Stroomfilter/stekkerblok: een diy project op hoog niveau

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

werken die commerciele DC blokkers ook zo?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

werken die commerciele DC blokkers ook zo?
Ja! :?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

weer wat geleerd...
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zandzakken erbij?

Bijkomend voordeel is dat het gewicht ook weer trillingen tegenhoudt :twisted:
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

RobertD schreef:
Zandzakken erbij?

Was het niet de bedoeling om dit wetenschappelijk aan te pakken? :roll:
danielv

Bericht door danielv »

zo kan het toch ook :twisted:
markje

Bericht door markje »

SSassen schreef:
Hoe werkt dat als de netspanning niet constant is, dus zonder storing ed, maar continu enigzins fluctueert tussen zeg 212 en 230V?
Dmv. een aantal spanningsregelaars wordt deze spanning normaliter omlaag gebracht naar bv. 5V, 12V.
Die had ik zelf al bedacht, maar het ging om de voedingen van bv eindtrappen (trafo, brugcel, elco en klaar).

Groeten Mark
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Die had ik zelf al bedacht, maar het ging om de voedingen van bv eindtrappen (trafo, brugcel, elco en klaar).
Ook da's weinig interessant, het maximale uitgangsvermogen van een eindtrap zal met een lagere voedingsspanning lager uitvallen. Stel dat we het hebben over een 10% lagere netspanning, dan zal een versterker dus ook pakweg 10% minder maximaal vermogen leveren, da's niet significant.

We hebben 't namelijk over maximaal vermogen, niemand belast een eindversterker continue op maximaal vermogen, veel versterkers leveren voor doorsnee huiskamer luisternivo niet eens 1% van hun vermogen, daarmee is dit ook een duidelijk geval van spijkers op laag water zoeken.

Een versterker die op een 10% lagere spanning werkt zal geen van z'n parameters zoals bv. versterkingsfactor (gain) noemenswaardig zien veranderen, alleen de ruststroom instelling zal iets wijzigen en het maximaal te leveren vermogen wordt iets kleiner.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

RobertD schreef:
Ha leuk om dit topic ook hier terug te vinden.
Het staat ook op het HT-Forum.

De enige manier om een schoon net te krijgen is het te creëren met een schone spanningsbron. ( Denk dan aan pakweg 7000 euro voor een 1 kVA bron)
Ik heb dat soort bronnen verkocht aan EMC laboratoria en aan Philips Lighting voor het testen van verlichting. De bronnen die ik verkocht kwamen van Spitzenberger + Spies uit Duitsland. Inmiddels doe ik al drie jaar iets anders, dus vraag aub niet meer om details.

Het principe van deze bronnen is redelijk simpel. Het net wordt gelijkgericht en gebufferd met een paar hele dikke elco's en met een zeer stabiele en nauwkeurige oscillator wordt een 50Hz signaal opgewekt. Dit wordt door een knoepert van een (transistor) versterker weer uitgegeven als 230VAC / 50Hz met een vervorming van 0,1% ofzo.
Mijn toenmalige baas was nogal een hifi enthousiasteling met een installatie ter waarde van een halve ton ofzo. Hij heeft een dergelijke bron eens mee naar huis genomen en was helemaal verbaasd over de verbeteringen in beeld en geluid die het meebracht.

Wel een leuke studie !
Heb ik laatst dus ook ervaren, iemand die een audiogroep had aangebracht. Hij was ook heel verbaasd over alle verbeteringen in beeld en geluid. Ik heb toen voor hem blind gewisseld tussen zijn audiogroep en de normale netaansluiting die hij ook nog had. Niet vaak gehad dat iemand zo beteuterd stond te kijken toen hij het testresultaat onder ogen kreeg. N.B. dit was dus iemand die een blinde test onderging op zijn eigen installatie met zijn eigen muziek in zijn eigen luisterruimte en ook helemaal niet bang was om de test te ondergaan, graag zelfs!

Het moet echt behoorlijk mis zijn met het net wil je de invloed kunnen horen, de rest is gevoel en verbeelding. Het feit dat je tikken en ploppen geeft natuurlijk aan dat de situatie niet optimaal is, maar zelfs dat hoeft tot geen problemen te leiden. Ik zou in zo'n geval wel filteren of een andere oplossing zoeken, dergelijke ploppen en tikken beschadigen mogelijk je apparatuur.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De ploppen en tikken kunnen vooral schadelijk zijn voor je tweeters. Als je daar écht veel last van hebt is een filter wel aan te bevelen.
Ik heb laatst gesproken met iemand die een scheidingstrafo tussen zijn net en zijn audio apparatuur had geplaatst. In het begin was hij heel tevreden, maar na de aanschaf van een nieuwe versterker is dat ding er acuut weer tussenuit gegaan.

Een blinde test met een schone voedingsbron zou inderdaad wel leuk zijn.
seraph1nia

Bericht door seraph1nia »

SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Is dit misschien wat?
Levensgevaarlijk als ik de bedrading zo zie :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Paul

Bericht door Paul »

Afbeelding

voor dit soort zaken is de eigenaar van die afgebrandde loods toch opgepakt?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”