceren.
Nee! Die kast hoort echt wel bij het instrument. Een elektrische gitaar kun je onmogelijk aan een groot publiek ten gehore brengen zonder versterker. En dat dat kastje lekker meeresoneert en de buizen keihard vervormen en dikke pieken op 3kHz hoort net zoveel bij een elektrische gitaar als dat een ruimte in een viool resoneert.

Zet een elektrische gitaar maar eens op jouw speakers (als die neutraal zijn, neem aan van wel). Dat klinkt echt nergens naar. Dan hebben ze totaal geen "growl".

Edit: Oh, oké. Geen probleem Hondasnl, foutje kan gebeuren (heb ik bij jou ook gehad). :shock:
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Interficior schreef:
Edit: Oh, oké. Geen probleem Hondasnl, foutje kan gebeuren (heb ik bij jou ook gehad). :shock:
No problem Interficior!!!

Ik ben een leek op het gebied van basgitaren en wil dan ook enkel voor mezelf (en wellicht ook anderen die niet reageren) het helder hebben.

Kortom, voor mij is dit ook zeer leerzaam!

Ookal kom ik soms wat klungelig over :D, sorry for that :oops: .
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Qurzo schreef:
Sorry, natuurlijk zijn er verschillen tussen gitaren etc, maar de techniek van bassist maakt toch echt het geluid. Een echte bassist maakt het geluid met zijn vingers en niet met zijn apparatuur ;)
Zelfde voor drummers.
Een goede drummer kan ook heel "kickerig en vet" spelen zonder enige versterking.
Blijkbaar nog nooit gitaar (uberhaubt een instrument) gespeeld ? :roll:

De techniek voegt de final "touch" toe, maar uit een fender krijg je toch echt geen lekker metal geluid.

Het is niet voor niks dat muzikanten (waaronder ik zelf) steeds weer opzoek zijn naar nieuwe dingen en 10 gitaren + versterkers hebben.

Uit een Laney versterker krijg ook totaal niet de sound als uit een VOX, Mesa Boogie of Marshall versterker.
In de verste verte dus niet.

De apparatuur is dus bij muzikanten JUIST gigantisch bepalend voor de sound, de techniek "versterkt" (lees voegt toe) dat nog wat extra.
Paul

Bericht door Paul »

rho schreef:
We hebben ons iig erg geammuseerd onder onze Tool-sessie! :D
Tool klonk echt brilliant op deze speakers :P

Scherp hoog is mij absoluut niet opgevallen, wel de mate waarin alles ' tastbaar in de ruimte stond'
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
asterduc schreef:
b_force schreef:
Nee jullie gehoor is reeds al verknald en "ingestort". :lol: :lol:
hehee, [-X je mag nog wel respect hebben voor de wijzen, Bart!
... en wij horen nog wel heeel erg goed hoor! ons gehoor is wel wat selectiever geworden! :lol:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Een uitspraak die ik gisteren hoorde:
"Die Concaven klinken niet slecht voor een Scan Speak..." :lol:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Bart_M schreef:
Een uitspraak die ik gisteren hoorde:
"Die Concaven klinken niet slecht voor een Scan Speak..." :lol:
tja, sjonge, dat gaan ze in Denemarken niet graag horen, maar wat wil je, de Concaves zijn voor een groot deel ontwikkeld door Thiel, Peerless HDS, en andere specialisten :lol:
En wie zegt dat het nog wel echt Scan Speak units zijn die erin zitten!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

haha :lol:

Nou Ed zou me ook overtuigen van scanspeaks (dat was de afspraak)

De meesten modellen die ik tot nog toe heb gehoord vind ik nmlk nogal "saai" klinken.
Het is een beetje lastig te bewoorden wat voor gevoel ik er bij krijg :P, maar Scanspeak trekt mij (tot nog toe) absoluut niet, ook al zijn ze zo prijzig.
Als we het bv toch over instrument hebben, ik heb nog nooit een goede gitaar uit een scanspeak horen komen.
Eerder een gitaar waar een beetje een soort van compressor/sluier over was gezet, alle kleuring die je normaal hoort van de kast, frets en hals zijn kompleet weg.

Wellicht is dit driver keuze + filtering, maargoed daardoor krijg je natuurlijk wel een bepaald (voor) oordeel over een merk.
Ik ben juist heel benieuwd of scanspeak het juist wel kan :)

Helaas heb ik Breda niet uitgebreid kunnen luisteren, maar ik hoop dat het over een paar weekjes in België nog eventjes kan.
Dan zal ik er eens rustig voor gaan zitten en mijn eigen (gitaar) muziek meenemen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”